Tubelessgegga

BAPEsta

Aktiv medlem
Tubelessgegga
Hallå alla glada slanglösa!

Jag konverterade i helgen till tubeless för att testa på om det är något för mig! Låt oss säga att det har varit en lärorik vecka.

Jag köpte Weldtites gegga och har problem med två små, mindre än millimetern, som verkligen inte vill täppas till. Har till och med låtit cykeln stå i lite mer än en dag nu, fyllt på med lite mer gegga och snurrat runt hjulet lite då och då. Men icke, det läcker fortfarande. Känns inte som att det ska vara så.

Nu undrar jag dock vad för gegga ni mer inbitna slanglösa kör med?

radarminnet

Aktiv medlem
Tubelessgegga
Var är det som det inte tätar? Vid fälgkanten eller genom däcket? Har du provat att ta av hjulet från cykel och lägga det så att hålet är nedåt, alltså så att geggan rinner till hålet?

BAPEsta

Aktiv medlem
Tubelessgegga
Ta och cykla några mil i skogen så kommer det nog att täta bra.
Rullade vidare i över en timme med det hålet... Inget resultat.

Var är det som det inte tätar? Vid fälgkanten eller genom däcket? Har du provat att ta av hjulet från cykel och lägga det så att hålet är nedåt, alltså så att geggan rinner till hålet?
Genom däcket, pyttelitet men vätskan pyser ut i all oändlighet känns det som vid det här laget.

Freddie L

Aktiv medlem
Tubelessgegga
Två bra grundläggande tips ovan. Om inte det fungerar får du fundera på materialvalen.
- Guckan. En del fungerar bättre än andra. Weldtite får nog anses vara en okänd spelare. Googla och se om du hittar fler som (försöker) använda det. Stans gucka (vanliga, inte race) kanske kan anses som golden standard.
- Däcken. Det har förekommit batchar från olika tillverkare som har haft för mycket rester av släppmedel kvar. Släppmedlet gör att guckan inte fäster vid ytan. Conti var ökända för detta förr. Om du misstänker detta får du ta loss däcken och skrubba dem rejält invändigt så kan det fungera bättre!
Hade jag varit du hade jag skaffat en flaska Stans (eller annan storsäljare) och skrubbat däcken innan nästa försök.
Kör hårt, det är värt det!

davve14

Medlem
Tubelessgegga
Kan varmt rekommendera Muc Off's vätska, aldrig haft problem med att den inte tätat eller liknande. Sen att den går att tvätta bort med vatten är ett stort plus!

Lefty

Aktiv medlem
Tubelessgegga
Måste nog tyvärr skriva motsatt erfarenhet.
Provade Muc-Off och det tätade liksom TS inte ens några pyttehål i mina Vittoriadäck.
(luktar dock gott och är lätt att tvätta ur om jag ska säga nått positivt)

Håller mig till Stans som alltid funkat för mig.

Lefty

Aktiv medlem
Tubelessgegga
Race är tänkt just för .... Race.
Dvs inte att vara funktionsduglig under flera månader.
Klumpar lättare än orginal och sätter igen ventiler.
Men GRYMT bra på att täta !

Freddie L

Aktiv medlem
Tubelessgegga
Varför inte race? Trodde den var snäppet vassare?
Som Lefty skriver, den lär vara lite skarpare men kan torka och strula. Det var inte så länge sedan vi hade en tråd om just strul och guckabollar med Race. Jag ska absolut prova den själv vid tillfälle, men just här när vi ska ge råd till någon med tubeless-strul så känns det säkrare med standard Stans.

klisk

Medlem
Tubelessgegga
Hade liknande problem vilket jag löste igenom att pumpa i maximalt tryck (det som står på däcket) och skaka/studsa hjulet ett par gånger, sen lät det stå ett tag med maxtryck innan jag pös ur luften för att återgå till mitt normala tryck.
Sen om det är korrekt att göra så, det har jag ingen aning om.

s

Aktiv medlem
Tubelessgegga
Har du skakat flaskan ordentligt? Och lite till. Har den stått länge så ligger partiklarna kvar i botten på flaskan.

BAPEsta

Aktiv medlem
Tubelessgegga
Har du skakat flaskan ordentligt? Och lite till. Har den stått länge så ligger partiklarna kvar i botten på flaskan.
Skakar konstant!

Men jag kanske får testa Stans. Kanske Orange om det är vettigt.

Har ju förstått att man kan blanda i extra partiklar i form av glitter eller typ svartpeppar? Är dock mindre taggad på att lossa däcket från fälgen då jag hade ett jäkla problem med att få på det första gången. Nu har jag fyllt på via ventilhålet.

BAPEsta

Aktiv medlem
Tubelessgegga
Nu har det ändå stått sen i tisdags utan att täppas igen... Fattar att det finns bättre och sämre geggor... Men detta är ju galet.

Gran81

Medlem
Tubelessgegga
"SQUIRT SEAL TYRE SEALANT WITH BEADBLOCK"
Stansade ett par 4 år gamla RR som gått med slang sedan nya (på köpt beggad cykel). Typ 4-5 hål per däck som tätades fint med Squirt med partiklar.

yonsson

Aktiv medlem
Tubelessgegga
Joes och Orange seal har fungerat bra för mig. Joes håller sjukt länge, körde hela förra året med Joes utan att det torkade. Orange seal är lätt att hitta och oftast billigt. Har bara kört med det någon månad men verkar funka OK.

Stervelo

Aktiv medlem
Tubelessgegga
muc off fungerat fint för mig. håller mycket längre än stans. efter 18 månader hade det torkat så jag dumpade i 60 ml till fram å bak, 29x2.6.

BAPEsta

Aktiv medlem
Tubelessgegga
Sitter och försöker tejpa om fälgen med Orange Seals tejp... Den spricker konstant på mitten. Fattar inte vad jag ska göra annorlunda.

Känns som jag bara ska lägga ner det här med tubeless haha. Kommer ju aldrig hinna cykla.

Salabaladala

Aktiv medlem
Tubelessgegga
Låter onormalt att den spricker om du gör rätt. Gammal tejp eller fel teknik? Läs på deras hemsida om dom har speciella instruktioner.

Tycker definitivt att du ska göra klart tubeless när du ändå håller på. Sjukt värt i slutändan.

BAPEsta

Aktiv medlem
Tubelessgegga
Låter onormalt att den spricker om du gör rätt. Gammal tejp eller fel teknik? Läs på deras hemsida om dom har speciella instruktioner.

Tycker definitivt att du ska göra klart tubeless när du ändå håller på. Sjukt värt i slutändan.
Kollat flertalet olika videor för att se hur man ska göra. Tejpen spricker längs med, i mitten i gropen på fälgen. Får verkligen inte till det. Misstänker att tejpen också kommer spräckas när jag drar på däcket nu.

Tubelessgegga
Vad är det för däck? Är dom tubeless ready? Jag har provat att konvertera ett däck som inte va tlr. Mmm.. det gick inget vidare! men det skulle jag berätta för någon annan

BAPEsta

Aktiv medlem
Tubelessgegga
Vad är det för däck? Är dom tubeless ready? Jag har provat att konvertera ett däck som inte va tlr. Mmm.. det gick inget vidare! men det skulle jag berätta för någon annan
Bontrager Kovee TLR, så de ska vara tubelessredo. Men den tejpen som satt från början var inget vidare. Knappt att man kan kalla det tejp.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer