Tubeless montage

Tubeless montage
Försöker sätta upp ett Renegade SWORKS slanglöst men kliar mig lite i huvudet. Dom däck jag satt på hitills har jag kunnat fylla med luft utan tätningsvätska så mycket att det satt sig på fälgen för att sen släppa ur luft, fylla med vätska och luft men..det här däcket är så stort att även om jag fyller med kompressor så är det för stort glapp mellan fälg och däck för att luften ska stanna.

Väldigt tacksam för tips ?

MVH
Fredrik

Tubeless montage
Och ta ur käglan ur ventilen när ska fylla upp däcket & få det att sätta sig på fälgen.

Det är väl det rådet som löst flest problem av detta slaget.

[Edit to add]
Funkar inte detta ta till knepet som visas i denna videon, hur han får kanttråden "ut" mot fälgsidan:

Senast ändrad:
Tubeless montage
Tack för båda svaren ! Det gick med ventilkäglan borttagen ! Jag har några nybörjarfrågor till, när jag nu fått det tätt betyder det att installationen är svagare än om däcker varit tightare från början ? Väl med tryck i däcket hörde jag hur det pös ur en ekerinfästning. Är det bara att skruva åt ekern ? Tror det är samma eker som tappat tryck vid 2 tillfällen.

Vad kan man göra för att den inte ska gänga upp sig ? Blir det otätt med vätska i om ekern tappar tryck ?

MVH
Fredrik

Tubeless montage
Om det pyser ur ekerinfästningarna ska du INTE spänna ekern, det beror på att luft & gucka läcker in i utrymmet av fälgen där nipplarna sitter.

(Du kanske behöver ta av däcket och tejpa om fälgen.)

Har du roterat hjulet och sedan skakat det ordentligt??

Med lite tur så tätas läckan med hjälp av guckan, ev kan du få fylla på gucka efter ett tag.
Håll koll på trycket i hjulet och skaka det resp låt det vila i omgångar så blir det nog bra :)

Finns många bra informativa videos på youtube, bla Stans har en kanal med bra klipp.
Lycka till =)

Tubeless montage
Tack Miche, lär mig hela tiden. Ekern satt lös det var därför jag spände den lite. Då blev det tyst och sedan fyllde jag på med Stans vätska och pumpade igen.

Om den gängar upp sig under tävling igen, blir det otätt då så jag tappar trycket ?

Lovar att det var sista frågan :-).

Tubeless montage
Antagligen, men har du en lös eker så har du antagligen större problem än lite tappat tryck...

Som någon sa tidigare, läcker det ur ett ekerhål så bör du se över den fälgtejp. Det ska helt enkelt inte läcka där om tejpen sitter som den ska. Pumpa upp däcket till tre bar och se om det börjar pysa någonstans. Håller det tätt vid tre bar så brukar det inte läcka alls vid två bar.

Största orsaken till läckage för mig brukar vara att muttern på ventilen inte är tillräckligt åtdragen så att det blir läckage runt ventilen.

Senast ändrad:
Tubeless montage
Njae... Enligt min något begränsade erfarenhet har inte lösa ekrar och otäta TL-däck med varandra att göra.

Jag tar följande bild som exempel:
34633_00_d1.jpg

Här framgår det hur fälgen är konstruerad.
"Längst in" har man ett utrymme där nipplarna sitter och i fälgbotten har man motsvarande hål för att kunna trä i nipplarna.
För att du ska få fälgarna täta behöver du ngn slags fälgband eller tejp anpassat för slanglöst.

Om du skadar tejpen kan luft & gucka läcka in dit där nipplarna sitter, det var det pysandet du märkte.
Att det sedan slutade pysa när du spände ekern var nog mer en tillfällighet än ngt annat.

Tubeless montage
Hmm. Pyset kom när jag hade fyllt däcket med luft utan gucka, vilket tystnade när jag spännde ekern. Helt säker på det. Synade inte fälgbandet, men frågan är om jag nu ska riva bort däcket och byta fälgband eller om det kommer vara tätt framöver ? Oavsett om ekern tappar spänning eller inte. Kan den lösa ekern ha skadat fälgbandet ?

Lutar kanske åt en kladdig kväll...

Tubeless montage
Du behöver tejp, vissa kör med speciell tublesstejp och andra bara med några varv eltejp. Jag kör det förstnämnda. Vanligt fälgband kommer nog inte att funka så bra. Kolla intruktionsvideon på No Tubes hemsida. Alt youtube

Tubeless montage
Tycker det ser rakt ut. Slutade med att jag plockade bort montaget och körde en runda med slang. Fälgbandet såg helt ut, tror det vart nåt knas pga att däcket var i största laget, även om det satte sig på fälgen när jag fyllde med käglan bortplockad så tror jag det påverkade hur tätt det blev mellan fälg och band.

Povar imorrn med ett nytt fälgband annars blir det nog CV med slang -:).

Tubeless montage
Jag köpte "tubless-tjejp" från en cykelhandlare i Hammarby Sjöstad. Det är en plastvariant som man spänner på fälgen. Men det läcker på bakhjulet.

Jag har beställt Stan's egen tejp nu. Den sitter med klister och jag tror det behövs.

ZTR/Thunder Burt.

Tubeless montage
Känns lite som lotteri det här med tubeless. Jag köpte samma modell av fälgband från samma ställe som Skogling och allt tätade från första stund. Läcker mindre luft än med latexslang i mitt fall.

Tubeless montage
Satt upp 3 däck med bruna banden utan klister med bra resultat (samma affär tror jag). Det här var 1sta däcket med återanvändning av band. Kanske funkar det med ett nytt brunt band, men finns det tips på affär med tejp/band med klister i Stockholmsområdet ? Som vanligt är man ute i god tid. Trevlig kväll.

Tubeless montage
Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> Känns lite som lotteri det här med tubeless. Jag
> köpte samma modell av fälgband från samma
> ställe som Skogling och allt tätade från
> första stund. Läcker mindre luft än med
> latexslang i mitt fall.

Det kan skilja lite i diameter på fälgarna emellan kanske?

Som sagt, framhjulet funkar. Men ej bak... Fast imorse var det ok med luft igen. Man blir ju inte riktigt klok. :)

Första hjulparet från DT höll tätt från första stund.

Tubeless montage
Mmm, satte upp hjulet med Stans fälgtape idag. Vart inte bra heller, läste senare att några tyckte den var för hård för Specialized ojämna fälgar. Blir ett nytt brunt band imorrn och sista försöket. Pratade med en kille som menade att ett vanligt fel som ger läckage via fälgarna är att man gängat fast ventilen för hårt mot fälgen.

Tubeless montage
Ta och jaga fatt på en rulle Gorilla Tape. Finns i 1"-bredd som borde funka om du inte har allt för smala fälgar. Har kört med det sedan i våras och det funkar ypperligt.

Bilagor

• cfs-Gorilla-Tape-1inch-roll-l.jpg
    cfs-Gorilla-Tape-1inch-roll-l.jpg
    19.2 KB · Besök: 47
Tubeless montage
Jag såg på nå This is Peaty klipp där mekanikern limmade däcket mot fälgen, antar att det är tubdäckslim? För att sedan pumpa up däcket och ha i stans/gucka.

Någon här som har provat det?

Tubeless montage
Bad om hjälp att sätta upp med brunt band idag i affärn. Tappade från 2.6->2 bar på 8 km asfalt väl hemma... Hade vart kul att labba vidare, men med CV på lördag så river jag nog i morgon och kör med slang bak.

Sneglade intressant nog på Gorillatape som jag såg på Watski Waxholm. Tack för tipset om den.

Tillbaka
Topp