Tubeless-vätska frätande?

Har kört slanglöst ett tag på några av mina cyklar (dock inte på dyrgripen än). Fick höra på min LBS att om man inte använder rätt fälgtejp utan ngt substitut såsom ghettovarianten eller vanlig eltejp så kommer ekernipplarna frätas sönder. Låter ju som blaj i min värld eller stämmer detta?

Fukt i sig ger ju bättre förutsättningar för galvaniska processer, men inte är vätskan frätande i sig.

När jag körde med Specialized TLR band och Stans ploppade alunipplarna i rask takt. Fälgtejp som verkligen håller tätt rekommenderas, inte fälgband med texten TLR.
Fick byte alla nipplar i ena hjulet.

Fälgar i aluminium? Jag fyllde med Stans, pumpade, lät hjulen stå i garaget över natten. Nästa morgon var fälgarna och nipplarna borta. Kvar i en pöl på golvet låg däcken och ett plockepinn av rostfria ekrar.

Sixten Fors sa:
Fälgar i aluminium? Jag fyllde med Stans, pumpade, lät hjulen stå i garaget över natten. Nästa morgon var fälgarna och nipplarna borta. Kvar i en pöl på golvet låg däcken och ett plockepinn av rostfria ekrar.

Då hade du tur. Jag kunde inte vänta med min cykling, så mina fälgar löstes upp i farten. Fruktansvärd upplevelse. Ingen skadades, en dog.

Det är väl ingen nyhet att Aluminium inte tål baser så bra.
(Även om tätning efter eloxeringen gör det bättre)
Det är väl ingen nyhet att ammoniak blandas i latex redan vid tappningen för att minska risken för solidifiering.
(Går använda andra kemikalier, ofta basiska även de, men det är dyrare)
Nyheten är väl mest att det var en nyhet.
(Och att så många raljerar över det...)

weldion sa:
Sixten Fors sa:

Då hade du tur. Jag kunde inte vänta med min cykling, så mina fälgar löstes upp i farten. Fruktansvärd upplevelse. Ingen skadades, en dog.
Tur att du inte hade en carbon cykel åtminstone. Då kunde det gått riktigt illa...

Aha! Nu vet jag var Stans kommer ifrån!

latest

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp