Tvättäkta nybörjare här - däckfrågor

Hej,

Köpte en racer förra helgen begagnat och blev nu i samma vända introducerad till tublösa däck då en kollega till mig sa att det är möjligt att jag har sådana (utan att själv ha sett dem, fast han har cyklat en massa för några år sedan så han sitter på en del visdom)

Jag har pyst dem på luft och försökt dra bort så att jag kan se under för att han sa att tublösa däck inte har en reva längst gummit som man stoppar slangen i, men det är svårt att vrida bort däcken så mycket så att jag kan se under, men det ser definitivt ut som om det har varit en reva men som blivit ihopsydd. Betyder det att de är tublösa?
Har googlat lite och man ska ju ha lim på dem, men mina däck verkar inte vara limmade - såvida inte limmat är skit.

Han berättade också att tubdäck tar ungefär en vecka att byta (först sa han två-tre dagar men senare så sa han en vecka) då man ska fylla den med luft och låta ligga i någon dag för att få bort skrynklorna så gummit ska få full kontakt med fälgen när man sätter fast det. Man ska sedan limma och låta den stå i typ två dagar, sa han. Det var något mer, men han berättade att det var ett jävla pillande, plus att det är enkelt att få punktering och att han själv fått det med tublösa två gånger på två månader.
Efter den förklaringen så sa han att jag borde byta däck till vanliga med slangar för enkelhetens skull. Vet att han kan krydda på med vad han kan dock, och vad jag har googlat/youtubat/läst här så stämmer det inte riktigt men då har jag enbart hittat de som fixar med mountainbikes och det kan vara annorlunda. Kan någon konfirmera vad han har sagt?

Misstänker också att min ventil är paj.. Kan bara pumpa till 80% kanske, sen börjar det pysa en massa. Använder en sån här cykelpump tillsammans med en adapter som jag gängar på https://www.clasohlson.com/se/Cykelpump-Asaklitt/p/31-4840. Kan någon peka mig åt rätt håll gällande vad det kan vara? Det är en vanlig Dunler(?) ventil.

Han som jag köpte cykeln av sa att ekrarna där framtil var lite sådär och jag ser att däcket vobblar en del. Hur mycket ska man låta den vara innan man måste åtgärda?

Uppskattar all hjälp.

/Tony

Ett enkelt sätt att kolla om det är slanglöst är att lossa på den lilla låsringen på ventilen närmast fälgen. Då börjar det pysa om det är slanglöst. Det kan vara så att den inte är åtdragen ordentligt och därmed orsaken till att det pyser vid ventilen när du pumpar. Bilden visar en prestaventil med en svart låsring och en gummiring som tätar mellan fälg och ventilhål på slanglöst.

DT-Swiss-Tubeless-Valve-for-MTB-Tubeless-Kits-universal-universal-16219-101053-1481268578.jpeg

Ang vobblande hjul är min rekommendation att inte vänta med att åtgärda. Att hjulen är orunda och skeva är ett tecken på att ekerspänningen är ojämn vilket ökar risken för ekerbrott. Sedan är det ju ett irritationsmoment när man cyklar.

Senast ändrad:
Tror du har blandat ihop en hel del begrepp i din text ovan. Man kan väl säga att det idag finns tre olika typer av däck:

- Tubdäck (tubular): Slangen är insydd i däcket, så det blir som en ”korv” (eller snarare toroid). Kräver speciell fälg och däcket limmas fast. Används främst inom tävling, men kan vara förekommande på äldre racercyklar.

- Kanttråd (Clincher): ”Vanliga” cykeldäck som monteras med slang.

- Kanttråd som monteras slanglöst (tubeless): Som ovan, men monteras utan slang (dvs som ett bildäck). Vanligt inom mtb.

Tror du har blandat ihop en hel del begrepp i din text ovan. Man kan väl säga att det idag finns tre olika typer av däck:

- Tubdäck (tubular): Slangen är insydd i däcket, så det blir som en ”korv” (eller snarare toroid). Kräver speciell fälg och däcket limmas fast. Används främst inom tävling, men kan vara förekommande på äldre racercyklar.

- Kanttråd (Clincher): ”Vanliga” cykeldäck som monteras med slang.

- Kanttråd som monteras slanglöst (tubeless): Som ovan, men monteras utan slang (dvs som ett bildäck). Vanligt inom mtb.

Tror att jag har tubdäck då. Som sagt så ser det ut som en sömm på undersidan av däcket och chykeln är en racercykel från 70-talet. Tveksamt om det finns lim då jag kan vrida den rätt enkelt, men inte så mycket så att jag kan vrida av hela däcket

Om det är tubdäck utan lim, så skulle jag slita loss däcket och limma om. Jättefarligt att köra olimmade tubdäck.

Ta gärna en bild på fälg, däck och ventil och lägg upp här.
Här har du lite bilder
redigerat: det är vetnilen som visas i bilden cykel2 som jag inte kan få bukt på

Bilagor

• cykel1.jpg
    cykel1.jpg
    342.3 KB · Besök: 316
  • cykel2.jpg
    cykel2.jpg
    420.5 KB · Besök: 334
  • cykel3.jpg
    cykel3.jpg
    516.2 KB · Besök: 324
  • cykel4.jpg
    cykel4.jpg
    531.7 KB · Besök: 458
Senast ändrad:
Det där är kanttråd och slang. Försök hitta nya däck och slang i dimensionen 630 och bredd 25-28, eller kanske ännu bredare om det får plats i ramen. Du får enklast av de gamla torra däcken genom att trycka in däckskanten mot mitten av fälgen runt om och sedan bända loss över fälgkanten på ett ställe. Normalt sätt går det utan verktyg.

Det där är kanttråd och slang. Försök hitta nya däck och slang i dimensionen 630 och bredd 25-28, eller kanske ännu bredare om det får plats i ramen. Du får enklast av de gamla torra däcken genom att trycka in däckskanten mot mitten av fälgen runt om och sedan bända loss över fälgkanten på ett ställe. Normalt sätt går det utan verktyg.

Jaha, se där, tack för utbildningen.. Varför ska de bytas dock? Det är lite sprickor i gummit på bakhjulet, men jag menar de går ju att cykla på. Cyklade i någon timme på de i måndags

redigerat: Kan du säga hur du såg att det är kanttråd och slang?
Jag trodde att de hade en reva längst däcket så man kunde stoppa in slangen

Här har du lite bilder
redigerat: det är vetnilen som visas i bilden cykel2 som jag inte kan få bukt på

Detta är kanttrådsdäck (clincher) men slang i, dvs non-tubeless med fälg som är anpassad för samma däck.
Däcket ser ut vara redo för sopsortering, byt även slang samtidigt.

3 typer av fälgar anpassade för olika däck

Skärmavbild 2020-04-19 kl. 10.09.48.png

Detta är kanttrådsdäck (clincher) men slang i, dvs non-tubeless med fälg som är anpassad för samma däck.
Däcket ser ut vara redo för sopsortering, byt även slang samtidigt.

3 typer av fälgar anpassade för olika däck

Visa bilaga 411621
Tack för svar.

Du är den andra som säger att det är kanttrådsdäck och att jag borde köpa nytt så får väl göra det. Däcket där back har siffror så jag skriver ned dem på papper och tar med mig till typ Decathlon, men det främre däcket har inga siffror.. Tror också att det är något större än det där back - ungefär 2-4cm diameter större.
Hur kan jag göra för att köpa rätt däck där framtill?

Jaha, se där, tack för utbildningen.. Varför ska de bytas dock? Det är lite sprickor i gummit på bakhjulet, men jag menar de går ju att cykla på. Cyklade i någon timme på de i måndags

redigerat: Kan du säga hur du såg att det är kanttråd och slang?
Jag trodde att de hade en reva längst däcket så man kunde stoppa in slangen
Sprickorna gör så att vassa flisor av sten, glas mm kommer ge dig punktering väldigt ofta. Innerslangen som håller luften skyddas av däcket, är däcket skadat så blir inte bra.
Du bör ha med dig minst 1 extra innerslang och lagningsats för punktering, verktyg för att ta loss hjulet, eventuellt verktyg för att ta bort däcket, pump för att inte behöva gå hem med cykeln.
Prova verktygen och delarna i hemmamiljö så att du vet att dom passar och att du kan använda dom.

Senast ändrad:
Ta med båda däcken till cykelaffären för att få rätt.
630 är tämligen ovanligt, så det kan du få leta en del efter. Välj minst 25 mm bredd.

Tack för svar.

Du är den andra som säger att det är kanttrådsdäck och att jag borde köpa nytt så får väl göra det. Däcket där back har siffror så jag skriver ned dem på papper och tar med mig till typ Decathlon, men det främre däcket har inga siffror.. Tror också att det är något större än det där back - ungefär 2-4cm diameter större.
Hur kan jag göra för att köpa rätt däck där framtill?

Ta med dig fälgen eller mät fälgen, den avgör vilket däck som passar.
Ser ut som en gammal dimension med iso-mått 630mm?

Enligt det moderna sättet ( ISO) mäter man innerkanten innanför fälgkanten, det viktigaste att diametern passar så däcket får stöd av däckkant och fälgbotten. Detta mått kan du relatera direkt till däckmåttet, tex 25x622 eller 25x630 enligt iso

Skärmavbild 2020-04-19 kl. 16.53.43.png

Tillbaka
Topp