Tvättar ni i 30 eller 40 grader?

hm hm hm.. hmm....

har ni läst detta?! :)

http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.257046-bakterier-trivs-i-lag-tvattemperatur

"Bakterier trivs i låg tvättemperatur

Resistenta bakterier trivs i smutstvätt och det behövs hög tvättemperatur eller torktumling i hög temperatur för att få bort dem. Det visar en ny studie, skriver Svenska Dagbladet på nätet.
Relaterat

Resistenta bakterier trivs i smutstvätt och det behövs hög tvättemperatur eller torktumling i hög temperatur för att få bort dem. Det visar en ny studie, skriver Svenska Dagbladet på nätet.

Åsa Melhus, överläkare i mikrobiologi vid Akademiska sjukhuset i Uppsala har lett studien som presenteras vid läkarstämman på onsdagen.

- Tvättmedel räcker inte för att få bort bakterierna, och när vi odlar bakterier i vårt laboratorium växer de som bäst vid 42 grader, säger hon.

Tvätt i minst 60 grader i tio minuter följt av torktumling i hög värme krävs, enligt studien, för att få textilier bakteriefria.

De flesta sjukhus har noggranna rutiner för tvätt av lakan och kläder. Rutinerna vid omsorgsboendena är inte lika klara.

Den största ökningen av multiresistenta bakterier syns i dag ute i samhället. Om våra ändrade vanor att tvätta i låg temperatur bidrar till detta är oklart."

Senast redigerad av en moderator:
Sjukhustvätt tvättas mycket varmt! Det är där det är problem med MRSA,(multiresistenta bakterier), lite skit finns överallt, brukar inte vara nåt problem om man är frisk!

- Ett kort tvättprogram på maskinen kallat "sport". Det tar 15 minuter.
- 30 grader
- Flytande tvättmedel - aldrig sköljmedel.
- Kläderna hängs upp för torkning.

Lägger kläderna rakt i tvättmaskin efter träningspasset. Sedan är kläderna tvättade i princip direkt efter att man själv är klar med duschandet och deodorantandet.
Oroar mig inte för mördarbakterierna vilka borde kokas i antiseptiska lösningar 20 timmar i 1000 grader.

GöranH skrev:
-------------------------------------------------------
> På alla cykelkläder står det att man inte ska
> tvätta dem i mer än 30 grader och att de absolut
> inte får tumlas.

Detta står eftersom företagen inte vill ta ansvar för några kläder som råkar förstöras i tvätten. Det står såhär på typ alla kläder man köper och om man då tvättat i 40 grader, fått ett måndagsexemplar som går sönder så behöver inte företaget ge dig några pengar tbx eftersom du då använt varan på fel sätt :)

Nu när vi pratar om tvätt- och sköljmedel undrar jag lite hur en produkt som Grumme Tvätt&Skölj funkar egentligen. Är det samma dåliga effekter på kläderna som vanligt sköljmedel? Det sköljs ju ur tvätten till skillnad mot sköljmedel som ju är det sista som kläderna blöts upp i innan de torkas...

Fredrikw, du tänker på tvättsåpan? Använde den mycket för några år sedan, funkade som "vanligt" tvättmedel, inga problem med träningskläder! Däremot hade jag problem med dålig lukt i nytvättade kläder ett tag, berodde på tvättmaskinen som var ett riktigt måndagsex!

Det är en speciell variant av tvättsåpan som heter just Tvätt&Skölj, som enligt dom själva vara som en kombination av tvätt- och sköljmedel. Har använt tvättsåpa själv i många år och är nöjd, men blev lite nyfiken på den där när jag såg den.

Annars är det bara 360 grader som gäller!

shpw2_big.jpg ht=500

kanonjon skrev:
> @daddy
> @oscar
>
> ni tvättar alltså endura stealth i 60 grader och
> upplever inte att det sliter på egenskaperna? Har
> ni haft era jackor länge?
> Första tvätten blir nog 40gr men vore bra att
> kunna köra 60gr ibland.

Om jag vore du skulle jag nog satsa på dom lägre temperaturerna trots allt.
Har använt min stealthjacka i två år nu med blandade tvättar i 40 och 50 grader med torktumling där efter.
Det synns tyvär ganska tydligt på den nu med lös tejp på flera ställen och även en svets på ca 10 cm i ena armhålan som släppt.
Dessutom har den fått en vädigt tråkig färg nu och allt vad reflexer heter är som bortblåst:(

Men funktionen på den är fortfarande helt okey.

DSC01335.JPG ht=725

DSC01337.JPG ht=544

DSC01338.JPG ht=544

DSC01339.JPG ht=544

DSC01340.JPG ht=544

kanonjon skrev:
> @daddy
> ni tvättar alltså endura stealth i 60 grader och
> upplever inte att det sliter på egenskaperna? Har
> ni haft era jackor länge?

Har iofs inte Endura Stealth, men ja jag kör allt i 60. Torkar gör jag på låg värme i torkskåp eller i rumstemperatur. Har inte upplevt att kläderna tar skada, men har inte jämfört med lägre temp.

Tillbaka
Topp