Tunnare bromsvajer?

nisseson

Aktiv medlem
Tunnare bromsvajer?
Jag installerade Jagwire Pro-höljen på TT-cykeln. När jag tryckte i Shimanos default vajrar så gick det trögt. Så trögt att bromsreglagen inte går tillbaka, trots helt ok fjäderverkan i bromsarna.

Shimanos vajer är 1,6mm enligt förpackningen. Finns det tunnare? Det verkar ovanligt att det säljs olika tjocklek (vilket kändes rimligt fram tills nu då jag trodde "allt passar med allt, det är en standard"). Har frågat Jagwire men inte fått något svar. Vad säger Happy?

Tunnare bromsvajer?
Jag installerade Jagwire Pro-höljen på TT-cykeln. När jag tryckte i Shimanos default vajrar så gick det trögt. Så trögt att bromsreglagen inte går tillbaka, trots helt ok fjäderverkan i bromsarna.

Shimanos vajer är 1,6mm enligt förpackningen. Finns det tunnare? Det verkar ovanligt att det säljs olika tjocklek (vilket kändes rimligt fram tills nu då jag trodde "allt passar med allt, det är en standard"). Har frågat Jagwire men inte fått något svar. Vad säger Happy?

Min erfarenhet säger att lika barn leka bäst. Kör med samma fabrikat på vajer och hölje för bästa prestanda.

Tunnare bromsvajer?
1.5mm vajer på jagwire road pro, står i produktspecifikationerna :)

"
Application: Road
Cable Diameter: 1.5 mm
Cable Length: 1500 mm, 2800 mm
Cable Housing Diameter: 5 mm
Cable Housing Length: 3000 mm

Tunnare bromsvajer?
Har du provat vajer i hölje innan montage? TT-hojar har väl ofta rätt knixiga interna dragningar som jag kan tänka mig adderar massor av friktion…

Tunnare bromsvajer?
1.5mm vajer på jagwire road pro, står i produktspecifikationerna :)

"
Application: Road
Cable Diameter: 1.5 mm
Cable Length: 1500 mm, 2800 mm
Cable Housing Diameter: 5 mm
Cable Housing Length: 3000 mm
Jo, jag har sett det nu i efterhand. Det verkar dock vara ovanligt att vajerbredd skrivs ut i nätbutikerna så jag har varit naiv och trodde det var ett standardmått alla använde. Att det inte skrivs så ofta gör det också svårare att hitta vad man ska köpa (som är tunnare än 1,6mm). Det blir väl att försöka hitta Jagwires egna som föreslås på flera ställen i tråden.

Tunnare bromsvajer?
Har du provat vajer i hölje innan montage? TT-hojar har väl ofta rätt knixiga interna dragningar som jag kan tänka mig adderar massor av friktion…
Jag "uppgraderade" befintliga höljen till dessa då de tidigare fjädrade tillbaka lite dåligt. Nu går det inte alls dock. :-\ Men ja, de tar en del skarpa svängar i styret vilket inte hjälper till.

Tillbaka
Topp