tufo tubtape

squarepusher

Aktiv medlem
tufo tubtape
Hej,

har köpt tubtape från TUFO och planerar att byta tuber på mina hjul. först tänkte ajg rengöra och ta bort limresterna med aceton och sedan slipa lätt med ett 180 slippapper.

Behöver tuberna prepareras innan jag kränger dem på tubtapen eller räcker det med att sträcka dem och hålla dem pumpade över en natt innan jag monterar dem? Vill ju inte att de ska kalva av i första svängen

tufo tubtape
Jag har bara tejpat med Jantextejp på crossen och där har jag först och främst mättat bomullsremsan på däcket två ggr och sen två lager med lim på fälgen innan tejpen har satts på.

Just bomullsremsan på däcket känns ju spontant som att den bör mättas oavsett om man ska köra landsväg eller cx. Hur ska däcket annars kunna fästa i tejpen?

tufo tubtape
Tufo själva rekommenderar ingen förlimning/limmättning ihop med deras egna däck (principiellt borde det väl inte bara ngn skillnad om man har annat däckfabrikat?). Jag har gjort just så på nya och rena mtbfälgar med Tufodäck. Funkar klockrent.

tufo tubtape
jo det är ju så jag tänkt med men i instruktionen som hänger med tapen så ingick inte att man mättar tyget (läste lite snabbt igår)... ska läsa igen

tufo tubtape
Om man inte mättar tygremsan med ett-två lager lim, kan den suga åt sig vatten om man cyklar i mycket regn och gegga. Kanske inte relevant för lvg, men mtb eller cx kan det bli problem att däcket släpper från fälgen när tygkorden blir genomblöt (även med Tufodäck)

tufo tubtape
kan ju testa att bara tejpa och sedan se om däcket sitter genom att bryta lite på det. TUFOs egna tuber är väl torra och inte förbehandlade? kan ju heller inte spela roll om det är LVG, CX eller MTB däck som ska på.

tufo tubtape
Jag var svårt att tro att Tufo under många år skulle fortsätta rekommendera att avstå förlimning/mättning av däcken om det skulle vara så att det ofta innebär att däcken kalvar om man inte gör det. Tror inte det skulle vara bra för affärerna...
Dessutom talar min personliga erfarenhet mot att det skulle behövas som sagt.

tufo tubtape
Jag kör Tufo tubtejp. Använde faktiskt just Youtube-filmen ovan som guide när jag tejpade första gången och jag gör exakt som i filmen. Det tar bara 5 minuter och resultatet blir superbra.

Har provat några andra tejper också men tycker Tufo är klart enklast och bäst :)

tufo tubtape
Nämn ett annat scenario där man limmar fast tejp...

Oscar E kom väl fram till att man kunde byta Däck/tub 3 gånger innan det var dax för ny tejp. =)

tufo tubtape
Man kan rugga bomullsresan på däcket för bättre vidhäftning.

Du måste ta bort allt lim. Aceton tar det inte riktigt. Häxan brukar funka bra. Det är samma lösningsmedel som i många lim. Conti kör cyclohexan.

Tillbaka
Topp