Tubeless, läcker luft från fälgens skarv?

pipen

Medlem
Efter en punka på sonens cykel och utbudet såhär på nationaldagskvällen så tänkte jag att jag lika gärna kan konvertera till slanglöst eftersom jag har allt som behövs till det. Både fälg och däck ska vara tubeless ready.
(Det är en Trek Marin 8 från 2022)

Men har efter tre vändor av rengöring, tejp, sealent och luft börjar jag ge upp. Är det vanligt att det läcker i skarven på fälgen på det här sättet, eller är fälgen trasig?

(Har konverterat till tubeless på flera cyklar tidigare, har aldrig haft ett sånt här problem att få det att hålla tätt)

Bilagor

• EAF39E1D-0777-43D0-B958-4D937208C079.jpeg
    EAF39E1D-0777-43D0-B958-4D937208C079.jpeg
    122.2 KB · Besök: 291
Efter en punka på sonens cykel och utbudet såhär på nationaldagskvällen så tänkte jag att jag lika gärna kan konvertera till slanglöst eftersom jag har allt som behövs till det. Både fälg och däck ska vara tubeless ready.
(Det är en Trek Marin 8 från 2022)

Men har efter tre vändor av rengöring, tejp, sealent och luft börjar jag ge upp. Är det vanligt att det läcker i skarven på fälgen på det här sättet, eller är fälgen trasig?

(Har konverterat till tubeless på flera cyklar tidigare, har aldrig haft ett sånt här problem att få det att hålla tätt)
Spontant känns det som att tejpen inte tätar? Har du rätt bredd på tejpen?

Med en skarvad fälg tror jag det är ganska vanligt.
Tejpa om och tejpa en bit upp på fälgkanterna så finns det ingenstans det kan läcka.

De läckor jag haft på skarvade fälgar har på automagiskt vis tätat sig själva efter ett kort tag. Borde ju även här vara tätningsvätskans uppgift?
Hål som hål, liksom.

'pinnade' fälgar alltså med synlig tvärskarv beter sig gärna så här om tejpen är smalare än fälgbasen. brukar dock täta till sig.

man kan annars begåva fälgen med bredare tejp just vid skarven. se dock helst till att den sitter under den vanliga tejpen, inte över.

att denna är smalare än fälgbasen är annars inget problem så länge den har sin kant innanför rälsen som markerar däcksätet.

Senast ändrad:
Det där är ett tydligt exempel på när tejpen inte tätar. Lösningen är att tejpa bättre, i ditt fall två varv tejp (ett åt höger, ett åt vänster) så det kan bli rätt mot däcket. Att vänta tills det tätar av sig självt kan säker fungera, men det är inte rätt.
Lycka till!

Jag testar först utan gucka men ruskigt svårt att veta hur mycket det får läcka. Tätar det direkt med gucka är det säker ok annars tveksamt. Tycker det kan läcka en del vid ventilen men ändå ordna sig med gucka

Tillbaka
Topp