Tune flaskställ

Tune flaskställ
Är det någon som provat/använder Tune's lätta flaskställ. Är dom bara lätta eller är dom även funktionella. Ni som vet, säg hur det är. Tack!

1052386037_1.jpg

/Fredrik

Tune flaskställ
Jag har såna på min räser.
Väldigt lätta och ser koola ut, men fulla flaskor har en förmåga att sätta sig ordentligt efter ett tags åkande. Dessutom måste man se till att ha koniska flaskor såklart.

Tune flaskställ
Som sagt, jag tycker inte riktigt om dom här ställen pga att flaskorna fastnar. När man ska ta loss flaskorna känns det som ställen ska gå sönder (vilket de också gjort för Dag här på forumet, han har epoxylimmat "korset").

Jag tror det blir ännu värre i skogen där det skakar ordentligt. Eller så blir det tvärtom så att de "lossar av sig själv" innan de "mikroskakat" fast som på landsväg...

Tune flaskställ
Det stämmer att flaskan sitter stenhårt om den sjunker ner för långt. I synnerhet om man har kladdat ner den med sportdryck... Samtidigt behöver den sitta rätt långt ner för att fastna. Flaskan på mitt sadelrör halkar ner och ställer sig på diagonalröret, vilket gör att den skuttar ur vid minsta lilla gupp..

Under långlopp får jag sätta en tejpbit på den löst sittande flaskan för att inte tappa den. När den första flaskan är tom så rycker jag tejpbiten och byter runt flaskorna. Bökigt som tusan :/

Fördelen med Tune-ställen är att de är toklätta och snygga. Köp dem om du inte slabbar så mycket med sportdrycken och har en hyggligt stor ram. Tänk också på att dina gamla flaskor inte funkar med de nya ställen.

/Dag

Tune flaskställ
Har kört med ett sånt på MTB:n i år och det har funkat klockrent.
Sitter på diagonalröret i mitt fall. Inga problem. Kanske har bra exemplar. Kör med Cykelcitys
stora flaskor...
/JJ

Tune flaskställ
Känns som lite fånigt att oroa sig för några gram hit eller dit på ett flaskställ som man ändå ska ha en flaska med vikt bortåt 1 kg fylld i. Då är väl ändå funtionen, att det går lått att få upp flaskan och att den inte flyger ur vid stötar aningen viktigare?

Tune flaskställ
Några gram hit eller dit? *fnys*
Som nybliven weight weenie funderar jag åt andra hållet i stället. Kan man hitta någon ersättning till vatten? Det finns ju tung vatten, finns det lätt vatten också? Tänk om man kunde hitta en drickbar vätska med lägre densitet!

Kan man bygga ett hyperlätt aggregat som utvinner vatten ur luftfuktigheten eller möjligen transpirationen? Då behöver man inte släpa omkring på mer vatten än det man just ska till att dricka!

Är den här tråden också trasig nu?

Tune flaskställ
INGEN detalj är för oväsentlig för att inte läggas under weight weeniens lupp :) Hade inte Tunes flaskställ haft de nämnda nackdelarna hade de varit perfekt viktbesparing. Nästan ett hekto lättare hoj för ett par hundringar. Som hittat!

/Dag

Tune flaskställ
Jordfräs, vad jag vet har etanol en densitet på omkring 0,8 så där sparar du ett par hekto per liter. Dessutom blir cyklingen så mycket mer intressant om du dricker ren etanol... =)

Tillbaka
Topp