Före-bilder
Info om cykeln:
Någon identifierade den som en Centurion när jag postade i Stål!-tråden. Jag har googlat lite och tycker att den mest liknar bilder på gissar på "Super Le Mans" men det är alltid något som inte riktigt stämmer. Det lär också har funnits en "Le Mans". Det kanske är en sån.
Årsmodell: Okänd. Sent 70- eller tidigt 80-tal.
Ram: Muffad stålram, Tange Hi-ten, double butted
Bromsar: Mafac "Racer" (det står faktiskt "racer" inom citattecken på bromsarna. ?)
Vevarmar: Super Maxy
Framväxel: Shimano FE
Bakväxel: Shimano 600
Styre: Cinelli, Mod Campione del mondo
Stam: Sakae/Ringyo
Fälgar: Mavic
Nav: Shimano
Mina egna intryck efter att ha provrullat på gatan:
- Känns rolig att rulla på! Har inte haft möjlighet att ta någon längre sväng, men den lockar!
- Tung! När man ser den smäckra ramen och de supersmala däcken tror man att den ska vara lätt att lyfta ut ur förrådet. Känslan är ungeför som när man ska lyfta ett mjölkpaket som man tror är fullt, fast det i själva verket är tomt. Men tvärt om. Särskilt fronten känns tung. Det är lite som att lyfta en billig mtb med tung fjädrad gaffel.
Men det är bara när man lyfter den. Jag upplever den inte tung när jag cyklar på den. Men då är jag å andra sidan van vid tunga cyklar, och har inte provat den så mycket ännu.
- Skulle nog kunna bli en praktisk pendlare. Det finns fästen för skärmar och utrymme för bredare däck. Kedjestagen är nog de som sätter begränsingen.
- Bromsklossarna kan justeras nedåt en bit. Jag har inte räknat på det men nog borde det väl gå att byta till 28" hjul om man vill? (Nuvarande hjul är 27".)
- Nästan horisontella dropouts. Öppnar för single speed/fixie. Inte aktuellt för mig men ändå lite roligt att möjligheten finns.
Helfigur
Visa bilaga 665303
Illa medfaren sadel. Klä om eller byta?
Visa bilaga 665304
Mafac "räcer". Gott om utrymme för bredare däck i gaffeln.
Visa bilaga 665305
Cinelli med den gamla loggan. Den nya lär ha kommit 79 googlade jag mig till. Kan man dra slutsatsen att cykeln är från 70-talet?
Visa bilaga 665307
Vändbara pedaler, grisig kedja samt fästen för lås och baklyse (skruvades snabbt bort) avslöjar att cykeln nog tjänat som brukscykel under en period.
Visa bilaga 665308
Här har vi det som begränsar däck-bredden. Planen är inte att det ska bli en praktisk cykel, så egentligen inte viktigt, men ändå lite intressant. ?
Visa bilaga 665309
Närbild på bucklorna på ramen. En i höjd med översta skriven för flaskstället, och en ett par cm högre upp längs röret. Motsvarande finns på andra sidan av röret.
Visa bilaga 665311