Tubeless problem

Trauman

Aktiv medlem
Tubeless problem
Vill fråga en samlad expertis.

Jag har ett par DT swiss 1700 fälgar som är tubeless redy.
Med Raceking 2.2 däck på.
Har haft i Joes vätska 60 ml i varje.
Det verka täta bra när man pumpar upp hjulen men över natten så tappar dom all luft.
Jag hör inget pys ser inget bubblande osv..
Vad kan mitt problem bero på?
Däcken är inte tubeless redy men har förstått att det skall funka ändå.

Tubeless problem
60 ml låter besynnerligt lite tycker jag...dubbla det till att börja med. Sedan är det bara att rulla runt hjulet så att vätskan får täta där det behövs. Har du cyklat på det sedan du gjorde det? Står hjulet stilla ligger vätskan kvar på samma ställe och gör ingen nytta där den kan behövas.

Tubeless problem
60 ml låter helt okej. Däremot brukar däcken inte bli helt täta förrän man cyklat en stund på dem, så att guckan fördelats ordentligt.
Det är inte helt ovanligt att det läcker vid ventilen heller, så se till att den är åtdragen ordentligt mot fälgen.

Tubeless problem
patten sa:
60 ml låter besynnerligt lite tycker jag...dubbla det till att börja med. Sedan är det bara att rulla runt hjulet så att vätskan får täta där det behövs. Har du cyklat på det sedan du gjorde det? Står hjulet stilla ligger vätskan kvar på samma ställe och gör ingen nytta där den kan behövas.

60ml i ett XC-däck räcker gott. Problemet stavas Continental RaceKing.

Tubeless problem
Har tätat ett antal race king. Min erfarenhet är att det tar tid. Pumpa, skaka, låt ligga på sidan. Om och om igen. Efter en vecka brukar det vara helt tätt.

Från början läcker det oftast överallt längs sidovägarna.

Dock värt mödan då däcken är super att köra på.

Tubeless problem
pero02 sa:
Har tätat ett antal race king. Min erfarenhet är att det tar tid. Pumpa, skaka, låt ligga på sidan. Om och om igen. Efter en vecka brukar det vara helt tätt.

Från början läcker det oftast överallt längs sidovägarna.

Dock värt mödan då däcken är super att köra på.
Min erfarehet också!
De däcken har en förmåga att pysa genom sidoväggarna i början. Att skaka runt och lägga fälgen på sidan på en hink, fylla upp med luft och vända ibland är nog det bästa tipset. En vecka tog det dock inte med mina men du får dock räkna med att det tar ett par, tre dygn innan de är helt täta. Dock helt klart värt då de rullar suveränt tubeless. Väl tätade håller de luften bra. Mina som stod i en vecka( kan inte vara utan cykel så länge, cyklade på en annan... ;-)) tappade från 1,8bar till1,5 under den tiden, det kan man leva med.

Tubeless problem
Själv har jag haft problem med dåligt tejpade tubelesshjul! Där såg jag inga läckor förrän jag snurrade hjulet så ventilen var längst ner, guckan läckte alltså ut i fälgen!

Tubeless problem
Tack för alla svar. Jag skall köra med dom ett tag till å stöka ordentligt så löser det sig nog. Tycker ni jag skall hälla i mer vätska?

Tubeless problem
Om det är i skarven som det är svårt att få tätt så är min lösning alltid att dra dit en sträng med textillim( latex) på båda sidor innan man poppar den. Hjälper mot burpning också. Funkar suveränt, lättare att poppa med.

Tubeless problem
tutham sa:
Om det är i skarven som det är svårt att få tätt så är min lösning alltid att dra dit en sträng med textillim( latex) på båda sidor innan man poppar den. Hjälper mot burpning också. Funkar suveränt, lättare att poppa med.

Om det förebygger burping, hur får man då av däcket vid punka utan att göra sig illa?

Tubeless problem
1. Om däcken är av typen med tunna sidoväggar så kan det vara svårt att få dem att täta.
2. Du MÅSTE oftast ut och cykla på däcken för att det ska täta. Det räcker inte att ha dem ståendes stilla.

Tubeless problem
Kung_Gustaf sa:
tutham sa:

Om det förebygger burping, hur får man då av däcket vid punka utan att göra sig illa?
Textillim med så liten anliggningsyta är inte så starkt. Det eventuella problem jag ser är väl snarast att risken att dra loss tejpen ökad.

Tubeless problem
Trauman sa:
Vad kan mitt problem bero på?
Däcken är inte tubeless redy
Mitt tips är att du skaffar rätt däck, innan du börjar att söka efter andra felkällor.
Conti Race King är ett bra däck som rullar riktigt lätt. Men det tillverkas i olika varianter.

Enligt Continental själva, så kan det tysktillverkade Race King ProTection, och det asientillverkade Race King Performance användas utan slang.

De andra varianterna som tillverkas är helt enkelt inte avsedda att användas utan slang.

29-tums RK ProTection går att köpa från tyska nätbutiker för strax under 40EUR per styck.

Tubeless problem
Jag fattar inte, jag har kört Schwalbe tubeless-däck, Racing Ralph, Rocket Ron, Noby Nic, Thunder Burt och Hans Dampf. Alltid på tubeless-specifik fälg, XTR och Crest. Flera gånger har jag stansat 2h innan start på race. Aldrig haft problem med varken läckage eller burps. Jag en liten aning om att det kan ha att göra med att sakerna är gjorda för tubeless.

Tubeless problem
Hör å häpna nu har dom rullat några mil å allt är i sin ordning inte läckage alltså. Inge lim, å inge tysk/kinesisk special joll. Får se hur länge det varar.

Tubeless problem
Kung_Gustaf sa:
tutham sa:

Textillim är latex och vattenlöslig innan den torkat och ungefär som Stans fast i krämform. Det fäster inte värre på fälg eller däck än Stans eller andra tubelessvätskor. Är lätt att få bort från däck genom att gnugga med tummen eller en trasa. Risken att tejpen följer med är helt obefintlig enligt min erfarenhet. Däremot tätar den effektivt och är det som underlättat bäst vid montage av svårpoppade däck för mig och minskar risken för burpning bra enligt min erfarenhet.

Tubeless problem
Hi jackar tråden lite.
Har också stansat ett continental x-king o det var platt efter ett dygn, men efter att pumpat o skakat mer har det varit tätt ett dygn.
Är det ok nu o kommer att hålla tätt eller kan man riskera bakslag?

Tubeless problem
jra enduro sa:
Hi jackar tråden lite.
Har också stansat ett continental x-king o det var platt efter ett dygn, men efter att pumpat o skakat mer har det varit tätt ett dygn.
Är det ok nu o kommer att hålla tätt eller kan man riskera bakslag?

Ut och cykla med det så fördelas ju vätskan om inte annat.

Tubeless problem
Har byggt mig ett par hjul och tejpat. Monterat Maxxis Aspen som legat sen i höstas. Ett av däcken har haft ett nytt Nobby Nic och det höll tätt. Får det inte att bli tätt med Maxxis. Pyser ut över natten och kan inte se något vart det kan läcka. Ska man prova andra däck eller tejp om? Har fyllt på med lite extra TL-vätska.

Tubeless problem
är du nyfiken på var det läcker kör en balja med vatten i. diffust i däcksidorna är ett bra tips.

men med lite tålamod bör det med ett så långsamt läckage bli tätt med tiden oavsett var det är, bara det fiinns vätska därinne.

ut och kör:)

kolla dock gärna först upp ventilen.

Tubeless problem
Ubbe73 sa:
Får det inte att bli tätt med Maxxis. Pyser ut över natten och kan inte se något vart det kan läcka.
Inte helt ovanligt att Maxxis läcker genom sidorna. Om du ställer hjulet i en balja med vatten borde du se om luft sakta sipprar ut. Eventuella rester av släppmedel förhindrar tätningsvätskan att täta. Rengör däckets insida med tex isopropanol och testa igen. De två Maxxis däck jag har monterade nu läcker lite vätska, men de håller lufttrycket flera veckor innan påfyllning behövs.

Tubeless problem
1. Spruta typ fönsterputs, spolarvätska i pumpflaska eller liknande på däcksidorna.
2. Notera vart det bubblar och pyser.
3. Håll hjulet som det sitter på cykeln med det bubblande området nedåt mot marken. Skaka hjulet så att guckan tätar. Det märks.
4. Repetera steg 3 och 4.
5 tätt.

Ungefär så :) annars är både schwalbe och specialized lätta att få täta.

Tubeless problem
Trauman sa:
Tack för alla svar. Jag skall köra med dom ett tag till å stöka ordentligt så löser det sig nog. Tycker ni jag skall hälla i mer vätska?

Tänk på att om du punkar och lägger i slang så är allt krångel troligtvis förgäves eftersom man oftast ( jag alltid ) drar loss latexfilmen från däcksidorna när slangen ska ur . Körde så för länge sen men efter mkt krångel endast på tl,-däck numer .

M

Tubeless problem
Tubeless problem
Mårten sa:
Luzen sa:
Mårten sa:
Luzen sa:
Är det möjligt att köra slanglöst på däck med kanttråd av metall?

Japp.
Tack för svar!
Då blir det hem och stansa. Har nya däck med kanttråd liggande.

Kanske ska förtydliga. Kanttråden har ingen betydelse, men det betyder inte att däcket går att poppa på plats eller inte läcker som ett såll genom sidoväggarna. :)

Det förstår jag.
Har kört TL till och från några år men mitt bakdäck börjar bli slitet och jag har bra (nya) däck med kanttråd liggande.

Tubeless problem
ejma sa:
Ubbe73 sa:
Får det inte att bli tätt med Maxxis. Pyser ut över natten och kan inte se något vart det kan läcka.
Inte helt ovanligt att Maxxis läcker genom sidorna. Om du ställer hjulet i en balja med vatten borde du se om luft sakta sipprar ut. Eventuella rester av släppmedel förhindrar tätningsvätskan att täta. Rengör däckets insida med tex isopropanol och testa igen. De två Maxxis däck jag har monterade nu läcker lite vätska, men de håller lufttrycket flera veckor innan påfyllning behövs.

Nu har jag testat i vatten och det bubblar rejält i däcksidorna runt om. Körde dessa i somras/höstas utan problem. Blir nog till att montera de nya RR som jag har. Valde dock att prova Maxxis då de poppar på lätt på fälgen. Med RR blir det macken och tryckluft som behövs.....

Bilagor

• Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    51.3 KB · Besök: 93
Tubeless problem
Hmmm....
Pallar inte starta en ny tråd.
Kapar den här .

Köpte precis ett nytt Assegai, DH casing, som ska vara TR.

Meeennnn...
Ska det vara så här?
PXL_20211028_162832307.jpg

PXL_20211028_190056379.jpg
PXL_20211028_190046802.jpg

Tubeless problem
Hmmm....
Pallar inte starta en ny tråd.
Kapar den här .

Meeennnn...
Ska det vara så här?
Visa bilaga 520716
Visa bilaga 520714
Visa bilaga 520715
Är det såpa eller tl-vätska? Är det såpavatten skulle jag stoppa i tl-vätska och hoppas på att det tätar.

Har inte haft varken Assegai, maxxgrip eller dh casing men väl några andra maxxis-däck som funkat utan problem... Mina Forekaster som är lite tunnare läcker en aning tl-vätska då och då men absolut inte så där, inte ens som nya.

Tubeless problem
Tubeless problem

Meeennnn...
Ska det vara så här?

Det är säkert det vanligaste problem folk har med slanglöst. Finns jättemånga trådar på HR som handlar om detta "problem".

1. TLR är till skillnad från TL inte 100% täta i däcksidorna. Att vissa är täta och andra inte beror på ojämnhet i tillverkningen. Tanken är att guckan skall täta däcksidorna.

2. Vissa däck har kvar rester av släppmedel från tillverkningen som motverkar guckan att täta. Rengörning med avfettning, typ isopropanol av däckets insida reducerar problemet ordentligt.

Tubeless problem
vissa däck har porösa sidor, och då blir det sådår. brukar täta till sig efter ett par dagar.

om inte så blit fallet, kan det dessutom vara problem med kvarkletande släppmedel på däckets insida. man ser det på att tätmjölken pärlar upp sig, utan att som en film täcka däckets insida.

då är det lämpligt att ta av däcket och tvätta skrubba bort släppmedlet.

Tubeless problem
Jag har också problem med ett par däck, kan hålla trycket i dagar för att sedan helt plötsligt tappa allt under en natt, så det känns ju typ som någon hinna som plötsligt släpper? Så jag antar jag måste tvätta av insidan och försöka igen, kan man använda T-sprit till det? Känns ovärt att "slösa" bort det lilla jag har kvar i min IPA-flaska...

Tubeless problem
Tror det där kommer ordna sig.

Jag har TR Maxxis som svettas lite. Mest i början.
Man får låta vätskan "sätta sig" i däcket. Med tiden kommer den koagulera lite och täta bättre. Efter något halvår eller så brukar man klara sig på väldigt lite pumpa.

Jag har vätska i 3 av 6 hojar.

Tillbaka
Topp