Tungvikts-shorts

Tungvikts-shorts
Jag är lite tvärtom och söker rejäla shorts med stora och många fickor med blixtlås när jag cyklar i skogen. Jag har googlat och sökt i många webshoppar men inte hittat något som duger. Jag vill inte ha stretchigt lättviktstyg utan slittåligt tyg som tål krascher, sitta i lera, köra in i grenar. Ni förstår nog, allt som en nybörjare gör :-) Inga resårer utan ett kraftigt bälte eller hällor. Ventilationsöppningar kan vara OK.

Idag kör jag med ett par gamla Endura men de är för sladdriga.

Någon som har tips på shorts i riktigt kraftigt tyg?

Senast ändrad:
Tungvikts-shorts
Jag är lite tvärtom och söker rejäla shorts med stora och många fickor när jag cyklar i skogen. Jag har googlat och sökt i många webshoppar men inte hittat något som duger. Jag vill inte ha stretchigt lättviktstyg utan slittåligt tyg som tål krascher, sitta i lera, köra in i grenar. Ni förstår nog, allt som en nybörjare gör :-) Inga resårer utan ett kraftigt bälte eller hällor. Ventilationsöppningar kan vara OK.

Idag kör jag med ett par gamla Endura men de är för sladdriga.

Någon som har tips på shorts i riktigt kraftigt tyg?
Vandringsshorts typ Lundhags/Fjällräven?

Tungvikts-shorts
Hällor för skärp även om det även är stretch i midjan. Långa så de når ner över knäskydd även om du har storkben. Den helt vattentäta modellen är rätt rejäl i tyget jämfört med Enduras MT500. Det är dock inte alls som tjockt bomullstyg liknande om det är det du söker. Fickorna fram är hyfsat rymliga, brukar ha mobilen i ena och nycklar och multitool i den andra. Enda jag stör mig på är hur dragkedjorna för framfickorna är placerade. Det ska underlätta för att dra de upp o ner med en hand men det funkar sisådär. Bakfickorna saknar dragkedjor.
Jag har långbyxorna i helt vattentät också. De är betydligt mer använda (Borås-vinterväder) och DWR-behandlingen är ljusår bättre än Enduras.

Tungvikts-shorts
Kanske kan vara något:
Jag har ett par såna också, men de når inte upp till min definition av "kraftigt tyg". Jag får nog göra som @erolwi och @Cantacx föreslår, dvs. söka bland yrkes-/byggkläder.

Dirtlej som @Klorofylltalibanen tipsar om verkar mycket intressanta så de måste jag kolla upp, de verkar vara rätt stuk. Bara att man visar modellen helt lerig är som jag vill ha den :-D

Tungvikts-shorts
Många som skejtar kör ju Dickies, de brukar vara billiga och jag tycker tyget känns slitstarkt på de ”vanliga” byxor jag har, men kanske är det lite i underkant för dig. Kan ju vara värt att kolla.

Tungvikts-shorts
Mina favoritshorts med kraftigt tyg som jag använder till allt utom cykling eftersom fickorna ligger pecis på framsidan låret är Peak Performance Downhill. Tyvärr tillverkas de inte längre.
DSC_7427.JPG

För att få en uppfattning om tyget: jämför jag vikt på olika shorts så väger de i min storlek S:
  1. Fjällräven Abisko: 316 g
  2. Klättermusen Grimner: 332 g
  3. Endura Humvee: 344 g
  4. Norröna Fjörå: 385 g
  5. Peak Performance Downhill: 527 g
  6. De jag jobbar i: Blå Kläder hantverksshorts: 714 g. Det är dock med två spikfickor. Utan dem väger de nog som Peak-shortsen, dvs. drygt 500 g
Dirtlej måste jag kolla in, annars blir det nog något från byggvaruhuset som BlåKläder, eller kanske Carhartt...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp