Turförslag Ramundberget / Funäsfjällen

AndreasBe

Medlem
Hej!
Vi ska upp och köra MTB med utgångspunkt i Ramundberget mot slutet av månaden. Skulle gärna vilja få till 2 fina rundor på typ 50-60 km. Helt OK att köra lite transportvägar på grus och t o m asfalt, men mest vill vi såklart köra på fjällhedar. Bitvis stökig cykling är helt okej, men vore skönt att slippa push bike alltför mycket. Ena dagen skulle vi gärna åka norr om Ramundberget upp mot Svalaletjahke/Fältjägarstugan. Andra dagen gärna sydväst mot Kariknallaran och typ Solskensturen mot Tänndalen. Någon av dagarna vore det trevligt att klämma in Mittåkläppen och de delar av Fjällturen som passerar där - går det att kombinera med någon av turerna norrut eller sydväst?
Vilka är era bästa tips?
//Andreas

Du hittar en del tips i denna tråd

Angående att kombinera solskensturen med fjällturen, så kan ni antingen rulla asfalt från Tänndalen ner till Mysk stugby och där följa Fjällturen upp på fjället igen mot Bruksvallarna och Mittåkläppen. Ett alternativ, som jag inte har testat är att vid Andersborg följa leden mot Malmäcksstugan, sen mot Hållan, och ansluta Fjällturen där. Men sträckan Andersborg-Hållan har jag bara sett på karta och på Vintern :-)

Som nämns i den länkade tråden så är sträckan Ramundberget/Bruksvallarna till Svalåtjärn "jobbig". Svalåtjärn-Andersborg och Tänndalen är lättare, men jag tycker Svalåtjärn-Hamra är roligare.

edit: lite snavfel
samt:Jag cyklade fjällturen för drygt en vecka sedan, och eftersom den senaste dragningen melllan Flon och Bruksvallarna går lite på asfalt, och över ett ställe där fjällturen ber om att man inte cyklar på stigen, så tror ja gatt det är bättre att cykla den gamla dragningen som går på "södra" sidan av Ljusnan. (dock har jag inte cyklat där i år, så det kanske finns någon anledning varför de drog om till "norra" sidan av Ljusnan)

Tack för info! Har du någon erfarenhet av att cykla upp mot Fältjägarstugan och vidare mot Helags från Ramundberget sett?

Angående att kombinera solskensturen med fjällturen, så kan ni antingen rulla asfalt från Tänndalen ner till Mysk stugby och där följa Fjällturen upp på fjället igen mot Bruksvallarna och Mittåkläppen. Ett alternativ, som jag inte har testat är att vid Andersborg följa leden mot Malmäcksstugan, sen mot Hållan, och ansluta Fjällturen där. Men sträckan Andersborg-Hållan ...

Tack för info! Har du någon erfarenhet av att cykla upp mot Fältjägarstugan och vidare mot Helags från Ramundberget sett?
Körde Mittådalen - Ljungdalen - Kläppen - Helags - Fältjägaren - Ramundberget förra året. Lite bökigt med en del vad och stök mellan Ramundberget och Fältjägaren, annars rätt fin cykling enligt dina kriterier.

Jag har kört från Kläppenhållet-Fältjägaren-Ramundberget. Fin tur. Två långa dalar från Fältjägaren vill jag minnas det som. Slutet ner mot Ramundberget hade viss DH karaktär och var jobbig att inte kötta på för mycket om ev. möte skulle ske.

Ungefär hur långt blev det? 40 km typ? Hur upplevde du delen mellan Fältjägaren och Ramis uppe på fjället innan du kom fram till nedfarten mot dalgången? Var det blött där? Jag har uppfattat det som att det är bättre ju längre norrut man kommer. Vet du om du körde ner vid Sveån eller den öster om den (som jag tror kallas slänggungan / pilgrimsleden)?

Jag har kört från Kläppenhållet-Fältjägaren-Ramundberget. Fin tur. Två långa dalar från Fältjägaren vill jag minnas det som. Slutet ner mot Ramundberget hade viss DH karaktär och var jobbig att inte kötta på för mycket om ev. möte skulle ske.

Något sånt tror jag. Började i lite frifart på småstigar så inte riktigt "rätt" väg. Då minns jag det som tort, bara bäck i botten på dalen (som jag mindes som två...). Riktigt, tror jag tog stigen från Svaaletjahke raststugan mot Sveån (kom inte ut vid Klinken (men bra VÄG från Klinken)). Minns det som bra fjällstig utan mycket besvärligheter.

Från Helags till Ramundberget är det ca 3 mil. Det tog mig och min polare drygt 3 timmar att avverka och då är vi hyfsat snabba men hade någon fotopaus. Från sänkan mellan fältjägaren mot krönet innan ramundberget var det 5km som tog oss typ 50 minuter att avverka annars är det rätt bra cykelbarhet på leden.

Tillbaka
Topp