Ramundberget, Funäsdalen eller Tänndalen?

felldin

Medlem
Vi planerar att åka hela familjen till Funäsfjällen i sommar för cykling. Men var är det bäst att bo? Var finns de finaste lederna? Vi är mer XC än downhillcyklister. Teknikbanor och pumptrack brukar vara uppskattat. Fina utmanande stigar både upp och ner brukar vara skoj.

victoringemar

Aktiv medlem
Jobbat i Ramundberget så är klart färgad, med det sagt: Hur ser gruppen som ska åka ut? Är det bara cykel som gäller eller finns det sug för annat? Typ klättring, paddling, fiske, vandring osv? Personligen tycker jag Funäs är sådär när det kommer till fjällcyklingen, vilket man förmodligen vill åt om man tagit sig ända hit. Då är både Tänndalen och Ramis bättre alternativ. De har bägge fin ledcykling på fjället, vill man cykla längre så är det vandringslederna som gäller. De pendlar mellan gudomliga och ofarbara, kolla upp innan ni drar ut! All den liftassisterade cyklingen som finns i området är mer XC än DH, i princip bara flow och lite sten och stök. Därför tycker jag ni ska överväga åtminstone en halvdag lift i både Tänndalen och Ramundberget, det är ju ändå några hundra höjdmeter som ska trampas uppför annars...
Cyklingen ovanför Bruksvallarna(Mellan Funäs och Ramis) är för bra för att missa.
Kan ni tänka er att ta bilen över dagen så är ju Funäs bra så ligger ni mitt emellan.Jag hade valt Ramis för att jag tycker det är finare och enligt mig bättre cykling. Dock finns det MER byggd cykling i Tänndalen.
Tror det ska finnas en tråd som går igenom turtips.

Aron

Aktiv medlem
Tänndalen har en ny fjällcykelpark som ser trevlig ut. Det blev klart i höstas så jag har inte varit där själv, ännu.

I Ramundberget finns flowig utförsåka. Och pumptrack.

Destinationsbolaget har ett antal uppmärkta guldrundor som kan vara värda att kolla in.

Det finns fincykling i området så att ni har att göra :)

Boende har jag dock ingen koll på.

fhloston

Aktiv medlem
Jag har en lägenhet i Tänndalen (Hamrafjället) så jag är lite partisk åt det hållet 🙂

Jag håller med det som är skrivet ovan. Fin led-cykling i området. Jag har inte testat de nybyggda parkdelarna i Tänndalen, så de vet jag inget om. Ramis flow-track är väl lite större och flowigare än motsvarande i Tänndalen.

Angående boende tycker jag inte att det finns någon anledning att bo i Funäsdalen. Det är ca 2 mil från funäs till Tänndalen respektive Ramis. Lite mer folk och rörelse i Ramis, lite lugnare i Tänndalen (på anläggningarna, utanför blir det snabbt lugnt). Tänndalen har närmare till Norge, bilvägen, om nu gränsen kommer att vara öppen.

kontorsråttan

Aktiv medlem
Är uppe i Tänndalen / Hamra nu med familjen. Hyrde cyklar idag och har hyrt till på torsdag också. Kändes som att bikeparken i Hamra var sådär, vet inte om vi orkar harva runt där en dag till. Så två frågor.

1. Hur är bikeparken i Ramundberget? I stort sett alla leder ser gröna ut, vilket oftast är litet lätt även för barnen. Är det värt att ta en dag med familjen i Ramundberget istället för en extra dag i Hamra?

2. Finns det någon trevlig, cykelbar, litet längre led över fjällen som jag själv skulle kunna spendera några timmar på? Har inget emot litet hike-a-bike men helst inte för mycket. Jag är inte vansinnigt duktig tekniskt sett och inte världens starkaste, men är inte helt grön heller. Kan man t ex cykla från Ramundberget till Tänndalen över fjället? Eller finns det något annat fint som jag skulle kunna lägga ett par, tre kanske fyra timmar på?

simont

Medlem
2. Finns det någon trevlig, cykelbar, litet längre led över fjällen som jag själv skulle kunna spendera några timmar på? Har inget emot litet hike-a-bike men helst inte för mycket. Jag är inte vansinnigt duktig tekniskt sett och inte världens starkaste, men är inte helt grön heller. Kan man t ex cykla från Ramundberget till Tänndalen över fjället? Eller finns det något annat fint som jag skulle kunna lägga ett par, tre kanske fyra timmar på?
Åker upp imorgon och har precis samma fundering!

josofin

Aktiv medlem
Är uppe i Tänndalen / Hamra nu med familjen. Hyrde cyklar idag och har hyrt till på torsdag också. Kändes som att bikeparken i Hamra var sådär, vet inte om vi orkar harva runt där en dag till. Så två frågor.

1. Hur är bikeparken i Ramundberget? I stort sett alla leder ser gröna ut, vilket oftast är litet lätt även för barnen. Är det värt att ta en dag med familjen i Ramundberget istället för en extra dag i Hamra?

Vill ni åka utförs och tycker grönt är för lätt så slår jag gärna ett slag för Lofsdalen Bike Park! Kanske lite långt att åka från där ni är, men iaf...

fhloston

Aktiv medlem

Jag vet inte om de byggt något till i år i Ramundberget, men det är ganska "grönt" men "större" och flowigare.

Angående att cykla mellan Hamra och Ramundberget:

victoringemar

Aktiv medlem
Det gröna är ganska flowigt och välbyggt, sedan finns det lite blåa avstickare som fortfarande går i flowets tecken. Men urvalet är ganska begränsat så ni hinner nog åka igenom allt flera gånger.
Finns en fin vandringsled från toppen av Ramundberget mot Bruksvallarna(Walles) som går att cykla, både själv och med ganska självgående barn. Gnäller barnen innan ni passerat Osthangsliften är det bara att vända ner i systemet igen 😊
Annars finns det väldigt fin stigcykling på kalfjället på norra sidan Ljusnan! Typ 2-3 timmar inklusive upptramp/pushbike samt fin stig utför igen ✌

fhloston

Aktiv medlem
Har du testat tur 33?

Det går även bra, med några push-bike inslag, att cykla över Vättafjället. Cykla upp till fjällparkeringen och följ sedan sommarleden över Vättafjället. Mellan parkeringen och en bit upp på Vätta är det lite bökigt. Men väl uppe är det lätt och öppen cykling.
På väg ner till Tänndalsvallen är det ganska blött. Sen är det grusväg tillbaka till Hamra.

Screenshot_20200714-072749~2.png

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Lofsdalen bike park är värd en dag och ni kan klämma in stenrutsleden också för lite stig på samma dag :)

fhloston

Aktiv medlem
Det gröna är ganska flowigt och välbyggt, sedan finns det lite blåa avstickare som fortfarande går i flowets tecken. Men urvalet är ganska begränsat så ni hinner nog åka igenom allt flera gånger.
Finns en fin vandringsled från toppen av Ramundberget mot Bruksvallarna(Walles) som går att cykla, både själv och med ganska självgående barn. Gnäller barnen innan ni passerat Osthangsliften är det bara att vända ner i systemet igen 😊
Annars finns det väldigt fin stigcykling på kalfjället på norra sidan Ljusnan! Typ 2-3 timmar inklusive upptramp/pushbike samt fin stig utför igen ✌
Norr om Ljusnan, är det stigarna mellan Ramundberget och Djupdalsvallen du tänker på?

fhloston

Aktiv medlem
Ett annat tips är ju att inspireras av Fjällturens sträckning(ar)

Tex (pdf karta finns i länken)

victoringemar

Aktiv medlem
Norr om Ljusnan, är det stigarna mellan Ramundberget och Djupdalsvallen du tänker på?
De också!
Men min go-to-runda brukar vara vänster efter bron över ljusnan vid golfbanan. Sen höger upp på leden som är skyltad Slänggungan. Cykla/pushbikea upp. Sen när du är uppe på kalfjället håller du vänster mot Svalåtjakke/Fältjägarstugan. Blir lite blöt på slutet mot vindskyddet men brukar vara helt ok. Sen vid vindskyddet viker man vänster. Sedan ska man vänster igen efter det "stora" vattendraget, det som man får gå igenom. Sedan håller man utkik efter små stenrösen på vänster sida, korsar vattendraget igen och då kommer man på pilgrimsleden baklänges. Sedan följer man den hela vägen ned till Klinkenspåret vid Ljusnan. Är man fortfarande cykelsugen tar man höger mot Klinken, typ 8 km till eller så viker man vänster och kommer runt på samma ställe som man startade!
Ska se om jag har någon stravafil därifrån 👍

fhloston

Aktiv medlem
De också!
Men min go-to-runda brukar vara vänster efter bron över ljusnan vid golfbanan. Sen höger upp på leden som är skyltad Slänggungan. Cykla/pushbikea upp. Sen när du är uppe på kalfjället håller du vänster mot Svalåtjakke/Fältjägarstugan. Blir lite blöt på slutet mot vindskyddet men brukar vara helt ok. Sen vid vindskyddet viker man vänster. Sedan ska man vänster igen efter det "stora" vattendraget, det som man får gå igenom. Sedan håller man utkik efter små stenrösen på vänster sida, korsar vattendraget igen och då kommer man på pilgrimsleden baklänges. Sedan följer man den hela vägen ned till Klinkenspåret vid Ljusnan. Är man fortfarande cykelsugen tar man höger mot Klinken, typ 8 km till eller så viker man vänster och kommer runt på samma ställe som man startade!
Ska se om jag har någon stravafil därifrån 👍
Kanon! Den ska jag testa 🙂

kontorsråttan

Aktiv medlem
Pratade med dem på Gästservice i Ramundberget idag när vi var där och gick. Personalen där som också cyklar mtb pratade om stigar som försvinner i risbuskage, mycket blött och dåliga spänger. Jag vet inte om allt det där stämmer, men de rekommenderade inte att cykla från Ramundberget till Tänndalen via fjället om man inte har gott om tid för hike-a-bike. Till Walles i Bruksvallarna tar man sig utan problem, men efter det verkar det tveksamt.

Däremot kan jag rekommendera en kort runda på ca 7-8 km från Djupdalsvallen nedanför Mittåkläppen. Stigen som utgör delar av Guldtur 3 (Gruvturen) från Våffelstugan till Gruvstugan och tillbaka (medsols skulle jag tro är bäst) var riktigt fin och såg cykelbar ut när vi gick den. Det stod massvis med bilar vid våffelstugan och vägen såg ut att gå från Bruksvallarna.

kontorsråttan

Aktiv medlem
Har du testat tur 33?
Tur 33 rekommenderar de på funasfjallen.se inte just nu: " OBS: Just nu är leden väldigt blöt och vissa delar är avstängda. Just rekommenderar vi att du väljer andra leder. " annars hade den känts bra.

Det går även bra, med några push-bike inslag, att cykla över Vättafjället. Cykla upp till fjällparkeringen och följ sedan sommarleden över Vättafjället. Mellan parkeringen och en bit upp på Vätta är det lite bökigt. Men väl uppe är det lätt och öppen cykling.
På väg ner till Tänndalsvallen är det ganska blött. Sen är det grusväg tillbaka till Hamra.
Jag såg den också på strava heatmap när jag kollade där vad som cyklas i närheten. Dryga 25km round trip med gott om stigning. Tror nästan jag ska ge mig på den. På kartan ser det ut som att det finns en stig som går ner på skrå till Olvallsvägen också från Rödfjälltjärnen. Någon aning om hur den stigen kan vara? Ser ut att passera en del fuktiga områden också...

Velocipeden

Aktiv medlem
Pratade med dem på Gästservice i Ramundberget idag när vi var där och gick. Personalen där som också cyklar mtb pratade om stigar som försvinner i risbuskage, mycket blött och dåliga spänger. Jag vet inte om allt det där stämmer, men de rekommenderade inte att cykla från Ramundberget till Tänndalen via fjället om man inte har gott om tid för hike-a-bike. Till Walles i Bruksvallarna tar man sig utan problem, men efter det verkar det tveksamt.

Däremot kan jag rekommendera en kort runda på ca 7-8 km från Djupdalsvallen nedanför Mittåkläppen. Stigen som utgör delar av Guldtur 3 (Gruvturen) från Våffelstugan till Gruvstugan och tillbaka (medsols skulle jag tro är bäst) var riktigt fin och såg cykelbar ut när vi gick den. Det stod massvis med bilar vid våffelstugan och vägen såg ut att gå från Bruksvallarna.

Har kört ungefär "gruvturen" vill jag minnas med kompis som var ganska ny på Mtb.
Bra cykeltur. Lite utsikter, lite fjäll oc lite annat. En del väg, fin stig, inte speciellt tekniskt, en köttig och kul Dh på väg ner mot Ramundberget (dock på vandringsleden så respekt före fart...). Vill jag minnas.

victoringemar

Aktiv medlem

Cykla Tänndalen-Ramis över fjället är inget att rekommendera om man gillar fin stigcykling. Är det en långsam strapats på fjället med inslag av stig man är sugen på är det en höjdare dock 😉

Vill man ta sig lite längre är turen från Torkilsstötens skidbacke-Helags-Kläppen-Torkilsstöten en riktigt fin tur! Bil till Ljungdalen, pushbike upp i backen, cykla vinterleden till Helags och sommarleden till Kläppen-parkeringen och sen upp till Torkilstöten igen. Går att lämna cyklarna vid fjällstationen och lubba upp på Helags för en heldag! Riktigt fina stigar, motlut hela vägen dit, me'lut hela vägen hem 😍

Men kom ihåg: Var den trevligaste på stigen!

fhloston

Aktiv medlem

Nej, sträckan mellan Svalåtjärn och Ramunberget är inte helt optimal. Jag tyckte dock att sträckan Ramis-Walles-Svalåtjärn, som jag cyklade på tillbakavägen var något enklare än Svalåtjärn-Ösjöstugan-Ramis.

Ett alternativ kan vara Hamra-Svalåtjärn-Andersborg (Våffelstugan) och sen ner till Tänndalen. Även om sträckan Svalåtjärn-Anderstorp också har en del push-Bike.

fhloston

Aktiv medlem
Tur 33 rekommenderar de på funasfjallen.se inte just nu: " OBS: Just nu är leden väldigt blöt och vissa delar är avstängda. Just rekommenderar vi att du väljer andra leder. " annars hade den känts bra.

Jag såg den också på strava heatmap när jag kollade där vad som cyklas i närheten. Dryga 25km round trip med gott om stigning. Tror nästan jag ska ge mig på den. På kartan ser det ut som att det finns en stig som går ner på skrå till Olvallsvägen också från Rödfjälltjärnen. Någon aning om hur den stigen kan vara? Ser ut att passera en del fuktiga områden också...
Aha, ja, den turen kan vara väldigt blöt. Tom sommaren 2018 var det någon passage som var fuktig, när allt annat var snustorrt.
Den stigen har jag inte sett. Min erfarenhet av stigarna mellan Skidanläggningen och Svansjön är begränsad, och det lilla jag rört mig i det områden har jag upplevt det som buskigt. Tänk på att du troligen behöver passera Svanån på bron vid sommarleden, så jag tror inte att du kan spara höjdmeter (men det är möjligt att det går att vada över).

slors

Medlem
Aha, ja, den turen kan vara väldigt blöt. Tom sommaren 2018 var det någon passage som var fuktig, när allt annat var snustorrt.
Den stigen har jag inte sett. Min erfarenhet av stigarna mellan Skidanläggningen och Svansjön är begränsad, och det lilla jag rört mig i det områden har jag upplevt det som buskigt. Tänk på att du troligen behöver passera Svanån på bron vid sommarleden, så jag tror inte att du kan spara höjdmeter (men det är möjligt att det går att vada över).
Från bron vid Svanån skulle jag passa på att ta mig upp på Svanåkläppen, tror det är en Guldtur nuförtiden. Inte allt går att cykla men utförsåkningen gör det värt mödan. Stigen från nedre delen av Svansjön mot Pålsvallen är också riktigt bra bitvis men skulle behöva köras av fler cyklister oftare. Från Pålsvallen tar man Nordic Ski spåret åt valfritt håll.

WSMC

Aktiv medlem
Hittade en cykelkarta över Ramundberget /Bruksvallarna med lite olika turförslag.
Kanske kan hjälpa/inspirera någon?
Med reservation att jag inte vet hur gammal kartan är😊
DSC_0331.JPG

Velocipeden

Aktiv medlem
Önskas längre tur och transportlogistiken går att lösa så rekommenderas Torkilstöten-Fältjägaren-Ramundberget. Bra stig, två långa dalar och fina fjäll.

kontorsråttan

Aktiv medlem
Tur genomförd. Körde från SkiLodge och runt Vättafjället och ned till Tänndalsvallen och tillbaka till SkiLodge. Ska erkänna att första biten från fjällparkeringen upp en bit på Vättafjället krävde mer McAskill-talang än undertecknad lyckades uppbåda. En schysst regnskur just då hjälpte heller inte, alla stenar blev skithala. Där blev det mest promenad... När man väl var en bit upp på fjället var i stort sett allt cykelbart och jäkligt fint. Ingen trängsel heller...

20200716_171945.jpg

20200716_173756.jpg

20200716_182736.jpg

fhloston

Aktiv medlem
Tur genomförd. Körde från SkiLodge och runt Vättafjället och ned till Tänndalsvallen och tillbaka till SkiLodge. Ska erkänna att första biten från fjällparkeringen upp en bit på Vättafjället krävde mer McAskill-talang än undertecknad lyckades uppbåda. En schysst regnskur just då hjälpte heller inte, alla stenar blev skithala. Där blev det mest promenad... När man väl var en bit upp på fjället var i stort sett allt cykelbart och jäkligt fint. Ingen trängsel heller...

Visa bilaga 429965
Visa bilaga 429966
Visa bilaga 429967
Ja mellan fjällparkeringen och upp en bit skulle det nog hjälpa med lite McAskill-s 😊

simont

Medlem

Visa bilaga 429965
Visa bilaga 429966
Visa bilaga 429967
Ser fint ut, ska testas imorn 👍 Provade fjället/toppen mittemot på andra sidan vägen idag med start vid Fjällnäs och upp mot toppen på Hamrafjället. Många höjdmeter upp men hyfsat lättcyklat bortsett från början. Avbröt dock en bit upp mot toppen pga spöregn men hittade en jäkligt rolig vandringsled nedför genom skogen tillbaka ner till vägen 👍

kontorsråttan

Aktiv medlem
Ser fint ut, ska testas imorn 👍 Provade fjället/toppen mittemot på andra sidan vägen idag med start vid Fjällnäs och upp mot toppen på Hamrafjället. Många höjdmeter upp men hyfsat lättcyklat bortsett från början. Avbröt dock en bit upp mot toppen pga spöregn men hittade en jäkligt rolig vandringsled nedför genom skogen tillbaka ner till vägen 👍
Rapportera sen hur du hittade på vägen ned. Jag kom från stigen på något sätt en bit efter stugan på bilden och hamnade på en skoterled. Den var iofs helt cykelbar, men en smula blöt här och där som skoterleder kan vara på sommaren...

Sen testade jag att ta Nordic ski spåret tillbaka till Hamra, men det var så blött att det sög all energi jag hade kvar att bara hålla 6 km/h. Det var bara att backa av och ta vägen.

slors

Medlem
Rapportera sen hur du hittade på vägen ned. Jag kom från stigen på något sätt en bit efter stugan på bilden och hamnade på en skoterled. Den var iofs helt cykelbar, men en smula blöt här och där som skoterleder kan vara på sommaren...

Sen testade jag att ta Nordic ski spåret tillbaka till Hamra, men det var så blött att det sög all energi jag hade kvar att bara hålla 6 km/h. Det var bara att backa av och ta vägen.
Det går stigar åt flera håll där och skoterleden är inte särskilt spännande. Håller man lite höger och försöker följa Guldtursmarkeringarna hamnar man till slut i toppen på den lilla slalombacken Tänndalsvallen. För den som har karta/gps finns även en gammal stig ned ännu längre skiers right (typ österut). Liksom stigen ned till Pålsvallen skulle även den här behöva användas av fler och oftare. Den kommer ned till grusvägen strax bortanför botten av Tänndalsvallsliften. Om man sen fortsätter den grusvägen till den tar slut finns ett vattenfall där Svanån kommer ned mot Tänndalssjön. Längs östra stranden av Svanån går en fyrhjulingsväg upp mot fjället. Den tar dock slut i tomma intet när man närmar sig kalfjället.

slors

Medlem
En kortare tur är att cykla upp till Fjällparkeringen i Tänndalen sen vidare till Andersborg. Därifrån tar man sen den spångade leden mot Hamrafjället. Spången börjar dock bli rätt rutten och smal så beroende på balansfärdigheter kan den vara mer eller mindre rolig. Leden fortsätter upp mot svackan mellan Hamrafjället och Småhamrarna. Därifrån svänger man sen vänster mot Reservatsparkeringen längs väg 84 (ska vara skyltat). På somrarna finns ibland kossor nere bland fjällbjörkarna så det kan vara läge att ta det försiktigt där.

kontorsråttan

Aktiv medlem
Det går stigar åt flera håll där och skoterleden är inte särskilt spännande. Håller man lite höger och försöker följa Guldtursmarkeringarna hamnar man till slut i toppen på den lilla slalombacken Tänndalsvallen.
Man hamnade i toppen av backen om man följde skoterleden också, de gick ihop igen precis före backen, men det stämmer att det var en mindre stig som var guldtursmarkerad när jag valde att fortsätta den större stigen som blev skoterled. Tänkte inte på att det var där det gick fel.

simont

Medlem
Gjorde tre GPX-filer från några av turerna jag körde.

Gjorde tre GPX-filer av några turer jag körde. Där kan du se vilken stig jag tog ner från Hamrafjället, tror den leden hade ett namn men kommer inte ihåg vad den hette... Skapligt brant på sina ställen men riktigt skoj! Provade också svängen från Ski Lodge och upp på Vättafjället, runt Svansjön och ned till Tänndalsvallen. Som sagt väldigt teknisk första delen uppe på fjället men fin sen, speciellt ned mot Tänndalsvallen! Tog även en lite längre sväng upp och runt Hamrafjället, Anderssjön, bort till våffelstugan Andersborg, ned till fjällparkeringen och sen vidare på den spångade leden tillbaka mot Hamra och ned genom björkskogen/kohagarna till reservatsparkeringen. Första halvan upp till fjällstugan vid Svalåtjärn var riktigt fin stig, därifrån och största delen mot Andersborg var blöt och ospångad (såg dock ut som dom höll på att fixa till vissa delar av den sträckan). Den spångade leden från Andersborg tillbaka mot Hamrafjället var rätt kass i början som "slors" skrev men efter en bit blev den bra med fina spångar.

Bilagor

fhloston

Aktiv medlem
För den som vill hetscykla så är ju klättringen på liftvägen från Skilodge upp till Toppstugan ett Stravasegment 1,4 km med 11,8% snittlutning

Eller vägen upp till fjällparkeringen vid svansjökläppen. 1,2 km 11,5%. Men där kan det ju vara en del trafik, så den är nog inte så lämplig i högsäsong.

victoringemar

Aktiv medlem
För den som vill hetscykla så är ju klättringen på liftvägen från Skilodge upp till Toppstugan ett Stravasegment 1,4 km med 11,8% snittlutning

Eller vägen upp till fjällparkeringen vid svansjökläppen. 1,2 km 11,5%. Men där kan det ju vara en del trafik, så den är nog inte så lämplig i högsäsong.
Finns motsvarande i Ramundberget, samt där Fjällturen går från Bruksvallarna upp på fjället. Men den värsta är nog ändå upp på Funäsdalsberget, ruggigt brant 😱

fhloston

Aktiv medlem
Finns motsvarande i Ramundberget, samt där Fjällturen går från Bruksvallarna upp på fjället. Men den värsta är nog ändå upp på Funäsdalsberget, ruggigt brant 😱
Hehe, ja grusvägen från bruksvallarna upp till högsta punkten innan Djupdalsvallen är härlig cykling. Speciellt när man redan är en bit in i Fjällturen :-)

Finns ganska många segment där, men tex 3,86 km med 5,9%

Och funäsdalsberget var brant 🤓, det måste jag nog pröva någongång. Men “B” ser mer ut som liften, men den ska jag nog klara

6E7173F7-4C35-4156-BDC4-EC434974648C.jpeg

Ramundbergets motsvarighet: 1,78 km 14%

Senast ändrad:

victoringemar

Aktiv medlem
Hehe, ja grusvägen från bruksvallarna upp till högsta punkten innan Djupdalsvallen är härlig cykling. Speciellt när man redan är en bit in i Fjällturen :-)

Finns ganska många segment där, men tex 3,86 km med 5,9%

Och funäsdalsberget var brant 🤓, det måste jag nog pröva någongång. Men “B” ser mer ut som liften, men den ska jag nog klara

Visa bilaga 430817

Ramundbergets motsvarighet: 1,78 km 14%
Snyggt sammanställt!

Haha usch ja, och det blir inte mindre knäckande av glada gubbar som hejjar glatt när de trampar om en i full fart när man kämpar för att hålla sig rullande 💩

Stämmer att B är liften. Den kräver sina hjärta, lungor och haka på styrstammen! Tror jag tagit mig upp 1 gång utan att spinna loss ... 🙈

kontorsråttan

Aktiv medlem
Jag gjorde ju misstaget att börja turen efter att liften stängde, så var väl uppe vid Svansjökläppen vid fyratiden. Mötte en strid ström av SUV'ar på väg ner. De flesta hade ändå respekt för att jag inte ville stanna mitt i en 15% lutning uppåt så de höll faktiskt åt sidan rätt bra. De glömde t o m att spruta spolarvätska, bara en sån sak ;-)

Westman

Aktiv medlem
Är i Tänndalen/Hamra och cyklar. Har någon cyklat fjällnäs-routen som ligger på TF?
Fjällnäs-Anderssjöåfallet-Hamra Route

Den reklamiga texten nämner inget om själva cyklingens karaktär, bara naturen. Kort sagt, den svarade inte på något av det jag ville veta. :)

Är det single track?
Är det myrmark eller går den på fast underlag genom myrarna?
Är det stökigt eftersom den är röd eller är den röd för att det är en jobbig klättring i början?
Gissar att den är max blå IRL då allt här verkar familjegraderat svårighetsgradmässigt (dvs en grad svårare än det är)?

fhloston

Aktiv medlem
Är i Tänndalen/Hamra och cyklar. Har någon cyklat fjällnäs-routen som ligger på TF?
Fjällnäs-Anderssjöåfallet-Hamra Route

Den reklamiga texten nämner inget om själva cyklingens karaktär, bara naturen. Kort sagt, den svarade inte på något av det jag ville veta. :)

Är det single track?
Är det myrmark eller går den på fast underlag genom myrarna?
Är det stökigt eftersom den är röd eller är den röd för att det är en jobbig klättring i början?
Gissar att den är max blå IRL då allt här verkar familjegraderat svårighetsgradmässigt (dvs en grad svårare än det är)?
Min favvotur. :-) se även https://happyride.se/turtips/632/

0-3 börjar med klättring och skidspår de första 3 km. Vissa delar går över myr, delvis på spänger. delvis med plast-nät. Vid 3 blir det mer singletrack.
3-4,5 km "single track" (stig, men inte trång skog), precis efter bron vid 3,7 går det över en riktig myr, dessutom i uppförsbacke, så en passage som inte är så kul.
4,5-5,3 grus/skogsväg
5,3-6,5 nedför på skidspår/singletrack
vid 5,6 kan du göra en avstickare upp på Hamrafjället. Vandringsled uppåt, och när du vänder är det stenig nedförs (men inte speciellt stökig)
6,5-7,8 singletrack/skidspår, delvis mjukt underlag. några spänger
7,8-9,7 skidspår, lite mjuk myr och spänger
9,7-10,3 singletrack, och enda riktigt stökiga partiet som jag ser som röd-svårighet. Om man vill ha lättare är det bara att följa skidspåret samma väg man kom från början
Edit: ledunderhåll pågår. Spränger och röjning av vegetation gör passagen mycket enklare.
10,3-11 snabbt skidspår nedför.

distanserna ungefärliga och enligt länken ovan.

så, jag tycker nog att det bara är klättringen i början, och nedfarten 9,7-10,3 som är röda. Övrigt i huvudsak blått (och grönt), åtminstone om man har förstånd att bromsa när det lutar utför.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer