Tvärbroms med skivbroms, resultat: hjul av

Herregud, att ni ens orkar diskutera den här tråden. större skiva, ok hit o dit. Fan, oflyt drabbar väl alla nångång. Mutter axel är fult, ok monterat på framsidan av en gaffel är fult. Bilden här ovan ser ju inte klok ut.
Fixa ett nytt shysst hjul o ut o kör igen. Själv har jag tävlat i både xc och downhill sen 1998 och aldrig nånsin haft av snabbkopplingar oavsett tillverkare, skrivbromsar eller inte.

Cykla o njut allihopa =)

Vad har "oflyt" med det här att göra? Det var en konstig utsvävning om skivstorlek, ja, men jag skulle gärna vilja ha en förklaring på hur hjulet kunde bli snett. Axeln satt ju inte fast ordentligt helt enkelt, och det har inte det minsta med tur eller otur att göra.

Blev hjulet snett av att det tog emot uppe i framgaffeln när axeln vreds ner kanske? Det skulle jag kunna tänka mig.

edit: Jag läste Fredrik Larssons frågor ovan och kan kommentera dem också... kraften blir inte mindre med större skiva, den blir större, men kraften på hjulaxeln kan riktas annorlunda och bättre - inte rakt ut ur öppningen utan mot kanten på den. Gaffeltillverkare har bestämmelser för största storlek på skivan inte pga av kraftens riktning på hjulaxeln utan med hänsyn till hur mycket själva gaffeln tål.

Hade öppningen varit snett framåt som den är tydligen är på många gafflar, hade inte kraschen inträffat överhuvudtaget, så det här är väl ändå ett högst påtagligt och verkligt problem eller?

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp