Tvådelat 38/26 vs 38/24?

blitz

Aktiv medlem
Tvådelat 38/26 vs 38/24?
Hej,

Beställde i slutet av förra veckan en Rose Granite Cheif 1 med tvådelad XT grupp som tillval. Valde då 38/26. Idag så fick jag ett mail från Rose (OT: några lektioner i engelska hade inte skadat Rose personal) där de har bytt till 38/24 pga att 38/26 är för tungt för en AM MTB.

Tanken med cykeln är att den skall användas i skogen upp och ner för diverse ting.

Vad skulle ni ha valt och varför?

/blitz

Tvådelat 38/26 vs 38/24?
Jag tycker du ska gå på en 24. Om du ska klättra långt är det skönt att ha och du kommer troligen aldrig använda den delen av kassetten där 26an ger högre maxfart. Jag hade också valt en mindre storklinga istället för en 38. En 38 kommer bara tvinga dig att framväxla onödigt mycket. Jag kör 24/32 på min AM och tycker det funkar bra. Det är ytterst sällan jag vill ha mer toppfart jämfört vad jag får ut av en 32:a och det funkar till allt i skogen när man är pigg i benen.

Tvådelat 38/26 vs 38/24?
Lulle skrev:
-------------------------------------------------------
> 26 känns mer användbart i Sverige. Vilken
> hjulstorlek är det?

27,5"

Delade meningar än så länge. Rose har inga alternativ med minde storklinga.

Tvådelat 38/26 vs 38/24?
En ny storklinga är annars ingen jätteinvestering. Om du kör 24 eller 26 som granny är också rätt marginellt. Du kommer bara sakna 24 om du ska cykla jättemycket uppför samtidigt som du inte är i bra form. En ny granny kostar dessutom under 100 kr. Fördelen med en 26:a är att framväxlingen blir bättre när du har mindre skillnad mellan framklingorna.

Tvådelat 38/26 vs 38/24?
blitz skrev:
> Vad skulle ni ha valt och varför?

Jag hade valt en utväxling som passar mig men kanske inte dig.

Trippel med 22-32-44 x 11-32 har nog de flesta kört på och 22 - 32 är en rent ut sagt löjligt låg växel. I terrängen är det svårt att cykla i den farten. Det går ungefär lika fort att gå. Det är i vart fall mer njutbart. 24:a blir marginellt bättre. Så jag säger som Lulle, 26. Det borde gå att använda åtminstone. Kombinera med en 11-36 kassett så har du större omfång än du troligtvis kommer behöva.

Tvådelat 38/26 vs 38/24?
Om det sitter på en långslagig cykel med fetingdäck så tycker jag 32-11 räcker långt. I bikepark kan jag trampa ur, men då har jag inte behov av att cykla snabbare. I skogen har jag aldrig trampat ur 32/11 och på asfalt till skogen räcker det långt eftersom brötdäcken rullar så fruktansvärt dåligt. Gränsen för vad en shimano medium cage fixar enligt spec är antingen 24/32 eller 26/34 om man ska ha 11-36 kassett. Om man ska resa till den typen av platser där man får cykla 20% grusväg i timmar för att plocka höjdmeter är en 24 skönt att ha.

Tvådelat 38/26 vs 38/24?
Jag utvecklar mig lite så TS får varför: :)

Min cykel är kanske en mer stigbetonad 29er, Giant Trance med Nobby Nic och jag kör mestadels småstökiga stigar, aldrig bikepark eller lift.

När jag räknar på att byta från 2x10 24/38 till 1x10 hamnar valet på 30 eller 32 klinga fram. 30T skulle vara bra för den mesta stigcyklingen jag kör men vissa backar skulle bli tuffa eller tvinga mig att leda. Jag tycker dock ofta jag hamnar "mellan klingorna" på mina hemmastigar.
32T skulle ge acceptabel toppfart, däremot skulle grusturer med kompisar och insatser i långlopp bli lidande, eller om jag bara kände för att köra till jobbet.

Fingret har hängt på köpknappen på en 30T NW mer än en gång..... Då jag precis tänker situationer som jofahjälm; då med ny Typ2 mediumcage bakväxel och gärna en bash.

Kompromissen det innebär att inte kunna cykla uppför alla backar eller att inte kunna blåsa ut på en snabb grusrallytur gör dock att jag väljer att behålla min 24/38. Och förstås att det går åt pengar; har just köpt dropperpost.

Med 24/38 täcker du in det mesta från att köra uppför en alp till att köra långlopp med racedäck så vet du inte riktigt hur du kommer cykla är det ett bra utgångsläge, om inte perfekt i alla situationer.

(Mest hemma är jag med trippel på 22/32/44 eller liknande men jag tror det kan vara nån slags ryggmärgsreflex då jag kört mest med den setupen)

Tvådelat 38/26 vs 38/24?
Jag har 24/38 och är väldigt nöjd med det. 24an har jag mer som en klätterväxel eller när det blir trixigt. Jag har också 32/11 bak och kort bakväxel vilket blir väldigt smidigt. Jag kör en del långlopp fast inte jättefort. Men på Kolmårdsbiken sista backar var det riktigt skönt med att ha 24an. 38an är riktigt trevlig på grusvägar eller bättre stigar. Skulle inte vilja ha mindre.

Tvådelat 38/26 vs 38/24?
Tack för svaren. Jag gör så att jag behåller deras rekommendation med 38/24 så får jag väl investera i något annat om jag känner att det krävs.

Det är ju den första riktiga MTB:n jag köper så någon miss ska man väl göra. Om jag är nöjd med växlarna så är det väl något annat jag vill byta framöver.

Tvådelat 38/26 vs 38/24?
Jag har inga problem att hålla 30 km/h med 32/11 med 26". Hur snabbt pendlar ni till jobbet egentligen?

På samma sätt har jag svårt att se den alp där 26/32 inte räcker till i uppförsbackarna på grusväg.

Tvådelat 38/26 vs 38/24?
Kör själv 29:a med 11-36 bak och 24/38 fram å tycker steget mellan framklingorna är för stort!
Ska skaffa minst en 26:a lillklinga så fort som möjligt!

Tvådelat 38/26 vs 38/24?
Skogling skrev:
> Vad skall man med 2-delat till?

För mig å min typ av cykling är 2-delat helt klart det vettigaste!
I min ungdom blev man glad då man körde med 10 växlad räser när det kom en 12 växlad...sen 14..å 16..å 18...å 20växlad! Å såklart samma utveckling inom mtb! Nu helt plötsligt ska vi tillbaks igen :(
Det är väl helt underbart med både brett spann å rätt tätväxlat...eller? :)

Bilagor

• Bild 526.jpg
    Bild 526.jpg
    177.5 KB · Besök: 35
Tvådelat 38/26 vs 38/24?
konstruktören skrev:
> Jag har 24/38 och är väldigt nöjd med det. 24an
> har jag mer som en klätterväxel eller när det
> blir trixigt. Jag har också 32/11 bak och kort
> bakväxel vilket blir väldigt smidigt. Jag kör
> en del långlopp fast inte jättefort. Men på
> Kolmårdsbiken sista backar var det riktigt skönt
> med att ha 24an. 38an är riktigt trevlig på
> grusvägar eller bättre stigar. Skulle inte vilja
> ha mindre.

En kort bakväxel kan väl ändå inte vara möjligt med det spannet?

Till frågan: Skulle nog bli galen på 24-38 fram. En är alldeles för liten och en är för stor för mina ben iaf. Skulle nog få växla fram hela tiden och det vill jag inte. Kör 1x10 nu (29" 32/11-36) och 32 fram passar mig nästan jämt. Nångång ska jag nog ändra till 34/11-40. Tror jag. Eller träna mer.

Tvådelat 38/26 vs 38/24?
Teoretiskt så klarar man kort växel med 24-38 32-11 rent praktiskt är det inga problem alls
https://www.bike-components.de/products/info/p32398_XT-Schaltwerk-Shadow-RD-M781-10-fach.html
Shadow+ gör också att kedjan hålls på plats. Annars håller jag helt med Stuvaren med 2/10 har man alltid en växel som passar. Har inga större problem med att växla med framväxeln det är ju bara att trycka in reglaget så byter kedjan plats. Tycker man det är svårt att förstå finns det säkert någon film på U-tube som visar hur man skall göra

Tvådelat 38/26 vs 38/24?
Skogling skrev:
> När jag fyller 60 kanske jag konverterar till 2-D
> igen. Om 15 år alltså. ;)

Min uppfattning om saken: om man tävlar de tävlingar jag tävlat (här i Finland ) i år ser jag bara två alternativ: antingen tvådelat eller 32 el 34 med 10-42 kassett.

Visst, när jag bara myser omkring hemma omkring har jag kört lite singelklinga men vid tävlingar har jag behövt både lillklinga och storklinga.

Jag kör 29a med 26/38 och 11-34. Skulle helst ha 24-36.

Tvådelat 38/26 vs 38/24?
konstruktören skrev:
> Teoretiskt så klarar man kort växel med 24-38
> 32-11 rent praktiskt är det inga problem alls
> https://www.bike-components.de/products/info/p3239
> 8_XT-Schaltwerk-Shadow-RD-M781-10-fach.html
> Shadow+ gör också att kedjan hålls på plats.
> Annars håller jag helt med Stuvaren med 2/10 har
> man alltid en växel som passar. Har inga större
> problem med att växla med framväxeln det är ju
> bara att trycka in reglaget så byter kedjan
> plats. Tycker man det är svårt att förstå
> finns det säkert någon film på U-tube som visar
> hur man skall göra

Ja, det finns ju korta och så finns det korta. Det där är en medium i min värld…

Jag säger inte att tvådelat är fel men just 38 på en typ am-hoj skulle vara för stort för mig. Runt 26-34 skulle kännas lagom tror jag. Då kan man köra på 34 tills det börjar gå uppför längre sträckor :-)

Tvådelat 38/26 vs 38/24?
Att diskutera utväxling så här generellt är väl ungefär lika konstigt som att enas om en gemensam storlek på en cykel. Vad som är fullt tillräckligt för en cyklist är kanske helt åt helvete för en annan starkare eller svagare cyklist. Men jag beundrar er som varje gång frågan kommer upp envist försöker övertyga varandra om att just era ben är representativa för alla cyklister =)

Tvådelat 38/26 vs 38/24?
fredrikw skrev:
> Att diskutera utväxling så här generellt är
> väl ungefär lika konstigt som att enas om en
> gemensam storlek på en cykel. Vad som är fullt
> tillräckligt för en cyklist är kanske helt åt
> helvete för en annan starkare eller svagare
> cyklist. Men jag beundrar er som varje gång
> frågan kommer upp envist försöker övertyga
> varandra om att just era ben är representativa
> för alla cyklister =)

+1
Själv kör jag 26", 11-34 / 26-38 o trivs rätt bra med det :D
// Larsa

Tvådelat 38/26 vs 38/24?
castrello skrev:
> Kunde vi inte åtminstone kunna enas om en
> Happy-standard, fredrikw?

Lycka till!

;-)

Tvådelat 38/26 vs 38/24?
fredrikw skrev:
> castrello skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kunde vi inte åtminstone kunna enas om en
> > Happy-standard, fredrikw?
>
> Lycka till!
>
> ;-)

Du går ingenstans. Nu ska vi standardisera utrustningsvalen!

Tillbaka
Topp