Tull från Kina?

Belse

Aktiv medlem
Tull från Kina?
HAr hört förut att det är strafftull från Kina men bara på kompletta cyklar och inte på lösa cykeldelar, mailade Tullverket och frågade och fick detta svar:

"Det gäller även för cykeldelar, t ex cykelramar.
Du får räkna med 4.7 % i tull + 48.5 % antidumpningstull + 25 % i moms
Tullsatsen beräknas på varans inköpspris med tillägg av frakt och eventuell transportförsäkring.
Momsen är 25 % och beräknas på inköpspris, fraktkostnad och tullavgift.
Förutom tull och moms betalar du också en importdeklarationsavgift. Det är en avgift som Posten eller kuruirföretaget tar ut för att tulldeklarera din försändelse.
Importavgifterna betalar du när du hämtar din försändelse."

Det lät inte bra, blev genast mycket dyrare med ett kinakolsrambygge :(

Hur stor är risken att paketet stoppas i Tullen och hyr mycket dyrare har det blivit åt er som har åkt på tullavgiften på importramarna?

mir

Aktiv medlem
Tull från Kina?
Måste nog tyvärr säga att risken är väldigt stor att paketet stoppas i Tullen.
Jag fick precis hem min kina ram och fick betala 908 kr i Tull och införselavgifter.
i mitt fall 30% av summan ink frakt.

geologen

Aktiv medlem
Tull från Kina?
Tullen varierar beroende på typ av vara, men är från nån till en handfull procent i normala fall. På det lägger man sen frakten och eventuella avgifter, och sen blir det 25 procent moms på hela summan. Det brukar hamna på ungefär 30 procent tull, avgifter och moms.

JT

Ny medlem
Tull från Kina?
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Tullen varierar beroende på typ av vara, men är
> från nån till en handfull procent i normala
> fall. På det lägger man sen frakten och
> eventuella avgifter, och sen blir det 25 procent
> moms på hela summan.

Det är tull på frakten oxå.

Frippe

Medlem
Tull från Kina?
Jag fick hem en ram från Kina för ca en vecka sedan...jag klarade mig undan tullen o det beror nog på att säljaren hade märkt försändelsen som gåva, "gift".
En del säljare gör det och en del påpekar noggrant att de inte under några omständigheter deklarerar paketet så...

kave

Aktiv medlem
Tull från Kina?
Jag har haft väldig tur senaste året. Förra året åkte jag på tull på varenda paket.
Jag har många vänner i Kina numera som skickar gåvor hela tiden :)

Tattaren

Medlem
Tull från Kina?
Ett annat alt är att säga att man köpte cash på plats. Be säljaren sätta ett lågt värde på paket eller värdet man vill försäkra. Ingen kommer att fråga efter betalningskvitto etc från bankkonto eller dyl.

setreus

Aktiv medlem
Tull från Kina?
SÅ LURADE JAG TULLEN

Det var inte riktigt med flit men detta fungerade perfekt:

Jag beställde för ett par veckor sedan nya kolfiberhjul från Kina (värde ca 3000 kr).

Ungefär samtidigt (dagarna efter) beställde jag bromsskivor till de nya hjulen. Också de från Kina.

När jag sedan fick ett brev från Posten där jag ombads skicka in faktura/kvitto på vad som fanns i paketet som anlänt till Sverige från Kina så skickade jag bromsskivekvittot. Anledningen var att jag precis mejlat med hjulbyggaren och ändrat min beställning varför jag antog att hjulen fortfarande var kvar i Kina.

Två dagar senare när jag hämtade ut mitt paket fick jag betala 112 kr i tull och avgifter (ca 30% av ordervärdet på bromsskivorna).

Till min stora glädje innehöll paketet (som var misstänkt stort) mina nya hjul, inga skivor!

Senast ändrad:

setreus

Aktiv medlem
Tull från Kina?
Miss Lycka skrev:
> Nej, du lurade alla andra som bor i Sverige.

Ja särskilt dem som jobbar med tillverkning av kolfiberhjul

setreus

Aktiv medlem
Tull från Kina?
Miss Lycka skrev:
> Tullinkomsterna är en del av statsfinanserna.

Okay, men det var inte meningen

Wolde

Aktiv medlem
Tull från Kina?
Miss Lycka skrev:
> Tullinkomsterna är en del av statsfinanserna.

Som finansierar alla barnarbetare på östermalm

Kid1000

Aktiv medlem
Tull från Kina?
Påslaget av moms och tull är korrekt förfarande för allt vi köper som privatperson här i sverige är ju inklusive moms och detta skall staten ha.

Vill ni komma runt detta, regga enskild firma för då får man dra av nästan hela beloppet som tullen lägger på.

Att man sedan tycker momsen är för hög är en annan sak.

pontus_pf

Medlem
Tull från Kina?
Hur kan det bli 30% extra som ni säger att ni fått betala? I första inlägget i svaret från tullverket står det ju 4.7 % i tull + 48.5 % antidumpningstull + 25 % i moms. Köper jag för 2000kr, blir inte bara antidumptull nästan 1000kr? Sen 500kr till för moms? Alltså 1500kr extra på mitt köp på 2000kr. Blir ju 75% extra tycker jag, inte 30%.

Räknar jag fel?

Belse

Aktiv medlem
Tull från Kina?
pontus_pf skrev:
> Hur kan det bli 30% extra som ni säger att ni
> fått betala? I första inlägget i svaret från
> tullverket står det ju 4.7 % i tull + 48.5 %
> antidumpningstull + 25 % i moms. Köper jag för
> 2000kr, blir inte bara antidumptull nästan
> 1000kr? Sen 500kr till för moms? Alltså 1500kr
> extra på mitt köp på 2000kr. Blir ju 75% extra
> tycker jag, inte 30%.
>
> Räknar jag fel?

På dom saker som jag har köpt ifrån Kina så har jag bara betalat vanlig tull + moms, ingen antidumpningstull. Läst något om att denna bara gäller för kompletta cyklar, mina lösa delar har då kommit fram utan detta påslag.

pontus_pf

Medlem
Tull från Kina?
Okej, men i första inlägget där tullverket svarade så sa de ju precis det, att även cykeldelar räknades.

Själv tänkte jag köpa dyra batterier och ett cykelhjul med motor i (inte till min MTB om nån tror jag är lat). Undrar hur det blir då... allt i samma paket.

pewse

Ny medlem
Tull från Kina?
Aldrig köpt ramar från Kina. Men hjul för ungefär samma värde. Då har jag aldrig behövt betala varken Tull eller Moms.

USA däremot....

Belse

Aktiv medlem
Tull från Kina?
pontus_pf skrev:
> Okej, men i första inlägget där tullverket
> svarade så sa de ju precis det, att även
> cykeldelar räknades.
>

Mm, men när ramarna väl kom så var det bara vanlig tullavgift, verkar som att den som läser regelboken och den som skickar ut inbetalningskortet inte läser från samma bok...
Ramarna, och en lampa ifrån DX har jag fått tulla för, paketen med styren och sadelstolpar har bara legat i postlådan en dag utan avgifter...

onyx3

Medlem
Tull från Kina?
Jag ringde och snackade med någon människa på Tullverket och jag tror det är antidumptull för kolfiberprylar som gäller. Reglerna verkar dock småsnåriga för dom att hitta för de höll på och kolla ett jäkla tag i sitt system och diskuterade fram och tillbaka medan jag väntade i luren. Personen nämnde också att det är upp till transport eller säljaren att redovisa (minns inte exakt) vad som är i paketet och det dubbelkollas inte alltid enligt tullaren. Så det tillsammans med att reglerna verkar grumliga tom för tullarna själva är det säkert rätt stor chans att slinka igenom systemet och slippa antidump-tullen.

Goofy

Medlem
Tull från Kina?
Är det någon på forumet som har åkt på antidump avgift på det
som har beställts från Kina?

Har själv beställt två ramar och en hel del små prylar, på ramarna
har jag fått betala tull och moms, rört sig om mellan 5-800:- på
en carbon ram.

Börjar bli sugen på en ram till;)

Magnus O

Ny medlem
Tull från Kina?
Jag har precis fått hem fälgar, åkte på en straffavgift på 508:- på ett angivet värde av 180 USD, det är en mycket hög tullavgift, har protesterat till Posten, de skall utreda/ompröva beslutet.

JT

Ny medlem
Tull från Kina?
Magnus O skrev:
> Jag har precis fått hem fälgar, åkte på en
> straffavgift på 508:- på ett angivet värde av
> 180 USD, det är en mycket hög tullavgift, har
> protesterat till Posten, de skall utreda/ompröva
> beslutet.

180*7,5=1350 kr
Med tull 1350+4,7% = 1413 kr
Med moms 1413+25% = 1767 kr
508-(1767-1350)= 91 kr postens hanteringsavgift.

Låter rimligt.

EDIT: 4,7% tull för cykeldelar.

Senast ändrad:

hm

Aktiv medlem
Tull från Kina?
JT skrev:
> Magnus O skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har precis fått hem fälgar, åkte på en
> > straffavgift på 508:- på ett angivet värde
> av
> > 180 USD, det är en mycket hög tullavgift, har
> > protesterat till Posten, de skall
> utreda/ompröva
> > beslutet.
>
> 180*7,5=1350 kr
> Med tull 1350+4,7% = 1413 kr
> Med moms 1413+25% = 1767 kr
> 508-(1767-1350)= 91 kr postens hanteringsavgift.
>
> Låter rimligt.
>
> EDIT: 4,7% tull för cykeldelar.

ursäkta, men det vore ju lite roligt (tycker nog inte du ) om posten kommer fram till det som står högst upp i tråden och du även får betala antidumpningstull 48,5%....
"Det gäller även för cykeldelar, t ex cykelramar.
Du får räkna med 4.7 % i tull + 48.5 % antidumpningstull + 25 % i moms "

Senast ändrad:

Gurra

Aktiv medlem
Tull från Kina?
Pratade precis med Tullverket
———
Framgaffel, Kina, KOLFIBER:
Antidumpningstull: 48,5 % + vanlig tull 4,7 % (+ moms 25%)
———
Fälgar, Kina, KOLFIBER:
bara vanlig tull 4,7 % (+ moms 25%)
———

———
Ramar, Peru, Stål: (Marino)
bara vanlig tull 4,7 % (+ moms 25%)
Men om det följer med ett papper som heter EUR1 så kan man slippa tull helt. (preferenstull kallas det )
———

Senast ändrad:

Jeppe_E

Aktiv medlem
Tull från Kina?
Gurra sa:
Men om det följer med ett papper som heter EUR1 så kan man slippa tull helt. (preferenstull kallas det )

Tja...mjo...

Fast det kostar ju lite att utfärdfa ett sådant och det är inte alls säkert att ett sådant fungerar för import från Kina. Dessutom är det mig veterligen knutet till b2b och inte b2c.

Senast ändrad:

Gurra

Aktiv medlem
Tull från Kina?
Jeppe_E sa:
Gurra sa:

Tja...mjo...

Fast det kostar ju lite att utfärdfa ett sådant och det är inte alls säkert att ett sådant fungerar för import från Kina. Dessutom är det mig veterligen knutet till b2b och inte b2c.

EUR1 pappret gällde alltså Peru.
Det var vad Tulltanten rapade upp i örat på mig. 4,7% på 3000kr blir typ 140 spänn så det orkar iaf inte jag bråka om.

marr

Moderator
Forumvärd
Tull från Kina?
Jeppe_E sa:
Gurra sa:

Tja...mjo...

Tur att Peru inte ligger i Kina :p

Kupa

Aktiv medlem
Tull från Kina?
Tull tull!

fe2028a7418311ad11d5c369187ba50e487f7a1f05776bfff2bf922b031466f8.jpg

NickPick

Aktiv medlem
Tull från Kina?
"TPD provides the pre-paid custom service and you don't need to pay tax or VAT fee."
Betyder detta att det räcker att betala deras summa som var på XX dollar och hämta ut paketet utan en enda extra avgift? Från Light bicycle...

Jeppe_E

Aktiv medlem
Tull från Kina?
NickPick sa:
"TPD provides the pre-paid custom service and you don't need to pay tax or VAT fee."
Betyder detta att det räcker att betala deras summa som var på XX dollar och hämta ut paketet utan en enda extra avgift? Från Light bicycle...

Ja, förmodligen <spekulation> så använder de sig av DDP i leveransvillkor, men ser samtidigt till att inte uppge mer värde än vad som tullavgiften och momsen motsvarar. Eller så har de något annat finurligt sätt att få in det i EU för vidare transport till Sverige. </spekulation>

Oggler

Aktiv medlem
Tull från Kina?
Hur ligger det egentligen till. Jag mejlade precis med Dengfu. De kan skeppa via holland för 160dollar. Men slipper man både tull och moms då? Tillkommer det andra lömska avgifter tro. man vet ju aldrig.

Är det någon som har erfarenhet av frakten via Holland?

ooms

Aktiv medlem
Tull från Kina?
Oggler sa:
Hur ligger det egentligen till. Jag mejlade precis med Dengfu. De kan skeppa via holland för 160dollar. Men slipper man både tull och moms då? Tillkommer det andra lömska avgifter tro. man vet ju aldrig.

Är det någon som har erfarenhet av frakten via Holland?
Jag valde s.k. "Tax-free shipping" när jag köpte mina Bladex-hjul. De visade sig gå via Holland och det tillkom inga avgifter. Iofs inte Dengfu, men gissningsvis är konceptet samma.

Topp