Tvåltvätt

Batavus

Aktiv medlem
Tvåltvätt
Efter att ha tvättat en husvägg med tvål och vatten, provade jag samma recept på cykeln. Resultatet blev över förväntan, och billigt och miljösnällt.
Först sköljdes det värsta bort med slangvatten. Därpå doppade jag en tvättsvamp i ljummet vatten, gnuggade lätt en hårdtvål - Lux - mot en sida på svampen och blaskade sedan av hojen. Efteråt sköljde jag med mer slangvatten, men det först sedan en bil tvättats på ungefär samma sätt.

Tvåltvätt
Efter att ha tvättat en husvägg med tvål och vatten, provade jag samma recept på cykeln. Resultatet blev över förväntan, och billigt och miljösnällt.
Först sköljdes det värsta bort med slangvatten. Därpå doppade jag en tvättsvamp i ljummet vatten, gnuggade lätt en hårdtvål - Lux - mot en sida på svampen och blaskade sedan av hojen. Efteråt sköljde jag med mer slangvatten, men det först sedan en bil tvättats på ungefär samma sätt.
Tvål och såpa är väl ungefär samma sak, förtvålning av (förhoppningsvis) vegetabilisk fett.

Tvåltvätt
Tvättmedel för cyklar är gjord för att lösa samma typ av smutts som handtvål så det är inte så konstigt att det fungerar. Finns t.o.m cykelspecifika "handtvålar" om man tycker vanliga tvålar är för billiga.

Schwalbe_bikesoap_1920x1920.png

Tvåltvätt
Kanske var tvål just det rätta att tvätta med i det läget; olika medel verkar på olika saker,
eller så är det någon här som översatt "soap" med såpa, och envisats med att hålla fram dess goda egenskaper.

Tillbaka
Topp