TV4 sänder TdF

TV4 sänder TdF
me.I.am sa:
Kom vi fram till vem som skall kommentera? (i TV4:s sändningar alltså, inte här)
Enligt länken som postades två minuter före ditt inlägg en duo med namnen Gabriella Ekström och Petter Barrling. Själv har jag inte hört talas om någon av dem men så tittar jag inte på så mycket andra sportsändningar än cyklingen på Eurosport.

TV4 sänder TdF
Nja, blir Eurosport med Vacchi.

Jag tycker vi i sann Happy-anda ska dissa TV4 totalt, och helt bortse från att det är positivt att någon svensk kanal sänder från TdF. Vad tycker ni?

TV4 sänder TdF
me.I.am sa:

Jag tycker vi i sann Happy-anda ska dissa TV4 totalt, och helt bortse från att det är positivt att någon svensk kanal sänder från TdF. Vad tycker ni?

Nä, så kan vi inte ändra på det. Nu har ju alla unisont dissat Eurosport med avseende på kostnad, avbrott, avbruten sändning med övergång till golf (tennis, fia med knuff, nordjylländska husmodersmästerskapen i winebrödsbakning) och totalt misslyckade appar och abonnemangsformer. Vi kan ju inte börja hylla eurosport helt plötsligt...

TV4 sänder TdF
Rent allmänt är det en svår balansgång för en kommentator. Ska man försöka förklara sporten för oinsatta för att få dem intresserade, eller ska man rikta sig mot de insatta? Hur man än gör så är det några som inte är nöjda. Men iom att sporten är liten i Sverige så om den skall kunna växa (som publiksport) så måste dom lägga det på en nybörjarnivå.

Jag tycker Vacchi har en ganska lagom nivå, han förklarar på ett underhållande och intressant sätt, som inte stör om man redan "kan" det. Små enkla saker som varför vissa team ligger längre bak, o vissa längre fram gör att det blir mer intressant. Har man aldrig cyklat själv så blir det ju annars bara en massa gubbar i Lycra som cyklar skitlångt. Eller varför/vilka konsekvenser det får när en utbrytarklunga börjar titta på varann några km innan mål.

En bra kommentator har en känsla för vad som behöver förklaras, typ som bra lärare.

TV4 sänder TdF
emmer sa:
me.I.am sa:

Nä, så kan vi inte ändra på det. Nu har ju alla unisont dissat Eurosport med avseende på kostnad, avbrott, avbruten sändning med övergång till golf (tennis, fia med knuff, nordjylländska husmodersmästerskapen i winebrödsbakning) och totalt misslyckade appar och abonnemangsformer. Vi kan ju inte börja hylla eurosport helt plötsligt...

Det var nytt för mig! Vi kanske ska dissa både ES och TV4, och hylla någon fulström, typ som dom riktigt hippa back in the days som hittade någon obskyr radiokanal från Europa med riktigt svår musik.

TV4 sänder TdF
clnr sa:
Petter Barrling är fotbollskommentator på TV4/CMore. Så det är väl en risk att Gabriella får sitta och berätta för honom hur cykling fungerar (Lex Fagerlind).

Barrling har enligt sin LinkedIn-sida följt tre TdF på plats för radiosportens räkning så det finns hopp om livet. Att han dessutom cyklat uppför både d´Huez och Ventoux måste ju ge ett gäng Happypoäng.

https://se.linkedin.com/in/petter-barrling-8a888882

TV4 sänder TdF
Oscar Camenzind sa:
Barrling har enligt sin LinkedIn-sida följt tre TdF på plats för radiosportens räkning så det finns hopp om livet. Att han dessutom cyklat uppför både d´Huez och Ventoux måste ju ge ett gäng Happypoäng.

https://se.linkedin.com/in/petter-barrling-8a888882
Blir ju bättre och bättre det här. Kollade bara hans wikipedia-sida. Någon borde ta och uppdatera den med infon.

TV4 sänder TdF
Jag säger inte att det är viktigt, men då han ska kommentera cykel så är nog faktumet att han cyklat några kända berg mer relevant i ett CV än vad det är för 99,9% av övriga befolkningen. Har t.ex. svårt att se att en kodknackare, kotknackare eller plattknackare (pavéknackare förstås undantagna) skulle ha ngn som helst yrkesmässig koppling till backcykling.

TV4 sänder TdF
Att det är olika kanaler är ju en sak, men det där slalomåkandet mellan kanaler/play på en och samma etapp känns mest som att de verkligen vill garantera att man besöker hela deras utbud.

TV4 sänder TdF
me.I.am sa:
Rent allmänt är det en svår balansgång för en kommentator. Ska man försöka förklara sporten för oinsatta för att få dem intresserade, eller ska man rikta sig mot de insatta? Hur man än gör så är det några som inte är nöjda. Men iom att sporten är liten i Sverige så om den skall kunna växa (som publiksport) så måste dom lägga det på en nybörjarnivå.

Jag tycker Vacchi har en ganska lagom nivå, han förklarar på ett underhållande och intressant sätt, som inte stör om man redan "kan" det. Små enkla saker som varför vissa team ligger längre bak, o vissa längre fram gör att det blir mer intressant. Har man aldrig cyklat själv så blir det ju annars bara en massa gubbar i Lycra som cyklar skitlångt. Eller varför/vilka konsekvenser det får när en utbrytarklunga börjar titta på varann några km innan mål.

En bra kommentator har en känsla för vad som behöver förklaras, typ som bra lärare.

Tycker också att han har en bra nivå, så länge han pratar någorlunda sansat, har svårt för allt gapande så fort någon ställer sig upp och trampar.
Sen vet jag inte hur många ggr jag hört om hans utochinvända cykelbraller, och då ser jag inte ens hälften av det som sänds.

TV4 sänder TdF
Jag tror att det är ganska svårt att undvika att det blir upprepningar av vissa anekdoter när man ska kommentera ett antal timmar per dag i tre veckor. Sen har jag inte koll på hur frekventa upprepningar V&A har numera då jag inte sett svensk ES på ett antal år.

TV4 sänder TdF
Lulle sa:
Kul att man lägger de sista två timmarna av varje sändning på "vanliga" TV4, så kan alla ta del av de mest intressanta delarna.

+1 Jävligt bra faktiskt. Och lite oväntat.

En annan fördel med TV4 är att de nog följer tablåtiderna vad gäller sändningsstart och inte drar över med tennis i flera timmar som Eurosport gör ibland (fast där är iofs Girot mer utsatt än Touren då det går samtidigt som Franska Öppna).

En nackdel är förstås de långa reklampauserna jämfört med Eurosport. Och så eventuellt kommentatorerna då, fast det återstår ju att se.

Hursomhelst, kul att de satsar!

TV4 sänder TdF
Mattias A sa:
All respekt till TV4 som visar hela sändningen och skiter i efterföljande skräptv.
Tycker det funkar kanon (trodde aldrig jag skulle säga det om TV4) och hoppas det når tittarsiffror nog för att de ska våga visa mer (och så även nästa år när eurosport inte har ensamrätt till uci:s lopp).

TV4 sänder TdF
Det är nog några olika faktorer som avgör. Vet inte riktigt vad TV4 annars brukar sända vid denna tiden, förmodligen mest fyllauttidendokusåpor, Hollywoodfruar, Top models, Alla bakar precis överallt - hela tiden och allt vad dom heter. Skulle tippa på att kostnaden för alla dessa nobraindokusåpor har gått upp senaste åren. Det som avgör är väl vad TdF kostar för TV4 jämfört med reklamintäkter. Tror inte att detta styrs av någon slags profilering, pengarna styr.

Hon experten verkar rätt insatt, hon har dock inte tävlat själv vad jag kan googla mig till, kan på sätt och vis vara en fördel - mer känsla för vad som skall förklaras. Saknar dock Vacchis pladder.

TV4 sänder TdF
Tittade lite på Tv4 idag. Var ju kanon ju!
Nu sitter jag och kollar på ES play som bara laggar och krånglar. Finns etapperna på tv4 play mon tro?

TV4 sänder TdF
Instämmer i kören här. Gabriella är jätteduktig på att kommentera. Skulle vara intressant med combon Gabriella-Vacchi. Skulle kunna bli hur bra som helst det eller kanske tvärtom??

TV4 sänder TdF
Äh, släng in Björn Fagerlind och Patrik Ekwall som kommentatorer med Mats Nyström som expert. Då skulle det bli något att njuta av! (=Lyteskomik)

Skämt åsido, är inte helt otänkbart att Vacchi+Ekström skulle kunna funka. Nu har jag inte hört Vacchi+Adamsson på ett antal år, men jag hörde dem mkt under ett antal år då jag såg stora delar av vad ES sände i form av cykel, och min känsla var att det blev lite statiskt och att de nog skulle tjänat på att matcha upp Vacchi med lite olika expertkommentorer (i större utsträckning än vad som gjordes). Sen är det jättesvårt att veta hur människor funkar ihop.

TV4 sänder TdF
Menar du teknik i form av material eller "cyklisternas hantering av cykel"? Jag misstänker det förstnämnda. Kan i så fall i viss mån hålla med. Dock är det en svår balansgång då materialsnack nog av de som inte själva cyklar kan upplevas som rätt nördigt.

TV4 sänder TdF
Ok. Jag vill inte, men nån måste säga det... Vem fan har satt ihop det där vita eländet till cykel som inleder reklamblocket.

-90 talet ringde och vill ha tillbaka sin trippelklinga.

-Plastkorgar från Biltema känns fräckt!

Seriously...

TV4 sänder TdF
När V&A började prata om "Låde-Kalle" så trodde jag att nu kan det komma massor med rolig information om hans patent med mera. Det bidde inte ens en tummetott.

TV4 sänder TdF
JLarsson sa:
GoranS sa:
Undrar hur Klas Johansson skulle funka som expertkommentator. Han borde ju kunna ha hel del att säga om teknik i båda formerna.

Det skulle han säkert. Om det inte vore så att han var upptagen under touren. Som Head Mechanic för Dimension Data.

Jo. Min tank var snarare principiell då han ju både har koll på cyklar och han verkar ha idéer om hur cyklister bäst ska använda dessa.

En annan person som jag skulle kunna tänka mig att höra som expertkommentator är Kjell Nilsson. Han har ju i alla fall viss professionell materialanknytning. Dessutom tycker jag att han varit rätt trevlig att lyssna på de gånger jag hört honom prata.

TV4 sänder TdF
GoranS sa:
Undrar hur Klas Johansson skulle funka som expertkommentator. Han borde ju kunna ha hel del att säga om teknik i båda formerna.
Hade det enbart handlat om kunskap om material, taktik med mera hade han varit en drömgäst. Problemet är att han inte direkt är talträngd. Han har varit med som expertgäst vid ett par tillfällen och han bidrog med mycket kunskap (när han väl sa något). Om man gillar dråpliga anekdoter och ett blomstrande språk kanske man ska leta efter någon annan. Det handlar helt om personliga preferenser vad gäller kommentatorer och expertgäster. Jag har alltid varit svag för kommentatorer som har vett att hålla käften och låta bilderna tala när loppet/matchen/tävlingen är i en downperiod (typ som legenden Kim Hartman som ibland hostar till en gång i halvtimmen för att däremellan vara tyst).

TV4 sänder TdF
OK, visste inte att de haft med honom.

I övrigt är jag är nog inne lite på samma spår som du. Sen beror det lite på vad det är. Tror att en tour-söndning med en kommentator med Hartman-frekvens på snackandet hade blivit lite konstig. Ett visst mått av anekdoter/cykelhistoria kan jag uppskatta. Sen får det inte bli s.a. anekdoterna blir något som MÅSTE upprepas varje tour/lopp. Men då loppet går ner i lite sparläge, typ utbrytningen ökar sakta men säkert avståndet och klungan bara rullar på, kan jag uppskatta någon tillbakablick på något skede i någon tidigare upplaga av loppet, t.ex. en etapp som haft samma målort som den just pågående och där något lite ovanligt/viktigt/spekatkulärt inträffat.

Angående Hartman och snooker så tror jag spelets stil och rytm är en viktig anledning till att hans sparsmakade kommentatorsstil funkar så fint.

Om man tar friidrott på TV4 önskar jag allt som oftast att de kunde spara in lite pengar och låta A Lennart sköta ruljansen själv s.a. man skulle slipa Edlunds gapande och skrikande och bara få A Lennarts faktakommentarer. De sändningar där Edlund inte är med brukar vara betydligt trevligare.

Tillbaka
Topp