Tvätta hydrauliska skrivbromsar?

Gurra D

Medlem
idag när jag var ute med cykeln på första dan på länge det inte var så blött så tog inte mina bromsar alls. så flera gånger under turen ramlade jag när jag körde på bakhjulet och bromsen inte tog XD.

har detta o göra med att jag bara inte kört så mycket, är det något som går över? Eller ska jag göra något åt bromsarna.

"shimano sis bh 59" lr nåt sånt står det på kabeln på bromsen och jag vet itne, cykeln kostade ju för mycket för mej men jag vet itne, det kanske ändå är skit för att vara oljeskivbromsar.

tvätt av klossar nämns i läsvärt men när det är olja kan jag inte ta loss klossarna för då åker oljan ur, sa de i affären. tvätta/koka skivan? det är ju knappast som om man ser något på den men kanske behövs ändå.

Man tänker sej att man ska kunna bromsa som man vill men skivan bara glider.

Gurra D skrev:
-------------------------------------------------------
...
> tvätt av klossar nämns i läsvärt men när det
> är olja kan jag inte ta loss klossarna för då
> åker oljan ur, sa de i affären.

Hahahahaha. Byt affär!

Klart att du kan ta loss klossarna utan att oljan rinner ut. Det sitter en kolv bakom och den är tätad mot oket.

Lär ju inte finnas en enda broms där du inte kan ta bort klossarna utan att söla ner allt med olja? o_O Vore rena ekonomiska självmordet för en firma att utveckla en sådan ju! :D

what? vad menar du med det egentligen? jag litar ju på er vad ni än skriver eftersom jag inte kan nåt själv!!!

eller föreslår ni att jag går ner och petar loss bromsklossarna i på matsalsgolvet och kladdar ner en massa?

Gurra D skrev:
> what? vad menar du med det egentligen? jag litar
> ju på er vad ni än skriver eftersom jag inte kan
> nåt själv!!!
>

Jag förstår inte riktigt vilket svar du syftar på, men alla svar hittills har väl gått ut på att du kan ta bort klossarna utan att oljan rinner ut. Där kan jag bara hålla med, något annat skulle vara ytterst märkligt.

Jag vet inte hur man tar bort klossarna på den aktuella modellen, men det går säkert att lista ut, antingen på forumet eller på tillverkarens hemsida. Om man tar bort klossarna på fel sätt (dvs. inte tar bort klossarna utan gör något helt annat med bromsen) så kan naturligtvis oljan i vissa fall hitta ut...

jag behöver ju fortfarande hjälp, grebellems inlägg fattar jag itne ens för det är för många inte/utan. kan man ta loss bromsklossarna lr inte? kan man göra detta UTAN att något förstörs?

och isåfall hur.

och varför tar de dåligt från första början?

de (sportson) kan ju fan inte säga till mej något när ni säger något annat? eller vem ska jag lita på då?

skulle det vara fett på skivan/klossarna, och vad ska jag ta mej till då? Det stod i läsvärt att man kunde koka altsammans för att få bort fettet men det borde väl hjälpa med typ tvättmedel lr tvål också för att å bort smuts. jag förstår itne heller namnet på bromsen, på Cubes sida står det bara shimano deore och ingen av dem på shimanos sida ser ut som de jag har.

hjälp!

OskarH skrev:
> Tvätta med Bräkleen
> Det är en rengöringspray som man kan köpa på
> clas olsson, jula och de flesta mackar.

Gör som jag sa, det är en bra början.

Köp lite kemiskt ren bensin så länge och prova med det, det löser olja och fett. Finns att köpa på många livsmedelsbutiker.

Utan att se bromsarna så är det svårt att säga varför de inte tar, men så länge som beläggen trycks mot skivan när man bromsar så är det ju alltså för dålig friktion mellan klossar/skiva. En vanlig orsak till det är i sin tur olja/fett på beläggen.

Gå till sportson så får du iaf nått gjort. För du verkar ju jäklarns oförmögen att göra nått åt dina bromsar själv.
Här kommer vi med förslag på lösningar, och det enda du gör är att fråga samma sak om och om igen "är det det som är felet då?".

En bra början är att tvätta skivorna med bräkleen, t-röd eller kemiskt ren bensin. Om problemet kvarstår så ska du ta en bild på din broms och lägg upp här så kan du få bättre hjälp.

Sorry om jag är lite grinig, jag har ätit för få pepparkakor idag :)

Har du möjlighet att lägga upp en bild på bromsarna?

Du kan ta ut klossarna/beläggen utan att sabba bromsarna, med all säkerhet. tillvägagångssättet är rätt olika från broms till broms, varför vi vill se en bild.

Beläggen funkar lite som en tvättsvamp, de suger åt sig olja om det kommer på dem, så de går inte att tvätta. du måste få olja att koka/ångas ur beläggen. antingen kan du köra dem på gallret i ugnen på max värme, eller blås på dem med varmluftpistol. när det börjar ryka om dem vet du att det fanns bromsvätska eller nån annan skit i dem, fortsätt då tills det slutar ryka.

Skivan kan du tvätta med lite vad som helst, så länge det löser olja och liknande vätskor. exempel som fungerar är diskmedel, fönsterputs, t-röd (inte optimalt då det lämnar lite hinna). Bräkleen som nämnts tidigare är bra skit, men inte alltid man har det hemma.

när du väl tvättat å grillat grejerna gäller följande: TA INTE I SKIVANS ELLER BELÄGGENS ANLÄGGNINGSYTA MED FINGRARNA!!! dina händer är flottiga, äckliga and what not. montera ihop skiten och kör, tar de fortfarande inte kan det vara dags för luftning av bromsarna.

Lycka till!

RÖR DOM INTE DOM KOMMER EXPLODERA OCH KATTUNGAR DÖ!

Köp nya bromsar.

Eller, alla svar har redan getts. Gör om gör rätt.
1. Bräkleen.
1,5: Stek beläggen. Dvs. släng dom med bromsytan uppåt på en spisplatta och värm dom tills det slutar ryka.. typ. Tvätta med bräkleen.
2. Nya belägg och tvätta skivan i bräkleen igen.
3... den här punkten involverar oskuldsblod och annat spännande. Vi tar den när inget annat funkar.

Mina erfarenheter:

1. Om det kommit någon form av olja på brombeläggen så är det bara att slänga beläggen.

2. Bromsskivorna tvättas bäst med vatten (vattenslang). Om det kommit oljebaserad smuts på skivorna kan man ta till tvättsvamp med diskmedel. Alla former av lösningsmedel, hur torra de än är, försämrar läget.

3. När man tvättar cykeln så gör det från vänster. Spruta inte vatten från höger dvs genom kedja/kassett mot skivorna.

4. BBB har, tro det eller ej, bra belägg.

sådär, nu skruva jag upp lite för mycket så det börja allt rinna ur den, men skit samma för det verkar ha varit en liten mängd.

men man akn se en sorts sprint genom skiten som man typ måste böja upp för att få bort beläggen, så ska jag göra det nu?

Bilagor

• PICT0002.JPG
    PICT0002.JPG
    133 KB · Besök: 46
Om det kommit olja ur bromsen så har det garanterat också kommit in luft, om än endast 1ml så är det nog för att bromsen ska bli svampig ock inte ta.

Se det från den ljusa sidan, nu får du lära dig att lufta bromsar också! ;)

Fixa en bild från sidan så är det lite lättare att se vad det är för broms, jag kan iaf inte identifiera den uppifrån..

Shimano OEM broms, påminner om m485 men har inte den vita dekalen på sidan av oket. Så säger mina ögon iaf.

Lufta shimanobromsar är jättelätt och ganska kul, så gör det om du känner att du kan. Om inte så låter du någon annan att ta hand om det.

Har jag förutfattade meningar och helt fel, om jag tror att vissa personer inte kan utföra ens väldigt enkla reparationer bara efter att läst några få inlägg och frågor av dem?

du har helt rätt min vän. men vafan, nån gång får ju va den första man pillar på cykeln.

då blir det till att lämna in den på sportson imorrn, men tills dess kan ni ju hjälpa mej med hur man gör :)

jag skruvade isär hela skiten och det var väl ganska uppenbart vad som skulle hända egentligen, men nåt måste jag ju göra då bromsen itne tar.

antar man bara ska ta ur sprinten men vet ej om jag får tillbaks den ändå så.

nej, jag tog isär allt, men dock såpass lite att jag bara skymtade oljan i skarven innan jag ångrade mej :P

det går fortfarande att bromsa men antar det itne är så bra.

Gurra D skrev:

> jag skruvade isär hela skiten och det var väl
> ganska uppenbart vad som skulle hända egentligen,
> men nåt måste jag ju göra då bromsen itne tar.
>
>
> antar man bara ska ta ur sprinten men vet ej om
> jag får tillbaks den ändå så.

Jaha, åhfan. Då var det inte så konstigt att det kom ut olja.
Beläggen tar man ut precis som du trodde, genom att ta bort sprinten.

När du lämnar in hojen, kolla om du kan få se hur dom gör. Man lär sig riktigt mycket på det sättet. Och är mecken snäll och låter dig vara med så är det ett bra sätt att tacka fikabröd, alltid uppskattat :)

He he, jag tror att killarna på Sportson hade fullständig koll på läget när de med djupt allvar förklarade att det inte gick att plocka bort klossarna... ;)

Allvarligt, man måste börja lära sig någonstans, men om du nu ändå frågar om råd här på forumet, varför börja försöka skruva hej vilt på ett till synes helt slumpartat sätt, och inte först pröva de enkla, snabba och ofarliga tips som folk gett dig?

för jag tror itne det sitter nån smuts på skivan, och som det såg ut så skulel ajg itne få upp sprinten utan att göra sönder den ändå :)

men jag är tacksam för ert tålamod ska ni veta

Sprinten är ju en vanlig saxsprint, som du enkelt kan få ut genom att klämma ihop "benen" som sticker ut till vänster på bilden. Sen när du sätter tillbaka den så bockar du bara ut benen igen.

Ska man vara riktigt renlärig så ska man egentligen inte återanvända samma sprint igen, men det är knappast nån fara i det här fallet.

Exakt hur hade du tänkt dig att få loss klossarna utan att ta bort sprinten? Känns väldigt planlöst och riskfyllt att börja skruva på andra skruvar istället.

Mårten: +2

Mårten skrev:
> Jikes.
>
> RTFM!

Rolling on The Floor Mastrubating?

Jäkligt kul tråd annars =)
Friskt kopplat, hälften brunnet liksom. Me like! Det behöver inte alltid vara nödvändigt att meka, det kan vara för att det är skoj också. Det är när skiten skall sättas ihop igen som krånglet börjar...

Gurra, ang sprinten behöver du inte oroa dig. Den är enbart till för att hålla sakerna på plats när det skakar och lever om. Sprinten tar ingen last och kan därför ersättas med lite vad-som-helst ifall du skulle fippla till det när du tar bort den.

Mitt råd för den här gången är att köpa en helt ny broms på en web-shop i Tyskland för det blir faktiskt mycket billigare än att lämna in bromsen för reparation. Sen monterar du den nya bromsen och har den gamla att övningsmeka på.

Jag tycker inte du skall lämna in den! Nu har du ju redan tagit första steget i mekandet. :)

Ta en lämplig luftningsguide på shimanobroms (de fungerar väl ungefär likadant?), stek beläggen efter dagens tema ( http://happymtb.org/forum/read.php/1/998795 ) och tvätta bromskivan med lite diskmedel så har du sparat lite pengar och lärt dig något nyttigt. :p

hur många är det som cyklar mountainbike mitt på västergötaslätten egentligen? känner ingen annan med liknande cykel.

men ringde till dem på sportson och de sa att nåra av shimanos sånna skivbromsar var skit från början så ska nog köpa nya/låta dem fixa det.

SBS ;)

men för att vara lite hjälpsam:
tag av hjulet.

kläm ihop sprinten vid 1
drag ur sprinten vid 2
tag ur beläggen vid 3
tag med beläggen till cykelbutiken och köp nya likadana, kasta de gamla.
sätt i nya omvänt vid 3
sätt i sprinten omvänt vid 2
dela på sprintbenen omvänt vid 1

Tvätta skivan med diskmedel, skölj noggrant.

montera hjulet.

rör ej de "förbudsmarkerade" skruvarna.
"förbudsmarkerade skruven märkt (4) är för luftning, verkar vara lite över din mek-kapacitet för närvarande. Är bromsarna svampiga tycker jag att du skall be en cykelmek om hjälp. De behöver isåfall luftas.

Var är skruven i grönt på bilden? Utan den skall du inte cykla med hojjen.

PICT0002.JPG ht=544

lycka till.

Om det är 485-bromsen så skall man kunna få den åtgärdad i butik gratis förutsatt att man har kvittot. En stor andel av de bromsarna har en liten oljerest som förstör beläggen, så man får nya av sin handlare och de gör rent allt.

Den garantin ryker all världens väg om det är så att du lösgör okhalvorna eller liknande, låt din cykelhandlare fixa det där.

Preacher skrev:
> Om det är 485-bromsen så skall man kunna få den
> åtgärdad i butik gratis förutsatt att man har
> kvittot. En stor andel av de bromsarna har en
> liten oljerest som förstör beläggen, så man
> får nya av sin handlare och de gör rent allt.
>
> Den garantin ryker all världens väg om det är
> så att du lösgör okhalvorna eller liknande,
> låt din cykelhandlare fixa det där.

Precis, varje handlare bör ha fått en kasse med nya belägg från Shimano, så de bör de ha bytt redan innan du köpte cykeln. För de skriker som fan med de oljiga orginalbeläggen.
Men tycker de verkar konstigt att de inte tar alls, problemet brukar mest vara ljudet :-)
De borde även ha märkt i affären att bromsarna inte tog riktigt när
de sålde cykeln!

Och det här:

"men ringde till dem på sportson och de sa att nåra av shimanos sånna skivbromsar var skit från början så ska nog köpa nya/låta dem fixa det."

Det är ju riktigt skrämmande, eftersom de nu vet att de är skit från början så ska de ju ha åtgärdat problemet innan du ens fick cykeln med dig hem. Och du ska absolut inte köpa nått nytt, utan de ska butiken fixa. Lite dumt dock att du skruvat isär så olja har försvunnit, nu finns risken att du får betala för en luftning. Men du borde kunna få det gjort gratis också.

Vilken sportsonbutik var det? Du kanske kan gå till någon annan som kan och då det gjort där?

Tack för hjälpen, var inne i butiken idag med cykeln och de bytte beläggen men tog 200 spänn för arbetet :/ Fast de fixade den medans jag var där och så fick jag köpt lite lysen till cykeln med.

var ute en sväng med den nu och det har aldrig bromsat som idag o jag kunde göra stoppie med ett finger :)

Av detta lär vi oss bl a följande.
Har man köpt ny cykel och det blir fel av något slag. Gå tillbaks till shopen FÖRST. Meka därefter själv. Något ska de väl göra för oss dödliga i shoparna eller varför löper vi annrs cykel där?!?

Kul att du kan bromsa nu igen! Ut i skogen så det ryker.
/Magnus

Preacher skrev:
> Om det är 485-bromsen så skall man kunna få den
> åtgärdad i butik gratis förutsatt att man har
> kvittot. En stor andel av de bromsarna har en
> liten oljerest som förstör beläggen, så man
> får nya av sin handlare och de gör rent allt.
>
> Den garantin ryker all världens väg om det är
> så att du lösgör okhalvorna eller liknande,
> låt din cykelhandlare fixa det där.
Har själv beställt såna där shimano BR-m485 precis på nätet. Vad ska jag göra om mina går sönder? beställde från CRC.

Tillbaka
Topp