Tvåhjulig lastcykel med mittmotor sökes

Alex_85

Aktiv medlem
Hej.
Jag skulle behöva tips på vettiga lastcyklar med mittmotor och två hjul där det får plats iallafall 2 barn och lådan klarar 100kg.
Budget 40k.
Cykeln kommer stå utomhus pga platsbrist så det behöver ju vara nåt som inte rostar sönder.

Den jag själv har hittat som inte heter of sweden nånting är babboe annars är det tunt, hade ju gärna köpt en bullit men kan inte lägga dom pengarna.

Tanken är att den ska ersätta en bil så mångsidighet sökes, har i dagsläget en elhoj med boschmotor men min 8åring(äldsta barnet) får snart inte plats i vagnen längre och vi hade behövt möjlighet att skjutsa 3barn + packning på ett smidigt sätt.
Tacksam för tips och råd kring detta.

Crescent hade härom året en modell som hette Cargo Max eller Max Cargo, kanske aningen liten låda men inom din budget. Kanske finns det nåt ex kvar nånstans, eller begagnat...

För 40k blir det svårt att hitta en ny tvåhjuling med mittmotor.

Den enda är väl Cargo Max som Latmask nämner. Finns kvar att köpa även om den inte produceras mer. Den har ett känt fel som drabbar vissa användare och det är att styrningens fäste på framgaffeln går av. Vissa påstår att det har att göra med att styrningen är bultad på en ensam flik på framgaffeln, det skulle varit två så att den inte blir utsatt för böjkrafter. Andra menar att det har med kinasvetsar att göra. Är du villig att modifera styrningens framgaffelfäste hos någon svetsverkstad så tror jag du är helt safe med detta.

Här kan du läsa mer om framgaffelproblemet.

Cargo Max på Blocket:

Annars är just tvåhjulingar med mittmotor en kvalitetsstämpel i sig, det finns i stort sett inga billiga kinahojar med denna setup så det är egentligen bara att välja vilken som helst som man råkar komma över.

Senast ändrad:
Tack för tipsen men efter mycket funderade så kom vi fram till att vi kan köra med cykelkärror några år till så det blev en vanlig elcykel till istället.

En variant annars är ju en longtail där det kan få plats två rätt stora barn bakpå, går också att para med kärra vid behov.

Den matchar väl inte precis din kravspec. helt, men jag tycker ändå att det är värt att nämna att Ginkgo bike nu finns i elutförande. Kanske intresserar det någon annan som snubblar in här.

Tillbaka
Topp