Tuffaste stigningarna i Sverige med racer?

ludberg

Ny medlem
Som ämnet lyder är jag ute efter tips på tuffa stigningar som man kan köra med racer. Tittar man på Strava finns det några stycken tuffa som är mest lämpade för MTB (typ uppför alpina anläggningar).

Någon som har några tips?

Själv kör jag mest i platta Östergötland å här har vi bara motvinden

GoranS skrev:
-------------------------------------------------------
> Det där har avhandlats för ett antal år sen i
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/957434/page=1
> Diskussionen rör både svenska och utländska
> backar, men du borde kunna få ut en del av att
> läsa den.

Tack för tipset!
Problemet är att det är omöjligt att veta om det är MTB eller racer när man läser den tråden.

Miss Lycka skrev:
> Götgatspuckon, enligt Ola

Hahaha!

(edit: råkade citera fel inlägg först...)

Senast ändrad:
ludberg skrev:
> Som ämnet lyder är jag ute efter tips på tuffa
> stigningar som man kan köra med racer. Tittar man
> på Strava finns det några stycken tuffa som är
> mest lämpade för MTB (typ uppför alpina
> anläggningar).
>
> Någon som har några tips?
>
>
> Själv kör jag mest i platta Östergötland å
> här har vi bara motvinden

Vi har lite olika backar i NV-Skåne. Även om Skåne till största delen är platt, så finns det rejäla utmaningar, i varje fall i gradient. Kanske inte lika mycket i längd.

http://shortestpath.se/skanebackar/index.html

http://shortestpath.se/skanebackar/lotta.html

http://shortestpath.se/skanebackar/tarrav.html

Senast ändrad:
Vid Djupvikssjön finns det en grusvägsbacke som är helt övervuxen till en gräsvägsbacke. Klart tuff att slira uppför med lite dagg!

Tuffa och tuffa, i Östergötland med omnejd blir det kanske inte så tufft, men runt södra vättern finns ju några, finns någon i Huskvarna (heter den Ådalsvägen...?) och mellan Huskvarna och Jönköping mot Nässjö finns ju en, och gamla vägen mot Göteborg. (Åsenvägen tror jag) , vägen till Tabergs topp är ju kort men brant.
Sen norr om Norrköping, mot Katrineholm och mot Nyköping, gamla riksettan vid Oscarshäll, där finns ett trevligt cafe också om man vill ta en liten paus.

Allt detta fritt ur minnet, med reservation för vägombyggnader m.m.

Mvh Ulf S.

Bor i Östersund, men född och uppvuxen i Skåne och jag säger Hallandsåsen. Finns inte vad jag vet sådana backar ens i fjällen i Jämtland.
Rätta mig gärna om jag skulle ha fel.

us930 skrev:
> Tuffa och tuffa, i Östergötland med omnejd blir
> det kanske inte så tufft, men runt södra
> vättern finns ju några, finns någon i Huskvarna
> (heter den Ådalsvägen...?) och mellan Huskvarna
> och Jönköping mot Nässjö finns ju en, och
> gamla vägen mot Göteborg. (Åsenvägen tror jag)
> , vägen till Tabergs topp är ju kort men brant.
> Sen norr om Norrköping, mot Katrineholm och mot
> Nyköping, gamla riksettan vid Oscarshäll, där
> finns ett trevligt cafe också om man vill ta en
> liten paus.
>
> Allt detta fritt ur minnet, med reservation för
> vägombyggnader m.m.
>
> Mvh Ulf S.

Du pratar om denna backen: https://www.strava.com/segments/1146709

Lucifer skrev:
> Bor i Östersund, men född och uppvuxen i Skåne
> och jag säger Hallandsåsen. Finns inte vad jag
> vet sådana backar ens i fjällen i Jämtland.
> Rätta mig gärna om jag skulle ha fel.

Vet inte hur korrekt den är, men enligt salite.ch är Ullådalsstigningens profil
0051.gif

Borde väl kunna konkurrera med Hallandsåsen!?

Upp till Ullådalen från Åre by är en tuff klättring. Kördes som bergstempo i Tour of Jämtland tidigare. Testade den för några år sedan, grym stigning i början från E14 och sedan fortsätter det i nästan 5 km. Väl uppe började det ösregna, inte så skoj nedför, trodde jag skulle landa på Åresjön.... Vägen upp till Fjällgården är oxå riktigt tuff men inte så lång. Ett måste om ni tar med racern till Åre...

Sverige har verkligen inte så mycket kul att komma med när det gäller att cykla i berg. Visst finns det enstaka rejäla backar här och där, men oftast är dom tungt trafikerade och fullständigt osexiga i övrigt...

Hallandsåsen har ju en fördel i att det är väldigt lite trafik på "cykelvägarna" och att det faktiskt går att knyta ihop slingor där man kan köra 5-6 stigningar utan att behöva upprepa sig.

Här är en bra (Dansk!) sammanställning:
http://www.climbs.dk/halland.htm

CykelJohan skrev:
> Jag har inte provat denna med cykel, men den är
> ganska lång och mysig.
>
> https://www.google.se/maps/@62.901883,17.927759,3a
> ,75y,31.82h,78.02t/data=!3m6!1e1!3m4!1sXTUgPB1KZ55
> gpmtMGmWtOA!2e0!7i13312!8i6656?hl=en

Kollade lite och den har en stigning på 82 meter under 1250 meter. Hallandsåsen (gamla E6, numera väg 1701) stiger 90 meter på 1250 meter, för att sedan fortsätta ytterligare 100 meter, vilket ger totalt 190 höjdmeter på en sträcka av 3600 meter. Alltid lika uppskattad.

Kommer man Söderifrån är lutningen lite mer modest. 150 höjdmeter, men så får du cykla 8,1 km i motlut istället :)

90 meter på 1250 höjdmeter ger en snittlutning på strax över 7%. Man inser verkligen vilket backmässigt U-land Sverige är när en sådan backe är värd att nämnas. Än mer tragiskt blir det för oss Stockholmare att vi inte ens har någon sådan backe att njuta av. Undrar hur många backar det finns i Italien som är tuffare än det ...

Helkama raisu skrev:
> Hur är det med fjällvägen mellan Åre och Kall?
> Har för mig det är ganska ordentlig
> höjdskillnad.

Nja, upp till Kall är det nog inte så mycket att skryta med... från Björnänge och upp till Åre Björnen är det lite att bita i men kanske inga större distanser.
I ungdomens dagar arbetade jag uppe i Åre Björnen och skulle cykla dit från Åre by och jobba klockan 05 på morgnarna, minns att från reningsverket i Björnänge som ligger någon meter över sjön så såg man de retsamma gatljusen ringla sig uppöver serpentinsvängarna... Älskade dock när det var nysnö, kallt och oplogat, kanonkänsla av att bara flyta fram ljudlöst och ensam på vägen :)

Ps. snabbkoll visar att det inte är mer än knappt 7% stigning, inte mycket att hurra över men mer än nog för mig.

Senast ändrad:
Nu är inte jag någon expert på vad en rolig backe är för en cyklist men backen från Idre by upp till Idre fjäll känns relativt lång och på sina ställen relativt tungtrampad. Någon annan kanske har bättre koll på det där än jag.

Om man åker Nipstuge-vägen från Idre och fortsätter grusvägen upp så långt det är rimligt får man ca 570 höjdmeter på en och en halv mil. Bortsett från några kortare passager är det dock bara sista ca 3 km som det lutar på skapligt.

Grusvägen upp till Luossavaara från Kiruna ska enligt uppgift ge 212 höjdmeter på drygt 3 km varav 190 de sista 2 km med maxlutning på 18%.

Mellan Hede och Tännäs lutar det ganska mycket uppåt. Man kan även optimera om man cyklar del av sträckan.

Bilagor

• Screenshot_2015-06-30-09-08-09.png
    Screenshot_2015-06-30-09-08-09.png
    169.3 KB · Besök: 180
  • Screenshot_2015-06-30-09-16-04.png
    Screenshot_2015-06-30-09-16-04.png
    73.5 KB · Besök: 190
Lite flera småländska backar (nåja..) då, Barnarpsvägen, eller gamla riksettan söder om Jönköping, även vägen mellan Eksjö och Vimmerby, strax öster om Mariannelund innehåller några st.

Och i Västergötland områdena runt Kinnekulle, det finns ju en väg upp till toppen där, men jag minns den inte som speciellt brant tyvärr, mera långsträckta stigningar.

I Skåne finns ju vägen från Mölle upp till Kullens fyr, tyvärr lite kort men vacker och hyfsat brant på några ställen.

Återigen, med reservation, detta är fritt ur minnet från tiden jag körde lastbil, där bilen gick tungt uppför borde det vara en hyfsad backe att cykla i också...

Mvh Ulf S.

Det måste sägas att om man inte bor vid den tuffaste klättringen i Sverige är det närmare till väldigt många tuffare klättringar i Norge.

ludberg skrev:
> Som ämnet lyder är jag ute efter tips på tuffa
> stigningar som man kan köra med racer. Tittar man
> på Strava finns det några stycken tuffa som är
> mest lämpade för MTB (typ uppför alpina
> anläggningar).
>
> Någon som har några tips?
>
>
> Själv kör jag mest i platta Östergötland å
> här har vi bara motvinden

Det kvalificerar inte in på Sverigelistan men i Östergötland måste det vara en av de läckrare stigningarna.
http://app.strava.com/segments/5577691 — Just another Övralid segment 600 meter 11,5%
Vänder man nedför får man utsikt över Vättern och tar man av vägen kan man fika i en Nobelpristagares trädgård.

Kinnekullesnordsida från kajen i Hällekis upp till utkikstornet, 230 höjdmeter över lite drygt 3 km, spikar på 15%.

Hasslövsbacken på Hallansdsåsen. Runt Falköping/Skövde går det att hitta mycket på 125-150 höjdmeter och långa partier över 10%. Lotta på Åsen på Söderåsen. Inga monsterbackar men det är farten som dödar.

En trevlig "bergsetapp" i Jämtland är att ta undersåker-trillevallen, E14-ullådalen, E14-copperhill(via björnen). 6-7 mil men blir ju mer beroende från var man startar, men tre hyfsade stigningar och om man vill bli trött är det bara att köra fortare uppför

bollen skrev:
> om man vill bli trött är det bara att köra fortare uppför

Det funkar även nerför. Och på platten.

Tillbaka
Topp