Turnermaffian: Visa din Turner!

jbella skrev:
-------------------------------------------------------
> Buddha: Tror bara att det är Small som har böjd
> toptube.. (I alla fall så har min 2009'a det)

Tack, det är ju hopplöst att hitta bilder på dom där även storleken anges.

Jag är uschligt sugen på en ny 5-spot, för inte kan väl en 29" vara något för Hellas..?

Cykelns huvudsyfte: stökig XC/AM
>
> Ram: 5-Spot
> Storlek: Medium
> Årsmodell: 2010
> Färg: Raw
> Bakdämpare: Fox RP-23
> Turnerägare sedan: 10 dagar
>
> Framgaffel: DT Swiss EXM
> Styrlager: Chris King
> Styrstam: Amoeba
> Styre: Easton Monkeylite SL
> Handtag: Odi Ruffian
> Bromsar: SRAM XO
> Växelreglage: SRAM XO
> Framväxel: XTR
> Bakväxel: XO
> Vevparti: FSA SL-K
> Kassett: SRAM
> Kedja: XTR/Dura-Ace
> Pedaler: Eggbeaters
> Nav: Chris King
> Ekrar: DT Comp
> Fälgar: DT EX500
> Däck: Nokian Extreme (winter)/ Conti Race King protection
> Sadelstolpe: Thomson
> Sadel: Selle Italia SL Kit Carbonio
>
> Vikt: ca 13kg
> Ungefärligt uppbyggnadspris:
>
> Planerade uppgraderingar: Thomson styrstam 70mm, Easton Haven Carbon styre och en basguard som ersätter stora klingan på G från CRC...

Fasen vad glatt det ska bli med Turner-premiär!! Okej, hojen e inte helt färdigbyggd men jag var tvungen att få upp den i soffan o ned igen innan frugan kom hem... :)

Bilagor

• turner.jpg
    turner.jpg
    55.5 KB · Besök: 29
Senast ändrad:
120113005kopiera.jpg

Förflackningen sprider sig även i Turnersfären!
Min gamla 5Spot har slackats o flackats med ett bakdämparfäste med 3mm offset och styrlagerkoppar som är vinklade 1.3 grader. Kompletterat med en ny Marzocchi 44RC3 Ti (obegripligt plush)
Tack till Jon på Bikeplace som fick styrlagerkopparna i rätt läge m.h.a laser o nanoteknik.

/S

Jag har bara kört en liten kort o feg runda, men den kändes stabil o mysig utan den lilla känsla av svajighet den hade tidigare. Detta utan någon tendens till framhjulsflopp i uppförsbackarna.

/S

Ooo, nu blev jag orolig! Percylurse? Har jag hamnat i en tidsreva? ;)

Tyvärr var jag slarvig när jag mätte vevlagerhöjden före ändringarna, men jag tror att den har sänkts en cm.

På frågan om hur långsam jag kommer att vara till sommaren är nog det rätta svaret, baserat på de senaste årens erfarenhet: Jag kommer att bli långsammare :(
"Better safe than sorry"

/S

Ah, gillar Turner, fina hojjar men vad gjorde de när de designade DW baksvingen, svingen vid det undre länkaget ser skumt ut, sitter så "högt", knäcker de fina linjerna annars. Men, fina hojpor.

PontusL skrev:
> Snyggt Staffan, vad är det för styrlager?

Styrkagerkopparna är från Israel http://www.ofanaim.net/has.html Fixar enstaka specialare och svarar snabbt på mailfrågor. Lager o övriga delar är Cane Creek.

/S

Turner.png

Cykelns huvudsyfte: Cykling
Ram: Sultan
Storlek: Large
Årsmodell: 2011
Färg: -
Bakdämpare: Fox RP23
Turnerägare sedan: Nu

Framgaffel: RS revelation
Styrlager: Chris King
Styrstam: Thomson
Styre: Easton Haven
Handtag: Ritchey
Bromsar: Hope Tech M4 203/183
Växelreglage: Shimano SLX
Framväxel: -
Bakväxel: Shimano SLX
Vevparti: Shimano XT
Kassett: Shimano XT
Kedja: Shimano XTR
Pedaler: Superstar Components
Nav: Chris King
Ekrar: Sapim CX-Ray
Fälgar: ZTR Flow
Däck: Hans Dampf
Sadelstolpe: KS Lev
Sadel: WTB Devo

Premiärtur idag. Knasigt rolig cykel.

Senast ändrad:
Oj, fin storhjuling s!

Jag kan för övrigt tipsa alla turner dw-ägare att lossa dämparen och kolla så att länkaget roterar lätt. På min 5spot-2009 så satt huvudpivotens axel stenhårt i bussningarna och efter lite surfande på mtbr så visade det sig att andra hade samma problem. Kanske är detta bara ett problem på 2009:orna dock. Tog loss axeln och slipade ner den några mikrometer och nu är bakändan hur plush som helst... Framändan är också perfekt för den delen då det sitter en BOS deville 160 där numera.

42Hz skrev:
> Stiligt s! Dags att korta styrröret snart? :)

Men dom är ju så gröna och fina mina spacers...

Ja, jo. Det där var från premiärturen. Nu är jag ganska säker på att styret inte kommer höjas sååå mycket.

Efter att ha sparat o gnetat/studerat (läste till ingenjör vid 38 års ålder en kovändning mitt i livet)/fått bättre jobb/ärvt lite pengar så är jag nu en sån där som köper för dyr cykel ;). Detta är min dröm och som 40+ are,har jag bara en gång tidigare köpt ny cykel det var scott scale 50 2006 för 12000 o det kändes overkligt sedan har den fått slita hårt o blivit en kär vän.Den hojjen har verkligen betalat sig o gett livskvalitet
En gång i livet ska jag ha en riktigt fin drömhoj kom jag ¨på i våras. Det är dessutom min första FS är man gubbe så är man.
Här kommer en bild på ramen som inte är hemma än det är från Danska Turner agenten där jag beställt ramset med monterad gaffel. Lägger upp mer efterhand som jag får hem o pusslar hop "bygget". Turner Flux 3.0 (2014) 27.5 Hjuling är det som jag efter mycket grubblande bestämt mig för. Var nära att köpa en fin värstinghoj (Giant) Begagnat men tog den dyra krångliga vägen istället :). Dessutom är det nåt visst med aluminum . Jag har mycket stökiga knixiga stigar i närheten där denna nog kommer till sin rätt även om jag aldrig kan göra en så fin cykel rättvisa så känns det bara så jävla kul detta.
Körde BST50 i lördags nästa år blir 95 på fluxen är det bestämt.
Så som jag ser det är jag väl med i Turnermaffian snart :)
Happy är oumbärligt men behöver lite varje dag

//J

Bilagor

• flux.JPG
    flux.JPG
    110.5 KB · Besök: 33
Ja jag vet jag tog ett när jag reggade mig för nåra veckor sen. Tydligen har jag lagt det ordet fikasvetto på minnet o det stämde bra tyckte jag. Sen upptäckte jag att det redan fanns när skadan var skedd trist o jag skulle gärna byta till ett som inte redan finns men vet inte hur eller om det går ?
Har redan fått respons från det riktiga fikasvettot att det är ok men hade ju vart bäst att byta.
//J

Senast ändrad:
27,5 från Turner. Coolt!
Och grattis, jag tror sjodell har rätt.

Skall bli spännande att höra vad du tycker om den.

image.jpg

Har nu rullat på denna sedan 2005 och känner inget större sug att byta hoj, bra betyg alltså... Skön stighoj helt enkelt :-)
En hel del nyheter för i år:
Framgaffel: DT Swiss EXR150. Grym! Varför har jag inte bytt tidigare?
Bakdämpare: RS Monarch RT3 Debonair. Funkar bra också :-)
Bromsar Shimano XT. Bra grejer, nästan lika bra som de Magura Louise FR som ersattes.

Måste visa min följeslagare nu när den är klar jag är helnöjd för mig är det drömmen förverkligad :)

Bilagor

• 2014-07-10 14.53.29.jpg
    2014-07-10 14.53.29.jpg
    198.6 KB · Besök: 43
26 lever!

I stället för att köpa ny cykel blev det nya hjul+gaffel till gamlingen. Arch EX på Fun Works-nav, Reba Solo Air. Kapade väl 1.5 kg jämfört med gamla specen, men fiskvågen fick batteritorsk.

DSC_9031.jpg

Snyggt Jonny!

De ser ut som att du har pro pedal/lågfartkomp påslaget. Det gör mer skada än nytta med DW-länkaget. DW bjuder självt på en anti squat som är överlägset lågfartskomp. Med både och så blir det onödigt stumt, dött och tråkigt. (Jag kan ha fel då min ram och dämpare är ganska gamla och funktionen kan ha ändrats på spaken.)

Spaken på FOX-dämparna ger fortfarande ingen riktig lågfartsdämpning utan bara "plattform ". Så bäst att lämna den i öppet läge på sin DW-hoj.

Uppmärksamt! Är en 2011a det här också så det är nog samma funktioner. Ska testa att köra utan så fort det blir lite bättre väder här uppe. Har bara kört med propedalen(läge 1) till än så länge och den är ju galet trampvänlig då, knappt nån rörelse då man står å spurtar:-)

Ser ut att bli en perfekt ersättare till min HDR när det blir dags att byta ut den (om det nu skulle hända). Lagom till dess hinner nog boost bli ny baknavsstandard och Turner kan släppa en uppdaterad version med ny baktriangel och kortare kedjestag.

Luthman Photography skrev:
> Den ser kort och brant ut på något sätt. Säger
> jag utan att ha läst geotabellen öht. (det
> tycker jag ifs om min Enduro 29" också när jag
> tittar på den).

Du har så rätt, efter att först ha fått dreggel i mun vid första anblicken, men sen avsmak efter att ha kollat geo'n.
Hög blir den ju för att det sitter en 160mm's gaffel på, kedjestagen är "korta" 438mm (för att vara Turner iaf) men sen kommer vi till Reach'n som ligger på 388-455mm vilket 2015 får anses väldigt kort :(
Synd på en annars väldigt fin hoj med fina detaljer. Får hoppas på en race-version med 5-6cm längre reach...

Jag tycker reach i förhållande till sadelrörslängd är relativt väl tilltagen, sen kanske de hade behövt en XXL för de som lider av överlängd men det är nog en ganska liten marknad.

Sen har ju XL modellen 140mm styrrör, så det blir ju lite missvisande. Man borde mäta reach från crownrace istället så man kan jämföra mellan olika tillverkare lite lättare.

Jag tycker den ser intressant och bra ut.
http://www.vitalmtb.com/product/feature/First-Look-Turner-RFX-Ver-4-0,352

Bra länkage för att trampa, bra styrvinkel (66-64.5) för race och stora berg-bus. Geometrin ser överlag bra ut för race och bikepark. Vevlagerhöjd på 340 är lågt och bra på en 160-hoj. Kedjestag på 437 är inte så korta de kunde vara om man vill ha superbusigt/kul i tighta banor men förmodligen mer rätt för EWS-farter.

Ang reach är det ju bara att gå upp en storlek, deras XL har 455 i reach vilket är ett par mm längre än en stor L på Banshee/Spesh. Så låtsas att det inte står ett X framför L larsa! ;) Minus isf för att de inte har någon riktig XL.

Hurra för externa kabelfästen så man slipper använda intern. :) Bra med vanlig 142x12 och inga boost-fasoner. PF30 är förvisso kass men med bra mekaniker som monterar adapter hade jag kunnat stå ut med det. Styrlagret vete tusan dock..

Vikten på 3.1-3.2 kg för XL antyder att de inte gjort den superlätt och flexig utan förmodligen tål just hårdåka. Ihop med Turners garanti-policy innebär det att det är en av få plast-hojar jag skulle våga på riktigt överväga och ställa mot Devinci Spartan och SC Nomad v2. För cykling i större berg eller enduro-rejs då, för hemmastigcykling skulle den kännas waaaay overkill och därmed lite småtrist.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp