tubeless-fråga

frenie

Ny medlem
tubeless-fråga
Hej,

Fick punka på cykeln imorse. Åkte och köpte slang, men däckjärnen gick inte att få ner i limmet...

Insåg till min förvåning att jag hade tubelessdäck på min cykel. Hittar en miljard tips på hur man byter från hederlig slang till ohederlig tubeless. Och med en kommentar "sen fyller man bara på"

Har inte hittat nån stor skada på däcket, så med lite tur kanske det är att "bara fylla på". Men hur i helvete gör man det?

Och om det INTE funkar. Har nu nåt tips på hur man får bort det fastlimmade däcket från fälgen. Så man åtminstone kan få i en hederlig slang och få lite stigcykling samma dag som olyckan hände?

Erfarenheter slang/slanglöst
Slang. Bytes på 5 minuter
Slanglöst: 6 timmar and counting

tubeless-fråga
Verkar som du har tub .
Nya hjul behövs för att komma med i matchen ( tubeless)
Annars nya tuber ....

Ett limmat däck som är en enhet på platt fälg = tub
Traditionell fälg med slang = kanttråd
Speciell fälg ( som liknar vanlig ) med speciellt kanttrådsdäck utan slang = tubeless

M

tubeless-fråga
I så fall är inte däcket limmat på fälgen.

Du borde då kunna trycka in däcket mot mitten av fälgen så däcket släpper mot kanten. Sen tar du däckjärnet och kränger av en liten bit av däcket, där du sen häller i Tubeless-vätska. Sen kränger du på däcket igen och blåser upp däcket så det hoppar upp mot fälgkanten igen.

tubeless-fråga
man kan också skruva ur ventilen och hälla i den vägen.

och har man en injektionsspruta med rosa nål kan man sticka den rakt igenom däcket och spruta in undermedlet. tätar sedan hålet man gjort, gärna genom en mönsterkloss.

tätmjölken torkar gärna in på något halvår.

tubeless-fråga
frenie sa:
Både däck och fälg säger tubeless visserligen

Har du köpt cykeln ny så lär det inte vara tubeless även om det står att däck och fälg är kompatibla med tubeless.

Tryck in däcket från fälgkanten, i med däckjärnet. Dra ur slangen, i med tubelessventil och fyll på med med vätska.

tubeless-fråga
tack för input.

Efter ett gäng satan, några jävlar och många faaen, så fick jag loss däcket. Och har pillat in en slang så länge.

Den var tubeless. Ska köpa nytt bakdäck har stört mig på att det är lite dåligt när det är blött, men inte fått tummen ur att köpa nytt. Så kanske kanske fortsätter tubeless då. Eftersom jag trots allt klarat mig så länge utan punka nu!

Tillbaka
Topp