tune flaskhållare

• Trådstartare Trådstartare LTS
  • Start datum Start datum

LTS

Aktiv medlem
tune flaskhållare
Jag vet att det åtminstone är någon och säkert flera här som har använt Tunes 10gram-flaskhållare ett tag nu. Alltså de som bara består av kolfiberband i böjd 8-form. Vad är era erfarenheter? Fungerar de bra i praktiken?

Mina funderingar gäller lvg. Jag gissar att de är för klena för mtb.

tune flaskhållare
Nej, de fungerar riktigt daligt. Helt omöligt att fa loss flaskan ur hallaren efter ett tag och kladdig sportdryck gör det hela ännu värre. Dyrt och daligt.

tune flaskhållare
Jag har inte använt dom men stod och kletade på en förra veckan och jag tycker att den verkar vara helt ok, så länge man får ner flaskan hela vägen så man inte behöver bända i den. Fast om man sliter upp flaskan så det blir brytningar är ju frågan hur bra dom är... Visserligen är väl kolfiber hållbart men godset är ju väldigt tunt.

Den jag kollade på vägde hela 7gram :o)

tune flaskhållare
Jag har haft mina några år nu. Sammanfattningsvis så tycker jag att de fungerar godkänt för landsväg men är värdelösa för MTB. Som Snor påpekar så skakar flaskorna fast och gör att de sitter som berget. Detta är primärt ett problem om man kör med dom i skogen. Däremot så har i alla fall inte mina gått sönder i alla fall. Om man vill ha superlätta flaskställ och kör landsväg så kan de vara ett alternativ. Om man tycker funktion är viktigare än vikt och även kör MTB så tycker jag inte dom är ett alternativ. I skogen kör jag numera med 32 gr Specialized Rib Cage Pro. De har hittills fungerat extremt bra.

tune flaskhållare
Medelbetyget hittills var inte så lysande, 1 underkänd och 1 godkänd med reservation.
Traditionella flaskställ är kanske bäst ändå?

tune flaskhållare
Varför inte en Tacx Tao carbon flaskhållare? Snygg, karrbåån, relativt lätt (29g) och dessutom "race proven" (används av flera Pro Tour team, bla CSC).

Senast redigerad av en moderator:
tune flaskhållare
Kör med Elite Pase Carbon @ 24g. Funkar bra både i skogen och på landsvägen. Den billigare varianten Pace Macia i plast är likvärdig i funktionen men billigare och tyngre. Har inte hittat nån skogsfunkis lösning lättare än 24g. Nån som vet en lättare? Tacx Tao är otroligt snygg och funkar bra men går sönder i infästningen vid stora belastningar.

tune flaskhållare
Låter som du borde ta en något tyngre men som fungerar bättre och fyll på flaskorna med 1-2 cl mindre vatten så går du +/- 0 på vikten men med bättre funktion... :-)

tune flaskhållare
Köpte två stycken King Cage ti flaskställ och har använt dem en tid nu.

+ Relativt lätta (28 g st).
+ Håller fast flaskorna mycket bra.
+ Tål att böjas en hel del.
+ Matchar titanramar mycket bättre än kolfiberflaskställ, IMHO. Originalfinishen är liknande som Merlin/Seven.

- Tämligen dyra, 60$ st i USA, 69 euro st i Tyskland.
- Matchar inte utseendet till kolfiberramar som många kolfiberflaskställ gör.
- De ser likt många andra delar i titan inte särskilt dyra eller speciella ut, kanske en nackdel för en del potentiella köpare.

Någon annans cykel med nämnda flaskställ

PICT0033.JPG ht=570

tune flaskhållare
Jag har Tao på lvg-hojen, men de kräver rätt diameter på flaskorna (Tacx samt Powerbar och Maxim-flaskorna funkar bra). En del flaskor är för smala och skramlar då runt lite (och ramlar ur, om man kör mtb). Ett bra flaskställ till mtb är ett som håller kvar flaskan, helt enkelt.

tune flaskhållare
Kör med Looks vilka väger 24 eller 27 gram - kommer inte riktigt ihåg. Flaskan sitter kanon även om man kör över en ojämnhet i +80 km/t. De är dessutom riktigt snygga - tycker jag i alla fall. Rekommenderas starkt!

tune flaskhållare
TommyE skrev:
-------------------------------------------------------
> Köpte två stycken King Cage ti flaskställ och
> har använt dem en tid nu.
>
> + Relativt lätta (28 g st).
> + Håller fast flaskorna mycket bra.
> + Tål att böjas en hel del.
> + Matchar titanramar mycket bättre än
> kolfiberflaskställ, IMHO. Originalfinishen är
> liknande som Merlin/Seven.
>
> - Tämligen dyra, 60$ st i USA, 69 euro st i
> Tyskland.
> - Matchar inte utseendet till kolfiberramar som
> många kolfiberflaskställ gör.
> - De ser likt många andra delar i titan inte
> särskilt dyra eller speciella ut, kanske en
> nackdel för en del potentiella köpare.
>
> Någon annans cykel med nämnda flaskställ
>
>

vart kan amn beställa sånna? de har ju fått skitbra kritik, men vet inte varifrån man ska beställa.

tune flaskhållare
Har använt mina Tune kolfiberflaskställ hela sommaren på min Canyon F10, fungerar över förväntan. Tittar man på konstruktionen så kan man tro att flaskan fastnar där om man har något annat än vatten i flaskorna som kan kleta fast det hela. Körde sedan med Maximblandning i flaskorna under både VR och Marmotte, inga problem. Flaskan sitter bra i stället och det står även på Tune hemsidan hur man ska lossa flaskan(som är konisk) om den kilat fast sig hårt. Man vrider helt enkelt försiktigt på flaskan samtidigt som man drar upp den. Så enkelt är det och det fungerar. :-) Rätt så billiga är de också, man får ju med flaskan också, för drygt 200kr stället. Finns att beställa hos http://www.canyon.com/zubehoer/?WYSESSID=41mieerfj6hcarti7o1sk3d8a6

/Leo

20060120_0030.jpg

tune flaskhållare
Jensen skrev:
> TommyE skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Köpte två stycken King Cage ti flaskställ
> och
> > har använt dem en tid nu.
> >
> > + Relativt lätta (28 g st).
> > + Håller fast flaskorna mycket bra.
> > + Tål att böjas en hel del.
> > + Matchar titanramar mycket bättre än
> > kolfiberflaskställ, IMHO. Originalfinishen är
> > liknande som Merlin/Seven.
> >
> > - Tämligen dyra, 60$ st i USA, 69 euro st i
> > Tyskland.
> > - Matchar inte utseendet till kolfiberramar som
> > många kolfiberflaskställ gör.
> > - De ser likt många andra delar i titan inte
> > särskilt dyra eller speciella ut, kanske en
> > nackdel för en del potentiella köpare.
> >
> > Någon annans cykel med nämnda flaskställ
> >
> >
>
> vart kan amn beställa sånna? de har ju fått
> skitbra kritik, men vet inte varifrån man ska
> beställa.

jag har oxå sånna! =D
svinbra, fläckar dessutom inte flaskorna särskilt mycket, ytterligare ett stort plus!
beställ här: http://www.kingcage.com/ betala med paypal, priset är inklusive frakt.

tune flaskhållare
De kilar som sagt fast sig rätt ordentligt, även på lvg, och ibland måste jag vrida och dra så hårt att jag blir att ngt ska gå sönder. Köp ngt "vanligt" om du vill att det ska fungera. Annars har jag två st att sälja......

tune flaskhållare
Helt oväntat tycker Leo att något han själv äger är bra! Känner du Per Löwdin?

Stalle - som inte kan logga in av nån anledning

tune flaskhållare
Gnälliga Gubben skrev:
> Helt oväntat tycker Leo att något han själv
> äger är bra! Känner du Per Löwdin?
>
> Stalle - som inte kan logga in av nån anledning

Känner inte dig heller, personligen, men du har nog inte varit så aktiv på happy då du missat en hel del inlägg med prylar som jag sågat - som jag faktiskt köpt för egna pengar. Senast var det SealSkinz som fick sig en känga, innan dess White Industries originallager, för länge sedan Hope Mini och Mono M4 bromsar, XT bodys som inte tål vatten/lera/vinter, Shimano W101 vinterskor som läcker in vatten, listan är lång på prylar jag är mindre nöjd med. Ärlighet varar längst, man ska tamejfan inte lura på folk saker som inte är värda sitt pris, i vissa fall inte ens värda skrotvärdet.

Som jag skrev i mitt inlägg om Tune flaskställen, de har fungerat bättre än väntat, dvs över förväntan. Jag förväntade mig problem med att få loss flaskorna, det som flera redan påtalat här i tråden. Flaskan är konisk, kontaktytorna relativt stora mot flaskan och det ihop med t.ex. Maxim låter inget vidare. Köpte helt enkelt flaskställen på vinst och förlust, för 25 euro styck MED flaska är det rätt så billigt. En chansning som så här efter en hel säsong faktiskt gick hem bättre än väntat.

Skrev inte heller att jag är 100% nöjd med ställen, för det har faktiskt hänt iaf en gång att jag fick hålla på och "lirka" loss flaskan lite längre än ett par sekunder då den faktiskt fastnat lite grann och krävde just försiktig vridning för att tas loss. Rekommenderar inte heller flaskställen till folk som kör i skogen eller som letar efter något perfekt flaskställ som flaskan glider i och ur helt utan friktion. Däremot så är flaskställen så pass bra att jag inte kommer att byta ut de mot ett par vanliga, vilket var min plan om jag skulle blivit missnöjd med Tune flaskställen. Att de dessutom är bland det lättaste man kan hitta på marknaden och för det låga priset, får ses som extra plus i kanten.

Bättre så? :-)

/Leo

Tillbaka
Topp