Twistloc/gripshift

krip

Aktiv medlem
Twistloc/gripshift
Är så sjukt trött på mitt twinloc reglage till min Scott spark. Bytte ut originaldroppern mot en Highline och då reglaget redan från början är kasst blev det bara sämre med den nya droppern.
Skulle vilja styra droppern med ett vred istället och har kollat en del på Rock shox twistloc men det är ju egentligen för dämpare. Skulle säkert funka med dropper också men lite dyrt med 900kr. Har även sett folk som kört gripshift reglage dom de moddat för att funka med dropper. Någon som har testat detta? Tycker det verkar riktigt nice och enda problemet jag ser är att det blir svårare att hitta vettiga grepp annat än dom man får med.

Twistloc/gripshift
krip sa:
Är så sjukt trött på mitt twinloc reglage till min Scott spark. Bytte ut originaldroppern mot en Highline och då reglaget redan från början är kasst blev det bara sämre med den nya droppern.
Skulle vilja styra droppern med ett vred istället och har kollat en del på Rock shox twistloc men det är ju egentligen för dämpare. Skulle säkert funka med dropper också men lite dyrt med 900kr. Har även sett folk som kört gripshift reglage dom de moddat för att funka med dropper. Någon som har testat detta? Tycker det verkar riktigt nice och enda problemet jag ser är att det blir svårare att hitta vettiga grepp annat än dom man får med.

Om lockon är kravet äre ju lite skralt. Odi tror jag har (eller äre annat märke, blir osäker nu). Annars äre ju bara välja traditionellt.

Gripshift eller twistlock. Oavsett lär du ju modda o ta bort stegen så att säga. Så sen bara återfjädrar. Men gripshift har man ju sett det göras med

Twistloc/gripshift
Ja det lutar nog åt ett moddat gripshift reglage. Helst skulle jag vilja ha det till både dropper och lockout så funkar det bra så får man väl fundera på om man skall köra på båda handtagen med Twistloc på ena och moddat gripshift på andra. Synd att inte scott har fått till något bättre från början. Känns inte som de satt sin bästa gubbe på att designa twinloc reglaget.

Twistloc/gripshift
Nu har jag fått hem mitt GX x2 reglage men insåg ganska snabbt att jag har ett problem. Det sitter ju ett stop i ena änden av vajern. Detta stop sitter ju normalt i handtaget. Problemet är att min dropper är att stoppet måste sitta i droppern ? hur fan skall jag lösa detta? Någon som vet om det finns ett stop som man kan trä vajern igenom för att sedan skruva fast.

Twistloc/gripshift
Förr lödde man alltid på nipplar och fans det ingen färdig så gjorde man en i mässing, trädde genom vajer, splittrade vajern och lödde med tennlod. Lite pill om man inte är van att få nippeln på rätt position, men övning ger färdighet. Problemet är väl mest att hitta var man får lite slack, för att löda i spänn går inte...

Twistloc/gripshift
krip sa:
Nu har jag fått hem mitt GX x2 reglage men insåg ganska snabbt att jag har ett problem. Det sitter ju ett stop i ena änden av vajern. Detta stop sitter ju normalt i handtaget. Problemet är att min dropper är att stoppet måste sitta i droppern ? hur fan skall jag lösa detta? Någon som vet om det finns ett stop som man kan trä vajern igenom för att sedan skruva fast.

Bildgoogla "wirestopp" så hittar du en del.

Twistloc/gripshift
Vernersson sa:
krip sa:

Bildgoogla "wirestopp" så hittar du en del.

Gjorde det men tycker det är svårt att hitta så små.

Twistloc/gripshift
clnr sa:
https://www.rinab.nu/Wire-och-nipplar/Skruvnippel-olika-storlekar.htm
Har den minsta till mitt dropperreglage. Funkar fortfarande efter 2 rundor i alla fall.

Vad har du för dropper? Jag skulle vilja ha en där man trär kabeln igenom från andra hållet. Tror det blir svårt att få plats med wirelåset på det hållet både i mitt gripshift handtag och i droppern.

Är lite inne på att försöka slakta en elkontakt. Där trär man ju in kabeln i själva stiftet. Sedan får jag kapa av det så det inte är så långt. Måste försöka hitta en skruv som är insex skruv så den inte sticker ut så mycket. Blir nog en tur till Hornbach i helgen.

Twistloc/gripshift
Tänker mig något sådant här. Sedan kapat man stiftet med vinkelslipen. Kanske även kan kapa skruven när man skruvat fast den men det kan vara svårt när den väl är på plats.

Bilagor

• AEC99F6E-EDE5-4591-A9F5-184C45CAE2D7.jpeg
    AEC99F6E-EDE5-4591-A9F5-184C45CAE2D7.jpeg
    40.6 KB · Besök: 34
Twistloc/gripshift
Har nu moddat handtaget. Trodde nog att fjädern i handtaget skulle göra så det fjädrande tillbaka bättre. Skall försöka köra typ siliconspray för att de om det kan gör att den åker tillbaka snabbare. Antar att droppern kommer dra tillbaka vajern så frågan är om det spelar någon större roll. Skall prova att montera den på cykeln imorgon för att se hur bra det blir. Hoppas det inte blir allt för trögt att vrida på reglaget med det borde vara lungt.

Har gjort två olika lösningar för att testa som wirestop. Den ena är från en sockerbit och den andra är från någon annan elgrej som kan användas för att skarva kablar. Får se om någon av dem funkar i droppern.
882D5684-FB23-490C-A828-6622FE5EE2F4.jpeg

Tillbaka
Topp