Tubeless med minimalt hål i däcket?

Gleeennb

Medlem
God kväll cykelkompanjoner! Jag Skulle sadla om till tubeless på mina nya hjul nu, med ett Specialized Butcher däck. Däcket är använt men i bra skick. När jag är klar med alla steg, (förutom att pytsa i såsen), testar jag att kränga på däcket och blåser upp det med kompressor. Då visar det sig att jag har en mindre spricka i däcket, uppe på mönstret och inte väggen. Sprickan är ganska liten, men ändå påtaglig på så vis att man känner luften pysa ut.

Min fråga är då till den som kanske har en liknande erfarenhet: Ska jag bara ge upp för ikväll, beställa hem ett nytt däck och börja om på ny kula? Eller kan Stans no tubes sås kanske täta en sån här grej också?

Tack på förhand!

Jag fick en vanlig 4 tums spik genom mitt stansade däck, in i mönstret och ut genom sidan. Det var bara att dra ut spiken, pumpa i vad däck och fälg tålde och cykla en vända så funkade det igen.

Testa, det är ju inte så att såsen är förstörd när den varit i ett däck, du kan hälla i det du har kvar i nästa däck om du måste byta trots allt.

Finns gott om klipp på tuben. Att den lagar små hål är ju en av fördelarna med Tubeless, speciellt i länder där diverse taggiga buskar o dyl är vanligare.

Var ute och cyklade för några dagar sedan och först nu märkte jag att det satt en tagg i bakdäcket.
Det har inte försvunnit någon luft ur däcket innan jag drog ur taggen och då börjar det pysa rejält. Snurrar några varv på däcket och vätskan lyckas täta hålet. Så nu är min fråga, behöver jag laga hålet på något vis eller kan man hoppas på att det håller sig med enbart tätningsvätskan i däcket?

GorillAPA sa:
Var ute och cyklade för några dagar sedan och först nu märkte jag att det satt en tagg i bakdäcket.
Det har inte försvunnit någon luft ur däcket innan jag drog ur taggen och då börjar det pysa rejält. Snurrar några varv på däcket och vätskan lyckas täta hålet. Så nu är min fråga, behöver jag laga hålet på något vis eller kan man hoppas på att det håller sig med enbart tätningsvätskan i däcket?

Börjar det läcka igen så behöver du laga hålet. Annars är det bara att köra. Skulle vara rätt meningslöst med tätningsvätska om man ändå behöver laga hål :)

BjornR sa:
GorillAPA sa:

Börjar det läcka igen så behöver du laga hålet. Annars är det bara att köra. Skulle vara rätt meningslöst med tätningsvätska om man ändå behöver laga hål :)

Exakt. Det är ju också jäkligt jobbigt att laga hål i däck som har haft gucka i sig, att få lagningar att fästa dvs. Att sy ihop det är isf bättre.

AX3L sa:
BjornR sa:
GorillAPA sa:

Exakt. Det är ju också jäkligt jobbigt att laga hål i däck som har haft gucka i sig, att få lagningar att fästa dvs. Att sy ihop det är isf bättre.

Det är väl bara å plugga hålet?

Tillbaka
Topp