två framdrev på mtb??

• Trådstartare Trådstartare novis-mtb
  • Start datum Start datum
N

novis-mtb

Guest
två framdrev på mtb??
Eftersom jag sällan (aldrig) använder den minsta klingan fram när jag cyklar mtb funderar jag på att ta bort den. Att sedan försöka "flytta in" mellan- och ytterklingan för att få en bättre kedjelinje "över hela kasetten" vore ju inte så dumt. Någon som gjort något liknande? Fungerar det tro? Och i sådant fall, hur gör man?

Går en framväxeln avsedd för tre-delat att justera/modifiera så att den passar två-delat?

Har letat runt på nätet men hittar mest info om hur folk t.ex. fixar tre-delat på en racer.

ciao!
/Nicke

två framdrev på mtb??
Hmmm....om inte jag är helt ute och cyklar (moahahahahahaha) så tror jag
att det går att ställa änd-lägena på framväxeln så att du bara kan använda två drev.

Hur det blir med reglaget har jag ingen aning om.....

två framdrev på mtb??
Flytta in klingorna går inte eftersom lillklingan inte har samma bultcirkeldiameter som stor och mellan. Det kan gå att få in hela paketet en aning med en kortare vevaxel.

två framdrev på mtb??
Det finns mtb-vevar avsedda att köras med bara mellan och storklinga.

Men du måste ha skrivit fel - är det nån klinga som ska bort så är det den stora! :-)

två framdrev på mtb??
mytomspunnen skrev:

> oxr:
> Man kan väl bygga en adapter eller såga lite i
> vevpartiet...hehe
> Skämt å sido så är det väl bara att skaffa sig ett
> racervevparti??

Det enklaste lösningen är att skruva av inre drevet,
byta vevlagret till ett kortare och
ställa om spärrskruvarna till framväxeln.

Att byta till ett landsvägsvevparti blir dyrare och förändrar utväxlingarna.
På ett Standard-(typ Shimano)vevparti kan man inte ha mindre än 38 tänder.
På nuv Campa kan man inte ha mindre än 39.
Dessutom behöver landsvägsvevpartier ett vevlager anpassat för dem.

/Håkan

två framdrev på mtb??
Hmm.. vet att före detta SM-mästaren Erik Jungåker körde tvådelat fram, så det betyder att det borde ha fungerat fint! Frågan är om han bara plockade bort minsta drevet eller om han gjorde mer.

två framdrev på mtb??
Bytte han inte spindeln tro? Har för mig att jag läste det i en gammal
Funsportmountainbike...

två framdrev på mtb??
Jag har köpt en spindel för tvådelat i fram. Spindeln passar ihop med XTR-vevar modell M952. (Typ årsmodell 2002) Eftersom XTR-vevlagren var ganska dyra så köpte jag Shimanos racervevlager (BB-5500) som dessutom finns i 109,5mm bredd. (XTR 112,5 eller 116mm). Det blev ganska tajt mellan vevarm och kedjestag men det verkar som XTR-vevarna flexar minimalt så det funkar fint.

Spindeln tillverkas i Tjeckien och importeras av en snäll gubbe i Helsingborg som även säljer drev och div titan-prylar
/H.A

två framdrev på mtb??
Ja. Cannondale är ett av de märken som brukar speca hojar med två klingor fram. Tror det är ett Coda-vevparti på dem.

Middleburn har också vevpartier för två klingor.

två framdrev på mtb??
jomper skrev:

> Ja. Cannondale är ett av de märken som brukar speca hojar med
> två klingor fram. Tror det är ett Coda-vevparti på dem.
>
> Middleburn har också vevpartier för två klingor.

Stämmer att Coda hadde ett tvåklingat vevparti som satt monterat på några av Cannondales modeller under -99 och -00.

Ett litet tipps till er som vill köra med bara två klingor och har Shimano växelreglage är att byta till vridreglage(Sram).
Shimano har tre fasta lägen medan Sram har nio lägen villket gör det lättare att finna ett bra läge för växelföraren.

Kör själv med Sram Rocket, XTR-framväxel och Coda Competition 2x9, 29/44 vevparti på min Cannondale HT, funkar fin fint.

//Jekyll

två framdrev på mtb??
Jag vet att det inte brukar vara så bra att helt enkelt ta av lillklingan. Även om man stoppar framväxeln och dess ändlägen kan kedjan hoppa inåt. Då finns där ingen klinga som plockar upp den och den fastnar mellan vevlagret och vevpartiet. Jobbigt att få loss den blir det...

Om jag minns rätt körde Ljungåker på Ritcheys specialgrejer som kallades för 2 x 9 (Shimano var åttadelat då) som var en specialare för kassetten och ett speciellt vevparti.
/Peter

två framdrev på mtb??
Äh.. Behåll lillklingan på. Den väger ändå inte många gram.. Och en dag behöver du den kanske och då är det väldigt skönt om den sitter kvar.. :)

två framdrev på mtb??
Instämmer med föregående talare, runt Sthlm använder jag nästan bara de stora klingorna, men mina erfarenheter från södra Tyskland och Alperna är att XC-banorna innehåller klart mer klättring och då sitter man och nöter på lillklingan största delen av varvet.

I detta fall fördrar jag de extra grammen utan att knota.

/C

Post Ändrad (04-03-12 11:02)

två framdrev på mtb??
Tack för alla tips!

Tanken var inte att tjäna vikt (genom att plocka bort lillklingan) utan få en scyhsstare kedjelinje för mellan- och stora klingan i hela "kasettspannet". Fast det är kanske inte sånt stort problem egentligen...

H.A
"Spindeln tillverkas i Tjeckien och importeras av en snäll gubbe i Helsingborg som även säljer drev och div titan-prylar"

Vet du/någon hur man får kontakt med Helsingborgsimportören? Finns någon bild på spindeln på nätet?

två framdrev på mtb??
Största lillklingan som finns är väl på 28T, och då kan du inte använda större mellanklinga än 40T med de flesta framväxlar.

två framdrev på mtb??
Jag pratade Magnus Palmgren på tvåhjulsmässan om detta och han sa att han brukade ta bort lillklingan när det var lerigt då han inte använde den. Han menade att vid lerigt underlag spann det så mycket att det bara var att bära cykeln i de branta backarna, vilket ju låter logiskt. Då ställde han bara ändläget (om jag inte missminner mig) för att passa två klingor.

två framdrev på mtb??
Här kommer en bild på spindeln.
Klingor.jpg

Tyvärr så har jag supit bort vad firman heter. Jag ska leta lite i helgen, återkommer när jag hittat namn och telefonnr.
Tillverkaren hittar du här

två framdrev på mtb??
Kompaktvevar för landsväg är ett alternativ. De har samma bultcirkeldiameter (110/74) som gamla MTB-vevar (5-armad Standard Drive).

två framdrev på mtb??
Jag har tagit bort innersta klingan på min Trek, använde den aldrig. (inte så konstigt kanske när den inte är där!!) Nu har jag rotat fram en gammal kedjestyrare som jag tänkte slänga på.

Tanken var först att endast behålla den största kransen, men nu har jag börjat köra med högre frekvens istället så det blir att nobba den stora kransen. Skall bli spännande att se hur länge man klarar sig med endast mellersta klingan!

Kan vara ett bra sätt att träna fram andra egenskaper hos muskulaturen att inte ha alla de växlar man är van vid.

två framdrev på mtb??
Jag har bara 2 eller 1 framklingor på alla cyklar härhemma.
Zaskarn har 2x9 med 32-44
Psyclone får 2x8 eller 2x9

Lilklingan heter nog lämpligt granny ring = mormorsklinga..

två framdrev på mtb??
En liten trådbrytning ;) Läste att ngn nämnde Erik Jungåker. Är det ngn som vet vad han gör idag? Tyckte det var synd att han la av så tidigt. Det var inte många som rådde på honom.

två framdrev på mtb??
Har kört utan lillklinga i 10 år. Inga problem, bara plocka bort och sedan låsa framväxeln med justerskruvarna. Jag tävlar i XC och anser att går det så sakta så att man behöver lillklingan går det snabbare att springa samt det är ju ett billigt sätt att tjäna några gram.

Tillbaka
Topp