Tvätta löparskor / träningsskor / cykelskor

Kentabike

Medlem
Hej :-)

Är Ny-medlem här så är verkligen nyfiken att
få höra om proffesionella råd hur ni rengör era löparskor ?
Eller överlag sportskor som kan bli hur smutsiga som helst
och stinka riktigt illa. Men först så vill jag veta vad ni tycker
om min tankar kring att tvätta sportskor / springskor

Jag har flera par 8 st av Brooks Löparskor eller Terrängskor
Som har en tunn slitsula som slitits ner på kort tid så skon tar in kan ta in vatten
i sin tjocka svampiga sula på samtliga skor och att limmet släpper efter en tid
De är smutsiga idag iaf fast torra

Har köpt allt för att kunna laga dessa skor
Alltifrån yttersulor, lim, tyglappar, läder mm

Men nu vill jag verkligen göra en grovrengöring
och sköljning av skona så de är verkligem smuts och luktfria
och kemikaliespår fria

Handtvätta skona =

Först torr-rengöra så mycket som möjligt
Dvs att skona är torra men man borstar med mjuk borste
, tandborsten eller svamp, diskborste för att få bort så mycket
löst damm, sand smuts som möjligt

Min idé sen är att fylla en balja med vatten med rätt
mängd vatten med rätt temperatur ev på vattnet ?
Och sen är frågan hur jag ska dosera vattnet för att skrubba skona
och skölja under rinnande vatten ?

Dom rengöringsprodukter och kemikalier jag har att använda mig av är =

* Vanlig handtvål
* Diskmedel
* Bikarbonat
* Ättika
* Bakpulver
* Tvättmedel skonsamt sådant
* Såpa
* Vanish Oxy action

Fråga =

Mina frågor är alltså hur jag ska dosera tvättvattnet jag ska använda mig av
Och om vissa produkter av ovan nämnda, ska få verka innan på skona som en halvblöt pasta
eller som separat kemikalie ?

Jag har sen för avsikt att köra sköljprogrammet (bara)
på tvättmaskinen i tvättpåse efter jag tvättat och handsköljt
alla skona

Jag vill bli av med så mycket tvättmedel, kemikalier som möjligt innan jag
utför reperationer på samtliga skor med lim osv så därför väljer jag att
skölja dom i tvättmaskin utan nån temperatur ev på vattnet om det är det bästa

Är mycket tacksam för goda råd

Mvh K

Jag tvättar mina skor i påse i maskin på fintvättsprogrammet om de är så smutsiga att det behövs. Med helt vanligt tvättmedel i ganska låg dos. Det dödar dem inte märkbart. Det som verkligen sliter är att de torkar långsamt, så skotork både efter att de blivit fuktiga/blöta och efter tvätt gör stor skillnad för hur länge de håller och hur sunkiga de blir.

Jag tvättar mina skor i tvättmaskinen, väljer ett mjukaste program (låga varv, låg temperatur 30°C, kortare tid).
Brukar stoppa dem i med någon trasa för att minska mullrandet; en tygpåse vore också bra.
Sporttvättmedel och vanligtvis inget sköljmedel.

Är skorna för leriga spolar jag dem med vattenslang innan tvätten. Oftast räcker det så jag faktiskt ångrar mig och senarelägger maskintvätten.
Luktar de för dåligt får jag marinera dem i sporttvättmedlet ett tag före maskintvätt.

Att torka dem med skotork (i vinter) eller ställa upp under solen (i sommar) är givet.

Har kört både handtvätt och maskintvätt. Alltid med innersulorna urtagna. Vid maskintvätt så lindar jag in skorna i handdukar och stoppar de sen i tvättpåse. Kör ett snällt program. Vid handtvätt fyller jag tvättbaljan med så mycket vatten att skorna täcks och i med lite tvättmedel. Gnugga runt med händerna. Töm ut tvättvattnet och kör samma procedur med bara vatten några gånger för att skölja rent. Om skorna luktar kattpiss, så kan de få ligga och marinera i ättiksvatten ett tag innan sista sköljningarna. Torkar med tidningspapper i och byter tidningspapper några gånger. Blöta skor måste alltid torkas snabbt för att inte börja lukta.
Om dina sulor slits så snabbt, så skulle jag enbart använda dem som tävlingsskor och ha några mer robusta för träning.

Hej för att svara på alla inlägg hittills och bra tips

Handtvätt i maskin och fintvätt i maskin har jag aldrig lyckats med att få skona rena bakteriellt iaf
De luktar skumt och de sköljs inte ordentligt känns det som. Men det är ju bara köra extrasköljningar
Men aldrig använt oxyaction heller som ska fungera precis som vinäger, ättika bakpulver och bikarbonat och decinficerande har jag läst det till som vissa egenskaper ?? Dvs att blanda tvättmedel med oxyaction i facket kanske funkar bättre för skorna ?

1. Ivf så kanske felet jag gör är att jag inte torkar dom snabbt med typ värmefläkt osv så därför luktar de inte tvättade efteråt. Tack för det tipset

Sen sägs det att vissa skor inte tål maskintvätt men det kvittar ju för Brooks skor för de ska väl tåla nåt program 2. men tänker mig ändå att det är bra att skrubba in medel först och skrubba och skölja och sen tvätta sen och skölja och sen centrifugera i maskinen. 3. Förstår egentligen inte varför man inte vill iaf skölja av skona i maskinen (om man handtvättar) och sen centrifugera för att dra ur vattnet när man handtvättat dom ? Finns inga officeiella tips om det. Måste ju vara den optimala sköljningen för att få veck kemikalier ochså för dina fötters skull men ochså för att reparera skona med special lim som kanske reagera lite på främmande kemikalier som redan finns i skona kvar ifrån tvättningen så limmet inte fäster lika bra pga en kemisk reaktion

Cykelskor är ju nåt helt annat liksom i material men ska jag vara ärlig så använder jag mest bara brooks som promenad skor vardagsskor, ej löparskor .. De har ljuvlig dämpning

Har kört både handtvätt och maskintvätt. Alltid med innersulorna urtagna. Vid maskintvätt så lindar jag in skorna i handdukar och stoppar de sen i tvättpåse. Kör ett snällt program. Vid handtvätt fyller jag tvättbaljan med så mycket vatten att skorna täcks och i med lite tvättmedel. Gnugga runt med händerna. Töm ut tvättvattnet och kör samma procedur med bara vatten några gånger för att skölja rent. Om skorna luktar kattpiss, så kan de få ligga och marinera i ättiksvatten ett tag innan sista sköljningarna. Torkar med tidningspapper i och byter tidningspapper några gånger. Blöta skor måste alltid torkas snabbt för att inte börja lukta.
Om dina sulor slits så snabbt, så skulle jag enbart använda dem som tävlingsskor och ha några mer robusta för träning.
Jo precis, men varför inte fylla en balja med xx liter vatten med utblandat tvättmedel (rätt dos) etc valfritt tillfört i tvättvattnet så det löses upp. och sen arbeta med skona i diskhon eller vasken ? Då använder du tex en tvättsvamp som suger upp vattnet med plasthandskar och applicerar det på skona så medlet sugs upp av skona liksom och skrubba det löddrigt ? och sen skölja med rinnande vatten ? Då slipper du ju smutsa ner tvättvattnet ? Detta med att marinera sägs oxyacttion ochså klara av för att döda bakterier

Hur stor dos kan man tänkas behöva av tvättmedel till tex en liter vatten för handtvätt av skor
Vid handtvätt av plagg kläder så är det ju volymen eller liter eller vikt av kläder som avgör hur mycket
tvättmedel du ska ha till mängd vatten volym

kört barnens fotbollsskor och mina cykelskor i diskmaskinen på snabbprogrammed gott resultat, både med och utan diskmedel. Sköljer av dom innan om de är leriga osv

bakteriellt rena blir de bara om du tar till riktigt starka grejer. Så den kan du nästan ge upp tror jag. Men blöttlägg i ättika först så ökar du väl chansen.

Men det kvittar om du inte torkar snabbt efter tvätt och efter annan användning när de blir blöta. Det kommer lukta unk igen snabbt.

Mina skor som börjar lukta lägger jag i ett bad med Vanish oxi action, sen handtvättar jag och sköljer ordentligt.,
Brukar ialla fall få bort lukten ialla fall, vissa traildojjor har fått den behandlingen flera ggr.Verkar inte slita nämnvärt på skorna heller.

Senast ändrad:
bakteriellt rena blir de bara om du tar till riktigt starka grejer. Så den kan du nästan ge upp tror jag. Men blöttlägg i ättika först så ökar du väl chansen.

Men det kvittar om du inte torkar snabbt efter tvätt och efter annan användning när de blir blöta. Det kommer lukta unk igen snabbt.
Finns sk oxi action tvättmedel. Ska funka precis så att du kan blötlägga kläder ... och skor
Hur länge vet jag inte man törs blötlägga och skrubba runt lite med oxi action skor med tanke på klister och allt som finns i skor ?? Eller att man väljer att rubba in medlet som en pasta på skona och verka 10-20 minuter och eller att man använder det enkomt i tvättmaskinen eller med vanligt tvättmedel

Vanligt i staterna att man kör oxi action men inte Vanish oxi action för skor iaf men mer tveksamt om doseringen och verkningstiden som är skonsam för skor och specifika skor

Om du kör med alla tre metoder så kan jag nog lova dig att du blir av med alla bakterier men man kanske behöver bara en metod. Oxy action är desinficerande medel och tyr bort lukter så. Riktigt starka grejer vet jag inte om det behövs faktiskt ?

1. Mina frågor överlag är om Vanish oxi action är lämpligt för skor på det här sättet ?
2. Och om man på nåt sätt tjänar på att handtvätta dom istället, för jättemånga rekommenderar det istället men alla verkar köra med tvättmaskinen här i tråden
3. Men varför inte skölja dom i tvättmaskinen (mer effektivt) när man handtvättat klart och centrifugera dom ?
- Det skadar väl inga skor eftersom centrifulkraften dras ju emot trumman. Ja med tvättpåse eller skopåse och tex ett överkast eller filt

Dosering har jag redan tagit reda på för att tvätta skor med alla medel under tiden

* 1/2 tesked till 1 tsk diskmedel pr liter vatten för att tvätta skor i gärna fingervarmt vatten eller kallt vatten
typ 30 grader max
* Dosering för oxy action är att blanda ut en liter vatten 1-2 teskedar oxy action för skor
* Såpa och övriga produkter som är mer snälla finns doseringar för ochså om man nu är noga med det att inte överdriva men få så effektivt blandat medel som möjligt eller separat för skor

Mina skor som börjar lukta lägger jag i ett bad med Vanish oxi action, sen handtvättar jag och sköljer ordentligt.,
Brukar ialla fall få bort lukten ialla fall, vissa traildojjor har fått den behandlingen flera ggr.Verkar inte slita nämnvärt på skorna heller.
Låter bra, helst ska man ju inte blötlägga skor enligt allmän info ifrån massor med sportskor tillverkare i lite starkare kemikalier men det blir ju en blötläggning isig att handtvätta eller maskintvätta dom iaf i tvättmedel så infon är väldigt förvirrande. Man förstår ju att vissa material kan nötas lite mer med starkare medel som silke och islag av läder eller konstläder på sportskor, meshmaterial men den smällen kanske man får ta

Vissa säger 30 min blötläggning men det skadar väl inte att skrubba lite under tiden för det borde ju snabba på, bättra på rengöringen ? Brukar du skrubba lite med Oxi Action eller medans det liksom blötläggs ?

Info ifrån företaget för rengöringen, där man känner lite att de inte svarar specifikt egentligen för skor utan mer som allmän information om "plagg" :

Tack för att du har kontaktat Reckitt angående användning av Vanish Pink Powder på dina sport skor.

Här nedan förklarar jag hur produkten kan användas, du kan även kika in på våran hemsida;
https://www.vanish.se/flackborttagning/flackar-pa-tyg/tygflackar/
https://www.vanish.se/flackborttagning/

Var i tvättmaskinen ska jag lägga Vanish?
Lägg en skopa Vanish-pulver i samma fack som ditt vanliga tvättmedel.

Direkt på fläckar:
1. Blanda ½ skopa (30 g) pulver med 1½ skopa vatten (max 40°C).
2. Rör om i 30 sekunder.
3. Applicera blandningen på fläcken och gnugga efter behov med botten av skopan (låt stå i max 5 minuter).
4. Rengör och torka skopan innan den placeras tillbaka i förpackningen.
5. Efter blötläggning, tvätta som vanligt med vanligt tvättmedel eller skölj noggrant.

Vanish Pulver för färgade plagg:
Blötlägg: 1/2 Skopa med 5 L Vatten 40-50ºC
TID: 1 TIMME
OBS! Inte Ull, Siden eller läder.

Max 5 min - Låt inte produkten forka på tyget.
Använd inte på plagg som bär frasen- blek inte eller med symbol för detta.

Vanish Vitt pulver blötläggning:

1 Skopa Vanish vitt pulver + 4L Vattten MAX 40ºC
Tid: 6 TIMMAR

1.Följ alltid tvättråden på etiketten som sitter på plagget eller tyget.
2. Säkert för färger och vitt vid användning enligt tillverkarens anvisningar.
3. Kontrollera färghållfastheten genom att pröva produkten på en mindre synlig eller dold del av tyget. Skölj och låt torka.
4. ANVÄND INTE på ylle, silke och läder. 5. Använd inte på lackade eller målade ytor, t.ex. trä, metaller och liknande. 6. Spreja inte produkten på tyg med metallspännen och/eller med flamsäker yta.
7. Använd inte på kläder för vilka endast kemtvätt rekommenderas.
8. Utsätt inte förbehandlade eller blötlagda kläder för direkta värmekällor eller direkt solljus innan de har tvättats eller sköljts noga.
9. Låt inte produkten torka på plagget (högst 5 minuters kontakttid)

Hoppas denna informationen har varit till hjälp.

Har du yttligare frågor, tveka inte att svara på detta mejlet.

Tack åter igen för att du har kontaktat oss.

Känns iaf som att ett bakteriedödande desinficerande pulver med liknande egenskaper som Vanish oxy action med dess tvättegenskaper borde finnas specifikt för skor. Det finns säkert men nu gällde det ju Vanish Oxy

Självklart har jag tvättat skor förr men nu avsåg det just att blötlägga innan och använda även oxi action var min tanke

Har du ens kollat vad produkten du skriver spaltmeter om är för nåt?

Mer koncentrerat vittvättmedel, typ. Jag har i den när lakanen blir för gula istället för att överdosa vanlig vittvätt (även om det kanske är billigare men då blir det tvättmedelsrester kvar).

Men det är inget magiskt mirakelmedel.

IMG_0494.webp

Mer koncentrerat vittvättmedel, typ. Jag har i den när lakanen blir för gula istället för att överdosa vanlig vittvätt (även om det kanske är billigare men då blir det tvättmedelsrester kvar).

Visa bilaga 764806
Nä Inte kollat så därför jag ifrån första början skrev jag in en häxmix av produkter jag har som jag lika gärna skulle kunna kombinera alla i en balja med ljummet vatten och lösa upp allt och låta skona ligga i det (blötläggas) och skrubbas lite och sen som grädden på moset ochså maskintvätta dom med både oxy action och vanligt tvättmedel. Och tom en extra sköljning på det liksom.

Jag avser att reparera laga många sportskor som bara dammar (som en skomakare typ) så vill ha dom så ren jag kan få dem i dess syfte att allt ska häftas vid så bra som det bara går för lim och lappar och ja allt möjligt för har allt för att laga skor typ i en stor väska, och därefter när jag lagat skona så kan man ju lugna sig med att bara tvätta dom hyffsat normalt

Det är därför det är ytterst viktigt att det blir så sterilt och rent av det jag har att använda så limmet sitter som sten eller så bra det kan utan föroreningar av olika slag i skon som aldrig avlägsnades i en "vanlig" tvättning, som isf kommer påverka lagningen i första början iaf, när det ska härdas och torka sen. Har även sprit att rengöra med

Finns säkert andra superprodukter men tänker mig att det får duga med vad jag har och sen får man se hur det går. Idag finns det hur mycket reparations satser för allt ang skor man kan beställa amazon eller temu med högt kund betyg. Så låt säga att du får en reva i en sport sko i textilen på utsidan eller insidan så finns det mängder med reparationsatser du kan köpa i vilken kulör du vill och tygval som lappar ihop det utan att det syns ens att du har lagat skona. Men jag har främst nöt ner slitsulan

Jag har kört mina i 60grader maskintvätt, låg eller ingen centrifugering. Har funkat hur bra som helst. Är de bara lite skitiga kan man ju köra lite mildare behandling förstås.

/T

Är själv inte löpare utan i första hand utan cyklist. Har inte upplevt problem med illaluktande cykelskor eller löparskor. Kör skorna i skotork när jag kommer hem. Är jag på resa så plockar jag ur sulor och annat som kan underlätta torkning. M.a.o. om du inte låter dina träningskor vara blöta långa perioder så möglar de inte och du slipper problemet att bli av med mögellukten. Att hitta strategier att bli av med mögellukt känns som fel väg att gå.

Visa bilaga 764806
Kanske skulle prova basic ist för Oxi action! Torde vara billigare, när jag blötlagt skorna har jag låtit de legat länge säkert 4-5 timmar, bara testat syntetiska skor, inga med naturmaterial.

jag brukar göra rent mina skor med tryckluft. mycket effektivt.

till vardags dock oftare den här mackapären, en favorit. ganska effektivt. das180 heter den.
.
IMG_1779.webp

Jag har kört mina i 60grader maskintvätt, låg eller ingen centrifugering. Har funkat hur bra som helst. Är de bara lite skitiga kan man ju köra lite mildare behandling förstås.

/T
Jag gjorde samma sak i höstas. Processen löste upp allt lim och skorna kom ut i 14 delar. Det är lim roulette ifall det funkar eller blir fiasko.

Tillbaka
Topp