Tumgas till Shimano Steps 6110?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Putteman

Aktiv medlem
Jag har aldrig ägt en elcykel innan, men nu ska det in en mittmotor cykel till lite kontorspendling. Men jag känner att jag inte har koll på tekniken här.

Vi köper idag en damcykel med Shimano Steps 6110 mittmotor, denna ska fylla vardagsbehov för mig alternativt frun med stor korg osv.

En sak som jag sprungit på när jag googlar runt lite är ju att vissa verkar montera på sk tumgas/throttle? Men jag har inte exakt fattat vad det innebär?

Är det vad jag tror att det är ett "fusk" som gör att man kan gasa elmotorn utan att trampa? Och vad händer isf med hastighetsbegränsningen också?

Och isf gissar jag att det direkt gör cykeln olaglig? Eller inte??

Jag har inget önskemål om att fara runt som en galning på cykelvägarna, och uppskattar att vara laglig. Men om en sådan tumgas gör vardagen lättar på nåt vis så kanske det är en skön sak att ha?

Så frågeställningarna blir då två:

1: Vad mer exakt gör en eftermonterad tumgas?

2: Var köper man en som passar till Shimano Steps 6110? Har googlat utan att bli klokare.

Tack

Gashandtaget gör att du kan gasa utan att trampa. Kör elcykeln på högsta läget i uppförsbacke så är det inte jobbigt, behövs inget gashandtag. Cykeln blir olaglig med det.

Gashandtaget gör att du kan gasa utan att trampa. Kör elcykeln på högsta läget i uppförsbacke så är det inte jobbigt, behövs inget gashandtag. Cykeln blir olaglig med det.
Ok, tack, lite som jag misstänkte då.

Försvinner även hastighetsbegränsningen då?

Och var hittar man passande gasreglage? Tänker för att kolla priser osv.

Frågor om trimning (vilket gashandtag och avskaffad fartspärr faller under) leder bara till trådlåsning och varning.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp