Tubdäck?

Lasse RP3

Ny medlem
Tubdäck?
Hej

Jag kommer troligen köpa ett par högprofilshjul till min racer våren 2010. Men jag vet inte vilka tubdäck jag skall köpa. Har funderat på Continental GP 4000, men dom kostar ca 1000 SEK per styck. Är dom värda detta pris, eller har någon ett bra förslag på vad jag skall köpa istället? Jag kör vissa motionslopp (Eslövs Gran Fondo, Ringsjön, Vombsjön) och motionstriathlon. Jag kör ca 4-500 mil per år och vill använda dom både till träning och tävling.

Tacksam för tips,
Lasse

Tubdäck?
Låt oss vända på steken, måste du ha tubhjul?
Det finns ju en hel del fina kanntrådshjul med hög profil också numera och kanttrådsdäcken är i dag tom. bättre än tubdäcken enligt tyska Tour.

Själv köpte jag Conti Sprinter Gatorskin som nämnts tidigare i tråden och dessa har funkat bra hittills men jag tyckte jag hade bättre känsla i mina gamla GP4000 kannttråd.

Tubdäck?
glitch skrev:
-------------------------------------------------------
> kanttrådsdäcken
> är i dag tom. bättre än tubdäcken

Nja, de bästa tubdäcken har fortfarande lägre rullmotstånd än de bästa kanttrådsdäcken.
Men enbart om man limmar dem med rätt lim.

Rätt lim är banlim, med vanligt tublim ökar rullmotståndet såpass mkt att viktvinsten med tubhjul/däck äts upp av det ökade rullmotståndet.
Men eftersom rullmotståndet inte känns så tydligt är det många som ändå föredrar tubdäck med lvg-lim.

rolling-resistance-tubular.gif

http://www.sheldonbrown.com/brandt/rolling-resistance-tubular.html

/Håkan

Tubdäck?
Denna tråd kommer jag att följa, för jag är också nyfiken på svaret - alltså vilka tubdäck som rekommenderas, eftersom jag också står i begrepp att byta till tub.

...huruvida det finns bra kanttrådsfälgar, eller om det överhuvudtaget är bra med tub är jag mindre intresserad av... ;-)

Tubdäck?
Bang skrev:
> På vilket sätt påverkar limvalet däckets
> rullmotstånd?

Nånting om att "vanligt" lim är lite segt för att man skall kunna ta av däcket vid punka tex. Segheten gör att däcket rör sig på fälgen och därmed påverkar rullmotståndet negativt. Lim för bana är hårt när det är torrt och skitsvårt att ta bort. Men ger lågt rullmotstånd.

Hur däck med lvg-lim förhåller sig till kanttrådsdito vet jag ej.

Så kommer jag ihåg det men har inga länkar till fakta. Har för mig att det var HåkanC som hade en utläggning om detta i ngn tidigare tråd.

Tubdäck?
Kan inte lvg-lim ha olika resultat beroende på vilken typ av matreal det limmas ihop med? Tänker på att det borde vara skillnad på Alu-fälgar å även kolfiber.
Olika kolfiberfälgar borde väl reager olika berorende på hur hjulet är uppbyggt där man limmar? Sedan finns det ju minst tre olika lvg-lim att välja på. Allt från vita lim till lättflytande, trögflytande m.fl.

Borde inte också slitage på däcken ha en betydelse? Å när går gränsen mellan dessa två?
Sedan borde det vara najs å se vad man vinner på detta, att använda track-lim v.s. lvg-lim.

track-lim & långbyxor v.s. lvg-lim & kortbyxor med rakade ben :) Vem kommer fram snabbast? Eller är skillnaden så marginell? Kan man ta in den förlorade tiden med en kortare kisspaus ;)

Tubdäck?
Vittoria Evo CX är riktigt sköna att köra på och tydligen skall de rulla bra med. Punkasäkerheten är sådär. Jag tror att det har kommit en ny version där vikten är ok, låga 200 g.
Är du ute efter ren punkasäkerheten, som man behöver i storstad, så är det nog Tufo som gäller. Trots vad många säger, och tour tycker, så är deras S3-lite vid +11 kg riktigt skönt och jag upplever det som snabbt.

Att köra på kanttråd är inte att "ha respekt för sporten".

Tubdäck?
popeye skrev:
> Vittoria Evo CX är riktigt sköna att köra på
> och tydligen skall de rulla bra med.
> Punkasäkerheten är sådär. Jag tror att det har
> kommit en ny version där vikten är ok, låga 200
> g.
>

Fast de fick dåligt betyg för både grepp och punkasäkerhet samt att rullmotståndet inte alls var särskilt lågt (enligt testet jag länkade till tidigare). Allt som står i tyska Tour är dessutom sant. ;-)

Tubdäck?
Fast de är något skumt på flaket, om alla proffs kör med tubisar trots att det är sämre. Att det skulle räcka med känsla eller tradition för att ge upp en absolut, mätbar, skillnad i prestanda låter föga troligt. Är Sheldon Brown och Tour inkapabla att göra ett relevant test, finns det någon ytterligare dimension att utvädera som inte nämns, finns det andra studier som visar avvikande resultat?
Ber om ursäkt att jag också glider bort från ämnet.

Tubdäck?
Daddy D.Lux skrev:
> Fast de är något skumt på flaket, om alla
> proffs kör med tubisar trots att det är sämre.
> Att det skulle räcka med känsla eller tradition
> för att ge upp en absolut, mätbar, skillnad i
> prestanda låter föga troligt. Är Sheldon Brown
> och Tour inkapabla att göra ett relevant test,
> finns det någon ytterligare dimension att
> utvädera som inte nämns, finns det andra studier
> som visar avvikande resultat?
> Ber om ursäkt att jag också glider bort från
> ämnet.

Jag har suttit ett tag och försökt få ut något vettigt av de olika testerna nu.
1: Det är inte helt enkelt att tyda ett test på ett korrekt sett.
2: Sheldons tester är en jämförelse mellan olika Tublimms inverkan på rullmotståndet. Där kan man även se att däckstrycket har en mycket stor påverkan på rullmotståndet också.
3: Hittar inget om däckstrycket i Tours test.

Fö så är det mycket ovanligt att oberoende tester får samma slutresultat. Kollade senast en sammanställning på 6 st oberoende tester av Vinterdäck. 6 olika vinnare, de 3 första i varje test delades av 9 olika däck.

Ett testresultat beror så mycket på yttre omständigheter att ett test bara är en jämförelse av det testade under testets omständigheter. Vet man inte alla omständigheter så är det omöjligt att få ett resultat som är fullt tillförlitligt.

Mao så är det nog bättre att lyssna på vad expertisen på Happy anser om vilka för och nackdelar de olika däcken har.

Tubdäck?
Daddy D.Lux skrev:
> Att det skulle räcka med känsla eller tradition
> för att ge upp en absolut, mätbar, skillnad i
> prestanda låter föga troligt.

Detta är mkt intressant.
Det enda jag kan tänka mig är väl att det blir lättare. Ev skillnad i rullmotstånd är väl marginell i sammanhanget. Mkt viktigare att ha bra ben och rätt taktik. Nån halvprocent skillnad i rullmotstånd spelar ingen roll.

Tubdäck?
Daddy D.Lux skrev:

Vem påstår det?

mr Lindwall skrev:
> 2: Sheldons tester är en jämförelse mellan
> olika Tublimms inverkan på rullmotståndet.

Var ngnstans hos Sheldon hittar du tester av OLIKA sorters tublim?

zodah skrev:
> Ev skillnad i rullmotstånd är väl
> marginell i sammanhanget.
Nej, den spelar större roll för hastigheten än skillnaden i vikt

> Nån halvprocent skillnad i
> rullmotstånd spelar ingen roll.
Skillnaden är större än så, kolla själv på
http://www.sheldonbrown.com/brandt/rolling-resistance-tubular.html
Vilken skillnad i hastighet skillnaden i rullmotstånd ger kan du själv enkelt beräkna mha tex http://www.analyticcycling.com

/Håkan

Tubdäck?
Daddy D.Lux skrev:
> Det är bara jag som påstår att det är skumt
Nja,jag menade:
Vem påstår att tubdäck är sämre?

/Håkan

Tubdäck?
Bang skrev:
> Competion och sprinter har väl Chili C. Dte var
> det i mina Sprinter i alla fall.

Oj, det var visst det i den nyaste versionen. Har bara kört på versionen innan, och den kan jag spinna loss med på våt asfalt om jag spurtar lite. Annars tycker jag de funkar bra, och jag har aldrig haft problem i kurvorna.

Tubdäck?
Hej

Verkar inte vara någon som testat GP 4000 tub. Men jag tror jag tar dom ändå. Men om det skulle finnas någon där ute som kör eller har kört på GP 4000 tub, så hör av er.

/Lasse

Tubdäck?
GP4000 är inte värda pengarna över Competition. Jag har sett ganska många GP4000 som inte håller måttet när vi talar om rundhet, jämnhet mm. [EDIT] Inser att de båda däcken kostar ungefär samma men vill ändå avråda från GP4000 och rekommendera Competition.

Alla Contisponsrade proffs kör också på Competition (och specialversioner därav).

Men som kanttrådsdäck är GP4000 mina absoluta favoriter.

Senast redigerad av en moderator:
Tubdäck?
HåkanC skrev:
> Daddy D.Lux skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fast de är något skumt på flaket, om alla
> > proffs kör med tubisar trots att det är
> sämre.
>
> Vem påstår det?

Jag säger att det är intressant men proffsen kanske kör med ban-limmade tubdäck? Vad som framgår av testerna är ju att tubdäck inte är självklart bättre.

>
>
> mr Lindwall skrev:
> -----
> > 2: Sheldons tester är en jämförelse mellan
> > olika Tublimms inverkan på rullmotståndet.
>
> Var ngnstans hos Sheldon hittar du tester av OLIKA
> sorters tublim?
>
> zodah skrev:
> -----
> > Ev skillnad i rullmotstånd är väl
> > marginell i sammanhanget.
> Nej, den spelar större roll för hastigheten än
> skillnaden i vikt

Även detta är intressant (amatör sam man är). Om nu vikten på däcken inte är lika viktigt som rullmotståndet så skulle även detta leda till att proffsen kör med banlim på sina tuber? Om de inte gör det, varför då i så fall?

Inte menat som kritik till ditt resonemang, jag är ärligt intresserad av varför.

>
> > Nån halvprocent skillnad i
> > rullmotstånd spelar ingen roll.
> Skillnaden är större än så, kolla själv på
> http://www.sheldonbrown.com/brandt/rolling-resista
> nce-tubular.html
> Vilken skillnad i hastighet skillnaden i
> rullmotstånd ger kan du själv enkelt beräkna
> mha tex http://www.analyticcycling.com

Det är svårt att de på Sheldons sida vilka av graferna som är tub och vilka som är kanttråd. Dessutom vilka som är med de olika sorters limmen.

>
>
> /Håkan

Tubdäck?
Bang skrev:
> På vilket sätt påverkar limvalet däckets rullmotstånd?

Banlim tål inte vatten, så regnar det ramlar däcket av och då upphör däckets rullmotstånd.

Tubdäck?
Vad hade ni köpt för tävlingshjul för svenska förhållanden? Aero? kolfiber? tub lr kanttråd? Budgeten ligger på max 12 ink kassett o däck. Vore lite fräckt med högprofilshjul i kolfiber. Frågan är kanttråd lr tub? Tub verkar lite struligt. Är det motiverat med tub?

Tubdäck?
EMATLAR skrev:
> någon som vet några bra vita aerohjul? Det
> skulle bli jäkligt snyggt på Cervelon. Har
> hittat dessa?
>
> http://www.jedi-sports.de/product_info.php/info/p2
> 073_Veltec-Speed-6-0-SL-Clincher-weiss-Laufradsatz
> -2010.html
>
> men har ingen aning om de är bra eller dåliga

Kanske vita hjul är snygga i fantasin, men i verkligheten ser det för jävligt ut. Det finns en anledning att det inte tillverkas någon större mängd vita racerhjul ! :-) T

Tubdäck?
hmmm någon som har några bilder på vita aerohjul som sitter på en racer? Tycker att vita MTB-hjul ser coolt ut

Var hittar man de billigaste ZIPP 404? Sverige, Tyskland,England, US?

Gott nytt år

Tubdäck?
EMATLAR skrev:
> någon som vet några bra vita aerohjul? Det
> skulle bli jäkligt snyggt på Cervelon. Har
> hittat dessa?
>
> http://www.jedi-sports.de/product_info.php/info/p2
> 073_Veltec-Speed-6-0-SL-Clincher-weiss-Laufradsatz
> -2010.html
>
> men har ingen aning om de är bra eller dåliga

Veltec Speed 6.0 är aerodynamiskt ganska bra, men relativt tunga, speciellt med kanttråd.

Tubdäck?
Bang skrev:
> eBay utan tull ;) Annars BikeBuster för KT,
> fraktfritt dessutom fram till midnatt.

Mejlade dem igår och da så svarade kundservice att de inför frakfritt stuket permanent på order över 750 danska kronor från och med 1 Januari, det är väl 1070 kr vilket ju är lite mindre än vad man skall upp på hos CRC (1150kr). Bikebuster verkar tro att de skall konkurrera med CRC... snakka om lillebrors komplex ;-)

Edit Storebrors komplex heter det väl?

Senast redigerad av en moderator:
Tubdäck?
Så för att gå vidare till topic igen, vilka däck ät det som gäller nu då?
Kommer jag att vara hopplöst förlorad i tublims rullmotstånd nu?
För och nackdelar med schwalbe ultremo ht?
Ska limma på plasthjul så jag antar att det är contis svarta som ska användas

Tubdäck?
Kaves skrev:
> Så för att gå vidare till topic igen, vilka
> däck ät det som gäller nu då?
> Kommer jag att vara hopplöst förlorad i tublims
> rullmotstånd nu?
> För och nackdelar med schwalbe ultremo ht?
> Ska limma på plasthjul så jag antar att det är
> contis svarta som ska användas

Jag har förgäves letat info om Schwalbe HT tubular. Har använt dem sedan de kom för några år sedan. Jag är än såå läng nöjd ajälv i alla fall. Tyvärr har jag inte sett om de testats i tex Tour som jag prenumerar på. Dock lär du inte bli subjektivt besviken. Bra grepp och förutsäbart beteende såvitt jag kan bedöma.

Tubdäck?
Kaves skrev:
> Låter fint, hur fort sliter man ner ett bakdäck?

Har inte lyckats slita ut dem än de sitter på finhjulen och jag har växlat mellan 25 och 21 mm beroende på användningsområde. Diamantmönstret ser lite trubbigare ut men inget slitage som syns tydligt ännu. Har tyvärr ej exakt koll på hur mycket de olika paren gått.

Tillbaka
Topp