TwoNav en spansk (!) GPS. Har någon provat?

Det jag upplevt med Osm-kartor är bättre mer uppdaterade kartor. Nackdel (iaf förr) är att det inte gått att göra kartsök d.v.s söka och bygga egen rutt direkt i Garmin- enheten.
En liten nackdel till är att kartorna är väldigt detaljerade så t.ex Frankrike var i 8-9 delar men på köpet så får man med varenda kostig.

Utomlands använder jag oftast mobilappen Osmand+, köpte direkt premium, då engångskostnad idag/månad. I jämförelse med google maps så är den som natt å dag. Gränder med trappor som inte existerar på google finns som ruttval i Osmand+.
Mycket reklam för den appen haha men den stora grejen för mig var att den fungerar offline i flygplansläge vilket är suveränt i roaming-utsugarländer som Schweiz, Montenegro, Andorra och Monaco m.fl

Nu var det länge sen jag meckade med det men har för mig att det var en del bök att få in OSM i en Garminenhet?

Lite bilder från dagens runda.
Tyvärr känner jag av mitt dåliga knä igen så det fick bli standardrundan om 6 mil. Om nån undrar.
20260626_141503.webp
Zoomar man in i 100- m vyn får man upp både vägnummer och ev gatunamn. De stora vägarna, E65 o sånt, visas alltid med nummer.

20260626_124410.webp
Jag gillar att järnvägskorsningar, vattendrag, ledningsgator mm synes på skärmen. Lättare att veta var man är... (behövs givetvis inte på denna runda men ibland är jag långtbortistan)

20260626_123857.webp
Tätorter har både namn och gator.

20260626_140824.webp
Och till skillnad från min Wahoo syns skogsvägar på skärmen... ( den gula t.v.)

Nån dag när knät vill va snällt ska jag testa lite stig med månntäjnbajken. Det har inte gått med Wahoon, jag ser inte de beiga anvisningarna mot ljusblå bakgrund.

På TwoNav kan man fö byta färg och tjocklek på både det ena och det andra.

Edit; skärmen styrs både med touch och knappar.

Senast ändrad:
Lite bilder från dagens runda.
Tyvärr känner jag av mitt dåliga knä igen så det fick bli standardrundan om 6 mil. Om nån undrar.
Visa bilaga 838006
Zoomar man in i 100- m vyn får man upp både vägnummer och ev gatunamn. De stora vägarna, E65 o sånt, visas alltid med nummer.

Visa bilaga 838007
Jag gillar att järnvägskorsningar, vattendrag, ledningsgator mm synes på skärmen. Lättare att veta var man är... (behövs givetvis inte på denna runda men ibland är jag långtbortistan)

Visa bilaga 838008
Tätorter har både namn och gator.

Visa bilaga 838009
Och till skillnad från min Wahoo syns skogsvägar på skärmen... ( den gula t.v.)

Nån dag när knät vill va snällt ska jag testa lite stig med månntäjnbajken. Det har inte gått med Wahoon, jag ser inte de beiga anvisningarna mot ljusblå bakgrund.

På TwoNav kan man fö byta färg och tjocklek på både det ena och det andra.

Edit; skärmen styrs både med touch och knappar.
Ser ju rätt bra ut onekligen!

Lustigt med Wahoon och MTB. Du menar alltså att min gamla svartvita Bolt som visar rutten extremt tydligt kanske faktiskt är bättre än de nya flashigare modellerna?

Ser ju rätt bra ut onekligen!

Lustigt med Wahoon och MTB. Du menar alltså att min gamla svartvita Bolt som visar rutten extremt tydligt kanske faktiskt är bättre än de nya flashigare modellerna?
Ja!
Hade en bult som dog skärmdöden. Den brukade jag använda utanför allfarväg.
Roam2 som jag har är sämre än 1 om jag inte missminner mig. Hur 3:an är vet jag inte.

Inte alls. Funkar med Komoot och Strava samt några,jag inte hört talas om.
De försöker nog hålla sig undan jänkerna så gott det går. Men Strava lär inte gå att undvika.

Då faller den tyvärr bort för min del då Komoot är en no go för mig sen Bending spoons köpte upp dem och nästan hela arbetsstyrkan försvann...

Då faller den tyvärr bort för min del då Komoot är en no go för mig sen Bending spoons köpte upp dem och nästan hela arbetsstyrkan försvann...
Hur man än vänder sig...
Vet du om RWGPS är bättre socialt på något vis?
(Sagt utan att försvara Komoot)
Trainingpeaks heter ett tredje alternativ men vad det är har jag inte en susning.
Men rutter bygger man direkt i TwoNav. Och där finns även en community.

Hur man än vänder sig...
Vet du om RWGPS är bättre socialt på något vis?
(Sagt utan att försvara Komoot)
Trainingpeaks heter ett tredje alternativ men vad det är har jag inte en susning.
Men rutter bygger man direkt i TwoNav. Och där finns även en community.

Jag har inte utforskat den sociala biten, hoppade mest på RWGPS när jag såg att man fick rabatt som medlem hos bikepacking.com, och det var i samma veva som bending spoons köpte upp Komoot.

Det finns en funktion där man kan följa folk men hur det är med sk "fastest known times" och liknande som Strava har, inte den blekaste.
Använder mest skrivbordsvarianten för att planera mina längre turer och sen ladda ner dem till telefon när det är dags att ge sig av, eller om det blir en spontan tur, hålla koll på distans, intressanta platser osv.

Edit: Jag misstänker att de jobbar på att lägga till en del av funktionerna som har gjort Komoot så stort.

Den har återgien hamnat på min radar, då den fungerar med gpx filer, vilket gör att jag kan få den att fungera med RWGPS, även om det kommer att behövas lite extra pill...

Nu har jag googlat tills mina fingrar blödde. Cycplus billigare varianter M1 och M2! Point taken dock. Det var jättesvårt att hitta en cykeldator som inte stödjer import/export av GPX-filer.
Det som skiljer är snarare om de gör det bra eller inte.

T o m den här 20 år gamla reliken kunde visa GPX-spår, men utan karta. Man kan diskutera hur användbart det var.
1783241191923.webp

Det som skiljer är snarare om de gör det bra eller inte.

T o m den här 20 år gamla reliken kunde visa GPX-spår, men utan karta. Man kan diskutera hur användbart det var.
Visa bilaga 839785
Den betydligt mer moderna och cykelspecifika Edge 130 kan också visa spår men saknar kartor.

De funkar ändå ganska ok för att guida efter förplanerad rutt. Om vägarna ligger tätt som på vissa ställen inne i stan kan det vara svårt att fatta vilken väg man ska svänga på, eller om man ska vänster eller höger i en Y-klyka (dvs svängen ger inte en tydlig vinkel i spåret), men om man kan acceptera en enstaka felkörning så man får vända och köra tillbaka på spåret så funkar de. Jag stog ut med min Edge 130, enda anledningen jag bytte var att jag skulle byta batteri till ett som klarar längre tid (det är kort batteritid i den) så klantade jag mig och spräckte skärmen, och då skaffade jag mig en ny cykeldator som kan visa kartor.

Jag hade för övrigt en sån där forerunner 305 (samma som bilden fast röd) på tiden det begav sig då jag höll på med löpning snarare än cykling, men tror inte jag använde gpx-funktionen som guidning, utan tog ut filer i efterhand för att se vad man varit.

1783322880592.webp

Nu var det länge sen jag meckade med det men har för mig att det var en del bök att få in OSM i en Garminenhet?

Det finns ett par kostnadsfria projekt som gör filer för Garmin, jag använder dessa till min Garmin 530:
Jag brukar uppdatera manuellt en gång per år, ladda över via USB-sladd från min Linux-dator. De kan jag rekommendera till äldre Garmin.

Om man har en lite nyare Garmin 540, 840 etc har de Garmins egna TopoActive-kartor inbyggt och uppdaterade via wifi eller kabel så tycker nog de flesta att de är bra nog, och de bygger på OSM. (Det var nån firmwire-bugg i några modeller nyligen sen så wifi-uppdateringen ballade ur, men det är nog en tillfällig glitch.)

Kvalitén på OSM beror på hur många frivilliga som uppdaterar i det område man cyklar. I södra Sverige brukar det vara bra, och ute i Europa excellent. I glesbefolkade områden kan det däremot vara dåligt, särskilt gruscykling då man kör på mindre vägar. Jag själv drog igång ett projekt 2020 med att importera från trafikverkets NVDB, och har gjort de flesta kommuner i norrbotten och några i västerbotten, det finns inget som uppdaterar dem automatiskt när ändringar sker så det hänger på frivilliga är inne och grottar. Inte lika aktiv OSM-kartläggare själv längre, men är ibland inne och uppdaterar lokalt när jag märker min cykelkarta är out of date där nya vägar tillkommit eller ändrats. Vid någon punkt lär AI ta över kartläggningen, men det har ännu inte hänt i någon större utsträckning. OSM-projektet har pga brist på frivilliga kartläggare varit på dekis i typ tio år, men är i fortfarande i högsta grad relevant genom sitt världsomspännande och fritt tillgängliga kartdata.

Även om man inte tänkt bli en väldigt aktiv kartläggare kan jag rekommendera bidra till OSM för att göra mindre justeringar där kanske nån stig saknas eller liknande. Eftersom i stort sett alla cykelkartor tar in OSM-data på ett eller annat sätt så kommer det inom några månader troligen dyka upp i din cykeldator efter nästa kartuppdatering.

Av någon anledning har man varken OSM eller topo i Garmanin connect när man gör en rutt
Det stämmer inte riktigt
I Garmin Connect Mobile-appen används Google Maps
Men i Garmin Connect på webben kan man välja mellan Google Maps och OSM

Det stämmer inte riktigt
I Garmin Connect Mobile-appen används Google Maps
Men i Garmin Connect på webben kan man välja mellan Google Maps och OSM
tack, jag missade den stora dropdown med provider. Då ska jag testa det nästa gång så kanske kan spara 2 minuter på att inte byta verktyg, och dessutom se heatmap när jag ritar.
1783331129695.webp

Det "problem" som återstår är att jag hade behövt filtrera heatmap på tid för att se vad som inte längre är tillgängligt. Som jag förstått så släpar det upp till 12 månader och sen uppdaterar de 1h per år så upp till 24 månader säger internet.

Som det är nu så behöver jag det 1g per år så får betala 1m strava om året eller cykla ut och titta.

@Pfaff hur tycker du deras app eller datorprogram funkar?
Har försökt bekanta mig med appen så smått, men inte blir jag riktigt klok på den...
Är det möjligen att alla roliga funktioner ligger bakom betalvägg?

@Pfaff hur tycker du deras app eller datorprogram funkar?
Har försökt bekanta mig med appen så smått, men inte blir jag riktigt klok på den...
Är det möjligen att alla roliga funktioner ligger bakom betalvägg?
Nej men de ligger bakom en inloggning med registrering av GPSSEN. Så det kan man väl kalla en betalvägg. En dyr en.
Själv är jag på nybörjarstadiet och går vilse i de olika apparna som finns. Men är som sagt tidigare både efterbliven och borttappat.
Om du verkligen är intresserad skulle jag kunna dela med mig av min inloggning om du kan hålla fingrarna i styr. Isf via PM. Så klok är jag iaf 😊

Det är relativt enkelt, i princip bara att kopiera en fil till enheten. Finns ett antal projekt som tillhandahåller färdigkompilerade OSM-kartor i Garmins format.

I takt med att Garmins egna Topo Active blivit bättre och bättre så har jag slutat med kompletta OSM-kartor men lägger på höjdkurvor och spår (stigar) som lager ovanpå Topo Active.
http://frikart.no/garmin/velgkart.html - Trails overlay map
https://garmin.opentopomap.org/#europe - Sweden contours

Nej men de ligger bakom en inloggning med registrering av GPSSEN. Så det kan man väl kalla en betalvägg. En dyr en.
Själv är jag på nybörjarstadiet och går vilse i de olika apparna som finns. Men är som sagt tidigare både efterbliven och borttappat.
Om du verkligen är intresserad skulle jag kunna dela med mig av min inloggning om du kan hålla fingrarna i styr. Isf via PM. Så klok är jag iaf 😊

Jag har skapat ett konto hos dem, i väntan på att jag skall få tummen ur och köpa enheten, men tack ändå

Mycket att gilla med TwoNav, men ännu en custom laddsladd :cautious:.. but whyyyy 😭? Tror inte jag kommer köpa nån elektronik som inte har USB-C laddning när det finns alternativ som erbjuder det. Faktiskt är det så att främsta anledningen att jag är lite småsugen på att uppgradera min nuvarande enhet är att den har en gammal laddport.

Sannerligen. Har faktiskt redan bytt ut en del prylar men allt verkar konstigt nog inte finnas med USB C ännu.

Mycket att gilla med TwoNav, men ännu en custom laddsladd :cautious:.. but whyyyy 😭? Tror inte jag kommer köpa nån elektronik som inte har USB-C laddning när det finns alternativ som erbjuder det. Faktiskt är det så att främsta anledningen att jag är lite småsugen på att uppgradera min nuvarande enhet är att den har en gammal laddport.
Gissningsvis handlar det om hur vattentät man vill ha enheten. Andra TwoNavmodeller har USB-C, Roc har magnetkontakt och håller IP67.* Förhoppningsvis under hela sin livstid.

*IP68 tammefan. Jag kan hoppa i spat med den i handen!

Senast ändrad:
Gissningsvis handlar det om hur vattentät man vill ha enheten. Andra TwoNavmodeller har USB-C, Roc har magnetkontakt och håller IP67. Förhoppningsvis under hela sin livstid.
Nice att de andra har det, kollade bara på Roc. Så vitt jag förstått handlar inte magnetkontakt om vattentäthet/säkerhet, den har ju också exponerade metallstift som USB-C. Det finns många IP67-enheter som har USB-C-kontakt, faktiskt deras egna modeller med USB-C verkar ha det. Magnetkontakt brukar handla om att spara utrymme, och så är de mer robusta eftersom det inte är en liten plutt man ska sticka in i ett hål. Med en gummidörr för så man hindrar gegga från att komma in så har jag svårt att se att det ska bli ett problem i praktiken dock, så USB-C all the way för mig.

Nice att de andra har det, kollade bara på Roc. Så vitt jag förstått handlar inte magnetkontakt om vattentäthet/säkerhet, den har ju också exponerade metallstift som USB-C. Det finns många IP67-enheter som har USB-C-kontakt, faktiskt deras egna modeller med USB-C verkar ha det. Magnetkontakt brukar handla om att spara utrymme, och så är de mer robusta eftersom det inte är en liten plutt man ska sticka in i ett hål. Med en gummidörr för så man hindrar gegga från att komma in så har jag svårt att se att det ska bli ett problem i praktiken dock, så USB-C all the way för mig.
Du har säkert en smartklocka. Hur är laddporten på den?😎

Med risk för urspårning av tråden.. hur lyckas Garmin med flera att undgå EU-kravet på USB C?
De har inte undgått det, men det finns en del kryphål/undantag i regleringen. Exakt vilka de är har jag inte koll på och regleringen uppdateras framåt, men åtminstone tidigare tror jag klockor/wearables inte alls täcktes av den. Någonstans måste man dra gränsen, går inte få plats med USB-C-port på den minsta elektroniken.

Undrar mer hur TwoNav undgått den på Roc, för "Mobile Navigation Devices" tror jag funnits med i listan ett tag, men det kanske finns nåt storleksundantag någonstans.

Garmin har USB-C på alla nya cykeldatorer vad jag vet, tror inte EU-reglerna kräver att man måste ändra på produkter som redan finns ute på marknaden. Vissa produkter har gjorts i feta upplagor som sen säljs över flera år. Cykellysen med mikro-USB t ex 🤢

Garmin har USB-C på alla nya cykeldatorer vad jag vet, tror inte EU-reglerna kräver att man måste ändra på produkter som redan finns ute på marknaden. Vissa produkter har gjorts i feta upplagor som sen säljs över flera år. Cykellysen med mikro-USB t ex 🤢
Tycker det snart är dags för USB-C mini så hela karusellen börjar om igen.

Tillbaka
Topp