Tycker texten när man skmickar PM e missvisande.

Saint

Medlem
Det står gå inte på att dem inte har bankID eller Swish människan som kommit på den texten har inte riktigt tänkt igenom den.

Jagh ar inte swish varför skulle jag på något sätt va mindre ärlig än andra? borde va gå inte på att dem inte har paypal då swish inte erbjuder något skydd för köparen endast för säljaren tycker texten e pinsam och kränkande.

Har ett 100% record på Tradera ebay och FB. däremot blivit blåst av människor med swish ? aldrig med Paypal.

tydligt bevis på när handlig utan tanke tar vid.

Det swish och bankid erbjuder är något slags trovärdig identifiering. Jag skulle aldrig göra affär på distans med någon som varken vill ha betalningen via swish eller vill teckna digitalt köpekontrakt.

Swish är lite jobbigt eftersom man lämnar ut namn och telefonnummer. Många köpare har svårt att hålla kommunikationen till PM här, istället ska det skickas massor med frågor i SMS och meddelande på FB Messenger efter att dom fått Swishnummer..

swish och bank ID erbjuder 0 säkerthet vad gällande köp.

Paypal har säkerthet inget annat är ens nära säkert. ska du åka från norrland till malmö om någon blåser dig på 200kr? löjligt. med paypal får du tillbaka dem hur gör man med bank id för och för tillbakla dem =?

Skulle Happy på ngt sätt kunna agera digital mellanhand (av personinformationen) för den som vill göra affärer utan att för den delen outa sitt anonyma alias? ”Verifierad med Bank-ID av Happyride” typ?

Det swish och bankid erbjuder är något slags trovärdig identifiering. Jag skulle aldrig göra affär på distans med någon som varken vill ha betalningen via swish eller vill teckna digitalt köpekontrakt.
resten av världen använder paypal slipper man skriva ett kontrak på en sadel som kostar 200kr som tar 40min och fylla i.

+ att du faktiskt är försäkradpolisen skulle inte lägga 5 minniuter på din 200kr sadel intenet bedrägeri kan jag lova dig.

Ja men kör med paypal då. Och digitalt köpekontrakt

det är inte det tråden handlar om det är texten i skicka PM får mig som inte har swish pgav av ej svensk telefon nummer framstå som en skurk när jag säger att jag kan föreöver via konto eller skicka paypal.

skurk är man då tydligen.

Jag förstår bara inte varför bara säljaren ska vara skyddad när man med andra tjänster kan va helt säker på att man får sina pengar tillbaka utan större problem - att svensk polisen ens tar i ett strunt ärende som detta mer eller mindre skulle vara kan man ju bara drömma om så då står du där med ditt digitala kontrkt och skägget i brevlådan väntarp å något som aldrig kommer hända jag vet av egen erfarenhet att dem inte gör något då jag själv blivit blåst med överhängande bevis och inte fått ett jota tillbaka - däremot blivit återbetald av PP ett antal gånger.

Det är säkert en fin tank men det erbjuder 0 i säkerhet.

Om du berättar varför du inte har swish så kanske det går att kasta lite ljus över det hela.
för jag har utlänskt telefon nummer vet inte om det går och skaffa nu men det gick inte innan iaf, och som sagt vad hjälper det vid eventuellt köp - sälj tyvärr inget annat än du får ett namn.

Saint, det är okej. Du får gärna föreslå paypal. Men räkna inte med att göra affär med mig då. Har du dessutom utländskt telefonnummer är chansen ännu mindre.

det verkar alltså handla om den här texten när man skickar pm på köpochsälj?

"Gå inte på att personen saknar BankID och Swish."

en närmast nedvärderande text med taskig svenska. som dessutom på ett provinsiellt sätt hindrar medborgare i resten av eu att handla på vår site, alltså ett handelshinder.

har för egen del varit utan dessa fram till nyligen, utan något annat skäl än att det aldrig behövts. men har inte hindrat mig att betala digitalt i sverige och världen runt sedan femtontalet år tillbaka, med t ex över 700 verifierade transaktioner på ebay.

det finns en rad andra digitala betalningslösningar förutom swish. och med mindre säkerhetsproblem. i andra trådar har vi läst hur man närmast misslyckats med att hindra bedrägerier här på happys säljsite.

där behövs uppenbart ett feedbacksystem. skulle heller aldrig för egen del koppla ihop mitt happynick med en försäljaridentitet.

Jag ville inte heller ha SWISH men jag fick räta mig. Det var kränkande att behöva ringa frun varje gång jordgubbar el liknande skulle betalas.

Att kunna räta sig är även det något man får jobba med.

Ännu en tråd som snart kommer spåra ur...

Finns inget som helst behov av att ändra texten "Gå inte på att personen saknar BankID och Swish". Den är jättebra som den är. Meningen med den är ju bara att få en att tänka till lite. Inte att den ska vara vegansk, hbtq-anpassad, jämställd och tredje-köns-pk. Hål i huvudet...

Är det svårt att sälja saker med så många stavfel, avsaknad av punkter och kommatecken att det knappt går att begripa vad som skrivs? Ihop med ett utländskt telefonnummer och inget BankID? - Typiskt, men det inger inte ett fantastiskt mått av förtroende hos mig i alla fall. Och det är just det som är meningen med swish och BankID, ett förebyggande skydd för att inte bli blåst och inte ett efterskydd när man blivit blåst.

men nu blir ju folk blåsta hela tiden här på köpochsälj, just med hjälp av swish. och polisen bryr sig inte för beloppen är för små.

om man menar "Tänk på att..." kan man ju skriva det, och inte med en tolvårings språk "Gå inte på..."

För någon som är okunnig, vilken säkerhet får man med PayPal? Får man tillbaka pengarna om man blir lurad? Hur bevisar man det?

säkerheten även med paypal är begränsad.

vad det handlar om är att få en bild av vem man handlar med. det är därför det behövs ett feedbacksystem.

och som båda vederbörande är beredda att skydda.

Visst kan du förespråka Paypal och hävda att du saknar bådr BankId och Swish, tillika med dåligt språk. Men jag tror du tappar en hel del köpare och säkert får svårare att köpa saker själv. Och det är nog inte pga en varningstext på happy.

Jag skulle iaf aldrig sälja något till en sådan köpare.

men nu blir ju folk blåsta hela tiden här på köpochsälj, just med hjälp av swish. och polisen bryr sig inte för beloppen är för små.

om man menar "Tänk på att..." kan man ju skriva det, och inte med en tolvårings språk "Gå inte på..."
Håller helt med. TS må skriva svårbegripligt men det är inte nån annans business om vederbörande vill ha Bank-ID eller Swish. Formuleringen är väldigt klåpig och det borde istället stå "var vaksam om säljare/köpare säger sig sakna Swish och/eller Bank-ID" eller liknande istället.

Ett sätt är att komma överens att få betalt(swish) direkt efter man lämnat in paketet. Om man inte får det så är det bara att säga att man vill ha tillbaks det från Posten. Det brukar inte vara så ofta som jag gör så, eftersom folk brukar swisha nästan direkt utan att fråga frågor. Alltså när jag är säljaren. Men om jag är köparen, då vill säljarna oftast att jag swishar i förskott.

När jag ska skicka nånting brukar jag fota igenom hela processen. Delarna, lådan, lådan med delar i, fraktsedel osv. Hela processen ända tills jag är på Posten, vilket är förtroendeingivande för köparen.

Senast ändrad:
1B14AF1B-A10C-4428-9BF6-03718FE474F5.png

Tillbaka
Topp