Tubelesseländet

Tubelesseländet
Du menar alltså att det skall bilda en ås som lutar ned mot fälgkanten och inte som detta som är en annan bild på samma fälg. Visa bilaga 854018
Fälgen duger fint, alla ( 8st ) mina fälgar ser liknande ut.
Tejpa med Dt Swiss och använd Schwalbes monteringsvätska så funkar det alla dagar.

Edit:

Screenshot_20260921_123702_Samsung Browser.webp

Senast ändrad:
Tubelesseländet
Fälgen duger fint, alla ( 8st ) mina fälgar ser liknande ut.
Tejpa med Dt Swiss och använd Schwalbes monteringsvätska så funkar det alla dagar.
Jo, denna Bontrager Kovee-fälg fungerar dokumenterat slanglöst, men kanske inte är tillräckligt optimal enligt perfektionisters standard. Men bra med kais01s synpunkter för att förstå varför det läcker och sånt.

Tubelesseländet
1: jag kör orange seal. Oklart om den är bäst, men den är enkel att få tag i. Även lokalt

2: jag har TESA/Mucoff/hope och stans på olika hjul. Aldrig märkt någon skillnad. Antar att det är samma sak med olika märkning.

3:Om man är snål/lat/bekväm/bor lagom nära en bensinmack eller en sån offentlig cykelpump så brukar det fungera fint att poppa däcken med.

4/5: antingen standard salami. Det är väl samma sak alltihop?
Eller dynaplug. Dom är jättebra men dyra.

6: antingen någon sorts fräsig alternativ-ventil.
Jag kör vanliga stans/hope/peatys och tycker det funkar okej. Ventilkäglorna kläggar ihop efter ett tag, men tror det gör så för alla?

7: jag gillar att poppa däcket på plats utan gucka och sen hälla i genom ventilen.
(Vissa andra föredrar att hälla i guckan först sen poppa. Det är bara preferenser)

8: ha hörselskydd på dig när du poppar däck på plats, och kolla på vad maxtryck för din däck+fälg kombo är. Jag brukar ta diskmedel+vattenblandning och hälla mellan däck och fälg för att det ska poppa på plats lättare.
Kasta inte in 7 bar i stora graveldäcksom folk här skriver att dom gjort.

9: det är inte så svårt. Det löser du
Tack för bra och utförligt svar.

Just nu har jag Roval Terra C hjul 25mm IM med Tufo grusdäck 44mm. Hoppas på det bästa.

Tubelesseländet
Kanten behövs öht inte vid ett riktigt montage.
Använd monteringsvätska som försvinner efter några minuter så sitter däcket torrt efter fälgkanten och släpper aldrig!
aldrig? skär du loss däcket när det är dags för stansbyte sådär varje 1/2-1 år?? (visst inslag av ironi)

bättre enligt mig med en mekanisk och reversibel lösning.

att du och tusentals andra cyklister inte kört på en sten på ett sätt som ger en högfartsburp säger tyvärr inte så mycket.

konsekvenserna av sådana är ingen lek.

Tubelesseländet
Tack för bra och utförligt svar.

Just nu har jag Roval Terra C hjul 25mm IM med Tufo grusdäck 44mm. Hoppas på det bästa.
Nu kan jag inte Spezialized så bra men Roval Terra C kommer ju med tubeless tejpade och med ventiler? om inte dessa skulle hålla mkt hög kvalité skulle jag bli förvånad. Du har i stort sätt sparat hela arbetet med tubeless.

Bra hjul för å köra tubeless första gången

Räcker med en vanlig golvpump i min mening behlvs ingen reserveor eller kompressor.

Hade satsat på standard Orange Seal Regular till detta

Allt annat har du ju redan. JU jobbigare däcken är att montera destor bättre, då är det riktigt tätt.
Som tidigare sagts monteringsvätska är nice, ofta har man nått hemma i den vägen.

Tubelesseländet
Varför skulle det läcka?
Tror att en orsak till att det kan läcka är just detta med avsaknad av en bra ås mot fälgkanten i fälgprofilen som kais01 talar om och som gör att när däcket har lågt lufttryck och utsätts sidokrafter som i skarpa kurvor och dylikt så kan själva däcket glida i fälgen och med det tappa luft, något som en bra ås sätter stopp för.

Tubelesseländet
Tror att en orsak till att det kan läcka är just detta med avsaknad av en bra ås mot fälgkanten i fälgprofilen som kais01 talar om och som gör att när däcket har lågt lufttryck och utsätts sidokrafter som i skarpa kurvor och dylikt så kan själva däcket glida i fälgen och med det tappa luft, något som en bra ås sätter stopp för.
Nope, tyvärr.
Om du gör ren fälgbanan ordentligt, tejpar med bra avsedd tejp ( typ dt swiss ), använder en ventil med konisk gummikropp och monterar ordentligt med monteringsvätska ( OBS inte såpa eller annat som blir kvar ) så sittet däcket kvar utan att varken läcka eller burpa till dess att du själv väljer att ta av det.

Tubelesseländet
Nope, tyvärr.
Om du gör ren fälgbanan ordentligt, tejpar med bra avsedd tejp ( typ dt swiss ), använder en ventil med konisk gummikropp och monterar ordentligt med monteringsvätska ( OBS inte såpa eller annat som blir kvar ) så sittet däcket kvar utan att varken läcka eller burpa till dess att du själv väljer att ta av det.
Låter bra och monteringsvätska är alltså tricket om jag förstår dig rätt - tackar!

Tubelesseländet
Låter bra och monteringsvätska är alltså tricket om jag förstår dig rätt - tackar!
hittar tyvärr inga uppgifter på internätet att schwalbes monteringsvätska skulle skydda mot burping. bara att det inte ökar risken.

det betyder ju inte att manurens tips inte är av värde, och det hade ju varit bra om det fanns en quick fix mot detta ökända problem

high speed burping är inte att leka med. var försiktig.

Tubelesseländet
high speed burping är inte att leka med
Nej, fy 🤮
1789998390049.webp

Skämt åt sido så håller jag med om att det är riktigt otäckt och har man varit nära så har man definitivt haft hjärtat i halsgropen. Personligen så är min erfarenhet att det handlar mer om däcket än om fälgen, att lära sig hur däcket uppträder i olika situationer med olika tryck. Jag kör normalt med ca 1 bar i mina däck men skulle aldrig köra ett lopp eller snabb flowled med det trycket. Då är det minst 1.2 bar, upp till 1.6 beroende på vad som körs.

Tubelesseländet
Nej, fy 🤮
Visa bilaga 854070

Skämt åt sido så håller jag med om att det är riktigt otäckt och har man varit nära så har man definitivt haft hjärtat i halsgropen. Personligen så är min erfarenhet att det handlar mer om däcket än om fälgen, att lära sig hur däcket uppträder i olika situationer med olika tryck. Jag kör normalt med ca 1 bar i mina däck men skulle aldrig köra ett lopp eller snabb flowled med det trycket. Då är det minst 1.2 bar, upp till 1.6 beroende på vad som körs.

burping på mtb tycker jag jämförelsevis är hanterbart. sker ju inte med samma tryckskillnad och så omedelbart som i discipliner med högre däcktryck.

Tubelesseländet
Exakt, med eller ev utan monteringsvätska bara däcket orkar sätta sig längst upp på bädden och bli kvar där.
Använder man monteringsvätska så smörjer den däckkanten så att däcket lättare poppar, sen försvinner den på 10 min enl Schwalbe och däcket sitter som torrt.
Såpa ( happyknep) är bara idiotiskt.

Tubelesseländet
I viss mån. Men nog samverkar "hook" och "lock".
Om jag minns rätt finns det en del dåliga erfarenheter med "hookless" och låga tryck. (Vore bra med svenska benämningar även här.)
Vilket jag inte kör med, har funnits trögt av mig.
Symaskinen fick stryka på foten inför detta mer och mer märkliga forum.
Jag är alltid nyfiken på om det är symaskiner eller fordonslyftar som är ursprunget.

Tubelesseländet
Stans NoTubes Crest-fälgen kom för över 20 år sedan och har fortfarande ingen ås. Är den alltså farlig? Skall jag sluta köra slanglöst med de hjulen?

Tubelesseländet
Stans NoTubes Crest-fälgen kom för över 20 år sedan och har fortfarande ingen ås. Är den alltså farlig? Skall jag sluta köra slanglöst med de hjulen?
den är förhållandevis smal, vilket rapporteras minska risken för burp. men saknas inre kanten skall man nog inte onödigtvis gå ned till de lägsta trycken?

mina crest tror jag gen2 bortåt femton år gamla ser ut så här. skönjas en misstänkt inre kant....
.
IMG_3985.webp

Tillbaka
Topp