Trysil vs Idre vs andra alternativ.

Aktiv medlem
Första frågan, Har varit i Idre några år och har bra koll på utbudet. Hur är Trysil i jämförelse?

Andra frågan, Vilka andra orter är värda att kika på om man är en barnfamilj som gillar att cykla?

Har varit i Järvsö och det är jättefint men kanske inte där vi hänger en vecka eller mer. Isaberg körde vi för några år sedan men då var barnen mindre och framkomligheten på cykel har ökat. Hur ser det ut där idag?

Perfekt borde vara en kombo av Sigutna och Järvsö med stort utbud som räcker hela veckan:-)

/Ville

Vi var i Lofsdalen i somras och jag kunde köra liftburet en halvdag, några av lederna bl.a. Vildmarksleden och sen testade vi Fjällparken med 6-åringar. På det stora hela bra men det beror nog lite på hur stora barnen är och vad de orkar. Tyckte att det hamnade lite "fel" för oss då både downhill (även gröna) och lederna på södra sidan sjön kanske var lite för mycket för våra barn (som tycker att de enklare lederna i Högbo och grundslingan i Sigtuna är lagom/kul).

I jämförelse så har det funkat bättre i t.ex. Ramundberget med omnejd (Tänndalen t.ex.) för oss, mer baserat på familjecykling tycker jag, t.o.m. nerför kunde jag ta ena grabben när han var 5 år.

I år testar vi Idre (igen). För barn (7 & 5) och inte så intresserad fru funkar det men jag kanske skulle vilja ha mer rolig/varierad men fortfarande enkel utför och mer "riktig" stigcykling

Var i Trysil i på semestern.

Allt är väldigt välbyggt.

Liftåkat är fint, men få leder färdiga. Magic Moose är lång.
Alla andra leder har stora hopp och features. Men inga gap-hopp.
Värt en dags åkning just nu (Men jag kan ju inte hoppa, det blir säkert roligare om man kan).

Guilia, trail-området, är också väldigt fint.
Går från barnanpassat till RedBull-sponsrat döds.
Finns en fin teknikpark också, med pumptrack och hopp i alla storlekar.

Värt att besöka två (max tre) dagar.
Vi hittade en stuga (plats för 12-14 pers) för 3500, där städning ingick.

Eller så klämmer man in Guilia på vägen till t.ex. Hafjell eller Sverige.

Lofsdalen är fint för cykling, både XC och framför allt DH. Kanske inte optimalt för små barn, och inte en hel vecka. Åre Björnen har blivit ett riktigt fint ställe för cykling, med leder för alla, även de minsta på ballanscykel. Sedan finns det obegränsat med utmaningar för de duktigare. Dessutom finns mycket annat som komplement till cyklingen.

Någon som har några tips på Mtb-klubbar (gärna i Götaland eller södra Svealand) som har bra uppmärkta trail-leder (vanliga skogsstigar, gärna utan massor byggda hopp etc) värt ett besök för 3-4 dagars cykling i sommar? Dvs inte ute efter tips om Isaberg, Sälen osv utan mer liknande tex Rörbäcksnäs.

Någon som har några tips på Mtb-klubbar (gärna i Götaland eller södra Svealand) som har bra uppmärkta trail-leder (vanliga skogsstigar, gärna utan massor byggda hopp etc) värt ett besök för 3-4 dagars cykling i sommar? Dvs inte ute efter tips om Isaberg, Sälen osv utan mer liknande tex Rörbäcksnäs.
Tycker det är superfint runt Jönköping, Huskvarna, Gränna. Finns ju typ 4-5 ställen där (artikel om det här på Happyride nånstans)

Tillbaka
Topp