Tull, tull…

Tull, tull…
när det gäller sales tax i usa är det ett lapptäcke av regler. normalt om du handlar lokalt över disk betalas den delstatens sales tax. men inte alla stater har en sådan.

postorderverksamheten när varan passerat en delstatsgräns gynnades länga av att ingen sales tax kunde tas ut. men numera kan den det, ibland destination tax, ibland origin.

krångligt värre, men vad jag vet om vi i sverige handlar från usa är det bara svensk tull och moms som skall erläggas.

där det spelar roll för oss är närmast uk, där man riskerar dubbel moms, och som bekant på rätt hög nivå.
.

Tull, tull…
Sales tax är väl olika i olika delstater, en del har 0, andra 8%. Poängen var väl mest att Sverige har mkt högre avgifter för att importera amerikanska varor, än tvärtom, beroende på momsen.

Tull, tull…
Sales tax är väl olika i olika delstater, en del har 0, andra 8%. Poängen var väl mest att Sverige har mkt högre avgifter för att importera amerikanska varor, än tvärtom, beroende på momsen.
Varför ska Trump bry sig i vad svenska konsumenter får betala för skatt till svenska staten för sin konsumtion? Han skulle förvisso säkert inte ha något emot att vara världsdiktator men förhoppningsvis ska vi väl inte behöva landa där.

Tull, tull…
Därför att Usa har ett stort handelsunderskott. Europeiska länder tar ut en hög moms på amerikanska varor, som gör dom dyra i europa. Då är det ju egentligen rättvist om Usa gör samma sak på import.

Tull, tull…
Därför att Usa har ett stort handelsunderskott. Europeiska länder tar ut en hög moms på amerikanska varor, som gör dom dyra i europa. Då är det ju egentligen rättvist om Usa gör samma sak på import.
Sverige gör momsmässigt ingen skillnad på om varorna kommer ifrån Sverige, USA eller någon ö där bara pingviner och sälar bor. Ska USA göra samma sak som Sverige gör ska de införa statlig/federal moms på svenska nivåer och på all försäljning i USA, oavsett var varan kommer ifrån. Och det är absolut inte vad Trump vill göra.

Tull, tull…
Nej, han inför tullar istället, för att jämna ut läget.
Återigen, moms är inte kopplat till produktion. Om Sverige tar moms på en vara gör man det oavsett produktionsland. Om en vara har halv moms har den det oavsett produktionsland.
Om Trump vill utjämna läget står det honom fritt att införa moms på alla varor, oavsett tillverkningsplats. Varför gör han inte det? Jo för han inte vill utjämna läget. Och för att en stor del av amerikanerna inte lyckas tänka i flera steg och därför inte förstår vad han egentligen sysslar med.

Tull, tull…
Trump vill att amerikanerna skall köpa dyra amerikanska varor istället för billiga utländska. USA är inte lika effektiva på att producera många varor. Det drabbar bara den egna befolkningen. Ju fler handelshinder, desto sämre för alla parter. (Läs: komparativa fördelar.)

Tull, tull…
Trump vill att amerikanerna skall köpa dyra amerikanska varor istället för billiga utländska. USA är inte lika effektiva på att producera många varor. Det drabbar bara den egna befolkningen. Ju fler handelshinder, desto sämre för alla parter. (Läs: komparativa fördelar.)
Ett av USAs problem är ju deras ekonomiska världsherravälde. Dollarn används överallt internationellt och har blivit en basvaluta. Det har gjort att den är kraftigt övervärderad i förhållande till hur landet presterar. Resultaten är att det är svårt att exportera och billigt att handla utländskt.
Trumps agerande som sänker omvärldens förtroende för dollarn kan alltså få en positiv effekt, men hans tulltjafs är bara galet.

Tull, tull…
Det spelar ingen roll hur höga tullar Trump får för sig att införa, det kommer fortfarande inte gå att odla kaffe, kakao, etc. i USA. Ej heller tillverka avancerad elektronik, och då särskilt inte med tanke på Republikanernas ideliga försök att fördumma befolkningen ytterligare.

Tull, tull…
Det spelar ingen roll hur höga tullar Trump får för sig att införa, det kommer fortfarande inte gå att odla kaffe, kakao, etc. i USA.
Men det blir roligt när befolkningen inser varför kaffet/kakaon blivit dubbelt så dyrt.
America First, eller nåt. (Iofs odlas mycket kaffe och kakao i Amerika. Dock något sydligare än de förbenta staterna.)

Tull, tull…
Det personer har gjort är att förklara skillnaden mellan moms och tull samt vad konsekvenserna av Trumps förslag är. Om du har sakliga invändningar mot något av det som skrivits är det väl bara att presentera dessa.

För övrigt är detta en tråd och inget kommentarsfält.

Tull, tull…
Det personer har gjort är att förklara skillnaden mellan moms och tull samt vad konsekvenserna av Trumps förslag är. Om du har sakliga invändningar mot något av det som skrivits är det väl bara att presentera dessa.

För övrigt är detta en tråd och inget kommentarsfält.
Det blev nog lite svårt med argument, därav sänkningen av nivån.

Tull, tull…
Jag fattar ännu inte hur jag ska räkna tull. Kan någon dela erfarenheter eller förklara hur jag ska tänka?

Med Tullräknaren får jag följande:
IMG_9992.webp

Fairlight anger dock tvärtemot följande:
IMG_9993.webp

Tull, tull…
Jag fattar ännu inte hur jag ska räkna tull. Kan någon dela erfarenheter eller förklara hur jag ska tänka?

Med Tullräknaren får jag följande:
Visa bilaga 801038
Fairlight anger dock tvärtemot följande:
Visa bilaga 801039

Om en cykel har tillräckligt många komponenter från EU eller/och UK då blir det ingen tull, annars 14% tull. Jag minns inte hur mycket av cykeln måste vara EU/UK (50%, 75%?), men Fairlight skriver att de har builds som kvalificerar.

Tillbaka
Topp