Tvätta cykel? Bor i lägenhet.

Jontas

Medlem
Hej!

Köpte mig en ny Specialized FSR för en vecka sedan, inför 2010 säsongen. Grym nöjd med köpet för övrigt.

Problemet är nu hur jag skall tvätta den. Bor i lägenhet, en etta. Med ett jävligt litet badrum. Efter det första turerna tvättade jag den i badkaret, men har nu lyckats att täppa till avloppsröret :/

Tror inte heller hyrebolaget blir så glada om de får reda på orsaken...

Så hur gör ni som bor i lägenhet? Så i ett inlägg att nån tar bort badkaret varje gång. Men det kan jag inte göra.

Tips uppskattas. Vill ju sköta om mitt nya inköp :)

002.JPG ht=725

Jag brukar tvätta hojar i hallen (stengolv). Först låter jag leran torka i några timmar, sen pillar jag bort den med händerna. Nästa steg är att gå på med trasa och hink, det smutsiga vattnet häller jag ner i toaletten. Mitt badrum ser ut att vara uppskattningsvis hälften så stort som ditt (tror inte ens att ett badrum skulle gå in på högkant), så det funkar inte alls för mig. :)

Förut när jag bodde i en liten 23kvm lgh... så borstade jag av det värsta utomhus och sköljde av resten i badkaret, antingen direkt eller i samband med morgondushen ;-) ... funkade fint, men jag fick rensa golvbrunnen lite då och då.

Varför måste det göras inomhus?

Två hinkar. En med vatten & Yes och en med bara vatten. Några borstar, en trasa.

Ut på gården. Tvätta. Skölj. Torka av. Låt heltorka inomhus. Smörj.

Hej!

Den dära trycksprutan e ju ett alt. Blir att besöka Biltema i kika lite. :)

Ang slang till gården, så bor jag på andra våningen. Blir en väldigt lång slang. Har även funderat på att bara fylla en hink och hälla med. Men ett besök på biltema blir det.

Tack för alla snabba! svar :)

Pelikan skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför måste det göras inomhus?
>
> Två hinkar. En med vatten & Yes och en med bara
> vatten. Några borstar, en trasa.
>
> Ut på gården. Tvätta. Skölj. Torka av. Låt
> heltorka inomhus. Smörj.

Ja, så får det ju bli. Jag är 54 år, har just nu 5 cyklar (tror jag...) i källaren till vår BRF. (Samt 2 på sommarstället.) En del i föreningen säger att det är för många...?? 1 mtb, 2 racer, 1 töntcykel och 1 på väg att bli ss eller så... Något annat än gården/gatan utanför finns ju inte på kartan. "Låt heltorka inomhus" för min del blir ju alltså det i det gemensamma cykelförrådet/källaren. Det enda jag tar upp för rengöring är när jag byter däck (nu senast tog jag av dubbdäck på mtb:n), då tvättar jag det avtagna i badkaret inför förvaring.

Jag kollade på tryck-sprutan på biltema. Den verkar anpassad för typ ogräs-gift eller liknande, med ett ganska litet flöde (6dl/min eller så). Funkar den verkligen att spola rent med?

Jag har liten veranda, gräsmatta, liten grusgång men ett rätt stort cykelförråd. I bostadsrättsföreningen finns det också trädgårdsslang om det är nödvändigt.

Det finns inga som helst problem för mig att tvätta eller mecka cykeln.

ps. man ska inte spruta ned cykeln med högtrycksspruta för lagrenas skull.

Ta med en svamp och diskmedel i ryggsäcken. På vägen hem från cykelturen stannar du vid en mack och spolar av jonnen. Klart och betalt.

earnstrom skrev:
> Jag kollade på tryck-sprutan på biltema. Den
> verkar anpassad för typ ogräs-gift eller
> liknande, med ett ganska litet flöde (6dl/min
> eller så). Funkar den verkligen att spola rent
> med?

Absolut. Som sagt,blötlägg och på med diskborste så får man rent hojen och en lätt avsköljning med trycksprutan.
Det är inget vidare tryck, men det räcker, och en lösning på ett problem så god som någon om man inte vill bära hinkar i trappen, kan ha tillgång till slang, eller vill in i badrummet.

kjellon skrev:
> Jag pratade med hyresvärden och han fixade en
> slang som jag kunde dra ut på gården.
>
> Testa...

Jag pratade oxå med hyresvärden för att höra om det var möjligt att nyttja någon av de fyra biltvättplatserna som finns i garaget under huset. Det gick inte. De var bara till för de som hade garageplats. Att hyra en billig garageplats utan behov av någon egentlig parkeringsyta gick inte heller. Kö för att få garageplats.

//j

njae, tanken med slang var mer i stil med att det kanske fanns någon anslutning i en källare ell. likn. som hyresvärden tycker är ok att använda för denna typ av ändamål. Detta naturligtvis för att slippa en 12 meter lång slang, vilket iofs inte är en omöjlighet. men ganska så knepig att förvara om inte lämpliga utrymmen för detta finnes i din lägenhet..

K

Senast redigerad av en moderator:
jesperC skrev:
> kjellon skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag pratade med hyresvärden och han fixade en
> > slang som jag kunde dra ut på gården.
> >
> > Testa...
>
> Jag pratade oxå med hyresvärden för att höra
> om det var möjligt att nyttja någon av de fyra
> biltvättplatserna som finns i garaget under
> huset. Det gick inte. De var bara till för de som
> hade garageplats. Att hyra en billig garageplats
> utan behov av någon egentlig parkeringsyta gick
> inte heller. Kö för att få garageplats.
>
> //j

Tråkigt med denna typ av dryga hyresvärdar, men det är klart att även denna typ ska finnas.

Jag brukar cykla förbi en mack på vägen hem och hälla vatten över hojen. Finns där det står Vatten & Luft. Ta en kanna och häll på bara!

Jag brukar alltid passa på när smörjan är "färsk" eftersom den lossar så mycket enklare
då och hittills har jag lyckats undvika repor. Jag andvänder inte ens något rengöringsmedel
(förutom lampolja till kedja och kassette)

Tills sand och grus är borta på ram och skärmar
Stryk väldigt försiktigt med väldigt fuktig mirakeltrasa
Skölj trasan ofta i en hink med varmt vatten

Tills ramen är ren
Stryk försiktigt med fuktig mirakeltrasa
Skölj trasan ofta i en hink med varmt vatten

Gör rent komponenterna.

Jag kör också med BT-sprutan. Funkar absolut! Ställbart munstycke för dusch/stråle. Med strålen får man bort de värsta kokorna och in mellan nabben i däcken. Trycket blir aldrig högt, så för lager och så bör det inte vara någon fara.

Sedan är jag inte så jämrans petnoga heller. Det är en MTB och kommer således bli smutsig igen. Bara så det inte faller torkad lera på golvet inne och att det inte sitter smet i växlar och kassett.

Jag ahr samma problem, det kan funka att svänga förbi en mack och använda deras luft/vatten skåp, iaf här finns varmvatten och skrapa med tvättsvamp på baksidan, blev hjälpligt rent, iaf till jag cyklade därifrån ;)

Westman skrev:
> Sån där noggrann rengöring efter varje tur är
> rätt överskattad.

Eftersom jag rengör efter varje tur så går det väldigt fort eftersom smutsen inte hunnit sätta sig ordentlig och det är sällan jag behöver ta särskilt stora delar av cykeln. Om smutsen torkar in behöver man ju skölja av ordentligt för att inte repa.

Så själv upplever jag att jag lägger ner mindre tid än många andra.

Jag gör som Road_Runner, med det undantaget att jag cyklar förbi macken ett par hundra meter bort och spolar bort den värsta skiten innan jag sänker den i badkaret.

I mitt hyreshus finns det kranar på yterväggen. De är till för vattning av rabatter och har gardenakoppling.
Jag har skaffat en stump gardenaslang, koppling, munstycke och ett kranvred som jag har med i ryggsäcken på mtb-turen. Tar någon minut att spola av barr och jord. Mycket smidigt.

/K

Vill man vara lite fräck så cykla efter avslutat pass in till en mack som har en GÖR DET SJÄLV HALL.
Spola av cykeln sen är det bara att cykla hem.

:-) /Ebbe

Använder också en åtta-liters tryckspruta men denna är från Jula, jag tror den kostade 199kr. Sen har Jula också dränkbar pump med slang o munstycke, det fina med denna är att den drivs via bilens cigg-uttag... Men i båda fallen måste du ju ha en bil till hands...

Jag använder mig av tvättstugan!
Vi har en vanlig trädgårdsslang där nere så när mamma tvättar så passar jag på att smita ner med cykeln :P

/ Jocke

earnstrom skrev:
> Jag kollade på tryck-sprutan på biltema. Den
> verkar anpassad för typ ogräs-gift eller
> liknande, med ett ganska litet flöde (6dl/min
> eller så). Funkar den verkligen att spola rent
> med?

Det fungerar, jag brukade använda den och en borste. Cykeln blev mycket ren och fin. Sedan brukar alltid jag torka den med trasa. Då försvinner den sista skiten. Den ger inte så mycket vattenvolym men trycket är ok. Eftersom det inte är så mycket vatten måste man hjälpa till med en borste ibland.

Säljes: Specialized Enduro -08 http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=44963

Passerar du någon kyrkogård på vägen hem? Där finns oftast vatten, slangstump och vattenkannor.
-Du har redan betalt för rätten att använda dem.

Om man är medlem i svenska kyrkan ja.....

Atlas skrev:
> Passerar du någon kyrkogård på vägen hem? Där
> finns oftast vatten, slangstump och vattenkannor.
>
> -Du har redan betalt för rätten att använda
> dem.

Man betalar begravningsavgift hela arbetslivet oavsett, det är en skattesats på ca 0,22%. Dessutom oavsett om man tänker jordsätta sig eller kremera sig och strö askan någon annanstans och är ointresserad av religiösa parker/monument. http://www.skatteverket.se/privat/s...=1&sv.search.query.allwords=begravningsavgift

Pengar man med gott samvete kan tvätta cykeln för. Givetvis får man ju vara lite smidig, det handlar ju inte om att bråka med kyrkogårdsbesökare utan om att tvätta cykel. Vattenstationerna brukar vara placerade bakom häckar i utkanten av kyrkogårdarna så det brukar inte vara ett problem att visa tillbörlig hänsyn.

Atlas skrev:
> Pengar man med gott samvete kan tvätta cykeln
> för. Givetvis får man ju vara lite smidig, det
> handlar ju inte om att bråka med
> kyrkogårdsbesökare utan om att tvätta cykel.
> Vattenstationerna brukar vara placerade bakom
> häckar i utkanten av kyrkogårdarna så det
> brukar inte vara ett problem att visa tillbörlig
> hänsyn.

+1

Nja,där går gränsen man bör respektera de som ligger där. :)

Hej jag bor i lägenhet och tvättar på OK GDS hall, det bästa det är gratis. Där finns det man det man behöver för vård.
Lycka till.
Gunnar

Jontas skrev:
> Hej!
>
> Köpte mig den dära trycksprutan från Biltema.
> Får prova den nu i veckan och se hur den funkar
> :)

Glöm inte diskborsten! ;)

Jag har turen att ha en sjö i närheten av min lägenhet, med en brygga som sällan är ockuperad av fiskare, slynglar eller annat löst icke-cyklande folk. Så där brukar jag doppa cykeln (ej på djupaste delen om jag skulle råka tappa cykeln) och då lossnar den mesta leran.

I mina två senaste lägenheter så kunde jag lätt dra en slang ut från tvättstugan och tvätta mha den.

Virusko skrev:
> Jontas skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hej!
> >
> > Köpte mig den dära trycksprutan från
> Biltema.
> > Får prova den nu i veckan och se hur den
> funkar
> > :)
>
>
> Glöm inte diskborsten! ;)

Haj!

Blir att införskaffa det samt en ny tvättsvamp :)

Manuell biltvätt funkar perekt. Bara ta högtryck och spola av. Gäller att inte spola rakt in i lager. En polett (10kr) räcker. Iofs cyklar man riktigt ofta blir det en slant per år...

Hade samma problem som du upplever. Köpte mig en portabel tvätt med tillhörande batteri. Inget man tvättar bilen med men till cykeln fungerar det utmärkt. Bara ställa ut den på gården och köra.

/Lebbet

Min fru är ganska pedantiskt lagd, och har ett öga för detaljer. Tror ni hon märker något?

Edit, ser nu att det kom lite lerstänk i taket när jag spolade, kommer inte att göra om det igen iallafall..
Ska bli spännande att höra reaktionen, även om det är noga städat..

Bilagor

• DSC_0365.JPG
    DSC_0365.JPG
    63 KB · Besök: 299
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp