tvätta cykelbyxa varmare än 30 grader?

abbe

Ny medlem
Har ett par relativt nyinköpta cykelbyxor (tights med hängslen) från GORE som enligt tvättanvisningarna endast får tvättas i högst 30 grader. Kan detta verkligen stämma? Vad skulle kunna hända om jag tvättar i tex 60 grader?

Ofta sätter man ju rätt låga temperaturer på nya kläder (tex 40 grader på kalsonger i lycramaterial) men det brukar jag högaktningsfullt skita i och köra på 60 grader om det behövs. Bakterier och annat försvinner ju inte efter en 40 graders tvätt.

Vad tvättar ni andra era cykelbyxor i för temp?

Tvättar alltid cykelbyxor i 40 grader även om det står 30 på de. Fungerat utmärkt med alla par än så länge.

Man misstänker ju att dom borde klara 60 grader eftersom alla andra syntetträningskläder jag har gör det. Det enda jag funderar på är ju "blöjan" som tydligen har någon "antibakteriell" sammansättning (vad nu det betyder?).

Bara 40 eller 60 grader verkar funka då? Inget fintvättsprogram heller? Jag tänkte närmast på centrifugering? Inga speciella tvättmedel? (Har sett att det säljs såna speciella till cykelbyxor men spontant känns det lite hokus pokus ärligt talat. Vad kan skillnaden egentligen vara?)

Både 40 o 60 funkar fint.

Torktumling likaså.
Kört med Assos byxor många år nu.

För mig är det inte tvättningen som dödar byxorna utan slitaget mot sadeln/röven.
Det som så fint kallas "gelinlägg" i produktbladet brukar ge upp efter en knapp säsong och då syns slitaget som ett sadelformat märke i brallan.
Gelinlägget är för övrigt skumplast - klipp itu gamla byxor får ni se :)

På långturer och vid blöta brukar jag dessutom använda byxfettet från Assos eller liknade produkt, det känns betydligt trevligare att tvätta rent i högre temp.

Till tröja/byxor använder jag samma tvättmedel till som mina "civila" kläder.

cykeljackor/byxor som ska vara vind och eller vattentäta tvättas med specialtvättmedel, det gör stor skillnad där!

Senast redigerad av en moderator:
Att använda tvättpåse brukar spara passformen både på byxor och tröjor, tycker att Assos flytande med sydtyrolsk parfymering funkar kanon men dyrt som f-- är det.

Av alla byxor jag tvättat de senaste åren har Assos gett mest cyklad kilometer per betald krona. Man får vad man betalar för känns det som.

Alla mina cykelplagg åker i normal 60°C-tvätt med normalt tvättmedel. Inget sköljmedel dock, men det beror på att vi inte använder sköljmedel.

En del tryck och annat ditklistrat lossnar men själva plaggen gnäller inte.

Finns det ingen risk att brallorna exploderar då? Ingen av er har väl vågat sig på 90 grader kan jag tro...

risken med för hög värme är att lycran kan krympa och att den mister sin elasticitet..
har krympt ett par långa tights i torktummlare då jag missade storleken och fick hem xxxl, är 1.72 ^_^

the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Alla mina cykelplagg åker i normal 60°C-tvätt
> med normalt tvättmedel. Inget sköljmedel dock,

+1 på det, speciellt när det gäller byxorna, man vill ju gärna att eventuella rumpbakterier försvinner vilket som inte alltid gör i 40° har jag läst någonstans. Om det stämmer eller inte vet jag inte men jag vill gärna att allt blir rent. Kläderna har inte (än så länge) mått illa av det.

Öijer skrev:
> Finns det ingen risk att brallorna exploderar då?
> Ingen av er har väl vågat sig på 90 grader kan
> jag tro...

Jag råkade tvätta ett par Shimano Lobster-handskar i 90 grader. Skinnet försvann.

har alltid tvättat mina i 30grader helst handtvätt
ska ha att göra med elasticiteten och sömmar osv.
så har aldrig vågat köra mer än 30/handtvätt
men nu vet jag att det går att köra varmare

I allmänhet har man väldigt mycket mer bakterier på händerna än vad man har på rumpan. Hur tvättar ni era handskar?

Gore är det märke som jag har haft allra sämst resultat med vid tvätt över 40 grader. Nästan alla andra märken klarar mer än 40 men Gore ser ut som en kasse skit rätt så omgående.

Stalle

Visst är det så att man eventuellt kan ha fler bakterier på händerna är i arslet men det är vilken typ av bakterier som är aktuellt.

Bakterier från tarmen och kanske då även från ljumskarna och den regionen frodas ju så klar mer i en varm och svettig miljö än vad som sker i ett par handskar. Men genom att tvätta dom i maskin innan det torkar in och hinner börja växa gör nog att 40 grader mycket väl räcker. Annars är det ju klorhexidinsprit som gäller och det mår ju inte brallorna ngt vidare av.
Men vad vill man ha bort lukten eller räddslan för en ev smitta?
Lukten går ju bort av 40 grader och inf verkar osannolik

men om man sköljer ur brallorna i varmt vatten direkt efter turen, kanske man får bort bakterierna sedna så duschar man ju på det annars har jag bara bokningssystem på tvättstugan, så det blir svårt att slänga in de i maksin då

JT skrev:
> I allmänhet har man väldigt mycket mer bakterier
> på händerna än vad man har på rumpan. Hur
> tvättar ni era handskar?

Mina går i samma maskin som dom andra sakerna, dvs i 60 maskinen.

Johan A skrev:

> +1 på det, speciellt när det gäller byxorna,
> man vill ju gärna att eventuella rumpbakterier
> försvinner vilket som inte alltid gör i 40° har
> jag läst någonstans. Om det stämmer eller inte
> vet jag inte men jag vill gärna att allt blir
> rent. Kläderna har inte (än så länge) mått
> illa av det.

Appråpå rumpbakterier. Du är ju näck i brallan, sen tar du av dem och tvättar dem så att bakterierna från din rumpa inte ska hamna i.....vadå, du är ju näck nästa ggn också, samma rumpa...eller har du dem i ansiktet imellan passen?

Kan dina rumpbakterier härskna och infektera de andra rumpbakterierna?

Bara en tanke....
Jag kör 40 grader efter träning, min röv har inte ramlat av ännu, trots mix av gamla och nya rumpbakterier. Är mest rädd för krympning vid högre temperatur.

Axel, bra tanke. Struntar nog i att tvätta dom alls. Och kallingarna med, dom ska ju ändå bara omfamna samma rumpa nästa gång dom används. ;o)
Skämt åsido så har jag läst att underkläder bör tvättas i 60 grader av någon bakteriell anledning. Var jag läste det kommer jag inte ihåg men cykelbyxor går under samma kategori för mig, därav valet av temp. Det blir säkert lika rent i 40 grader, ingen aning men mina kläder verkar inte slitas av 60 grader så jag fortsätter.

Edit: glömde smileyn

Senast redigerad av en moderator:
Mina cykelbyxor har åkt med i både 40 och 60 grader. Det jag märkt är att den där silikongummiranden längst ner i benen delvis luckras upp och försvinner i värmen. Nu är randen inte livsviktig, men det är skönt när byxbenen inte rullar upp sig. Det är det enda direkta jag sett som tvätt i varmt vatten gör med dem.

Har ett par som är rejält urtvättade så gummit längst ner har lossnat men om man stryker på silikon(biltema a 3990) istället så sitter dom på plats

Annars kan man ju köra med huggies dry nites, det är the shit har jag hört

geologen skrev:
> Mina cykelbyxor har åkt med i både 40 och 60
> grader. Det jag märkt är att den där
> silikongummiranden längst ner i benen delvis
> luckras upp och försvinner i värmen. Nu är
> randen inte livsviktig, men det är skönt när
> byxbenen inte rullar upp sig. Det är det enda
> direkta jag sett som tvätt i varmt vatten gör
> med dem.

Bilagor

• thumbup.gif
    thumbup.gif
    139 bytes · Besök: 85
Jag separat tvättar alla träningskläder i 40 grader syntettvätt med Assos tvättmedel. Det fungerar fint och kläderna luktar inte gammal svett.

Säga vad man vill om Assos tvättmedlet men dölja svettlukt är det bra på.

/Jerka

Johan A skrev:
> JT skrev:
> --------------------------------------------------
> > Hur tvättar ni era handskar?
>
> Mina går i samma maskin som dom andra sakerna, dvs i 60 maskinen.

+60°C.

Jag separerar all tvätt (dvs. såväl vardags-, säng- som träningskläder) i tre kategorier: Ljus, mörk/färgad och handtvätt. I den senare kategorin finns bara sambons stickade tröjor. Resten åker i 60°C utan sköljmedel.

Jag kör vittvätt med vittvättmedel separat, i 40°C. Sen färgat i två maskiner, 60°C och 40°C. För det mesta åker träningskläderna i 40-maskinen.

Jag kör, mörkt 40, ljust 40 och blandat 60. Alla underkläder, handdukar, sängkläder, jobbkläder får tåla 60. Träningskläderna får åka med i 60 någongång ibland. Vardagskläder smutsar man ju knappt ner såhär i det moderna samhället. Dom behöver väl i princip bara sköljas ur lite. Jag brukar köra snabbtvätt men dubbla sköljningar. Torktumling däremot ska man nog vara lite försiktig med. Jag körde ett madrasskydd en gång och det blev helt smält och trasigt i torktumlaren.

En lite annan fråga. Hur fungerar det med kemtvätt? Är det någon idé att lämna in finkläder för tvätt? Har dom skonsammare tvättmetoder? Behålls färger och passform bättre? Då menar jag givetvis kläder som tål vattentvätt. Annars har man ju inte så mycket val =P

Anders H skrev:
> Kung Stalle skrev:
> > Stalle
>
>
> Varför olla ekrarna?

Stiff nipples you see

Som bekant blir ju (främst?) Assosbyxor genomskinliga med tiden. Finns det någon som märkt att det finns något samband mellan hur, och med vad, man tvättar dessa och genomskinligheten?

Jag kan slå vad om att om man klagar till Assos kommer deras första fråga vara "Vad har du använt för tvättmedel?"

bsandborgh skrev:
> Som bekant blir ju (främst?) Assosbyxor
> genomskinliga med tiden. Finns det någon som
> märkt att det finns något samband mellan hur,
> och med vad, man tvättar dessa och
> genomskinligheten?
>
> Jag kan slå vad om att om man klagar till Assos
> kommer deras första fråga vara "Vad har du
> använt för tvättmedel?"

När de borde fråga "har byxan använts av en gubbe på 50+ vårar som inte gillar att duscha"..

Varför göra det så komplicerat? Vi har tre tvättkorgar, en för vitt, en för blandat och en för svart. Allt körs i 40 grader med centrifugering, sen in i "extra dry"-programmet i torktumlaren.
Dom kläder som inte klarar behandlingen sorteras Darwinistiskt ut. Är det lite tvätt, körs blandat och svart tillsammans.
Livet är för kort för att tramsa med tvätt...

Det finns ett sätt till att minimera tiden med tvätt. Släng alla strumpor och köp 50 nya exakt likadana. Du behöver aldrig sortera dem igen.

Johan A skrev:
> Tre tvättkorgar känns hyfsat komplicerat...

Inte min idé, något får man göra avkall på för husfriden :-)

Träningskläder tvättar jag separat i 30 grader med lite lite tvättsåpa och ättika som sköljmedel. Funkar kalasbra

abbe skrev:
> Man misstänker ju att dom borde klara 60 grader
> eftersom alla andra syntetträningskläder jag har
> gör det. Det enda jag funderar på är ju
> "blöjan" som tydligen har någon "antibakteriell"
> sammansättning (vad nu det betyder?).

Att de har en antibakteriell sammansättning betyder att man tillsatt ett biocidämne som dödar bakterier. Ett gift, med andra ord. I kläder är det ofta silver eller triklosan. Fler och fler företag (framför allt i Sverige) slutar att tillverka/sälja såna kläder, då det dels är ganska verkningslöst eftersom att man på 10 tvättar tvättat bort allt och dels för att det inte är bra för miljön att hälla ut giftiga ämnen med tvättvattnet.

Johan A skrev:
> the_TnT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Alla mina cykelplagg åker i normal
> 60°C-tvätt
> > med normalt tvättmedel. Inget sköljmedel
> dock,
>
> +1 på det, speciellt när det gäller byxorna,
> man vill ju gärna att eventuella rumpbakterier
> försvinner vilket som inte alltid gör i 40° har
> jag läst någonstans. Om det stämmer eller inte
> vet jag inte men jag vill gärna att allt blir
> rent. Kläderna har inte (än så länge) mått
> illa av det.

Bakterier trivs finemang i upp till 50°. 37° är optimalt för många sorter. Att då tvätta i 40° säger sig själv inte är optimalt om man vill döda dessa bakterier. Vad gäller livsmedel så är området 8-60° det man ska hålla sig ifrån för att inte riskera att odla bakterier.

Just rumpan är nog inte så mottaglig för bakterier. Så länge man inte har några öppna sår så borde bakteriemängden i ens bibs vara rätt ointressant. I teorin kanske man kan få urinvägsinfektion, men jag tvivlar på att det händer i verkligheten. Värre är väl att kläderna luktar illa.

Jag tvättar alla träningskläder i 60°. Eftersom att de ändå slits så märker jag ju vilka som inte klarar av 60°, och då köper jag inte dessa igen. Hittills har jag ratat ett par Gore-handskar som tappade formen.

arnehavre skrev:
> Varför göra det så komplicerat? Vi har tre
> tvättkorgar, en för vitt, en för blandat och en
> för svart. Allt körs i 40 grader med
> centrifugering, sen in i "extra dry"-programmet i
> torktumlaren.
> Dom kläder som inte klarar behandlingen sorteras
> Darwinistiskt ut. Är det lite tvätt, körs
> blandat och svart tillsammans.
> Livet är för kort för att tramsa med tvätt...

Om begrepp Darwinisism är applicerbart på ens tvätt är det nog läge att höja temperaturen lite.

KentS skrev:
> Alla cykelkläder måste ju rimligen tåla minst
> 37 graders värme.

Troligtvis, men de blir knappast 37 grader när du använder dem, inte ens de plagg du har direkt mot huden. Om du inte cyklar när yttertemperaturen börjar gå över 37...

Tillbaka
Topp