Tubeless till enduro

freddes

Aktiv medlem
Tubeless till enduro
Inväntar min ram från Propain så tänkte ställa en fråga som jag är lite delad över.

Kom över ett par hjul som var tubeless, tänkte ja va fan det kan man ju testa. Har ju erfarenhet från dh med alla "snakebites", kändes ett tag att de blev en slang varje gång man var på Vallåsen men tänkte att det kan vara kul att testa iaf en säsong (2021) med tubeless

Fast sen har jag börjar se att många proffs kör med slang vilket fått mig att fundera om det kanske är bättre? Kommer ju ha nära till bilen så servicekit till tubeless kan man ju ha likväl som man har det till slang?

Eller är det en smaksak att köra tubeless? Däcken som sitter på är inga wow heller men pallar inga spendera mer pengar :) trött på alla utgifter nu. Men inför 2022 så blir de bättre däck.

Pga barn och erfarenhet av en knäckt rygg så kommer jag köra lugnt framöver dvs inte stökiga rockgardens och liknande som tar sticka hål på däck.

Tubeless till enduro
Vilka proffs kör med slang? Jag tycker TL är givet finns bara fördelar idag.
Satt och kolla Redbull där de kör med slang samt många hade nån form av repairkit med sig. Var väl lite etikett att kunna stanna och hjälpa en polare i loppen om man fick punka förstod jag det som.

Jo det är därför jag är inne på TL, man har ju krängt av slangar som ingen annan och är lite less på det :)

Tubeless till enduro
Går man in på den här filmen kring Sam Hills cykel så har han en yta för en tube precis ovanför BB

Kollar man Florians nya hoj:
In the practical in-frame storage box of the Trek Slash 2021, Florian carries a CO2 cartridge, spare inner tube and a replacement battery for the electronic groupset and dropper.

Så de känns som man kör med slang :)

Tubeless till enduro
Haha :p det är ju för om dom kör punka på TL så slänger man i en slang och då har något lämpligt att pumpa med. Det finns ingen i Ews som kör slang från start i sina hjul.

Tubeless till enduro
Går man in på den här filmen kring Sam Hills cykel så har han en yta för en tube precis ovanför BB

Kollar man Florians nya hoj:
In the practical in-frame storage box of the Trek Slash 2021, Florian carries a CO2 cartridge, spare inner tube and a replacement battery for the electronic groupset and dropper.

Så de känns som man kör med slang :)
Han har slang utifallde blir så stort hål att det inte går att laga med bacon strips.

Tubeless till enduro
Du får punka med TL förr eller senare med, ofta går de fint att trycka en eller flera pluggar o pumpa upp o köra vidare.

lägg dom 2000kr det kostar på cush core, fyfan det är en helt ny cykel med dom i!! Kan gå ner kraftigt i däcktryck vid behov, men framför allt så även om man kör 20-25 psi fram och klipper i en kantig sten så pingar den inte bort dig ur spåret, du får en stabilare cykel i stöket och man får en boost i självförtroende när man vet att det fan i mig inte spelar någon roll hur man kör, man har grepp o det känns snudd på omöjligt att få punka, slica sidan är väl möjligt men genomslag har jag inte haft på över ett år, o jag har punka jämt annars.. nu mera får man inte kasta däck för dom är helt håliga utan det är byte för slitage!! Dom där 2laxen har man tjänat in fort på däck kostnader

ha alltid en slang, en co2 patron, lite bacon strips i ryggan så är du safe!

har du cush core kan du cykla hem utan luft i däcket med om de skulle behövas!

Tillbaka
Topp