Tubeless och korv for (a) dummie

stigmarodören

Aktiv medlem
Bränt semesterkassan på MTB till mig och kärringen och tänkte prova tubeless direkt. Läste om ett flertal som påpekat att Orbeas egen fälg var av tveksam kvalitet därav intresset att slänga i en korv direkt även om vi kanske inte cyklar stenhårt i början.

Ber om åsikter före inköp, har läst på forumet och kollat youtube men är inte helt införstådd trots det.

• Är budgetkorvarna jag hittat vettiga att börja med? Om inte, vilka bör jag köpa?
  • PlanetX skriver att man bör välja en storlek för liten då de fyller däcket annars - åsikter från er som provat?
  • Passar alla TL ventiler till korvarna? Vill ha extra hemma ifall de medföljande i kolfiber går av.
  • Passar alla TL vätskor till alla korvarna?
  • Verktyg som underlättar montering? Har golvpump, kompressor och däckverktyg i plast från Schwalbe.

Orbea Laufey H30

- Orbea OC1 29c wheel TR
- Maxxis Forekaster 2.60" TR
- Maxxis Rekon 2.60" TR

Cube Reaction TM
- CUBE EX30, 32H, Disc, Tubeless Ready
- Maxxis Assegai Tubeless Ready, 2.5"
- Maxxis Minion DHR II Tubeless Ready, 2.4"

1621069465793.png

Vet inte varför du skall ha korv i överhuvudtaget? Har själv kört tubeless utan korv i och endast vätska sedan januari februari i år 100% tubeles utan problem. Det man bör tänka på är tejpen runt om på fälgen. För att den skall sitta rätt, sätt i en slang och kör med slang eller korv i några mil just för att fälgtejpen skall sätta sig riktigt bra och pressas fast. Ta sedan ur korven/slangen och kör 100% tubeless. Själv kör jag DTW swiss hjul där detta sätt fungerar utmärkt. Du behöver ingen kompressor för att pumpa tubeless och du behöver inte heller ha i någon vätska om du inte vill, men vätska är bra runt just ventilen för att inte få läckage. Det där med kompressor pump är bara myt. En vanlig golv cykelpump räcker. Har själv kört med det utan problem.

Korv i däcket är bra grejer, du kan köra med lägre tryck i däcken och risken för att skrota en fälg blir nästan obefintlig.

Jagsjälv kör dock endast med korv i bakhjulet pga den extra vikten. Och det är nästan alltid bakhjulet som skrotas då du har det mesta av vikten där. Samt om man kommer kort i ett hopp/dropp etc så är det bakhjulet som tar stryk.

Du behöver inte en kompressor för att blåsa upp ett tubelessdäck men det underlättar. Jag har inte en kompressor och har klarat mig ännu, man får pumpa som satan med golvpumpen :)

Vätska behöver du ha, det hjälper till att täta däcksidan mot fälgkanten samt så blir det mikroskopiska hål i däcken när man är ute å trampar. Det är där vätskan hjälper till :)

Vet inte varför du skall ha korv i överhuvudtaget? Har själv kört tubeless utan korv i och endast vätska sedan januari februari i år 100% tubeles utan problem. Det man bör tänka på är tejpen runt om på fälgen. För att den skall sitta rätt, sätt i en slang och kör med slang eller korv i några mil just för att fälgtejpen skall sätta sig riktigt bra och pressas fast. Ta sedan ur korven/slangen och kör 100% tubeless. Själv kör jag DTW swiss hjul där detta sätt fungerar utmärkt. Du behöver ingen kompressor för att pumpa tubeless och du behöver inte heller ha i någon vätska om du inte vill, men vätska är bra runt just ventilen för att inte få läckage. Det där med kompressor pump är bara myt. En vanlig golv cykelpump räcker. Har själv kört med det utan problem.
Tack för svar, som jag skrev är det flera som bucklat Orbeas fälgar tydligen.

Tyckte 300kr för korv vore billig försäkring men du kan ha rätt i att det är onödigt.

Korv i däcket är bra grejer, du kan köra med lägre tryck i däcken och risken för att skrota en fälg blir nästan obefintlig.

Jagsjälv kör dock endast med korv i bakhjulet pga den extra vikten. Och det är nästan alltid bakhjulet som skrotas då du har det mesta av vikten där. Samt om man kommer kort i ett hopp/dropp etc så är det bakhjulet som tar stryk.

Du behöver inte en kompressor för att blåsa upp ett tubelessdäck men det underlättar. Jag har inte en kompressor och har klarat mig ännu, man får pumpa som satan med golvpumpen :)

Vätska behöver du ha, det hjälper till att täta däcksidan mot fälgkanten samt så blir det mikroskopiska hål i däcken när man är ute å trampar. Det är där vätskan hjälper till :)
Tack, det är just så jag tänker. Lägger gärna några hundralappar på en korv för att rädda fälgen.

Klarar man sig med ett sånt "tubeless repair kit" i ryggsäcken eller bör det kompletteras med något extra?

Tack, det är just så jag tänker. Lägger gärna några hundralappar på en korv för att rädda fälgen.

Klarar man sig med ett sånt "tubeless repair kit" i ryggsäcken eller bör det kompletteras med något extra?
Det räcker med tubeless repairkit. En pump eller co2 pump måste man förstås ha.

Jag har dock aldrig fått tvärpunka på cykeln med tubeless. Så numer har jag ett repairkit i bilen men bär inte med mig det på turer. Men förstås är man flera mil från bilen är det bra att ha det i väskan. :)

Vad jag läst mig till på happy så är väl frågan vilket tryck man tänker köra med.....med så lågt tryck som många envisas med så behövs det nog korv bara för för att inte tappa däcken i kurvorna i promenadfart. Ett alternativ är att pumpa.

Jag kör med de korvarna i samtliga av mina cyklar. Har funkat riktigt bra! Och ja. Original fälgarna på Laufey är hemskt känsliga. Bucklade min bakfälg på 3e turen när jag hade lite otur med var jag landade.. Iof höll jag på att experimentera med trycket just då också så var väl extra känsligt.

Men korvarna är helklart värda priset för att känna sig tryggare. Men de kan vara ett a* att få på första gången man gör det. Speciellt med nya däck. Men med lite teknik sen så klarar man trycka dit allt utan verktyg i bästa fall ?

Och som skrivits tidigare så räcker det egentligen bak.
Kör iof själv både fram och bak men är inte så brydd över vikt. Det lilla extra på cykeln siktar jag på att minska på cyklisten ?
Dessutom vet jag att jag är så pass klumpig ibland att det kan behövas även fram.

Kör med No Tubes vätska och Muc Off ventiler och det håller hur bra som helst.

Tillbaka
Topp