Turtips med Lidingö som utgångspunkt. Landsväg.

MHGT86

Aktiv medlem
Hej! Söker turtips 50-80k med utgångspunkt nordöstra Lidingö. Jag har alltså cirka 6k till Lidingöbron.

Jag har t.ex. cyklat till Sollentuna via Solna och det var inte direkt en kanonupplevelse (50k t&r) då det var mkt cykelväg och den landsväg som fann var av rätt låg kvalitet.

Lite långt att ta sig ut till Ekerö - jag vet att vägarna där är fina. Har cirka 2-2,5 timme när jag väl får till ett pass ?

Gärna så lite rödljus/övergångsställe och skit som möjligt och så mkt LVG som möjligt (nähä? ??)

Alla tips mottages tacksamt ??

Frihamnen, Kaknäs, blockhusudden och förbi gröna Lund. Går att variera med att köra via djurgårdsbrunn eller ”runt” hela djurgården. Repetera ett par varv!

Sen kan du även köra strandvägen - birger jarls - bort mot naturhistoriska och stora skugga - norra djurgårdsstaden tillbaka.
Men ska du få ihop mer än dryga 6 mil är det tyvärr förknippat med transportcykling först.

Du kan ta turen via sickla, hellas, älta och sen tillbaka via Flatenbadet och Enskede. Dock cykelbanor (om än breda och lågtrafikerade).

Alternativt är väl att köra lilljanskogen och sen ut en runda runt Djursholms Gk. Vägarna runt (och genom golfklubben) är lågt trafikerade och fina. Det är ju dock ingen landsvägskänsla på riktigt utan mer schyssta vägar genom bebyggelse och viss natur.

Du behöver liksom komma förbi Danderyd / Täby. Sen finns massor, men det blir en bra bit transport tur och retur.
Screenshot_2023-08-11-19-45-07-527_com.google.android.apps.maps.jpg

Finns inte mycket landsväg kvar i Täby, men Hagbyvägen är en av de gamla vägarna som fortfarande finns kvar. Hagbyvägen fortsätter till Skålhamravägen som är i mitt tycke den roligaste sträckan med start i Täby. Kurvig väg bland åkrar, hagar och lite skog. Östra sidan av Vallentunasjön går på GC om du inte är riktigt snabb och hänger med biltrafiken på Stockholmsvägen.
Väg 268 tar vid i norra änden av Skålhamravägen. Västerut ligger Mällösavägen som är början på Vallentunas bästa landsvägar.
Väg 268 österut leder till Angarn där gamla Norrtäljevägen passerar. Söder ut nås Rosenkälla (Ullna golf) och via Roslagsvägen nås Arninge.

Gamla Norrtäljevägen går förbi avfarten Sjöberg samt senare avfart Brottby. Båda ligger längs Garnsviksrundan som har förhållandevis många höjdmeter.

Om du har Strava kan du se på heatmaps vilka väger som används mycket.
Pendlarstråket Albano-Mörby-Enebyberg-Hagbyvägen alternativt Albano-Danderyd eller Mörby-Rinkebyvägen-Västra/Östra banvägen är bland de snabbaste till Täby.

Skålhamravägen är riktigt fin men fortfarande en bra bit transportcykling dit.
Man kan ju ta färjan från Dalenum över till Nacka också. Fint ut mot Gustavsberg osv. också.
Men annars är nog det kvickaste för att få riktigt fin cykling snabbt när man ledsnat på Lidingö / Djurgården / Norra Djurgården att ta bilen en bit ut till norrort och sen cykla :)

Man kan ju ta färjan från Dalenum över till Nacka också. Fint ut mot Gustavsberg osv. också.
Men annars är nog det kvickaste för att få riktigt fin cykling snabbt när man ledsnat på Lidingö / Djurgården / Norra Djurgården att ta bilen en bit ut till norrort och sen cykla :)
Ja jag var inne på att ta bilen men känns bara så fel att köra bil för att motionera. Typ som de som tar bilen till gymet för att springa på bandet… nästan.

Just det - färjan över till Nacka finns ju. Tack!

Finns inte mycket landsväg kvar i Täby, men Hagbyvägen är en av de gamla vägarna som fortfarande finns kvar. Hagbyvägen fortsätter till Skålhamravägen som är i mitt tycke den roligaste sträckan med start i Täby. Kurvig väg bland åkrar, hagar och lite skog. Östra sidan av Vallentunasjön går på GC om du inte är riktigt snabb och hänger med biltrafiken på Stockholmsvägen.
Väg 268 tar vid i norra änden av Skålhamravägen. Västerut ligger Mällösavägen som är början på Vallentunas bästa landsvägar.
Väg 268 österut leder till Angarn där gamla Norrtäljevägen passerar. Söder ut nås Rosenkälla (Ullna golf) och via Roslagsvägen nås Arninge.

Gamla Norrtäljevägen går förbi avfarten Sjöberg samt senare avfart Brottby. Båda ligger längs Garnsviksrundan som har förhållandevis många höjdmeter.

Om du har Strava kan du se på heatmaps vilka väger som används mycket.
Pendlarstråket Albano-Mörby-Enebyberg-Hagbyvägen alternativt Albano-Danderyd eller Mörby-Rinkebyvägen-Västra/Östra banvägen är bland de snabbaste till Täby.
Riktigt bra! Jag har Strava så ska kika denna rutt och testa vid tillfälle!

Om grus är OK så kan jag rekommendera Järvafältet och norrut, kör in via Ulriksdals golfklubb -> Överjärva, förbi Säbysjön, går att kombinera med asfalt som Runsavägen. Kör du helg skulle jag överväga att cykla till Solna Station och ta mig till Upplands Väsby eller Märsta, en hel del lågtrafikerad landsväg börjar där. Kanske lite svårt att göra på 2-3 h dock. Kolla annars roadfinder.se som visar asfaltsväg efter hur hårt trafikerad den är (stämmer ganska bra).

Den här körde jag igår med utgångspunkt Lidingö.....fast jag tog bilen till Väsjöbacken ?
Men man kan ju cykla ut så klsrt också.

Bra lunch på Steninge bruk också efter tio mil. Chansade ihop den snabbt kvällen innan, blev en hel del grusväg men övervägande fin sådan, inga problem på 25 mm däck.
Screenshot_2023-08-14-15-45-06-755_com.garmin.android.apps.connectmobile.jpg

Det är verkligen rätt hopplöst att cykla landsväg i Stockholm. Mälaröarna är fint, men man vill ju ha lite mer variation, och då blir det knepigt utan att ta bil/tåg nån annanstans. Jag bor sen ett par år i Uppsala och det bästa med att ha flyttat från Stockholm hit är att man har mil efter mil av fina landsvägar i princip utanför dörren. Tipset ovan om att ta pendeln ut till Märsta är bra, där börjar de fina landsvägarna liksom, sen är det bara att cykla så långt man orkar/hinner. Går ju förresten utmärkt att transportcykla sig ut till Märsta från stan också, om man föredrar det, även om det mest är oinspirerande cykelbana.

Mälaröarna är fint, men man vill ju ha lite mer variation, och då blir det knepigt utan att ta bil/tåg nån annanstans.

Det är ju mycket jobbigare att ta sig till Mälaröarna än det är att vispa ned på Södertörn, med cykel eller tåg. Vill man bo på landet så ska man såklart göra det.

Det är ju mycket jobbigare att ta sig till Mälaröarna än det är att vispa ned på Södertörn, med cykel eller tåg. Vill man bo på landet så ska man såklart göra det.
Cyklar ni till tåget - tar tåget med cykeln på vilken pendel/tunnelbana som helst eller är det särskilda vagnar?

Den här körde jag igår med utgångspunkt Lidingö.....fast jag tog bilen till Väsjöbacken ?
Men man kan ju cykla ut så klsrt också.

Bra lunch på Steninge bruk också efter tio mil. Chansade ihop den snabbt kvällen innan, blev en hel del grusväg men övervägande fin sådan, inga problem på 25 mm däck.
Visa bilaga 646021
Snyggt! Lite långt för mig för tillfället men kanske om något år eller två ?

Cyklar ni till tåget - tar tåget med cykeln på vilken pendel/tunnelbana som helst eller är det särskilda vagnar?
Du får inte ta cykeln till eller från Centralen ("Stockholm City") eller på Odenplanssidan av Odenplan (men du får gå ned via Vanadis). I början och slutet av varje motorvagn finns det specialutrymme för cyklar/barnvagnar/rullstolar men du får ha cykeln varsom helst där du kliver på.

Ingen cykel på tuben, men pendeln går bra (mest plats i vagnsändarna, men tillåtet i hela tåget). Mälartåg (snabbare till/från Uppsala än pendeln) har cykelplats mitt i tåget.

Edit: tvåa på bollen! Jag har iofs tagit cykel till/från Centralen när jag åkt Mälartåg, men har lite diskret tagit ingången från Klarabergsviadukten.

Fjärrtågen har inte samma reglering som pendeltågen. Annars hade man ju inte kunnat ta cykel på tåg alls. Men på pendeln får man inte ta cykel.

Ingen cykel på tuben, men pendeln går bra (mest plats i vagnsändarna, men tillåtet i hela tåget). Mälartåg (snabbare till/från Uppsala än pendeln) har cykelplats mitt i tåget.

Edit: tvåa på bollen! Jag har iofs tagit cykel till/från Centralen när jag åkt Mälartåg, men har lite diskret tagit ingången från Klarabergsviadukten.
Du behöver inte vara diskret med att ta med cykeln genom ingången på Klarabergsviadukten från/till Mälartågen, det är fullt tillåtet.

Brukar cykla längs vattnet genom Stocksund och Djursholm upp till Täby. Därefter är det lite cykelbanor och trixande upp till Täby Kyrkby men därifrån är det fina vägar runt Vallentunasjön.

Så här brukar jag ta mig längs vattnet.
Visa bilaga 645480
Turtips #2 testat ✅ - blev 65km inkl några felkörningar ?

Bilagor

• IMG_8280.jpeg
    IMG_8280.jpeg
    1.4 MB · Besök: 86
Tillbaka
Topp