Två uppsättningar hjul - Stig/Grus

c2h5oh

Medlem
Hej

Jag har en tanke om två uppsättningar hjul till min mtb. Ett par för stig och ett annat för grusväg.

Just nu cyklar jag helst stig men ibland vill kompisar dra en runda grusvägar. Vill hålla låg budget eftersom det blir fåtal mil.

Ska jag vara nöjd med det jag har eller finns mycket att hämta på att skaffa en uppsättning till?

Nuvarande spec:

Product
Vitus Sentier 29 VR Bike
Model Year
2019
Riding Type
Trail
Rider
Unisex
Sizes and Geometry

L

View Geometry
Wheel Size
29"
Frame Material
Aluminum
Frame Material Details
6061-T6 alloy
Rear Travel
Hardtail
Rear Shock
N/A
Fork
RockShox Sektor RL, Boost axle
Fork Travel
130mm
Head Tube Diameter
Tapered, 1.125" top, 1.5" bottom
Headset
FSA
Handlebar
Nukeproof Neutron, 31.8mm clamp, 25mm rise, 760mm width (S), 780mm (M, L), 800mm width (XL)
Stem
Vitus, 50mm length
Grips

Brakes
Shimano MT-500, 180mm rotors
Brake Levers
Shimano MT-500
Drivetrain
1x
Shifters
Shimano SLX M7000, 11-speed
Front Derailleur
N/A
Rear Derailleur
ISCG Tabs
ISCG05
Chainguide
N/A
Cranks
Race Face Aeffect, 170mm
Chainrings
Race Face Aeffect, 32 tooth
Bottom Bracket
Race Face, 73mm BSA threaded
Pedals
N/A
Chain
KMC X11 EPT, 11-speed
Cassette
SunRace CSMS8, 11-46 tooth, 11-speed
Rims
WTB ST i29
Hubs
KT, 32 hole, 110x15mm Boost front, 148x12mm Boost rear
Spokes

Tires
Front: Schwalbe Magic Mary, SnakeSkin, Addix Soft, TL Easy, 29" x 2.35"
Rear: Schwalbe Nobby Nic, DD RaceGuard, 29" x 2.35"
Saddle
Nukeproof Neutron
Seatpost
Vitus
Seatpost Diameter
31.6mm
Seatpost Clamp
Vitus single bolt, 34.9mm
Rear Dropout / Hub Dimensions
148x12mm Boost
Max. Tire Size

Bottle Cage Mounts
Yes (single)
Weight
14.5 kg tror jag

i din spec-lista av karaktären brain pollution lyckas jag till slut vaska fram nuvarande fälgars inre bredd i29.

det gör dem optimerade för användning med lite högre tryck, 1,3 bar och uppåt, lägre tryck än så med denna bredd på fälg och däck ger gärna wobbel i kritiska lägen. lutar alltså åt gravelbruk för nuvarande hjul.

men nuvarande däcken är mest tänkta för stig. om du köper bredare fälgar 35-40i till dem, kan du gå ned i tryck kring och under 1 bar, och få till bättre rollover av stök, liksom bättre komfort generellt. du kommer inte gå tillbaka om du provar;)

och sedan köpa graveloptimerade däck till nuvarande hjul. alltså dessa fälgar är ju inte toksmala, men i läget och valet du befinner dig i uppnår du fördelar om du satsar på bredare fälgar till stigbruk.

ovanstående resonemang förutsätter att du är normalviktig. är du tung krävs generellt högre tryck, och då klarar man sig med smalare fälgar.

Det är som jonte säger främst däcken man vill byta mellan stig och grus. På stig är hjulen viktigare än på grus. Köpa budgethjul är nog sällan en bra idé.

i din spec-lista av karaktären brain pollution lyckas jag till slut vaska fram nuvarande fälgars inre bredd i29.

det gör dem optimerade för användning med lite högre tryck, 1,3 bar och uppåt, lägre tryck än så med denna bredd på fälg och däck ger gärna wobbel i kritiska lägen. lutar alltså åt gravelbruk för nuvarande hjul.

men nuvarande däcken är mest tänkta för stig. om du köper bredare fälgar 35-40i till dem, kan du gå ned i tryck kring och under 1 bar, och få till bättre rollover av stök, liksom bättre komfort generellt. du kommer inte gå tillbaka om du provar;)

och sedan köpa graveloptimerade däck till nuvarande hjul. alltså dessa fälgar är ju inte toksmala, men i läget och valet du befinner dig i uppnår du fördelar om du satsar på bredare fälgar till stigbruk.

ovanstående resonemang förutsätter att du är normalviktig. är du tung krävs generellt högre tryck, och då klarar man sig med smalare fälgar.
Vad väger dessa magiska fälgar med 40 mm innermått? Du pratar ju nästan alltid om extremiteter och det lär knappast passa alla. "Höga tryck" och syftar på att 1,3 är högt. "Okej". Lite perspektiv hade varit uppfriskande!

Hej

Jag har en tanke om två uppsättningar hjul till min mtb. Ett par för stig och ett annat för grusväg.

Just nu cyklar jag helst stig men ibland vill kompisar dra en runda grusvägar. Vill hålla låg budget eftersom det blir fåtal mil.

Ska jag vara nöjd med det jag har eller finns mycket att hämta på att skaffa en uppsättning till?

Nuvarande spec:

Product
Vitus Sentier 29 VR Bike
Model Year
2019
Riding Type
Trail
Rider
Unisex
Sizes and Geometry

L

View Geometry
Wheel Size
29"
Frame Material
Aluminum
Frame Material Details
6061-T6 alloy
Rear Travel
Hardtail
Rear Shock
N/A
Fork
Fork Travel
130mm
Head Tube Diameter
Headset
FSA
Handlebar
Nukeproof Neutron, 31.8mm clamp, 25mm rise, 760mm width (S), 780mm (M, L), 800mm width (XL)
Stem
Vitus, 50mm length
Grips

Brakes
Brake Levers
Shimano MT-500
Drivetrain
1x
Shifters
Front Derailleur
N/A
Rear Derailleur
ISCG Tabs
ISCG05
Chainguide
N/A
Cranks
Race Face Aeffect, 170mm
Chainrings
Bottom Bracket
Pedals
N/A
Chain
KMC X11 EPT, 11-speed
Cassette
Rims
WTB ST i29
Hubs
Spokes

Tires
Saddle
Nukeproof Neutron
Seatpost
Vitus
Seatpost Diameter
31.6mm
Seatpost Clamp
148x12mm Boost
Max. Tire Size

Bottle Cage Mounts
Yes (single)
Weight
14.5 kg tror jag
Känner mig aldrig så obildad och dum som när jag tittar in i en tråd om olika mountainbikedetaljer.

Vad cyklar kompisarna på för cyklar? Om de cyklar på bockstyrecyklar kommer de alltid ha fördelar på grusrundorna, men då skulle ett set med "lagom" breda lättrullande grusdäck göra skillnad mot att harva runt på stigdäck. Dock skulle troligen även en större klinga fram vara en fördel.
Om de också cyklar mtbs så skulle det "räcka" med att antingen börja köra även i skogen med ett bakdäck som rullar lite bättre, eller köpa bara ett extra bakhjul med ett xc-däck (och på det kanske ha en tätare kassett).

Byt däck när ni ska köra grusrunda skulle jag säga. Köper du hjul och däck så måste du ändå flytta kassett och bromsskivor varje gång. Ska du köpa kompletta hjul med allt till så att du bara kan byta så är ju det 7000+ sek för något lagom bra.

Det är som jonte säger främst däcken man vill byta mellan stig och grus. På stig är hjulen viktigare än på grus. Köpa budgethjul är nog sällan en bra idé.

Vad väger dessa magiska fälgar med 40 mm innermått? Du pratar ju nästan alltid om extremiteter och det lär knappast passa alla. "Höga tryck" och syftar på att 1,3 är högt. "Okej". Lite perspektiv hade varit uppfriskande!
mina 622 mm 40i väger 633g. så typ 100 g mervikt jämför med normalbreda fälgar med skall vi säga standardpris. det finns några alternativ på marknaden som väger uppåt 100g ytterligare. så en viss mervikt utan tvekan.

ett perspektiv i sammanhanget är att mtb-däcken på några år gått från skall vi åter säga av standardgrov kvalitet gått från 5-600 g till inte svårt att hitta det dubbla.

du har ju själv skrivit om vad breda fälgar kan ge vid mtb-cykling. och ja, det är svårt att förklara för den som inte provat med de lägre tryck som breda fälgar tillåter. grepp, komfort rullmotstånd både i stök och på asfalt förbättras. jag rullar t ex både på grovt grus och asfalt ifrån nästan alla, vägandes kring 70 kg, med nobby nic 2,6 på 40i-fälg med 0,8 bar fram och 0,95 bak. ray/ralph 2,35 med marginellt högre tryck på samma fälg ännu bättre

det som försämras med tyngre hjul är ren klättring på snällt underlag. den ökade vikten kan där ge utslag. jag gissar orsaken till att det inte slagit igenom riktigt på t ex xco. när man kör så hårt som de gör har man dessutom högre däcktryck generellt, och det begränsar helt klart behovet eller snarare längtan efter bredare fälgar.

det som är exotiskt idag blir standard imorgon;)

Byt däck när ni ska köra grusrunda skulle jag säga. Köper du hjul och däck så måste du ändå flytta kassett och bromsskivor varje gång. Ska du köpa kompletta hjul med allt till så att du bara kan byta så är ju det 7000+ sek för något lagom bra.
att byta däck efter dagliga behov går ju bara bort i min värld:) kassett och bromsskivor har man helst kvar på respektive hjulpar. jag växlar mellan tre par på min 29a. bytet tar 1 minut. man får förstås vakta på kedjeslitaget.

7000 sek är ett bra riktmärke för mellanbra hjul. bygger man själv kan man kapa någon tusenlapp.

Jag upplevde feta + som trevligt när man cyklar jävligt sakta på vintern. Helt meningslöst på vanlig torr stig och känns kass även utför om man kör lite snabbare på fs.

Då är jag ändå långsam men jag tvivlar på att det vänder igen om man kör ännu snabbare

Inte lätta, men för att billigast möjligt komma över ett bra/hållbart stighjulpar till för en alternativ däckuppsättning:

Xd-body, finns det ens 11speed kassetter med det?

By the way. Magic Mary addixsoft och Nobby nic DD. Är inte DD Maxxis? Anyway. Nästan alla andra däck rullar bättre än dem på asfalt/grus.
Vilket billigt hjulpar som helst som passar (gärna beg.) och ett par ca 50mm (för att det ser ämligt ut med smalare på mtb) släta grusdäck och TS är hemma.

Senast ändrad:
Xd-body, finns det ens 11speed kassetter med det?

By the way. Magic Mary addixsoft och Nobby nic DD. Är inte DD Maxxis? Anyway. Nästan alla andra däck rullar bättre än dem på asfalt/grus.
Vilket billigt hjulpar som helst som Passat (gärna beg.) och ett par ca 50mm (för att det ser ämligt ut med smalare på mtb) släta grusdäck och TS är hemma.
Attan, Xd-bodyn är ju fel, borde nog i o f s gå att hitta en HG-body till DT 370 till bra pris när många vill ha MS eller Xd… (de 11vxl Sram-kassetterna som går på Xd är väl fortfarande dyra…)

mina 622 mm 40i väger 633g. så typ 100 g mervikt jämför med normalbreda fälgar med skall vi säga standardpris. det finns några alternativ på marknaden som väger uppåt 100g ytterligare. så en viss mervikt utan tvekan.

ett perspektiv i sammanhanget är att mtb-däcken på några år gått från skall vi åter säga av standardgrov kvalitet gått från 5-600 g till inte svårt att hitta det dubbla.

du har ju själv skrivit om vad breda fälgar kan ge vid mtb-cykling. och ja, det är svårt att förklara för den som inte provat med de lägre tryck som breda fälgar tillåter. grepp, komfort rullmotstånd både i stök och på asfalt förbättras. jag rullar t ex både på grovt grus och asfalt ifrån nästan alla, vägandes kring 70 kg, med nobby nic 2,6 på 40i-fälg med 0,8 bar fram och 0,95 bak. ray/ralph 2,35 med marginellt högre tryck på samma fälg ännu bättre

det som försämras med tyngre hjul är ren klättring på snällt underlag. den ökade vikten kan där ge utslag. jag gissar orsaken till att det inte slagit igenom riktigt på t ex xco. när man kör så hårt som de gör har man dessutom högre däcktryck generellt, och det begränsar helt klart behovet eller snarare längtan efter bredare fälgar.

det som är exotiskt idag blir standard imorgon;)
633g för 40i ? Gissar att de bara gäller fälgen och inte komplett hjul?

40i till mtb borde förresten inte vara så uppseendeväckande brett som det konstigt nog uppfattas. inte egentligen.

jämför däck och sedan relativ fälgbredd på exempelvis landsvägscyklar eller standardcyklar och se var man hamnar:)

på bilden nedan kan man konstatera att 2,6or får 40i att se närmast smal ut. och enligt min erfarenhet är alltså 2,6or det bredaste däcket som funkar optimalt för den fälgen. alltså för feelgood-åkning med god fart på knölig stig. 3,0 definitivt för brett, ingen tvekan i min värld om den saken. tried and tested.

bredvid 2,25or isp på samma fälg. ser väl relativt sett ut som vilket landsvägsdäck som helst. iaf välfungerande. rullar t ex ifrån kompisarna med samma däck på smala fälgar.
.
IMG_0353.jpeg

Hej

Nuvarande spec:

Product
Vitus Sentier 29 VR Bike
Model Year
2019
Riding Type
Trail
Rider
Unisex
Sizes and Geometry

L

View Geometry
Wheel Size
29"
Frame Material
Aluminum
Frame Material Details
6061-T6 alloy
Rear Travel
Hardtail
Rear Shock
N/A
Fork
Fork Travel
130mm
Head Tube Diameter
Headset
FSA
Handlebar
Stem
Vitus, 50mm length
Grips

Brakes
Brake Levers
Shimano MT-500
Drivetrain
1x
Shifters
Front Derailleur
N/A
Rear Derailleur
ISCG Tabs
ISCG05
Chainguide
N/A
Cranks
Race Face Aeffect, 170mm
Chainrings
Bottom Bracket
Pedals
N/A
Chain
KMC X11 EPT, 11-speed
Cassette
Rims
WTB ST i29
Hubs
Spokes

Tires
Saddle
Nukeproof Neutron
Seatpost
Vitus
Seatpost Diameter
31.6mm
Seatpost Clamp
148x12mm Boost
Max. Tire Size

Bottle Cage Mounts
Yes (single)
Weight
14.5 kg tror jag
Om du vill hålla låg budget känns det ju ganska ovärt att ha 2 hjulpar för grus och stig till en mtb. ?
Vad har du tänkt använda för däck till stig respektive grus?

En sniklösning är ju att sätta stigdäcket fram och grusdäcket bak. Då har du det lättrullade däcket där det gör skillnad (bak) och grepp där du bäst behöver det (fram).

Senast ändrad:
Man kan ju rannsaka sig själv och se hur krävande "stig" man kör. Kanske är det inget som kräver feta 1kgs däck som Magic Mary och byter ner sig till ett par snabbare XC däck som ex Mezcal eller liknade.

Jag tycker att på torr stig om det inte är enduroliknande så är det roligare med väldigt lätta däck. Speciellt bak. De som tappar mycket fart i kurvorna på det är nog väldigt mycket snabbare än jag. För mig så är det uppför som är problemet, inte utför eller kurvor

Magic Mary kör jag utför.

Om det är flytta fram Nobby och sätt ett Ralph eller ron bak?

Det finns gott om hjul på begagnatmarknaden för t ex 2000 kr som kommer fungera utmärkt, jag läser lite mellan raderna här och kraven verkar ju vara snudd på obefintliga.
Personligen har jag satsat på Shimanos nav för mina grus- och vardagshjul. Det är tacksamt att inte behöva byta kullager när de ska servas.
Kassetten är mindre på dem och den cykeln behöver inte heller 200 mm bromsskivor. En vacker dag uppgraderar jag fälgarna på dem, kanske aldrig.

Continental Terra Hardpack är ett billigt grusdäck som verkar stå sig utmärkt i konkurrensen enligt bicyclerollingresistance.com.

vi kan väl invänta att ts berättar hur hen cyklar stig. om det är snäll stigkörning är det väl, som nämnts, enklast att bara sätta snabba xc-däck, eventuellt enbart bak, och köra samma på grus och stig.

jag är också nyfiken på vilka kläder ts tänkt ha på grusrundorna. det kan ju finnas mer grusfart att hämta till billigare pris med tajtare kläder än på däckbyte. det ena utesluter inte det andra, förstås, men en börjar väl med kläderna.

Tillbaka
Topp