Tunturi MTB

Test005

Ny medlem
Tunturi MTB
http://www.tunturi.com/bicycles/mtb.cfm

Någon som har koll på Finska Tunturi?
Jag var inne på hojaffären igår och såg ett par fina Tunturi MTB:s

Tunturi Equillar 800 har XT komponenter rakt igen såväl växlar, nav och skivbromsar.
Gaffeln heter Insync och det har jag aldrig hört talas om.

Ramen är stål om jag inte missförstått det och hela paketet ser grymt snyggt ut i "titanium-färgen".

...Givetvis skor Finnarna sin cykel med Nokia däck :)

Kommentarer?

Tunturi MTB
Test005 skrev:

> http://www.tunturi.com/bicycles/mtb.cfm

— En firma som talar om hur många växlar deras hojar har säljer i allmänhet inga hojar till riktiga cyklister. Faktum är att kännetecknet för en ointressant firma är sådana som anger att deras hojar har "18 vxl" el "27 vxl." Typiskt är det då frågan om ramar som svetsats i östasien o sedan försetts med dekaler, som anger ngt nationellt märke. Insync är en ovanligt billig elastomergaffel. För egen del skulle jag hellre åka med stel gaffel.

För den som just börjar med MTB kan det vara bra att komma ihåg att det finns försäljare som är så duktiga på att sälja att de kan sälja snö till eskimåer och sand till araber.

Per

Tunturi MTB
Trots allt 30 års garanti på ramen.
I papperskatalogen från Tunturi finns bilder där det tillverkas ramar av Finnar, inte asiater...Men, men vad vet jag. Den har ju iaf. 27 växlar och Selle Italia sadel.

Tycker iofs att som de skriver är ok. Det har jag sett hos andra MTB tillverkare också:

Quote:
Gear system Shimano XT, 27 speed

Post Ändrad (04-03-03 12:43)

Tunturi MTB
Per:

Crescent skrev oxå (då dom fortfarande hade fina cyklar i sitt sortiment) i sina kataloger hur många växlar cyklarna hade, ganska onödigt men likväl gjorde dom förbaskat bra cyklar till just cyklister..

Tunturi MTB
Test005 skrev:

> Trots allt 30 års garanti på ramen.

Ok, kanske var jag för skarp. Men jag skulle se upp för gaffeln. Inte minst för att ovanliga märken är svåra att få delar till. En hoj med XT nivå i övrigt borde komma med en Duke el Black el en Marzocchi. Då finns i varje fall chansen att få den servad. Gafflar är slitdelar, för eller senare måste vissa delar bytas i dem. Vanligtvis är det bussningarna som går först.

Per

Tunturi MTB
Per: Jo, det ringde en varningsklocka när jag såg gaffeln.
Cykeln i sig verkar kanonfin och smäcker.
Allt i skinande XT som tilltalar prylgalningen i mig.

Men som sagt, en cykel som kostar €1999 = Sek:18000 borde ha en gaffel från Marzocchi, Rock Shocks, Manitou eller Fox!

Hur är det med stålram egentligen?
Alla cyklar görs väl i aluminium nuförtiden? Vad är skillnaden åkmässigt och hållbarhet mellan stål/aluminium.

Tunturin väger 11.9kg, så stålramen verkar inte alltför tung heller???

Sen är det ju kul med lite ovanliga cykelmärken som inte alla åker redan.

Tunturi MTB
För 1999 euro tycker jag den här är grymt prisvärd <http://www.s-tec-bikes.de/seiten/Preislisten/Giant_XTC_SE.htm>

Se <http://www.s-tec-bikes.de/seiten/preisliste_neu.htm>

beställde själv en hoj därifrån i fredags..

Tunturi MTB
> Vad är skillnaden åkmässigt och hållbarhet mellan stål/aluminium.

Egentligen är det en produkt av alla möjliga variabler. Tydligen kan man gföra aluminium hojar, som är tämligen mjuka, som flexar som stål. Men stereotypen är att stål är elastiskt o suger upp en del stötar medan aluminium är ultrastyvt o stötigt. Följaktligen brukar det sägas att stål är bekvämmare medan aluminium ger vassare acceleration. Stål sägs vara hållbarare. Men den enda ram jag fått sprickor i är en stålram. Numer är fina stålramar sällsynta. Men det finns de som svär att bättre rammaterial finns inte.

Per

Tunturi MTB
freddan skrev:

> Se <http://www.s-tec-bikes.de/seiten/preisliste_neu.htm>
>
> beställde själv en hoj därifrån i fredags..

Kollade lite på den där realistan, där finns (fanns?) en del intressanta saker. Ex MX Comp 100mm för 139 Euro. Billiga skivbroms/hjulkit också.

Såg att listan var för januarirean, freddan vet du om priserna gäller fortfarande? Hur är det med frakten?

/nyfiken

Tunturi MTB
InlineOla:

Ja det är fortfarande samma priser. Iallfall på det jag har frågat om, och vad jag har sett så har dom haft samma priser sen i höstas.

Frakten för min kompletta cykel blev 40 euro, mindre sändningar vet jag inte. Men det är bara att maila och fråga. Dom svarar mellan 06-07 varje morgon på mejlen.. Har inte fått min cykel än, men det verkar vara en riktigt schysst affär, skulle gärnab kika in där nån gång.

Tunturi MTB
Pratade en hel del med en mkt trevlig dam i Tunturibåset på mässan o hon berättade med stolthet att de fortfarande tillverkar dessa ht ramar i egen fabrik med finska svetsare o en massa hantverk... jag tyckte att det var mkt fina stålramar kort o gott...

Tunturi MTB
Jag kör på en Tunturi Equillar 900 2002. Köpte den begagnad av Per Kumlin som syns till här ibland. Då satt det en Duke Race och hel XT på den.

Det var min första "riktiga" mtb och jag är fortfarande mycket nöjd med den (det var en hel del som behövde fixas med den, men slutresultat blev bra). Lite bilder finns på <http://tunturi.morot.org> om du vill titta. Jag har numera bytt ut dämparen mot en MZ MXC 105 mm och satt på riser på den.

Om jag köpt en ht idag hade det nog blivit en annan dock. Priset är som sagt mycket högt, men en fin cykel är det (tycker jag :) ).

f

Tunturi MTB
Ja den rammen är grymt fin. Körde på en sån 2002 tills jag sålde den till Feffemannen. Synd bara att dom har satt på en sån konstig gaffel på den i år. Förrut har dom alltid haft Rock Shox. Men med nya XT raktigenom så verkar den fortfarande vara en grymt fin hoj.

Tunturi MTB
Är det någon som vet om Tunturi Equillar ramen går att köpa löst? Den ser riktigt fin ut, en sån skulle jag gärna köpa till vintercykelprojektet om den inte kostar alltför mycket... Tung cykel? Bra träning! :-) Sen kör man en lättare vid tävling och flyger fram.

/Leo

Tunturi MTB
varför tror folk att tung cykel är synonymt med mer/bättre träning? det beror ju på vad man vill träna. vid distans/fart-träning ser i varje fall inte jag någon fördel med tung cykel.

Tunturi MTB
Micke S:
>varför tror folk att tung cykel är synonymt med mer/bättre träning? det beror
>ju på vad man vill träna. vid distans/fart-träning ser i varje fall inte jag någon
>fördel med tung cykel.

Nåja, eftersom det är väl jag som har "lurat" i folk att det är på detta sätt så kanske jag får ge min syn på det hela. :-) Om detta stämmer eller ej får alla själv avgöra, men jag tycker det verkar rimligt.

Med en tyngre cykel så kommer du att behöva mer kraft/energi för att förflytta den med samma fart som en lätt cykel. Låt oss anta att ett träningspass för en motionär innebär skogscykling på en sedan tidigare känd favorit stig. Sen kan vi säga att stigen är 2 mil lång. Med den tunga cykeln skulle det kanske ta 1h 30min att cykla denna sträcka. Skulle motionären istället cyklat samma stig med en ultralätt mtb så hade han kanske avverkat sträckan på 1h 15min? Nu förutsätter jag att motionären kört med samma ansträngning(vi kan säga att han hade samma snittpuls efter båda två körningarna).

Alltså, med en tyngre cykeln har motionären i exemplet fått mer/bättre träning än med en lätt cykel. För att uppnå samma träningseffekt med den lätta cykeln behöver han egenligen bara förlänga träningspasset med 15 minuter för att uppna samma dos. Men det var ju inte det som var frågan? ;-)

/Leo

Tunturi MTB
jo, förvisso stämmer det för den person som räknar träning i distans istället för duration.

jag tänkte mer på det hela i form av muskelfysiologisk adaption kontra central syreupptagningskapacitet.......

Tunturi MTB
I mitt fall funkar det så att jag kör ju en viss sträcka med kompisarna, har jag då den tyngre cykeln så blir ju det mer träning för min del än om jag trampat runt på den lättare cykeln. Jag räknar inte heller distans, utan tid, men jag har då fått mer träning på samma tid. :-)

/Leo

Tunturi MTB
intensiteten måste givetvis vara likvärdig. annars är en jämförelse omöjlig. det man får ut av din jämförelse är inte om träningen givit mer, utan snarare vad träningen har givit i förhålalnde till andra förutsättningar. det hela beror ju på vilken/vilka kvaliteér man vill träna.

bla bla.. osv... :)

själv hävdar jag alltid att en lätt cykel ger bästa träningen.

Tunturi MTB
Världmästarinnan i LVG cykling, trampar runt på en Tunturi HT på vinterhalvåret såg jag på sportspegeln för några veckor sedan.

Tillbaka
Topp