Två trasiga ekrar

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Två trasiga ekrar
Tjena. Har två ekrar som lossnat inne vid navet i bakhjulet, sitter nu bara fast ute i fälgen. De sitter en bra bit ifrån varandra och har gissningsvis gått vid olika tillfällen. Ingen vurpa eller smäll eller så. Hjulet är lite halvskevt i ”sidled” när man snurrar på det och ser hur det rör sig mot ramen, men det har det varit ganska länge och det har inte stört mig nämnvärt. Bromsskivan går rent i bromsen. Ett par av de andra ekrarna känns ganska lösa och slappa, och så har det nog varit en tid.

Min fråga är; kommer det bara bli värre nu? Nytt hjul? Lämna in för riktning?

Två trasiga ekrar
Två trasiga ekrar
Det är lätt att byta ekrar och justera. En eker kostar omkring 10 kronor. Det finns bra instruktionsvideor på youtube.
Som Valhalla skriver, så har troligen ekrarna gått pga. att andra ekrar varit lösa ett tag. Dessutom finns det risk att fler ekrar går, även om du åtgärdar problemet nu. Så mitt tips att att fixa själv, så har du lärt dig när nästa eker går av.

Två trasiga ekrar
Låter som ett bra tillfälle att uppgradera till roligare hjul.
+1
Men byt även de trasiga ekrarna. Alla(?) cyklar behöver mer än ett par hjul
Se även till få tillräckligt hög och jämn ekerspänning + att spänningsbefria ALLA ekrar när de är tillräckligt uppspända
Stress_Relieving_Spokes .jpg

Varför det? Läs mer om varför här: https://www.sheldonbrown.com/brandt/stress-relieving.html

vilka lagar ekrar bäst i sthlm?
Laga ekrar?
Menar du verkligen det? Eller är det samma typ av felskrivning som ovan?

Vad skiljer mellan carbonhjul och kolfiberwheels?
Om det är trasiga ekrar av mer eller mindre standardtyp är det enkelt att byta dem själv.
Men är det ngn sorts special bör du börja med att vända dig till den du köpt dina kolfiberwheels ifrån

Tillbaka
Topp