Tvekande växlingar

Oden

Ny medlem
Tvekande växlingar
Har lite problem med mina växlingar ibland som yttrar sig på följande sätt...

När jag växlar upp så tvekar växeln att gå i, det känns som den går in i friläge innan den växlar, det har smällt till ett par gånger också när väl växeln går i ingrepp

Det händer oftast när jag cyklar på mitten drevet fram och i lätt uppförsbacke och aldrig när jag är på plan väg/stig

Det sitter Shimano Deore FD-T610 på den och har väl rullat runt 30 mil tror jag (ingen dator)

Mvh.

Tvekande växlingar
Ren välsmord kedja och fräsha lättgående växelvajrar, rakt öra och rätt justerat så går det fint. Orsaken till dina problem är troligen att något i beskrivingen inte stämmer.

Tvekande växlingar
Jag tror du behöver spänna vajern några hack. Det brukar man kunna göra både direkt på växelreglaget & även nere vid bakväxeln. Den töjer sig i början så det är normalt att man får justera lite efter ett tag. :)

Frid!

Tvekande växlingar
dnleriksson skrev:
-------------------------------------------------------
> Ska inte vajern släppas lite? Eller har jag
> morgonmos i huvet efter att ha sovit mer än 8h.
> Det brukar inte vara nyttigt…

Tror nog TS menar "upp på större drev" med 'upp'. [Istf upp till högre växel...]
För det var ju i uppförsbacke det var problem och man får allt vara en jävla pessimist om man har frekventa problem att man måste växla upp (till högre växel) i dom titt som tätt.
Men visst tänker du rätt (om det inte är en knepig växel som defaultar på största drevet).

Tvekande växlingar
Testade att skruva motsols på justerskruven i reglaget på styret och det blev sämre, borde man inte spänna vajern när man skruvar så?

Tänkte om vajern har slappat till sig borde det ju bli bättre?

Tvekande växlingar
InlineOla skrev:
> Är det när du växlar till tyngre eller lättare
> växel det strular?

Till tyngre eller "trögare" växlar så att säga..

Tvekande växlingar
Oden skrev:
> InlineOla skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är det när du växlar till tyngre eller
> lättare
> > växel det strular?
>
>
> Till tyngre eller "trögare" växlar så att
> säga..

Då är det - som 'dnleriksson' skrev - släppa som gäller.

Tvekande växlingar
Oden skrev:
> InlineOla skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är det när du växlar till tyngre eller
> lättare
> > växel det strular?
>
>
> Till tyngre eller "trögare" växlar så att
> säga..

Då skulle du behöva slappa vajen lite. Typiskt tröga höljen fel, men är cykeln ny borde det inte vara problemet. Nya varjar brukar sträcka sig så ofta brukar man behöva justera åt andra hållet när höljen sätter sig och vajrar sträcks. Så det är aningen ologiskt problem vilket kan tyda på att du trots allt har lite problem med friktion i höljen ändå.

Tvekande växlingar
Det är inte normalt. Då är det nog nå strul med växelvajern/höljet eller så kärvar växelreglaget av någon anledning.

Frid!

Tvekande växlingar
dnleriksson skrev:
> Ska inte vajern släppas lite? Eller har jag
> morgonmos i huvet efter att ha sovit mer än 8h.
> Det brukar inte vara nyttigt…

Verkar inte vara något morgonmos för jag skruvade in den d.v.s medsols så blev den mycket bättre eller snarare helt bra, vajern har sträckt sig med andra ord som jag ser det, lite ologiskt att man skall skruvaden inåt för att spänna tycker jag dock, brukar vara att man skruvar ut den för att spänna upp men det fungerar uppenbarligen..

Tack för hjälpen!

Tack alla andra också, mycket uppskattat :)

Mvh.

Tvekande växlingar
Blir faktiskt tvärtom:-)

Fjädern i växeln drar den utåt mot mindre drev och när man spänner vajern genom att skruva ut justerskruven på reglaget dras växeln mot de större dreven så du har gjort rätt men tänkt lite fel ;-)

Tvekande växlingar
dnleriksson skrev:
> Blir faktiskt tvärtom:-)
>
> Fjädern i växeln drar den utåt mot mindre drev
> och när man spänner vajern genom att skruva ut
> justerskruven på reglaget dras växeln mot de
> större dreven så du har gjort rätt men tänkt
> lite fel ;-)

Tackar för förklaringen!

// Per

Tvekande växlingar
Att vajern sträcker sig är bara bullshit. Det som möjligen kan hända är att höljen komprimeras eller att radien minskas pga slitage på roterande komponenter som spänner vajern. I 99% av fallen med trilskande vajerspänning så beror det på snedkapade höljen eller höljen av bristande kvalitet. Så det så!

Tvekande växlingar
"Wire töjer sig en del. Töjningen delas upp i dels en permanent del, vilken man märker när
man belastar en ny wire och trådar pressas närmare varandra än vad som hände då wiren
slogs. Kalven pressas ihop och liknande inkörningsfenomen. Typisk siffra på permanent
töjning är knappt en procent"
https://mymoodle.lnu.se/pluginfile.php/441372/mod_resource/content/1/wire.pdf

"När en ny stållina utsätts för belastning sker en viss förlängning genom att de ingående trådarna pressas samman och så långt som möjligt fyller igen hålrummen mellan de individuella trådarna. Detta ger också en viss reduktion av linans diameter och en förlängning av stigningen."
http://www.certex.se/se/stallinors-forlangning__16943

Frid!

Tvekande växlingar
Miracle skrev:
> "Wire töjer sig en del. Töjningen delas upp i
> dels en permanent del, vilken man märker när
> man belastar en ny wire och trådar pressas
> närmare varandra än vad som hände då wiren
> slogs. Kalven pressas ihop och liknande
> inkörningsfenomen. Typisk siffra på permanent
> töjning är knappt en procent"
> https://mymoodle.lnu.se/pluginfile.php/441372/mod_
> resource/content/1/wire.pdf
>
> "När en ny stållina utsätts för belastning
> sker en viss förlängning genom att de ingående
> trådarna pressas samman och så långt som
> möjligt fyller igen hålrummen mellan de
> individuella trådarna. Detta ger också en viss
> reduktion av linans diameter och en förlängning
> av stigningen."
> http://www.certex.se/se/stallinors-forlangning__16
> 943
>
>
> Frid!

Fast den dragkraften de relaterar till lär knappast uppstå i en växelgrupp på en cykel. Jag hävdar fortfarande att det handlar om höljet!

Tvekande växlingar
Jag tror att det är en kombination. Växelvajern är ju faktiskt ganska tunn så nog blir krafterna stora nog för att den ska töja sig permanent.
På de tre cyklar jag köpt de senaste åren så har jag fått spänna vajern efter ca 15-20 mil för då har de växlat illa, efter det så har det funkat bra länge innan nästa översyn. :)

Frid!

Tvekande växlingar
Miracle skrev:
> Jag tror att det är en kombination. Växelvajern
> är ju faktiskt ganska tunn så nog blir krafterna
> stora nog för att den ska töja sig permanent.
> På de tre cyklar jag köpt de senaste åren så
> har jag fått spänna vajern efter ca 15-20 mil
> för då har de växlat illa, efter det så har
> det funkat bra länge innan nästa översyn. :)
>
>
> Frid!

Jag delar den erfarenheten och jo jag kapar höljen rakt, har bra höljen och bra vajer. Det behöver justeras ändå för att det sätter sig.

Tvekande växlingar
Vi kan jämföra anekdoter. Min erfarenhet är att med rätt kapad topoffthelinehölje så håller sig växeln utan justeringar en hel säsong, dvs över 500 mil. Med sämre kvalite på hölje kan man justera i evigheter, det blir aldrig perfekt. Kan inte va många kg som är dragkraften mot en bakväxel.

Tvekande växlingar
Tja. En justering efter byte av hölje/vajer. Sen går det oftast till nästa år och nästa byte av vajer/hölje utan justering. Shimano dynasys och jagwire.

Sram junket drar ju lite mer vajer så blir lägre kraft och mindre känslighet för fel i absoluta mått.

Tillbaka
Topp