Tvättställe??

mango

Ny medlem
Tvättställe??
Satt och läste i någon av trådarna och började fundera när jag insåg att många förvarar
cyklarna inne i lägenheterna. Vart rengör ni dem efter lite hårda turer i vått underlag?? Tänkte att man
kanske kunde få lite tips, jag tycker att det är svårt att hitta ställen för detta när man bor i lgh.

/Mango

Tvättställe??
jag brukade också ta min kona i duschen men nu har jag fixat en slang till kranen på gården o då spolar jag den där så slipper vaktmästaren komma hit o fixa stopp i duschen med jämna mellanrum ;)

Tvättställe??
Lyfter ut badkaret från badrummet o tar en dusch tillsammans med cykeln...
Kan inte förstå hur fasiken det går till, men när cykeln väl är glänsande ren sitter all smuts på mig istället. *S*

Tvättställe??
Jag tvättade min cykel i badrummet, men det vart ganska oljigt och skitigt i badkaret. Så jag gick och köpte en slang och koppling, som jag skruvar fast på blanderen i badrummet. Hänger ut slangen genom badrumsfönstret ner till gården när det är dax. När jag är klar så förvarar jag slangen på balkongen.
De flästa husen har en eller flera "vattenutkastare" på sockeln, men då måste man köpa en nyckel som passar.
/kella

Tvättställe??
Jag har provat både dusch och badkarsvarianten, men det blir mycket städning efteråt. Fast det är mycket trevligare att stå inne i en varm lägenhet och tvätta hojen.
Nu har jag en slang på gården, mina trevliga grannar visade mig utrustningen när jag flyttade in i våras.
Fast eftersom jag vet var slangarna finns så kan jag ju inte smita från att vattna gräsmattan!

Tvättställe??
har proat badkaret, men det är trångt. Cykeln blir gôrfin på sidan närmast mig, men på andra sidan missar jag mycket skräp.

Har kran på gården, men gjorde misstaget att kapa den inhanldade slangen till 5 meter innan jag mätte hur långt det var från kranen till asfalten 8gräs mellan)...

Tvättställe??
Jag brukar ta vägen förbi OKmacken i Farsta och spola av det värsta när jag är på väg hem från söndagsrundan. Det är perfekt att använda tryckluft för att torka cykeln efteråt, kassett och kedja blir nästan helt rena av det. Tyvärr blir inte cykeln helt ren när man inte har borste och någon form av tvållösning med sig.

Problemet är att det är 1 km hem från OK. På vintern kan cykeln vara i samma skick när man kommer hem som innan avspolning...Jag kommer nog att göra som samtliga ovan, duscha cykeln i badrummet.

Tvättställe??
>> har proat badkaret, men det är trångt. Cykeln blir gôrfin på sidan närmast mig,
>> men på andra sidan missar jag mycket skräp.

Jag tvättar också cykeln i duschen och hade samma problem i början. Lösningen är att halvvägs in tvättsessionen vända på cykeln. Detta kan vara lite trångt men det fungerar och är värt besväret. Och sedan förvaras den blänkande cykeln på ett displayställ i hallen så att man ser den direkt när man öppnar dörren.

Tvättställe??
Det är ju bara dumt att spola vatten på cykeln i onödan. Jag låter leran torka, sen pillar jag bort den för hand. När det värsta skräpet är borta torkar jag ren cykeln med en wettextrasa. Funkar utmärkt i en lägenhet och du utsätter inte lager för vatten i onödan.

Peter E

Tvättställe??
Peter E: Samma här! Skit på som fastnat på cykeln utgör ingen fara, då behöver man inte "massera" inte den i springor och lager. Dessutom har man ett lager skit på cykeln så lägger sig ny skit ovanpå den gamla - utmärkt lager/ytskydd. Ytterst sällan jag torkar av med trasa dock, mest ser den lite lagom matt ut, precis som jag så det matchar.

Obs! Detta gäller mtb:n, en smutig racer är för j*vla skabbigt! Men så blir dom ju i princip aldrig smutsiga heller...blir dom det får man plocka fram trasan :-)

Tvättställe??
Bruse skrev:
>har proat badkaret, men det är trångt. Cykeln blir gôrfin på sidan närmast mig, men på andra sidan missar jag mycket skräp.

Har du provat att vända på cykeln? ;)

Tvättställe??
Låter cykeln torka i lägenheten och tar sedan ut den och borstar/plockar bort skiten, det sämsta med denna metor är att det inte är så kul att ta upp cykeln i lägenheten för torkning när den är smutsig.

Tvättställe??
Har slang (skruvar bort munstycket) med varmvatten i tvättstugan, ingen har klagat att jag är där och tvättar cykeln medan de tvättar kläder.

Den leriga cykeln får stå i hallen tills jag får ork/tid/lust. Tar med en tvättsvamp med lite Yes på så blir det hela ännu drygare ;) Bra till hjulen och ramen, men akta lagren!

Tvättställe??
freddan Skrev:
-------------------------------------------------------
> Tvättar den på jobbet en knapp kilometer
> hemifrån.. Är det riktigt kallt ute så blir det
> inomhus annars drar jag ut en slang bara. Perfekt!

Inte hemifrån får jag hoppas :)

Tillbaka
Topp