Turner 5 spot vs Sixpack?

kaleng

Ny medlem
Sena!

Funderar på en Turner 5 Spot eller Sixpack till nästa vinterprojekt.
Vet att några äger 5 Spot, men finns det nån som kanske kan jämföra dem lite.

Är ute efter en FS med FR-egenskaper men som ska funka även till XC. Alltså inte för tung o klumpig.
Har inte tänkt köra med en dubbelkronad gaffel utan en singel 130-170.

Har testat Cannondale Prophet 1000 och gillar dess egenskaper. Mycket lätt för att vara FS, styv och smidig trots 140mm i slag både fram o bak. Det är nåt liknande jag är ute efter. En hyffsat lätt och smidig FR-All mountain cykel.

Vore skoj om nån kunde skriva lite om 5 Spoten vs Sixpacken vs Prophet.
Har läst snabbtesten som TnT skrivit vilken var inspirerande.

Om någon vill veta lite mer om Prophet 1000 och hur den rullade så kan jag berätta mer!

/Kalle

Den enda 150mm gaffel som har tillräcklig kort axle to crown race mått för 5 Spot är en Maverick DUC. Om du har avsikt att använda en Fox 36, Marzocchi Freeride eller Manitou Firefly Plus du har helt enkelt redan valt en 6 Pack, men denna kombination kommer att vara mer FR och mindre XC än en Prophet.

Andra >5 tum ramar som jag importerar och rekommenderar för dina behov som du beskriver dem inkluderar Ventana X-6, Titus Switchblade och Maverick ML8.

Kolla också på Specialized Enduro, Whyte 46 (och Marins snarlika modeller), och Santa Cruz Nomad. Yeti och Intense har fina modeller också.

Låter som att du ska ha en Specialized Enduro SX Trail eller en Cannondale Prophet. Jag förstår faktiskt inte grejen med Turner, personligen tycker jag varken att de ser speciellt tuffa, avancerade eller snygga ut. Personligen alltså. Dessutom får du ju mer för pengarna om du väljer någon av de andra hojarna. Tror Prophet är grym, kände på en sådan för ett tag sedan.

"Mycket för pengarna" och "Cannondale" brukar man inte nämna i samma mening i Sverige. Men märket är visst billigare i Tyskland, så kanske refererar man till cyklar köpta därifrån. Turner är inte heller speciellt billigt men priserna på lösa ramar lär inte skilja sig nämnvärt i Sverige. Är det budget som gäller är det begagnat eller någon Marincykel som gäller, där får man en komplett cykel för samma pris som en 6-Pack eller Prophetram.

Grejen med Turner är att ramdesignen funkat sedan 1993 någon gång, med finjusteringar/evolution. Kanske inte fräckast design (vanlig diamantframtriangel) eller lägst vikt. Många andra tillverkare brukar komma med revolutionerande ramar vartannat år eller vart fjärde år eller så. Nu är det "hydroformade" rör som är het marknadsföringsgrej, kolla bara på Santa Cruz pungkrossare. En tillverkare som lyckats göra något snyggt och inte fullt lika pungkrossaraktigt med hydroformade rör är Foes Fab. Så, gillar man att byta ram baserat på ny tuff design ska man absolut inte köpa en Turner. Fast det går att få en annan färg för 150$ extra...

Senast redigerad av en moderator:
Westman -

Turner ramar är tråkiga. På precis samma sätt som Porsche 911 varianter är tråkiga. Rear-engine, horizontally opposed 6 cylinder engine, looks haven't changed much in 40 years. Boring. If Ferrari was still stuck in the same old rut they would be building front-engine V12 cars that looked like a 1964 250 GTO. Ford would be making Mustangs that looked just like Steve McQueens car in Bullit. Wouldn't that suck!

Where is my "The Fast and the Furious" DVD?

SX Trail och Prophet är ju två radikalt olika cyklar. Vanliga Enduron ligger närmare Propheten isåfall men är antagligen tyngre den med (nu är det ramar jag talar om).

Daner : Förstod att jag skulle uppröra folk med den posten. Vad jag tycker personligen innebär inte att jag är så trångsynt att jag inte förstår att andra uppskattar klassisk design! Dock så förstår jag inte priset med tanke på att t ex 5-spot varken verkar vara särskilt lätt eller särskilt jättestark, utan en kompromiss?

Jomper : Visst är de olika cyklar, men det var lite meningen också. Han skrev ju så här :
"Är ute efter en FS med FR-egenskaper men som ska funka även till XC. Alltså inte för tung o klumpig.
Har inte tänkt köra med en dubbelkronad gaffel utan en singel 130-170."

Om han vill ha mer FR än XC så är det SX-trail jag rekommenderar och omvänt Propheten. Båda pga deras relativt högteknologiska fjädringssytem och ramrörsformning. Optimering av styrke/viktförhållanden får mitt civilingenjörshjärta att slå dubbla slag. :)

Personligen tycker jag att Turner-hojarna är ruskigt fina. Enligt mig är dom bland dom snyggaste ramarna som finns. Dessutom fyller dom tydligen sin funktion väl också. En 5-Spot gör sig antagligen riktigt bra med en Z1 Fr 2 därfram kan jag tänka mig. En riktig "allmountaion"-cykel.
Men det finns fler cyklar i den klassen. Santa Cruz Heckler är också en kanon-cykel, som går att bygga båd lätt och tung efter behov.

Westman skrev:
-------------------------------------------------------
> Daner : Förstod att jag skulle uppröra folk med
> den posten.

Vet inte om han är upprörd, men det är svårt att tro att Daner som är importör av grejerna skulle undgå att ge sin syn på saken. :-) Tror att vad han försöker påpeka är att förändring inte alltid är förbättring.

Prophet har väl inte speciellt high tech dämpning, bara en skrotgammal singelpivot som har hottats med senast, senast från Manitou. (Sedan är det inget fel med det, enkelpivot är bra det med.)

Personligen tycker jag att det är synd att det gått sådan inflation i slaglängd, 6" är ju det minsta man kan få från Specialized om man kör hårdare än XC.

Jag vet inte jag, med min kan jag åka så hårt jag vågar utan att hojen verkar bry sig.

Vad gäller en sixpack får du nästan höra med Roger eller vänta tills han hittar tråden. Han har nog något att säga efter att ha kört sin, för du missade väl inte den tråden kan jag tänka mig. ;)

Jonas : Nu ska jag vara tydlig och inte göra syftningsfel. Jag menade så här.

"Om han vill ha mer FR än XC så är det SX-trail jag rekommenderar och omvänt Propheten. Båda pga deras relativt högteknologiska fjädringssytem och ramrörsformning." betyder på svenska att :

SX-trail har grymt fjädringssystem, Prophet har grymt smart ram med ganska optimerad och lätt(ihålig) svingarm.

Att inte brinna för Turner verkar vara som att svära i kyrkan i detta forum.

Westman skrev:
> SX-trail har grymt fjädringssystem, Prophet har
> grymt smart ram med ganska optimerad och
> lätt(ihålig) svingarm.

Aha, det var inte meningen att märka ord annars. Mig kvittar det egentligen... :-) Båda är ju som du säger olika hojar, men med nästan samma slaglängd. Alla 150mm hojar är inte avsedda för samma sak, något som somliga verkar tro (avser ingen speciell person).

> Att inte brinna för Turner verkar vara som att
> svära i kyrkan i detta forum.

Haha, dom är väl ett vanligt märke precis som alla andra vanliga märken. Det jag ser som bra med dom är att dom kombinerar horst-link och en dämpare som inte dränks i skit. (Detta kan tydligen årgärdas med en liten custom skärm på Enduron, som jag syftade på.) Annars tycker jag dom är lite väl dyra för vad man får, men så är det väl med jänkargrejer för det mesta.

Vilka andra horstlänkramar med 5 tum slag är billigare än 5-spoten om man köper dem över disk i Sverige? Avanti Team freeride är en men det är inte i närheten av samma finnish på den som på Turnern.

Jag tycker det verkar som om turnerramarna är väldigt prisvärda.

Men det där med "över disk" i Sverige stryker ju genast ganska många av alternativen. SX Trail tex. ;)

Och så får nog herr kaleng ta och specificera behovet / inriktningen lite mer om han skall kunna få bra råd.

Köpa ram över disk är ju inte aktuellt. 1995 visst, men idag är det ju bara dumt, eftersom man då begränsar sig till under 10% av utbudet.

Westman skrev:
> Köpa ram över disk är ju ... bara dumt, eftersom man
> då begränsar sig till under 10% av utbudet.

Jag tycker nog det är tvärt om; Det som är dumt är att "över disk"-utbudet bara är 10%... F.ö. ligger de svenska Turnerpriserna väldigt bra till jämfört med övriga europa så du är det än mer dumt att inte handla över disk med allt vad det innebär i händelse av garantiärenden.

kaleng, har du kollat videoclippen på Turners hemsida? De säger rätt bra vilket det tänkta användningsområdet är.

Båda går att bygga för båda applikationerna, men 6-pack är självklart mer FR än XC. En 5-Spot med coildämpare fram och bak är rätt mycket AM/FR den med. Med luftdämpare blir den mer XC/AM istället. 6-pack är och förblir AM/FR.

Det ska bli kul att rulla utför Åreskutan igen med min 5-spot i juli. Visst, huckandet håller man sig ifrån, annars är cykeln väldigt funkis där. Få som cyklar upp på Skutan också ;) Fast lyxen med lift ska utnyttjas hårdare denna gång!

Santa Cruz Heckler/Bullit kanske?

TNT : du har helt rätt, förutsatt att det är en Turner man vill ha, så är det bra att köpa över disk. Dock så är det som du säger tråkigt att utbudet inte är så gott. En del etablerade märken av "färdiga" cyklar har ju inte ens återförsäljare här. Kanadensiska Norco t ex som gör prisvärda freeridecyklar har jag inte sett här. Inte heller Devinci verkar ha hittat hit än. Någon som vet annorlunda?

Hecklern verkar för övrigt vara en väldigt fin hoj, inte provat någon dock.

Ventana ramar har bättre finish än Turner, med mer styvhet i sidled och möjligheten till personilasering som Turner saknar.

Maverick ramar har också bättre finish än Turner och är betydligt lättare i direkt jämförelse.

Kvalitetet på Titus ramar är minst lika hög som på Turner, och de drar ut mer på gränserna när det gäller material och utbud av modeller.

Cannondale, Specialized, Santa Cruz, Yeti, Intense, Foes mm tillverkar mycket bra ramar som i många fall överstiger Turner när det gäller enstaka egenskaper.

Jag skulle säga att Turner är egentligan inte bäst på någonting, men de har hittat en bra balans bland positiva egenskaper som gör dem till en mycket pålitlig val som väldigt få skulle hitta någon objektiv anledning att vara missnöjd med.

the_TnT skrev:
> Santa Cruz Heckler/Bullit kanske?

Leo, var är du? ;-)

/ Eric

Ska vi leka finn fem fel till alla Turner-ägarnas stora fassa?

Vi kan börja med vikten på ramen. Halvt kilo är rätt mycket i felmarginal eller är det ren lögn?

Vevlagergängor och så vidare fick Dr Spoke ränsa efter som Turner inte står för en å självklar service på så dyra ramar.

Vevlagerhuset bredd brukar vara 68 eller 73, inte 70mm. Konstigt men inte allvarligt tycker jag.

En länkaget glappar till dämparen märkte jag när cykeln blev ihopmonterad trots att den inte ens hade rullat en meter.

Bakaxeln saknades som ska medfölja ramen.

Obed skrev:
> Ska vi leka finn fem fel till alla Turner-ägarnas
> stora fassa?

Jag har länge tänkt skriva en topic 5 weak spots angående min ram med bilder och grejjer, men eftersom jag aldrig tycks få fingrarna ur så skriver jag det väl här istället. Kanske gör jag det tänkta bildreportaget senare istället...

1. En svets i sadelröret har trängt igenom så mycket att en fullängds Thomson sadelstolpe får trångt att gå förbi svetsen när man sänker sadeln under en viss gräns. Då detta ställe var mellan min XC och FR position på sadeln så kapade jag stolpen några cm som en work around. feffemannens ram har samma problem men längre ned så det stör inte honom i det dagliga bruket.

2. Skivbromsfästet är inte planat eller ens i närheten av rakt. Eller så är mitt ok toksnett. Jag har ~1 mm shims extra mellan ok och ram vid ena bulten för att få skivan rakt i oket. Tänkte åtgärda detta hos Dr. Spoke förra helgen när jag ändå var i stan' men han jobbade inte då och ingen av hans pimp mechanics verkade betrodda.

3. Smörjnippeln för det lilla länkaget vid Horstlänken är praktiskt taget oanvändbar. En möjlig work around finns genom att slipa längsgående spår i den lilla hylsan där inne. Jag har valt att hellre ta isär länkaget här och smörja med jämna mellanrum (en gång på nio aktiva månader, det är dags igen snart).

4. Lacken verkar mer känslig för slitage än andra ramar jag har långtida erfarenhet av (Crescent och Raleigh).

5. Dekalerna är rent ut sagt dåliga, inte vad man förväntar sig på en ram i den här prisklassen.

Bubblare: Aluhylsorna till Romicdämparen slits och börjar glappa ytterst lite efter ~300h. Inte Turnerns fel, om det är ett fel. Det är Romics design på dessa bitar.

Alla ramar har sina små fel och brister, jag tycker jag har valt en av de med minst brister ändå? Körglädjen och "plushness" är helt otrolig i varje fall. Harri kallade cykeln för en Citroën fast på ett bra sätt ;)

kaleng skrev:
> Är ute efter en FS med FR-egenskaper men som ska
> funka även till XC. Alltså inte för tung o
> klumpig.
> Har inte tänkt köra med en dubbelkronad gaffel
> utan en singel 130-170.

Klockrent en Santa Cruz Bullit med Z1 Fr1 150mm fram. :-) Funkar för _allt_ nästan, även långturer i skogen. Jaja, vet att jag tjatat hål i huvvet på Rippa och alla andra med just detta tips, men det är ju sant. Vill man ha något lättare, en Heckler då.

/Leo

Leo: Haha (och när du inte cyklar kan du ha den som grafikkort ;-), annars är väl Heckler ett bättre val för genomsnittet skulle jag misstänka. Även om din Bullit verkar synnerligen trevlig.

Hur var det med storleksintevallen på Heckler och Bullit nu igen. Jättekliv mellan S och M, men efter som det kan uppfattas som kritik mot sitt eget märke tas det inte upp.
Hur var det nu igen med Brake-jack och DH med hög pivot på Bullit. Har hört folk berätta som kört bakom dylika cyklar i verbier men för all del berätta inte om svaga punkter.

mvh Obed alldeles för ärlig för denna värld ;)

... egentligen vill man ha reda på produktens ifråga dåliga egenskaper, allt bra vet man väl reda om produkterna man väljer mellan...

skulle vara trevligt med en sammlad "läsvärt-tråd" om ämnet AM(fr) (all-mountain) vilka ramar som passar bra till det och vilka brister de har, själv ska jag inte köpa en ny ram, men när ekonomin har förbättras kommer jag med största sannolikhet köpa en AM-ram.

Hehe. Kul med lite lite kritiska Turner ägare! Sådant verkar vara ganska sällsynt på internettet...

Märkte samma sak som TnT, med svetsloppa i sadelröret. Men jag tror det har något med infästningen till länkaget, eller det faktum att sadelröret är reducerat. Jag tryckte till lite extra på Thomson-stolpen som till slut penetrerade fullt. Numera känner man kanppt av loppan, eller det extra alu-materialet som finns där nere.

Blev också ganska svettig när jag monterade vevlagerhylsorna. Tog lite mer än handkraft första gången...

Dragningen av växelvajer och bromsslang är inget vidare på 6-packen i stl. small...
Också ganska tight mellan sadelstolpte-QR och länkaget. Hyvlade av lite av plasthöljet på bromsslangen. Tur man skaffade Goodridge snören!

Vet inte om kaleng ska välja 5spot eller 6pack. Beror nog mycket på var och hur, du ska använda den. 5spot för mer allround, allmänt trevlig skogsåkning. 6pack om man mer gillar när det går utför, men kan tänkas ta sig cykla uppför i lagom tempo, då och då...

Jag valde 6packen för att jag ville ha någonting som var lite smidigare än en riktig DH-ram. Byggde upp den med lätta DH-komponenter. Fungerar också ganska bra med mindre gaffel, för åkning utan lift...

Jag blev riktigt nöjd med min cykel. Trots de små detaljerna jag nämnde tidigare. Geometrin fungerar. Hade kanske varit trevligt men något kortare kedjestag och något lägre vevlager. Men, men...

Känns lite styvare i bakändan än -01 Bulliten jag hade tidigare. Länkaget gör dämpningkurvan lite mer progressiv. Horstlänken gör det hela lite mer aktivt när man ligger och drar på bakbromsen. Känns inte som man blir skjuten ur sadeln när man trampar på lillklingan.... :)

Kaleng, jag bor i södra Sverige, om du vill testa/studera min ram. Tror det var den första som Daner tog hit. Vet inte om fler är sålda till Sverige.

Obed skrev:
> Hur var det med storleksintevallen på Heckler och
> Bullit nu igen. Jättekliv mellan S och M, men
> efter som det kan uppfattas som kritik mot sitt
> eget märke tas det inte upp.
> Hur var det nu igen med Brake-jack och DH med hög
> pivot på Bullit. Har hört folk berätta som kört
> bakom dylika cyklar i verbier men för all del
> berätta inte om svaga punkter.
>
> mvh Obed alldeles för ärlig för denna värld ;)

Stämmer nog det med storlekarna där, speciellt S och M är jättekliv medans M och L är ingen större skillnad. Alla mått finns på <http://www.santacruzmtb.com/>

Brakejack och hög pivot, det var ingen DH cykel som Kaleng frågade efter utan en FS för FR och XC. :-) Hade inga "näradöden" upplevelser i Verbier pga av varken brakejack eller hög ledpunkt för baksvingen. Det som oroade mig mest var mina Hope Mono M4 bromsar som alla andra haft problem med, men jag klarade mig. Det räcker för att jag ska köpa annat märke än Hope(less) nästa gång... ;-)

Visst ska man våga kritisera de märken man köpt, helt klart. Men jag ser faktiskt inga andra nackdelar än kanske liiiite hög ramvikt på en Bullit jämfört med andra lättare FS ramar, men 4.15kg skrämmer inte mig. En Bullit går att bygga till runt 15kg om man bygger den lätt, men som roligast är den runt 16-17kg då den håller och funkar för allt. Jo förresten, priset på ramen kunde varit lite lägre också, men den känns faktiskt prisvärd ändå då den håller i all evighet... :-D

/Leo

Det blev ju en ganska rolig tråd av det här också, om än lite konstig...
Jag har aldrig fått någon känsla av att man inte får kritisera Turner. Att inte gilla utseende är väl inget uppseendeväckande eftersom det är en typisk smaksak. Man får tycka att en 5-spot ser tråkig ut om man vill. Att kritisera funktionen däremot är väl lite känsligare ;), fast det är väl ingen som gjort heller. En ganska enig cykelpress samt de allra flesta ägarna är rörande överens, Turner gör förstaklassens skojhojar. Fast å andra sidan finns det ju många andra tillverkare som gör det.
Att påstå att Specialized sx trail och Cannondale Prophet har "högteknologiska fjädringssystem" är ju lite roligt (underförstått att Turner inte har det?). Båda använder väl sig av gammal beprövad teknik, Specialized är ju dessutom nära besläktat med Turner när det gäller dämpning.

När det gäller att välja mellan 5-spot, 6-pack, Prophet, Bullit, Heckler, Enduro, Ventanor, Foesar,Yetisar osv. handlar i första hand att bestämma sig för vilket användningsområde man tänkt sig. Därefter kan man sortera ut ramar utifrån tex. dämparsystem, möjlighet att placera vattenflaskor, smidig att bära, helt sadelrör eller inte, bakdämparplacering, vikt osv. Utseende är inte heller helt oväsentligt, få köper väl en hoj man tycker är ful. Lätt att välja? Knappast, men himla kul! När man väl sitter där på sadeln ute i stöket är det väl få som tänker på vad det står på ramen eller vilken färg det är på naven. Då är det helt andra egenskaper som värderas, i alla fall av mig.

Nu är i alla fall jag nyfiken på vad kaleng säger... :)

Obed skrev:
> Hur var det med storleksintevallen på Heckler och
> Bullit nu igen. Jättekliv mellan S och M, men
> efter som det kan uppfattas som kritik mot sitt
> eget märke tas det inte upp.
> Hur var det nu igen med Brake-jack och DH med hög
> pivot på Bullit. Har hört folk berätta som kört
> bakom dylika cyklar i verbier men för all del
> berätta inte om svaga punkter.

Jaja, det är OT, men jag känner att jag måste kommentera lite.. =P

Det som stör mig mest med min Bullit är att när jag sitter ner och kör på den minsta kransen fram, samtidigt som det är så pass stökigt att dämparen får jobba, så drar kedjan i vevarna så att det är lätt att tappa rytmen. "brakejack" upplever jag inte som ett jätteproblem, det kan ramen tacka dämparen för. Dock stumnar bakdämparen vid hård inbromsning, men inte så mycket som jag befarade.

Nöjd nu Obed? =)

Det finns väl ingen ram som är bäst på allt för alla användare?
Det gäller bara att hitta ramen som uppfyller så många kriterier som möjligt av de man ställer upp själv:-)

Som relativt nybiven Bullitägare kan jag räkna upp de brister/svagheter (blunda Leo!) som jag anser att den har;
-Sadelrörsvinkeln: ca 69/70 grader är inte roligt med mina kroppsmått, med sadeln upphissad ca 77cm över vevpartiet måste jag ha sadeln så långt fram som möjligt på stolpen för att inte hamna "bakom" cykeln. Och ändå så upplever jag att jag skulle vilja fram liiite till. Vad skulle jag inte ge för 73 grader (som 5spoten har).
-Den drar kedja - trots 5thElementdämparen, relativt mer kännbart än San Andreasen jag hade innan.
-Den är inge rolig att trampa ståendes uppför backar - gung, gung...
-...? Nää, sen var det stopp - inga fler minus.

Plusen då:
+Smidigheten
+Hållbarheten
+Vevlagerhöjden
+Enkelpivotens driftsäkerhet
+5thElement-dämparens inställningsmöjligheter
Smidig, lättmanövrerad, klättrar som en get trots 130/178mm/15,5kg, väldigt säker utför, lätt att göra tracksstands med, inget(?, edit) som "kan rackla"...

MickeS skrev:
> Vad skulle jag inte ge för 73 grader (som 5spoten har).

5-Spot har 73,5° sadelrörsvinkel. ;)

(hade redan skrivit meningen ovan men om styrvinkeln men såg sen att jag läst fel, så jag korrigerade bara en halv grad istället för fyra...)

Se där, min "inte svära i kyrkan"-kommentar rörde igång en rätt intressant diskussion ändå.

Och iMats : "Att påstå att Specialized sx trail och Cannondale Prophet har "högteknologiska fjädringssystem" är ju lite roligt (underförstått att Turner inte har det?). Båda använder väl sig av gammal beprövad teknik, Specialized är ju dessutom nära besläktat med Turner när det gäller dämpning."

Har du ens läst mitt senare klargörande av vad jag menar? Sen är ju faktiskt Horstlinken Specialized´s uppfinning och inte Turners så därför anser jag det rätt att ge dem cred för den, tyck vad du vill om det.

Westman skrev:
> Har du ens läst mitt senare klargörande av vad
> jag menar?

Jodå, tyckte inte att det gjorde någon större skillnad bara... ;)

> Sen är ju faktiskt Horstlinken
> Specialized´s uppfinning och inte Turners så
> därför anser jag det rätt att ge dem cred för den,
> tyck vad du vill om det.

Som Rickard skriver ovan så är dom ju bara ägare av patentet. Om inte jag minns fel så hade Horst samarbete med Turner redan innan Specialized kom med i bilden.

Westman skrev:
> Se där, min "inte svära i kyrkan"-kommentar rörde
> igång en rätt intressant diskussion ändå.

Precis, och det är faktiskt en intressant diskussion. Tycker även att det är ok att svära i kyrkan, som sagt man får ha avvikande åsikter. Det behövs bland all mainstream. När det gäller dyrare ramar och cyklar tycker jag dessutom att man har extra stor rätt att vara kritisk.

Trodde att Horst var anställd av Specialized? Nåväl, tänker inte stå och vara envis om något jag är osäker på. Jag lyfter på hatten och låter er ha er Turnertråd i fred.

Dock om man läser på Specializeds sida om SX trail, så står att finna följande :

THE FEATURES
All-new A1 Premium Aluminum low center of gravity SX Trail frame with patented FSR technology, ORE DT and TT, forged HT, pierced seat tube, sealed cartridge bearings, ISCG mount, two forward shock mounts for geometry adjustment, replaceable derailleur hanger, derailleur guard

Custom Progressive 5th Element coil-over shock with remote reservoir, CV-T position- sensitive damping, adjustable CV-T air pressure for pedal platform and progressivity, adjustable rebound

Mycket bla bla förvisso, men en högst inställningsbar dämpning och fjädring. Om ni inte går med på att kalla FSR med justerbar geometri för högteknologisk fjädring så ber jag eder definiera vad som krävs för att man ska kunna kalla något fjädringssystem för det tack.

iMats skrev:
> Om inte jag minns fel så hade Horst
> samarbete med Turner redan innan Specialized kom
> med i bilden.

Jag minns säkert fel, men var inte Dave Turner och Horst Leitner kompanjoner och utvecklade länken tillsammans? Eller vidareutvecklade "bara" Dave det hela? Specialized har i vilket fall köpt patentet och Turner betalar en summa till Specialized för varje ram som de tillverkar.

Andra tillverkare har blivit nekade att köpa rättigheten till patentet på licens av Specialized. Giant t.ex.. Det är bl.a. därför olika modeller på Giant i europa och nordamerika. NRS var väl en del av det?

Turner betalar väl en avgift till Ellsworth också för någonting?

Jag har inte hängt med i svängarna...

Nicolai berättar ju precis hur mycket dom betalar per ram i horst-link royalty, för att citera "Horst Link royalty 11,60 euro"

edit: det finns visst något problem med eurotecken

Såg det. Halvt OT : Om någon av er definierar Nicolai som high tech så lämnar jag walk over. Har inte sett något liknande någonstans. ;)

Tillbaka
Topp