Tull polygon bikes?

Tull polygon bikes?
Hej! Har någon beställt en cykel från polygon bikes? Betalade ni någon tullavgift eller extra kostnad? Beställde en cykel imorses men har chans att avboka fortfarande. Vill ju inte betala 4-10k för tull 😬😬

borken

Medlem
Tull polygon bikes?
Beställde du från Polygons hemsida? Läser man på deras hemsida står det:

What term do Polygon use for my shipment?
Polygon use DDU (Delivered Duty Unpaid) term, so if you purchase a bike through us, you have to pay for duty and tax.

Hade själv tänkt att beställa, men vill inte åka på massa extrakostnader.

TheoVR

Medlem
Tull polygon bikes?
Yes köpte därifrån. Fick betala ca 1000kr i frakt men thats it. FedEx levererade hem till dörren.

Rekommenderar dock att du köper ny sadel o handtag så de är väl en extra kostnad haha

mzi

Aktiv medlem
Tull polygon bikes?
Varför informerade FedEx Express inte mig om detta vid leveransen?
Om det är möjligt så kontaktar vi dig med beräknade kostnader för tullavgifter och moms innan din försändelse handläggs av Tullverket. Men detta är inte alltid möjligt och ofta informeras vi inte om vilka avgifter som debiteras förrän efter din försändelse har levererats.

från: https://www.fedex.com/sv-se/billing/duty-tax.html

SocialGimp

Aktiv medlem
Tull polygon bikes?
Lite osnyggt att lämpa över allt ansvar o krångel på kunden kan jag ju tycka... Hade för mig att de hade ngt distributionscenter i EU så att det åtminstone bara blir momskrångel men jag kan ha fel.

TheoVR

Medlem
Tull polygon bikes?
Hittade nån annan tråd där nån hade beställt och bara betalat frakten. Men kan återkomma ifall jag får en rejäl faktura på posten 😅

Steffeman

Aktiv medlem
Tull polygon bikes?
Förr var det lite si så där med tull avg. för privatpersoner, nu känns det som att alla fraktbolag har piskat upp sig gällande inkasserande av tull- och momskostnaden. Jag antar det kan handla om att EU pressar transportbolagen att sköta sig. Det är bättre att alltid beräkna in frakt, tull och moms, om något försvinner på vägen blir det utrymme till grymmare hjul :-D

TheoVR

Medlem
Tull polygon bikes?
Fan haha, borde tänkt till lite med tull osv . Får
Väl sälja en njure eller nått så man får lite extra deg. Fakturan på 8890 kr kom i posten idag... dyr läxa det här

mzi

Aktiv medlem
Tull polygon bikes?
Om du har knapert (vilket är lätt hänt om man just köpt en ny cykel!) så maila till tullverket@tullverket.se och fråga om du kan få en avbetalningsplan. Säg att du pyntar 2200 i månaden i fyra månader eller kanske 3000 i tre månader (siffrorna får du såklart frisera) eller vad du nu tror att du klarar av. Men maila idag i så fall, så fort som möjligt och skicka med numret som står på ditt ärende.

TheoVR

Medlem
Tull polygon bikes?
Tack, till er båda. Mzi jag klarar att punga ut de men fick krypa till korset o lösa avbetalning av farsan. Social gimp, har redan kört en runda med den och total kostnad ligger ändå på ca pris för samma komponenter på en hoj köpt här i Sverige. Är väl mest egot som tog Stryk och att service osv blir dyrare. Dyr läxa med andra ord

SocialGimp

Aktiv medlem
Tull polygon bikes?
Googlade lite för skojs skull...

Ångerrätt är en lagstadgad rättighet som innebär att du har 14 dagar på dig att ångra ett köp, beroende på hur du gjorde köpet. Ångerrätten gäller både varor och tjänster. Informationen gäller köp inom hela EU, Norge, Island och Storbritannien.

TheoVR

Medlem
Tull polygon bikes?
Googlade lite för skojs skull...

Ångerrätt är en lagstadgad rättighet som innebär att du har 14 dagar på dig att ångra ett köp, beroende på hur du gjorde köpet. Ångerrätten gäller både varor och tjänster. Informationen gäller köp inom hela EU, Norge, Island och Storbritannien.
Hittade också det, denna är såld från Asien dock så är körd när det kommer till lagen :/

borken

Medlem
Tull polygon bikes?
Jag mailade Polygon bikes och frågade om skatt/tull, och de svarade såhär:

We send our bike to Sweden with Delivery Duty Paid (DDP). Therefore, the customer will be charged with the bike's price and the shipping cost only. For further information, kindly read our Frequently Asked Question (FAQ) through this link.

Det stämmer inte då?

moros

Aktiv medlem
Tull polygon bikes?

We send our bike to Sweden with Delivery Duty Paid (DDP). Therefore, the customer will be charged with the bike's price and the shipping cost only. For further information, kindly read our Frequently Asked Question (FAQ) through this link.

Det stämmer inte då?
Ja eller så förväxlar hon termerna och skriver rätt i sista delen som man kan tolka som att Polygon ENDAST tar betalt för cykeln och frakten när du lägger en beställning. Dvs Polygon tar inte in några kostnader för tull och moms vid köpet utan man får själv stå för dessa. Men lite motsägelsefullt är det allt

lashol

Medlem
Tull polygon bikes?
När jag köpte min förra året betalade dom både tull, moms och dessutom frakten men dom verkar ha ändrat lite i köpvillkoren nu tyvärr.................

Steffeman

Aktiv medlem
Tull polygon bikes?

Det stämmer inte då?
Som jag tolkar det med DDP blir säljaren helt ansvarig för att varan levereras till dörren med allt det innefattar med risk, frakt och tull. DDU är säljare skyldig att leverera varan till dörr, MEN köparen står för kostnaden så som tull, frakt etc, såvida inget annat sägs i säljarens villkor. I Polygons villkor FAQ står det DDU.

Vad var tariffen på tullen för en cykel? Jag har varit med om att fraktbolagen räknat fel då de baserat tullkostnaden på fel tariff. Att dubbelkolla är inte så dumt.

borken

Medlem
Tull polygon bikes?
Det känns som väl som att man själv får stå för tull, eftersom @TheoVR fick en faktura på nästan 9000 SEK. De måste väl helt enkelt ha blandat ihop termerna i mailet.

Jag tolkar DDP och DDU på samma sätt som du @Konsensus. Gäller DDP står säljaren för allt, men vid DDU står köparen för kostnaderna.

Jag svarade på deras mail och frågade om de blandat ihop termerna, får se vad de skickar tillbaka.

borken

Medlem
Tull polygon bikes?
Nu fick jag ett svar från Polygon:

Thank you for contacting Polygon Bikes.
We need to inform you that there had been updates regarding shipping policies to The European Union (EU). We send our bike to Sweden with Delivery Duty Paid (DDP). Therefore, the customer will be charged with the bike's price and the shipping cost only. The updated shipping policies were effective from March 20, 2021.

Hope this information will help and feel free to contact us if you need more information.
Stay safe and stay healthy!

Som jag förstår det så tillkommer det inte tull och skatt från och med 20:e mars 2021.

TheoVR

Medlem
Tull polygon bikes?
@TheoVR - vet inte hur det funkar för dig eftersom du antagligen la din order innan, men leveransen kanske kom efter 20 mars? Kanske något man kan trycka på för att slippa betala?
Fick cykeln den 19e. Hmm men tack för all info ni gräver upp. Kanske går att förhandla lite nu. Uppenbart har de råd att pröjsa för kostnaden för alla framtida ordrar nu i vår 🤔. Synd man är säljare och inte jurist

LudoOllie

Ny medlem
Tull polygon bikes?
@TheoVR är du nöjd med din T7? Jag har också precis köpt en Siskiu T7 men vill gärna vetta mer om import kostnader och tax (ddp vs. ddu) och kommer att maila dem. (Sorry for my bad Swedish..french guy trying his best here...)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer