Tubdäck

poppig

Medlem
Tubdäck
Hej!

En kompis funderar på att köpa en gammal racer med tubdäck för att köra vättern. Vi funderar på om det är det mycket lättare att få punktering med tub istället för kanttråd?

Är lite rädd att gruset på väggrenarna kommer ge mycket punkteringar, vilket varken är kul eller billigt i längden..

Tubdäck
genomslagspunka är rätt svårt o få på tubdäck. därmot är du ju inte mer skyddad mot stickhålspunka eller liknande emd tubdäck. istället så är du begränsad emd tubdäck OM du får punka. inte så roligt o stå ute längs vägen o limma på/laga ett tubdäck :D medans med kanttrådsdäck är det rätt lätt

Tubdäck
Baltazar skrev:
-------------------------------------------------------
> genomslagspunka är rätt svårt o få på tubdäck.
> därmot är du ju inte mer skyddad mot
> stickhålspunka eller liknande emd tubdäck.
> istället så är du begränsad emd tubdäck OM du får
> punka. inte så roligt o stå ute längs vägen o
> limma på/laga ett tubdäck :D medans med
> kanttrådsdäck är det rätt lätt

Man limmar inte på ett nytt tubdäck om man får punka.
Man har ett använt tubdäck med sig som har lite klibb av klister kvar.
Ryck av det punkterade däcket och kräng ditt det medhavda däcket på fälgen.
Mycket lättare än att laga punka på ett kanttrådshjul.

På pendelracern jag hade när jag bodde i Stockholm gick det 3 år utan punka med tubdäck.
Punka fick jag inte förrän jag bytade till kantrådshjul:-)

ha det
Jan

Tubdäck
Byta tubdäck tar inte många sekunder, bara man övat lite.
Gör man som Janne skriver och använder ett klistrat däck så går det snabbt att byta ett däck, i många fall snabbare än att byta slang.

/H

Tubdäck
Körde på tuber hela förra sommaren med min pendlarhoj. Inga problem. Samma däckspar har även rullat ett varv runt Vättern plus ett okänt antal träningsmil.

Kör på ett par Tufo S33 pro. Komplettera gärna med punkteringslagningsvätskan (26 bokstäver!) som faktiskt fungerar.

Köpes av http://www.racerdepan.se

/Pär

Tubdäck
Det är ju inte punkandet eller däckbytande i sig som är det som gör tubdäck mindre praktiska... Det är ju att man behöver ha med sig ett helt extradäck om man vill ha nåt att byta med. Det är ju inte lika smidigt som att ha en extraslang i ryggfickan.

Särskilt med tanke på att man nästan aldrig punkar på racer.

Vet inte riktigt om det var nån logik i detta.

Senast redigerad av en moderator:
Tubdäck
Tubdäcket ska enligt gammla cyklister jag träffat sitta snyggt och prydligt rullat under sadeln fäst med en clipsrem.

Alternativt sitta över axlarna i form av en åtta. se bild.

oldTDF-small.jpg

Tillbaka
Topp