Tvätt(t)råd - gammal stålracer

Skogsgubben

Aktiv medlem
First things first. Trådtiteln: Jag har kommit över en gammal cykel som behöver lite LTC för att bli rolig att cykla på. Det är alltså inte en bygg-tråd utan en tvätt-tråd. Eftersom cykeln har runt 40 år på nacken, så är den inte bara dammig, så jag kommer nog behöva en del tvätt-råd.

Tråden kommer förhoppningsvis avslutas med en ren och fungerande cykel lagom till snösmältningen i Uppsala 2024.

Inleder med klipp och bild från konversation med brorsan.

fråga.png

IMG-20230908-WA0000.jpg
svar.png

Första frågan:
Vad behöver jag kolla först? Jag vill ju inte lägga en massa tid på att putsa den och sen upptäcka något fel som är så allvarligt att det är orimligt dyrt att fixa. Jag har provcyklat lite i kvarteret och tror att storleken kan fungera.

Ramen har en del ytrost som jag bedömer som ofarlig. Men det är ju svårt att veta hur den ser ut på insidan. Finns det några särskilda ställen som kan vara utsatta? finns det något sätt att få en känsla för om något rör håller på att rosta sönder inifrån?

Fler bilder kommer inom närmaste veckan.

=============================================
EDIT: Lägger till sammanställning av svaren:
=============================================
Vad vill man kolla innan man börjar lägga tid och pengar på sitt "fynd"?
  • Vevlager. Gamla vevlager kan va svårt o hitta nytt.
  • Hjullager. Hjullager som inte servats rätt och är av gammal typ med kopp och kon och dåliga tätningar så kan hjulen vara redo för soptunnan.
  • Styrlager. Styrlagret kan torka och rosta utan jättestora problem förutom glapp. Det finns lite olika standarder på styrlager som ej längre tillverkas.
  • Fundera över kostnaden för de slitdelar som kan behöva bytas. (Kedja, frikrans, styrlinda, bromsbelägg, vajrar+höljen, däck)
  • Granska ramen efter skador. En buckla på en stålram behöver kanske inte vara farlig om den sitter på "rätt" ställe, men kan påverka hur mycket pengar och tid man vill lägga på projektet.
  • Rost. Leta efter större rostangrepp. Dränagehålen i sadelstagen tror jag brukar vara mest utsatta. Kedje och sadelstag är klenare än rören i främre triangeln.
    Lossa sadelstolpen och ta en titt ner i ramen. I övrigt kan det vara svårt att se rostangrepp på insidan av ramen.
  • Kontrollera att sadelstolpen kan lossas från ramen.

Senast ändrad:
Första frågan:
Vad behöver jag kolla först? Jag vill ju inte lägga en massa tid på att putsa den och sen upptäcka något fel som är så allvarligt att det är orimligt dyrt att fixa. Jag har provcyklat lite i kvarteret och tror att storleken kan fungera.

Ramen har en del ytrost som jag bedömer som ofarlig. Men det är ju svårt att veta hur den ser ut på insidan. Finns det några särskilda ställen som kan vara utsatta? finns det något sätt att få en känsla för om något rör håller på att rosta sönder inifrån?

Fler bilder kommer inom närmaste veckan.
Skulle kolla vevlager och hjullager. Är väl det som ger mest krångel på äldre grejjer. Gamla vevlager kan va svårt o hitta nytt, och om hjullager inte servats rätt och är av gammal typ med kopp och kon och dåliga tätningar så kan hjulen vara redo för soptunnan. Kanske kan va värt att fixa nya men behöver du vanliga slitdelar också typ kedja, styrlinda, bromsbelägg, vajrar och höljen etc så kan du lätt hamna på ett par tusenlappar. Däcken får jag ont i arslet av att bara titta på, och ska du ha nya bredare också så är det väl en femhundring för fram och bak för budgetgrejjer.

Sadelstolpen är väl lättast att ta bort och ger en titt in i ramen. Gaffeln får du av med vanliga verktyg, vevlagret kan behöva lite specialare.

Dränagehålen i sadelstagen tror jag brukar vara mest utsatta. Kedje och sadelstag är klenare än rören i främre triangeln.

Kontrollera styr och vevlager. Speciellt styrlagret kan torka och rosta utan jättestora problem förutom glapp. Det finns lite olika standarder på styrlager som ej längre tillverkas.

Kontrollera att sadelstolpen kan lossas från ramen.

Tack för svar @Salabaladala, @ejma och @Södergård!
Riktigt bra tips! Jag tar mig friheten att sammaställa era svar i samma inlägg som frågan. Så att det blir lättare för mig (och eventuellt andra) att hitta i framtiden.

Edit: Man kanske kan sammanfatta med att det kommer krävas en del rivande (av framförallt lager) för att veta i vilken form cykeln är.

Senast ändrad:
Skoj projekt!
Är det bucklor i röret under flaskhållaren?
Aj då. Tyvärr ser du helt rätt. Det är två bucklor med ett par cm mellanrum. På andra sidan av röret sitter två likadana bucklor. Verkar som om ramen har klämts från båda håll. förstår inte riktigt hur.
Min lekmannabedömning är att de inte borde påverka ramens hållfasthet. Men bra hittat. Hoppas att jag inte hittar bulor på känsligare ställen när jag tvättar den.

Före-bilder

Info om cykeln:
Någon identifierade den som en Centurion när jag postade i Stål!-tråden. Jag har googlat lite och tycker att den mest liknar bilder på "Super Le Mans" men det är alltid något som inte riktigt stämmer. Det lär också har funnits en "Le Mans". Det kanske är en sån.
Årsmodell: Okänd. Sent 70- eller tidigt 80-tal.
Ram: Muffad stålram, Tange Hi-ten, double butted
Bromsar: Mafac "Racer" (det står faktiskt "racer" inom citattecken på bromsarna. ?)
Vevarmar: Super Maxy
Framväxel: Shimano FE
Bakväxel: Shimano 600
Styre: Cinelli, Mod Campione del mondo
Stam: Sakae/Ringyo
Fälgar: Mavic
Nav: Shimano

Mina egna intryck efter att ha provrullat på gatan:
  • Känns rolig att rulla på! Har inte haft möjlighet att ta någon längre sväng, men den lockar!
  • Tung! När man ser den smäckra ramen och de supersmala däcken tror man att den ska vara lätt att lyfta ut ur förrådet. Känslan är ungeför som när man ska lyfta ett mjölkpaket som man tror är fullt, fast det i själva verket är tomt. Men tvärt om. Särskilt fronten känns tung. Det är lite som att lyfta en billig mtb med tung fjädrad gaffel.
    Men det är bara när man lyfter den. Jag upplever den inte tung när jag cyklar på den. Men då är jag å andra sidan van vid tunga cyklar, och har inte provat den så mycket ännu.
  • Skulle nog kunna bli en praktisk pendlare. Det finns fästen för skärmar och utrymme för bredare däck. Kedjestagen är nog de som sätter begränsingen.
  • Bromsklossarna kan justeras nedåt en bit. Jag har inte räknat på det men nog borde det väl gå att byta till 28" (622mm) hjul om man vill? (Nuvarande hjul är 27"(630mm))
  • Nästan horisontella dropouts. Öppnar för single speed/fixie. Inte aktuellt för mig men ändå lite roligt att möjligheten finns.
Helfigur
20231111_141602.jpg

Illa medfaren sadel. Klä om eller byta?
20231111_141715_small.jpg

Mafac "räcer". Gott om utrymme för bredare däck i gaffeln.
20231111_141730_small.jpg

Cinelli med den gamla loggan. Den nya lär ha kommit 79 googlade jag mig till. Kan man dra slutsatsen att cykeln är från 70-talet?
20231111_141800_small.jpg

Vändbara pedaler, grisig kedja samt fästen för lås och baklyse (skruvades snabbt bort) avslöjar att cykeln nog tjänat som brukscykel under en period.
20231111_141907_small.jpg

Här har vi det som begränsar däck-bredden. Planen är inte att det ska bli en praktisk cykel, så egentligen inte viktigt, men ändå lite intressant. ?
20231111_141945_small.jpg

Närbild på bucklorna på ramen. En i höjd med översta skruven för flaskstället, och en ett par cm högre upp längs röret. Motsvarande finns på andra sidan av röret.
20231111_141620_small.jpg

Senast ändrad:
Före-bilder

Info om cykeln:
Någon identifierade den som en Centurion när jag postade i Stål!-tråden. Jag har googlat lite och tycker att den mest liknar bilder på gissar på "Super Le Mans" men det är alltid något som inte riktigt stämmer. Det lär också har funnits en "Le Mans". Det kanske är en sån.
Bromsar: Mafac "Racer" (det står faktiskt "racer" inom citattecken på bromsarna. ?)

• Känns rolig att rulla på! Har inte haft möjlighet att ta någon längre sväng, men den lockar!
  • Tung! När man ser den smäckra ramen och de supersmala däcken tror man att den ska vara lätt att lyfta ut ur förrådet. Känslan är ungeför som när man ska lyfta ett mjölkpaket som man tror är fullt, fast det i själva verket är tomt. Men tvärt om. Särskilt fronten känns tung. Det är lite som att lyfta en billig mtb med tung fjädrad gaffel.
    Men det är bara när man lyfter den. Jag upplever den inte tung när jag cyklar på den. Men då är jag å andra sidan van vid tunga cyklar, och har inte provat den så mycket ännu.
  • Skulle nog kunna bli en praktisk pendlare. Det finns fästen för skärmar och utrymme för bredare däck. Kedjestagen är nog de som sätter begränsingen.
  • Bromsklossarna kan justeras nedåt en bit. Jag har inte räknat på det men nog borde det väl gå att byta till 28" hjul om man vill? (Nuvarande hjul är 27".)
  • Nästan horisontella dropouts. Öppnar för single speed/fixie. Inte aktuellt för mig men ändå lite roligt att möjligheten finns.
Helfigur
Visa bilaga 665303

Visa bilaga 665304

Visa bilaga 665305

Cinelli med den gamla loggan. Den nya lär ha kommit 79 googlade jag mig till. Kan man dra slutsatsen att cykeln är från 70-talet?
Visa bilaga 665307

Vändbara pedaler, grisig kedja samt fästen för lås och baklyse (skruvades snabbt bort) avslöjar att cykeln nog tjänat som brukscykel under en period.
Visa bilaga 665308

Här har vi det som begränsar däck-bredden. Planen är inte att det ska bli en praktisk cykel, så egentligen inte viktigt, men ändå lite intressant. ?
Visa bilaga 665309

Närbild på bucklorna på ramen. En i höjd med översta skriven för flaskstället, och en ett par cm högre upp längs röret. Motsvarande finns på andra sidan av röret.
Visa bilaga 665311
Du har så rätt så, det har funnits en ”Le Mans”. Jag hade en i slutet av sjuttiotalet (?). Den försvann som så många andra cyklar jag hade olyckan att köpa under stockholmsåren.
Super Le Mans hade om jag inte minns fel finare rör än Le Mans, Cr-Mo antagligen, men vilken som hade vad minns jag däremot inte. Tange dock, såklart.
Centurion var japansk då, märket blev sedermera danskt.

Jag har inte räknat på det men nog borde det väl gå att byta till 28" hjul om man vill? (Nuvarande hjul är 27".)
Tummått bör undvikas, särskilt på hjul
Många av de hjul/däck som kallas 27"(630/635) är i verkligheten större än de som kallas 28"(622)!
Livet med cyklar, särskilt hjul blir enklare ju förr vi lägger tummåtten bakom oss.

Finns nog på närmare håll, men jag tror jag har en sadel kvar från en tidig Batavus. Inte mocka(!?) som din, utan svart skinn eller konstskinn. Du får den gärna mot frakt.
Vad gäller tvätt tycker jag du ska undvika lösningsmedel starkare än vanlig tvål. Tvål och såpa kan i bästa fall mjuka upp däcken, som ser litet torr-hårda ut. Här ett enkelt schema.
Skölj av hojen lätt.
Hårdtvål gnuggad mot en fuktig trasa eller mjuk svamp. Ta oljiga partier sist eller inte alls.
Skölj lätt igen.
Jag anar nya vajrar men gamla höljen till dem: Ingen toppenkombination.

Tummått bör undvikas, särskilt på hjul
Många av de hjul/däck som kallas 27"(630/635) är i verkligheten större än de som kallas 28"(622)!
Livet med cyklar, särskilt hjul blir enklare ju förr vi lägger tummåtten bakom oss.
Ja, tack. Tumbenämningarna är ju lätt förvirrande och förvirrade. Jag kompletterade med mm så att alla hänger med. ?

Finns nog på närmare håll, men jag tror jag har en sadel kvar från en tidig Batavus. Inte mocka(!?) som din, utan svart skinn eller konstskinn. Du får den gärna mot frakt.
Vad gäller tvätt tycker jag du ska undvika lösningsmedel starkare än vanlig tvål. Tvål och såpa kan i bästa fall mjuka upp däcken, som ser litet torr-hårda ut. Här ett enkelt schema.
Skölj av hojen lätt.
Hårdtvål gnuggad mot en fuktig trasa eller mjuk svamp. Ta oljiga partier sist eller inte alls.
Skölj lätt igen.
Jag anar nya vajrar men gamla höljen till dem: Ingen toppenkombination.
Tack för tvättråd och erbjudande om sadel. Jag lutar åt att nappa på erbjudandet. PM kommer.
Eftersom jag ändå hade tänkt göra något åt sadeln började jag fundera på färgerna.
Jag gissar att originalet var vit linda, vita höljen och brun sadel. Det lockar inte så mycket. Jag kom fram till att jag nog går på svart linda, svart sadel och höljen i någon riktigt skrikig färg.

• Bromsklossarna kan justeras nedåt en bit. Jag har inte räknat på det men nog borde det väl gå att byta till 28" (622mm) hjul om man vill? (Nuvarande hjul är 27"(630mm))
Jag har gjort så en gång med en liknande cykel och det funkade.

Sen om bromsverkan är bra eller inte... ja det beror lite på vad man jämför med. Med nya bromsklossar, vajrar och höljen och rätt inställning brukar man kunna få ordning på dom flesta bromsar. Det blir självklart inte lika bra som en ny cykel med hydrauliska skivbromsar, men det kan bli "tillräckligt bra" (beroende på ens egna förväntningar/krav).

Knäckfrågan är om du hittar nya bromsar med längre reach som ändå ger bra bromsverkan. Det kan blir svårt. Dia-Compe gör en dual pivot-variant som funkar men de är… inte snygga. Kan inte uttala mig om funktionen, jag monterade av dem rätt fort. Har goda erfarenheter av Mafac Racer med Kool Stop-belägg så jag hoppas att dina originalhejdare räcker ned till eventuella, mindre hjul.

Senast redigerad av en moderator:
Jag har gjort så en gång med en liknande cykel och det funkade.

Sen om bromsverkan är bra eller inte... ja det beror lite på vad man jämför med. Med nya bromsklossar, vajrar och höljen och rätt inställning brukar man kunna få ordning på dom flesta bromsar. Det blir självklart inte lika bra som en ny cykel med hydrauliska skivbromsar, men det kan bli "tillräckligt bra" (beroende på ens egna förväntningar/krav).
Knäckfrågan är om du hittar nya bromsar med längre reach som ändå ger bra bromsverkan. Det kan blir svårt. Dia-Compe gör en dual pivot-variant som funkar men de är… inte snygga. Kan inte uttala mig om funktionen, jag monterade av dem rätt fort. Har goda erfarenheter av Mafac Racer med Kool Stop-belägg så jag hoppas att dina originalhejdare räcker ned till eventuella, mindre hjul.
Tack för svar!

Det borde gå att bara justera klossarna lite. Skillnaden i radie mellan 630mm-hjul och 622mm-hjul är ju bara 4mm. En av bilderna ovan visar hur högt upp klossarna sitter i frambromsen idag. Det ser lika ut där bak. Borde finnas 4 mm justermån.

Men det är ju än så länge en högst hypotetisk fråga. Förhoppningen är att det bara ska vara att tvätta, smörja, byta några slitdelar och sen köra. ?

Ja, man får nog anpassa förväntningarna på bromsarna. Men jag tror att jag ligger på en lagom nivå. ?

När jag ändå höll på att byta till vinterhjulen på pendlaren kunde jag inte låta bli att kolla hur det skulle se ut med ett 28"(622mm)-hjul med 37 mm brett däck i gaffeln. Ser ut som om det skulle kunnat fungera fint. Stänkskärmar hade nog varit svårt.
20231119_174622.jpg

När jag ändå höll på att byta till vinterhjulen på pendlaren kunde jag inte låta bli att kolla hur det skulle se ut med ett 28"(622mm)-hjul med 37 mm brett däck i gaffeln. Ser ut som om det skulle kunnat fungera fint. Stänkskärmar hade nog varit svårt.
Men misstänker att samma däck inte gått in bak pga sadelstagen som du visade tidigare?

Jag funderar ibland på att köra nån CX tävling på en ännu äldre cykel än jag gör nu. Det hade nog fått bli nåt i denna stilen då eftersom det inte finns gamla cyclocrossar i sverige.

Finns nog på närmare håll, men jag tror jag har en sadel kvar från en tidig Batavus. Inte mocka(!?) som din, utan svart skinn eller konstskinn.
Se vad jag hittade i brevlådan idag! ?
Väl inslagen tillsammans med en lapp med en tillönskning om god jul.
Den kommer sitta som en smäck.
Stort tack!

Edit: Och god jul tillbaka. ?
20231123_201609.jpg
20231123_201641.jpg

Senast ändrad:
Före-bilder

Info om cykeln:
Någon identifierade den som en Centurion när jag postade i Stål!-tråden. Jag har googlat lite och tycker att den mest liknar bilder på "Super Le Mans" men det är alltid något som inte riktigt stämmer. Det lär också har funnits en "Le Mans". Det kanske är en sån.

Helfigur
Visa bilaga 665303

Visa bilaga 665304

Visa bilaga 665305

Visa bilaga 665307

Visa bilaga 665308

Visa bilaga 665309

Närbild på bucklorna på ramen. En i höjd med översta skruven för flaskstället, och en ett par cm högre upp längs röret. Motsvarande finns på andra sidan av röret.
Visa bilaga 665311
?

1700841045035.png

Nog en annan modell här

Tyvärr stannade projektet av pga olika anledningar. Hjullagren hann bli rengjorda och infettade.
Jag inser att jag inte kommer återuppta det. Någon som vill ta över? Gratis förstås. Finns en mil söder om Uppsala (Sunnersta).

EDIT: Nu har cykeln, och sadeln som jag tiggde till mig, gått vidare till en ny lycklig(?) ägare.

Senast ändrad:
Lite dålig reklam eftersom att räkna pengar per kilo blir mindre ju mer cykeln väger. Så där är ju högre tal bättre. ;)
Du vet, japaner!
Nå, jag hade en Centurion leMans ( inte Super-) av ugf samma årsmodell som TS.
Inköpt hos nån cykelhandlare som låg längst ner på Katarina Bangata mot Götgatan/Bondegatan om inte minnet sviker. Men hur den var utrustat minns jag inte alls. Bara att den var vit. Stals såklart eftersom det var Stockholm och redan då.
TS ser väldigt stor ut. 60 cm?

Jag kan mäta om det är intressant.
Jag antar att man utgår från centrum på vevlager, men ska man mäta till centrum på överröret eller till toppen av sadelröret? 🤔
C/C vev/överrör är nog korrekt på gammalt stål. Även ”stand over”. Men tack, jag är helt klar med den sortens cyklar 😊. Fast det finns nog andra här som skulle kunna vara intresserade av att veta storleken.

Se vad jag hittade i brevlådan idag! ?
Väl inslagen tillsammans med en lapp med en tillönskning om god jul.
Den kommer sitta som en smäck.
Stort tack!

Edit: Och god jul tillbaka. ?
Visa bilaga 667461

Visa bilaga 667462
Finns tydligen två typer av selle Royal är troligen en modell Moody trampa tralla den här är det mycket stoppning i är en och skarv trycker domnade satt på morbrors cykel även han hade den uppfattningen och jag kunde inte med 5 km fungerar inte den andra är en modell Racer selle Royal en sådan fungerar troligen men inte tralla modell Moody kan bli konfunderad att samma namn men olika sadel typ somliga är märkta som selle san Marco Roccia🤔
1000000316.webp

Senast ändrad:
C/C vev/överrör är nog korrekt på gammalt stål. Även ”stand over”. Men tack, jag är helt klar med den sortens cyklar 😊. Fast det finns nog andra här som skulle kunna vara intresserade av att veta storleken.
Jag mäter ca 59,5 om jag mäter lodrätt upp till överröret. Om jag följer sadelröret blir det ca 62 cm.
För den som eventuellt är intresserad. 🙂

Tim: Det finns och har funnits massor med olika Selle Royal-sadlar! Den du visar på bild kan vara för en "vanlig" cykel, men perspektivet kanske lurar mig.
Om jag någon gång lärt mig att missköta och slänga mina cyklar hade den kunnat vara intressant, Skogsgubben. ;-)

Tillbaka
Topp