Hålet spänns ut lite, men man snittar inte upp däcket mer, så om det blir större eller ej är väl en definitionsfråga. Avståndet gummi till gummi på hål är ju ~0 när det inte är något som spänner ut hålet. När man säger tätningvätska klarar 6 mm hål, så är det inte att man stansat ut ett runt hål som är 6 mm i diameter, utan ett snitt som är 6 mm långt. Måste vara ~0 avstånd gummi till gummi för att tätningsvätska ska fungera.
Kan rekommendera dynaplug-typen av verktyg om man tycker traditionell salami är meckigt eller att man hinner tappa för mycket tryck innan man lyckats täta. Jag använder Notubes Stans Dart som jag tycker är bra, men en del tycker den är lite för bräcklig. Man ska ha ett sånt pluggverktyg direkt tillgängligt, typ i ryggfickan så man kan täta till direkt man hör ett pys, så slipper man pumpa upp däcket en massa efter man lagat.
Dynaplug har pluggar för olika hålstorlekar (se bild). Anledningen att jag föredrar Stans är att de har en plast-spets istället för metall, är inte helt bekväm med att ha en metallgrej inne i fälgen om man skulle få genomslag, men jag har å andra sidan inte hört att nån haft problem med det i praktiken. Tack vare mer robust konstruktion är dynaplug mer felsäker när man väl ska reparera. Man kan förstås när man kommer hem ta av däcket, ta ut pluggen och reparera med en tubeless-lagningslapp istället (ej samma som slang-lapp, men de ser likadana ut). Hittills med Stan's pluggar har jag dock låtit pluggen sitta i och kört tills däcket är slut utan problem, och det brukar folk göra även med dynaplug.
Visa bilaga 700559